Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-05-09 på alla områden

  1. 2 poäng
    Har haft problem med läckande takluckor. Har testat i princip allt. Började med svart Sika. Höll nästan en säsong innan det började läcka igen. Testade Creepin Crack nästa säsong. Det rann faktiskt igenom trots att man inte såg var det läckte. Tätade underifrån och körde på med CC igen och det höll tätt bara några dagar. Antagligen för att luckorna kläms åt när man stänger dem så då krackelerade CC och släppte igenom vatten igen. Testade Sika igen. Höll resten av säsongen men sen började det läcka igen. Det slutade med att jag satte svart vävtejp över tätningen och det har hållit tätt nu i, tror jag, fem säsonger. Enligt tillverkaren ska man skära loss rutorna och limma med en Bostik Samson variant efter att ha ordentligt rengjort kanterna den ska fästa mot. Det har jag skjutit upp då det dels inte läcker nu dels lär vara ett himla jobb att ta bort luckorna och sedan ytterligare ett större jobb att skära loss rutorna. Men det är ju takluckor iofs. Så mitt tips är svart vävtejp av god kvalitet.
  2. 2 poäng
    Känns helt klart som ett ilandsproblem, men det brukar gå att fixa enklast genom att MMS:a eller maila till sig själv. MMS gör oftast bilderna mindre med automatik och när man mailar brukar man få frågan om hur stor man vill att bilden ska vara. För övrigt känns det rätt bra att slippa se dina "äckliga" bilder i fin skärgårdsmiljö.
  3. 2 poäng
    Troligen inte kamrem, utan aggregatrem. Nåt som den senare driver har väl skurit. Följ remmen och känn efter. Alltså en remskiva stor still, den på vevaxeln. Är det kamremmen, som trots allt står stilla, får du förbereda dig på att öppna pluskan. Jag tänker då ventilsallad.
  4. 2 poäng
    Det du behöver göra är sannolikt en lite mer omfattande ombyggnad, där du separerar allt som har med motor/instrument att göra som huvudprincip. Om din båt inte är byggd för detta från början, kan det vara en hel del pyssel. Detta motorrelaterade lägger du via den nya brytaren till det nya batteriet. Skiljereläbiten är enkelt men kommer sedan, när du har separerat motor- och förbrukarrelaterade saker. Hur denna separering görs på din båt mer i detalj vet bara du själv, då alla båtar är olika. Men följ huvudprincipen. Du får helt enkelt titta på de elscheman som dyker upp när du söker här på MG och plocka bitar som stämmer på din båt. Att få hjälp med elschema i mer detalj när inget verkar vara separerat från början (att döma av din bild) är nog svårt....
  5. 1 poäng
    Hej! Jag råkade impuls handla en snipa 20 fot och ca 1300kg, men jag har ju inte någon riktig båtplats kom jag på. Sjön är ganska långgrund och dyig botten, (man kan nästan borra ner sej till knäna när man badar om man vill). Tänkte jag skulle förtöja den vid en boj, på svaj kanske det heter. Jag skulle behöva lite tips hur jag ska gå till väga. Tänkte jag skulle gjuta något slags fundament och lägga i sjön och en kätting till en boj och till båten eller liknande, tacksam för hjälp och tips.
  6. 1 poäng
    Om du som ohm skriver , rengöra, tar bort gammal tätning och sen maskerar någon mm in på ramen och likaså på glaset och sen lägger på tätmassa så kanske det kan se ut som en ny list om du med fuktigt finger slätar ut massan. Då täcks ju hela gamla listen in liksom ytterligare någon mm eller två , bara en tanke, vet ej om det fungerar.
  7. 1 poäng
    Använd aldrig en p-ring för svajankring den skall bara ha drag åt ett håll gjut hällre en platta på ca 1x1m med en ten i mitten ca 1dm hög funkar bäst på ler o dybotten
  8. 1 poäng
    Tack för ytterligare bra tips,ytterligare en sak att kolla upp 👍😃
  9. 1 poäng
    Börja med att söka markägarens/vattenägarens tillstånd att få lägga ut en boj. Lägga ut bojsten gör man antingen på vintern när du kan placera ut den på isen, eller med en bojeka med kran. Eller så använder du en P-ring om det är lerbotten. https://www.seasea.se/linor-förtöjning-förankring/bojförankring/bojförankring/p-ringen-55-kg-bojförankring
  10. 1 poäng
    Kulören ”Engelskt Rött” skulle efterlikna mahogny när den målades en gång i tiden. Kolla ifall du gillar kulören på någon av dessa NCS-koder (se länken), du kan köpa färg i vilken färgaffär som helst. De vet också vilken färg som är lämplig. https://kundo.se/org/beckers/d/ncs-engelskt-rod/
  11. 1 poäng
    Har du verkligen kollat alla arterna av "gummiträd"? 🤪
  12. 1 poäng
    Tack, Kan vara värt ett försök, skall se om min list har såpass med spel.
  13. 1 poäng
    Detta? https://www.seasea.se/kem-tekniskt/tätning/tätningsmedel-creeping-crack-cure
  14. 1 poäng
    Tack, Testar med biltemas produkt, lär ju inte göra det värre. Tidigare nödreparation har ändå hållt ett bra tag. "Tyvärr" är det en amerikansk tillverkare av båten och nya lister lär inte växa på träd , men kan ju ha tur. Tvivlar dock på att jag får det tätt om jag skulle ge mig på det.
  15. 1 poäng
    Om man har kvar något Österrikiskt lantvin från 80-talet när det var preppat med glykol tror jag det passar bra. Annars funkar säkert nästan vilket vin som helst eftersom de flesta verkar innehålla oändliga mängder tillsatser. Det lär finnas över 50 tillsatser som används vid industriell vinframställning och inom EU ska dessa INTE redovisas på förpackningen.
  16. 1 poäng
    Arsenic, finsk likör, 310 kronor flaskan på Systembolaget 😇
  17. 1 poäng
    Hej! Är ny här och köpte förra året en Tresfjord 26 med en VP MD 21A. Ska bl.a smörja/fetta in propelleraxeln, hur går detta till? Tacksam för svar!
  18. 1 poäng
    Jag har ingen bild just nu men ska titta på det du säger. Tack för svaret!
  19. 1 poäng
    Börja med att kika hur det ser ut där vajern är fäst i drevet. Det är en fyrkantig kåpa. Min lossnade en gång och då låg backen i i neutralläge…
  20. 1 poäng
    Tack för kommentarerna! Det låter som att det första steget är att se om infästningen av höljet glappar vid reglaget (eller någon annanstans). Återkommer! Hälsningar Joakim
  21. 1 poäng
    Inga problem, köp flytande rök. Strö ut askan på klipporna verkar vara en dålig idé så gasolgrill eller ta med askan hem verkar vara rätt koncept i Bohuslän. Det finns säkert olika förklaringar. Träden kan troligen på naturlig väg ta upp tungmetaller där de växer beroende på trädslag och markförhållanden. Alla producenter är inte så nogräknade med vad de stoppar in i processen så målat och impregnerat trä kan säkert komma med. Jag har fått ett helt stolsben i en påse kol en gång. Om skog på gamla militära övningsområden avverkas så får man med lite alla möjliga typer av splitter och kulor från handeldvapen. En period (länge sedan nu) var det inte jättebra kvalitet på träpellets från Baltikum som värmeverkan i Sverige köpte in, mycket metall av olika slag. Det är det jag spontant kommer på. En blyrökt flintastek med en tusch av radium låter väl härligt...
