Jump to content
Sunday 28 November 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 05/02/2021 in all areas

  1. 2 points
    Nej du behöver ingen VHF. Det kan ju vara så enkelt att du är i radioskugga för Marine-traffics mottagare? Eller att din antenninstallation inte är helt perfekt. Hur högt sitter din antenn? Hur långt bort ser du andra båtar?
  2. 1 point
    Det här inlägget från Alandia tyckte jag var bra, fanns ett par tjänster som jag inte kände till: https://alandia.se/artikel/sa-hittar-du-ratt-vaderprognos/
  3. 1 point
    Hej, Har i vintras installerat en Raymarine AIS 650 i båten. I samband med detta tog jag bort den gamla VHF:en (planen är att köpa en ny men det får vänta). Så i min installation idag har jag ingen VHF radio, utan tog VHF kabeln och satte rakt in AIS (samt GPS antenn). Jag beställde ett nytt MMSI nummer och programmerade AIS:en via ProAIS verktyget. AIS:en lyser grönt och jag ser andra båtar på mina två Raymarine plottrar. Så långt är allt frid och fröjd, dvs jag tar emot signaler från andra. Men jag är osäker om jag 'syns', kollar jag på Marinetraffic och andra internetbaserade tjänster syns jag inte medan de jag ser syns. Har haft AIS på minst i 12 h. Har kopplat upp mig med ProAIS och får inga felmeddelande därifrån. Vad kan vara fel? Det kan väl inte vara nödvändigt att ha VHF för att det skall funka eller? Tar tacksam emot förslag vad som kan vara fel.
  4. 1 point
    Det är inte en MD 2 B. Den motorn har 4 synliga skruvar i cylinderlockshörnen på luftrenarsidan och det finns inte på din motor. Det ser ut att vara en A-motor. Ingemar
  5. 1 point
    Det beror på kabeltjockleken. Men minsta möjliga.
  6. 1 point
    Skit i om det sviktar det är en fin båt åk och njut. Viapea skall bara göra sig lustig över ditt båtköp. De flesta båtar i den storleksklassen sviktar något om du trycker mitt på skrovsidan.
  7. 1 point
    De flesta AIS-transpondrar kan köras i "enbart mottagning", "hemligt läge", dvs det kan behövas en bygling, en spänning från en brytare (om man väljer att ha funktionen inkopplingsbar) eller liknande för att även få den att sända. Nu känner jag inte till just din modell, men kolla i manualen om det kan vara så enkelt. Men eftersom Marine Traffic ser andra båtar i din närhet borde det vara något sådant.
  8. 1 point
    Håller med @Ove-T om motormodellen, däremot ger sig nog (tyvärr) toppar/cylindrar nästan lika snabbt som avgaskröken p.g.a. rost - om den gått i saltvatten. Det är väldigt lite material mellan kylkanalerna och cylinderloppet, så med lite rostangrepp slutar topplockspackningen att täta. Å andra sidan lättmekad motor och cylindrar/toppar kan bytas var för sig. Även delar från MD1B och MD3B passar. Kruxet är väl att hitta några "fina"... Men nu är vi inte där. Motorn kan ju visa sig vara ok. Och som redan nämnts - en sådan kan gå länge. Och drar nästan ingen diesel 🙂
  9. 1 point
    Hej Motorn är mest troligt en Volvo Penta MD 2 B som tillverkades mellan 1970 och 1975. Motorn ser ut att vara sjövattenkyld, har den gått i sötvatten är det en fördel. Med lite tur kan den gå länge. Det är främst rosten som begränsar livslängden om den gått i saltvatten. Avgaskröken är den del som fortast rostar upp och är troligen bytt, kanske flera gånger. Hälsningar Ove
  10. 1 point
    Du kan väl gämföra med det gamla seglet. Gick det gamla lätt i rännan?
  11. 1 point
    Hej Snyggt jobbat, Schneider lockade uttag? Ett tips till framtiden, sätt ett intag i ankarboxen i fören. Det underlättar när man måste ligga med fören mot bryggan. Ingen kabel på skarndäcken. Vi ligger Skanörs Hamn, sydvästra spetsen av Skåne, c:a 11 distans ifrån Danmark( Dragør). Fick vaxat hela båten idag med 3M Marine Ultra Preformance Hårdvax, helt underbart att jobba med, vilken glans på en 30årig båt. Fixade till vår nya ram till takluckan , blev ny när klädseln ändå bytades. Kompletterad med mörkläggningsgardin. Kommer mer om klädselbytet om ett litet tag. Imorgon blir det montage av nya Nimbus loggor i vattenlinjen.
  12. 1 point
    Så kan det vara. Men det är även lätt att tro att batterikapaciteten inte räcker till för att köra startmotorn, kanske är startbatteriet dåligt laddat? har passerat bäst före? Eller så är det dålig kontakt i batterikabelskorna.
  13. 1 point
  14. 1 point
    Du kan beställa den från drevdelar.se. Har du tur kan du få den till hösten.
  15. 1 point
    Är det en sådan här varvräknare? Om ja så kan felet sitta i omkopplaren på baksidan för cylinderantal. Blir oxid i denna och det brukar hjälpa att vrida den fram o tillbaka några gånger för att avsluta i ursprungsläget.
  16. 1 point
    Håller med dig till fullo! På min Nimbus bytte jag till Rocas torkarmotorer, American Bosch-kopia. Torkararmarna kom från en japansk pick-up, Mazda tror jag. Armar med krokar i ändarna där biltorkarblad passade. Jag har skivit den x flera tidgare, men nuvarnade båt har tre vindrutor, och numera tre torkarmotorer, varav två kommer från Biltema, även här den kraftigare modellen, American Bosch-Kopior. Parallelltorkararmar från Seasea, 30cm torkarblad från Bosch, torkar rent men bara åt ena hållet, fjädern i torkararnarna som skall dra armen och bladet mot rutan är för svag. Men jag har Biltemas glasvax på rutorna så det blir fri sikt ändå.
  17. 1 point
    Jag har alltid tyckt att de flesta vindrutetorkare för båtar (ventiltorkare?) är helt undermåliga. Varför är det så? Armarna är det väl inget fel på egentligen, men bladen är oftast under all kritik. De funkar inte alltid ens när de är nya!!! Torkarblad till bil ger en helt annat sikt, eller ska man säga att de ger sikt eftersom båttorkarna inte ger sikt. En variant som ofta funkar bra är att använda Rain-X eller andra vattenavvisande produkter.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy