Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-04-23 på alla områden

  1. 2 poäng
    Gummifärg har jag aldrig testat, men det kanske fungerar. Jag har tvättat med aceton och sedan gnidit in antingen bromsvätska eller vinylglans, det brukar iallafall vara snyggt den första delen av säsongen. Det är nog olika material, materialblandningar i olika avbärarlister, då det på mina senaste båtar blivit olika resultat med mina metoder. Tänk inte tanken att ta loss listen, jag gjorde det på den förra båten, en Nimbus. Det var mer än jättejobbigt att få den på plats igen, lina med taljor, spakblock, varmluftspistol och plastslägga var verktyg och hjälpmedel som fick användas. Ja en sned lyktstolpe minner om detta jobb också.
  2. 2 poäng
    B T... TS fråga... Nog ser den föreslagna kopplingen helt ok ut. Än så länge utan pressade skarvar. .
  3. 2 poäng
    Varför skulle du behöva ha med den? Om något tråkigt händer lär det bli en utredning av något slag och då kan din Blåa bok kanske vara bra att ha. Inte vid tillfället. Fota av den och ha i telefonen om du känner att det är bra.
  4. 2 poäng
    Jag hade satt en säkring för uttaget i batterilådan för att slippa massa kabelskarvar. En bra 2-ledad gummikabel från batterikontakten till så nära plotterkontakten som möjligt.
  5. 2 poäng
    Sitter förmodligen en säkring i framänden på kontakten också. Innan du pressar skarvhylsorna kan du säkerställa mot fukt, genom att trä på en krympslang med lim inuti, som du sedan värmer, efter att du pressat med en riktig tång. Ingen sån där universaltyp so man köper i de billigaste satserna. Både krympslang och presstång finns på Biltema t ex.
  6. 1 poäng
    Jag hade en Johnson 2takt från 80 talet för några år sen. Den körde jag på 98oktan och precis som @Georg_Ohm skriver så gick den motorn bättre på tomgång och lågt varv. Märkte absolut inget på toppfart eller acceleration. Det finns en tråd om detta och flera här menade att detta inte stämmer har jag för mig. Prova med 98 och avrapportera hur det går för dig. /Mathias
  7. 1 poäng
  8. 1 poäng
    VHF kanske är IT för dig, men inte framkant för mig 😉
  9. 1 poäng
    Glycerin är det bästa för att hålla listen fin hela säsongen.
  10. 1 poäng
    Det beror på vilket material det är i listen. Såg ett inslag på hamnen.se där de, tror jag, använde förtunning och slippapper till en gammal list i gummi. Om jag kommer ihåg rätt så fick man vara försiktig för förtunningen löser upp gummit. Testa söka på hamnen.se
  11. 1 poäng
    Vill nog tillägga, att en säkring skyddar utrustning både före och efter själva säkringen.
  12. 1 poäng
    Om man vänder på resonemanget, ser lite filosofiskt på det hela, och säger att man avsäkrar mot ett "felscenario". Går mer ström i en kabel än vad som är beräknat, med tanke på vad som är anslutet, är något galet. Oavsett om kabeln klarar mer eller ej. Jag vet att man inte gör så, men det borde egentligen vara snällare mot systemet om något inte är som det skall. Nu får jag nog på nöten 🤕.
  13. 1 poäng
    Om apparaten behöver en viss säkringsstorlek för att inte kunna bli farlig så ska den säkringen sitta i apparaten, eller specificeras som del av installationsanvisningen. All kabel som inte är avsäkrad är en reell brandrisk och ska därför hållas så kort som möjligt.
  14. 1 poäng
    Fick denna nyss när jag klickade på ett ämne.