  22. 1 poäng
    Ja det låter rimligt. Att växellägena har förflyttats beror sannolikt på att växelvajerns justering antingen vid drevet eller uppe i reglaget har förändrats. Det kan ju även bero på om du haft loss "växelspaken" på reglaget och satt tillbaka den i ett nytt läge, men då hade ju även gasfunktionen varit förändrad, så det låter osannolikt. Sannolikt då att du behöver gänga in eller gänga ut "tärningen" som sitter i den gängade delen av växelvajern längst ut vid drevets växelväljare, tappa inte bort brickan och saxpinnen. Men det är ju inte badsäsong (eller du kanske har båten på land) ...? så det kanske kan vara lättare att justera växelvajern i reglaget, jag minns nu inte riktigt hur det ser ut där, men det är väl någon länk där vajern är skruvad med muttrar och kontramutter. En annan forumdeltagare hade nästan ett liknande problem, nyligen, men då var det vajerns hölje som inte var fixerat, då gick det väldigt dåligt, inte alls, att växla.
  23. 1 poäng
    Går men ett slit, gjorde det på min båt. Dödade 3 blåa polertrissor på en 1m2. Gick lös med microfiberdukar istället. Blir inte halt om man använder rätt medel efter rubbing för att UV skydda. Använder denna:
  24. 1 poäng
    Använd absolut inte klorin, förstör mer än vad man tror (gelcoat). Rubbing är melodin. Köp många microfiberdukar och byt ofta. Släng i tvättmaskinen och återanvänd. Vaxa såklart efteråt... Är ett slit, men fungerar.
  25. 1 poäng
    Tungmetallerna ger då extra krydda till flintasteken och fransyskan... Tråkigt att gasolgrillarna inte ger den där specifika grillsmaken, men det finns ju marinader med grillsmak, men deras innehållsförteckning är väl en hel kemilektion den också.
  26. 1 poäng
    Ja ute på de Bohuslänska holmarna är ofta en bergsskreva enda alternativet eller under en grästuva om man råkar hitta en. Jag undrade också detta precis som ts men tröttnade på att vänta tills grill och kol hade svalnat och på aska som skitade ner stuvfacket så följande är ju inget svar på frågan men en lösning på problemet. Just av denna anledningen gick jag över till gasolgrill i båten, ingen aska och den svalnar snabbt, så den känns enklare att ha med sig ombord och använda även om den bör rengöras från fett nån gång under säsongen. Och ibland sitter jag på badbryggan och grillar för det finns ju ingen glöd som kan falla ner och göra brännmärken. Men hemma är det kolgrill som gäller och den askan åker med soporna till Sävenäs förbränningsstation inne i Göteborg.
  27. 1 poäng
    Det här är kanske inget jag tycker blir toppen, men bättre än att måla… du kan blanda betsen i första lagret lack, och sedan bygga upp lager med 2-3 lager o-pigmenterad lack innan du slipar första gången.
  28. 1 poäng
    Om du kommer åt: håll fast en mutter ovanpå skallen och svetsa fast. Kräver förstås svets...
  29. 1 poäng
    Det finns många trådar som handlar om solcellsladdning, och jag med fler har skrivit en hel del om detta. Varför vänta med solcellsinstallation? 100W solcellspanel, en bra solcellsregularor och omkring 100Ah batterikapacitet borde räcka för att hålla igång din kylbox och ”litet spågrejer” i din DC. Jag vet att 50 W paneler funkar men är på gränsen för ett Isothermkylskåp. Om man kör motorn någon, några timmar per dag funkar det, men det är på gränsen. När jag pratar om kylbox och kylskåp menar jag sådana med kompressor, dom är snålast. Det finns andra typer med peltierelement och dom drar betydligt mer ström.
  30. 1 poäng
    Hej Här kan du läsa om skillnaden AIS B+ Hälsningar Ove
  31. 1 poäng
    Hur ska den båten lyftas? Utan att snaran riskerar halka av vill säga. Ska dendär svarta burken vara exponerad på undersidan hädanefter? Ska segelbåten bli en trålare, eller vad?
  32. 1 poäng
    Lägg ut den på Köp&Sälj vet jag.
  33. 1 poäng
    Hej. Om akterspegeln är plan ska du inte ha något tätningsmedel på gummilisten i skölden. Skruvhålen ska var lite försänkta på utsidan och där ska det ligga en o-ring (850418) runt varje skruv mellan skölden och akterspegeln. När skölden är monterad kan du med fördel lägga en tunn stäng med Sikaflex runt kanten mot plasten. Ingemar
  34. 1 poäng
  35. 1 poäng
    Häller i närmsta en eller under en gran eller någon annanstans ingen person kliver.
  36. 1 poäng
    Hoppas att inte @ChristerN misstycker om jag svarar, och ger min bild av det hela... Du har två batterier, där pluspolena är åtskilda men minuspolerna är ihopkopplade. Du har en batteriladdare som pedagogisk sett består av tre olika laddare inbyggda i samma box, dessa tre har också minus gemensamt och var sin plusanslutning. Då kopplar du laddarens gemensamma minus till batteriernas gemensamma minus. Och laddarens plusanslutningar till var sitt batteri, och då får du dessutom en plusanslutning till övers, kanske för framtida behov om du vill installera ytterligare ett batteri. Sedan, kan jag ju tycka... behöver man ju sällan ladda startbatteriet, det som startmotorn förbrukat laddar generatorn upp ganska snabbt efter starten, men det är ju aldrig fel att kunna ladda även detta batteri vid behov.
  37. 1 poäng
    Minus är oftast ihopkopplat på alla batteribankar. Dvs start- och förbrukarbatteriernas minus är ihopkopplade i en och samma minus.
  38. 1 poäng
    Köp båt för att ha och använda, inte som spekulation. Köp det som ryms i budgeten vid tiden för köpet. Då är framtida prisuppgångar eller prissänkningar fullkomligt irrelevanta! Samma råd gäller bostäder, för övrigt. Folk ältar framtida priser så mycket. Bostad är för att BO i, inte nån investering. Då hade det i så fall hetat "investad"...
  39. 1 poäng
    Jag brukar uppskatta toppfarten och proppa mot den (har ingen erfarenhet av Kuling). Om min googling stämmer bör en 50hk -86 ha 1.85 i utväxling (tycker det låter lite högt) och en 11p borde då hamna runt 24knop, 13p ca 27, 15 ca 32 och 17p ca 37. Enligt samma googling sades en Kuling prestera runt 35knop med en 50hk. Min killgissning utifrån ovan hade varit att satsa på en 15p. Köper du propp från exvis Propellertrim får du byta stigning tills du blir nöjd och slipper chansa. Deras BS pro alu tycker jag är rätt prisvärd för dessa mindre snurror.
  40. 1 poäng
    Släpp på spännrullen ”a”.Sedan kan du känna om någon annan kärvar genom att försöka vrida på dem för hand.Kan va ett urladdat batteri också.
  41. 1 poäng
  42. 1 poäng
    Vi har ocjså haft lazy-jacksen fästa i spridarna, någon dm eller två från masten. Man ska dra väldigt hårt för att rubba spridarna när man är så nära masten.
  43. 1 poäng
    Jag har förvisso inte lazybag men jag har haft lazyjacksen fästa i spridarna på mina två senaste båtar och spridarna har aldrig tagit skada av det (det är nog över 20 års användning på det sättet). För smalt mellan fästena medför bara strul med att lattorna fastnar du ska hissa seglet. Du måste självklart anpassa lazyjacksen så du kan ha bommen i lägsta läget utan att överbelasta linorna eller spridarna. Ett tips: När du grenar linorna så är det helt onödigt att sätta block i linorna. Det fungerar lika bra med en knuten eller sydd ögla som du trär linan igenom.
  44. 1 poäng
  45. 1 poäng
    Jag kör samma variant fast Telia Refill. Brukar sällan gå åt mer än en 50-lapp om året, men minst en gång om året måste man ju fylla på för att det inte ska inaktiveras. 50 kronor om året känns överkomligt för att veta om båten blir stulen.