  15. 1 poäng
    Vad händer, @stavhammar ? Detta borde haft högsta prio och fixats direkt i förrgår. Och att rapportera till och skylla på Google är ju ett standardsvar som jag tycker vi hört lite för ofta nu. Bara det faktum att MG inte har koll på utan ett klick på alltifrån "Logga In" till inlägg kan ta dig till något helt annat är ett farligt val för upplägg. Ni lever ju dessutom på oss "forumiter", och med det finns ett ansvar att sådant här (och annat) inte skall hända. Jag är dock mer bekymrad än grinig (om det nu skulle låta som annat), för allt som inträffar allt oftare visar att MG inte har kontrollen. Eller är det helt enkelt så att MG:s deal med Google tillåter denna typ av overlayannonsering, och det är därför inte mycket händer (om det inte är alltför obskyra annonser förstås) ? Då är det verkligen inte bra....
  16. 1 poäng
    Det blir en servicepunkt extra om du har filter. För den late och glömske är det nog stor risk att vartenfiltret blir tätt.
  17. 1 poäng
    Är väl ytterst ovanligt på en Bensinare som du har? Diesel däremot... Finns säkert någon här som kan förklara varför. Mvh
  18. 1 poäng
    Ja det är helt galet. jag har sett att min 300hk Yamaha finns i butiken nu så den är säkrad. Skrovet är däremot en månad försenad. väntar dock på en liten motor på 30hk som inte kommit än så den känns ganska osäker.
  19. 1 poäng
    Nu har jag blivit förvirrad! Vad är det som är slitet? Hålet i handtaget? Formen på spindeln (som handtaget ska passa på)? Är det en kulventil, en kägelventil eller något annat? Jag gissar att det är en kulventil (som inte har någon kägla) som man vrider ett halvt varv för att stänga. Det finns lösa handtag, men att få tag på ett som passar på en gammal ventil är inte så lätt. Lite eget filande kan behövas. Har du något foto? Tillägg: Byta spindel på en rätt liten (billig) kulventil är nog ingen bra idé att ägna sig åt.
  20. 1 poäng
    Enligt mig så är frågan om bälgbyte enbart en klyscha för prutning. Bara för att motortillverkarna vill tjäna pengar på reservdelar/tillbehör så betyder det inte att båtar sjunker p.g.a. att en gammal bälg läcker. Om en bälg går sönder o börjar läcka så beror det på en fysisk skada (hård grundstötning, lyft i drevet eller liknande). Inför en båtförsäljning för ca 10 år sedan så bytte jag bälgen för att slippa den diskussionen. Det gick inte att se skillnad på den nya och den 25 år gamla bälgen. Sen passade jag samtidigt på att låta en motorverkstad gå igenom hela motorn (kollade i cylindrar, ställde in spridare, bytte alla slangar, kilremmar mm). Fördelen var att inte en enda spekulant ens nämnde prutning med anledning av motorn. Hela servicen inklusive arbete (jag skruvade ur o i motor o drev själv) delar, spridare, ny bälg, oljor o filter kostade ca 16.000:-. Väl investerade pengar.
  21. 1 poäng
    Ja det var ju inte så svårt då dessa skruvas utifrån och in. Hade inte reflekterat över dessa skruv innan...🙄
  22. 1 poäng
    Jag förstår tanken, men... Är det inte bättre att batterierna blir nerkörda i botten än att båten blir nerkörd i botten? Annars en elegant lösning som kommer att funka bra i 99999 fall av 1000000. PS När jag läste rubriken "Inkoppling av länspump med inbyggd nivåvakt till solcellsregulator" tänkte jag, vad är detta för idiotisk idé att koppla länspumpen till solcellsregulatorn. Sedan såg jag vem som skrivit och förstod att det var något värt att läsa.
  23. 1 poäng
    Kokpunkten i 50/50 glykolblandning är 108 grader. Sedan blir den verkliga kokpunkten högre i ett trycksatt system.
  24. 1 poäng
    Kölbultar och skiftnyckel är ingen vidare kombo. En 27 mm krafthylsa kostar 70 spänn på Biltema, en vanlig kostar 40:-. Att lossa muttrarna är inga konstigheter. En förlängning och ett lite längre handtag brukar räcka. De kan sitta ganska hårt. Allt du behöver finns för en rimlig peng på Biltema.
  25. 0 poäng
    Helt makalöst hur du orkar vara så jävlig. Att du står ut med dig själv.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...