  46. 1 poäng
    Här borde du hitta verktyget du söker. https://www.dremeleurope.com/se/sv/
  47. 1 poäng
    Hur kom iPad med i detta???? Du skrev att du skulle ha en androidpadda.
  48. 1 poäng
    Återknyter till Pettson med katten och hans Crescent 364. När det gäller båtar upp till ungefär deplacementfart kan man enklast säga att det är vridmoment man behöver tänka på. Vridmomentet är proportionellt mot motorströmmen (inte motströmmen....🤔) upp till den gräns där elektroplåten i motorn börjar mättas. Det går alltså åt ungefär samma ström oberoende av om motorn är stor eller liten, under förutsättning att man inte kör fortare med den stora än vad den lilla skulle klara naturligtvis. En större motor har generellt sett lite bättre eta än en liten. Dock utnyttjas den lilla mer optimalt på eta-kurvan än den större (om man kör samma fart som den lilla klarar) så det går nog ungefär på ett ut. En viktig parameter när det gäller hur tungt det går är vattensläppet i aktern. Exemplevis kan en ganska stor segelbåt ofta fås att gå fortare än en liten styrpulpetbåt med samma elmotor. Jag har inte sett någon Crescent 364 i verkligheten men bingade fram en bild på nätet. Det ser ut som att akterspegeln är ganska platt och djup nertill och säkert hamnar rejält i vattnet när man sitter i aktern och håller i elsnurran. ... var är katten föresten? Det ger inget bra vattensläpp och kan förklara varför TS upplevde det gick fortare när han satt längre fram. Då satt inte farkosten lika mycket på häcken. Dvs bättre vattensläpp. Jämför t.ex. med akterspegeln på nedanstående båt, Theri Saiman. Den skulle säkerligen gå bra mycket bättre. Du skulle nog egentligen inte sakna motor överhuvudtaget då den pga detta även är mycket lättrodd.
  49. 1 poäng
    Nu kanske du kommer att tycka att jag är dum... men det är i all välmening. Har det verkligen någon betydelse om det tar 15 minuter eller 8 minuter? Om du ser till att ha en ren och slät botten och lastar båten så att den ligger plant i vattnet när du kör samt ser till så att elanslutningarna är hela och rena och inte för klena så ror jag du kan komma upp i tre knop med det du redan äger. Om det är en miljöfråga att använda elsnurra så är det bättre för miljön att inte köpa en till elsnurra utan att använda den du har.
  50. 1 poäng
    Jag byggde egen LiFePo4 batteri i våras, mer för det var kul än jag behövde. Hade tidigare 2*180ah type 2*60kg, och vill komma ner lite i vikt också. Så det blir ett nytt Optima batteri för start och ett 150ah LiFePo4 batteri för förbrukning, vilken blev ca 25+20kg. Beställt 4 celler 150ah och en BMS från Kina, mins inte pris men ca 5000kr, köpte sedan en batterilåda på Biltema för montering, inte lika snyggt som att köpa färdiga. Men blev mycket surfande så jag har lärt mig mycket om batteri och hur BMS fungera, ångra lite att jag inte köpte en blåtands BMS, så man kan se varje cell. Tyvärr testade jag inte kapaciteten innan jag montera i båten, under sommaren tycke jag det var lite klent, inte riktigt 150ah. Så jag plocka ut batteri och provkörde hemma, då visa det sig att en av cellerna tappade fortare spänning än de andra 3, så efter massa mail med "Kina" så kunde jag köpa en ny cell för 500kr, för att det var fel på det som var skickad var helt omöjligt :) Efter lite mätning med 1 cell som droppar lite fortare ligger batteriet på ca 120ah. Fick den nya cellen i höstas så den ska bytas under vintern. Laddning är ju ett problem så vad jag gör är att alltid skilja på start och förbrukning och låter start ladda från motor och förbrukning endast ladda från solceller (2*50w) och det fungera utan problem. Är aldrig ute någon längre tid i sträck.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...