Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-04-21 på alla områden

  1. 9 poäng
    Tänkte bara säga hej eftersom jag registrerat mig efter att ha hängt här ett tag och samtidigt tacka alla som var enormt förstående när jag segade mig hem 100 km igår i 30 km/h med min alldeles egna båt (liten, gammal och orange - men min). Trodde folk skulle tuta vilt men det gick väldans bra, även om de flesta såg rätt glada ut när jag smög mig in på busshållplatser för att släppa förbi.
  2. 2 poäng
    Man måste "lära känna" sin bottenfärg. Inte så lätt när de ändrar recepten då och då. Om en färg håller botten ren i, säg, två år, så räcker det är måla i fläckarna efter ett år men efter två behöver man måla hela botten, just för att ämnena lakas ur. (Och om du kallar koppar för ett gift ska du veta att stora delar av dricksvattenrören består av detta gift.) Så, om du målade botten förra året och du inte hade några tulpaner vid upptag så bättra bara på.
  3. 2 poäng
    Japp såld på några timmar så det var väldigt enkelt och kul såklart😉 har ni en 30ft motorbåt och funderar på att sälja så skall ni passa på nu,, jag har ett gäng besvikna spekulanter som söker båt😉
  4. 2 poäng
    Kanske denna manual gäller för den aktuella regulatorn: https://www.hjertmans.se/Media/Articles/5511-110/5511-110_Manual.pdf Manualen är tämligen värdelös, den anger inget av det som är viktigt för underhållsladdning av batteriet. Jag skulle reklamera den där du köpt den med hänvisning till både dålig manual, och alltför hög och långvarig laddspänning. Det finns andra billiga PWM som både har begriplig manual och OK UH-laddspänning.
  5. 1 poäng
    Mölndalsån har en sluss neråt Centralstationen till, och skapades ursprungligen för frakter till och från Mölndal. Därmed var definierad som officiell farled tills 1953, men får troligen ändå inte lagligen blockeras för trafik. (Lika lite som att man inte få blockera ett farbart sund på sin mark) https://sv.wikipedia.org/wiki/Mölndalsån Däremot får man ju inte gå iland på Lisebergs område, i vart fall inte utan giltig entrebiljett. Men vad har en riktig sjötomte för behov att gå iland? Hur som helst, innan en eskader sjösätts måste man kolla upp att inte fysiska hinder finns placerade vid broar eller liknande. Som numera boende vid grodhavet överlåtes härmed ledarskapet för denna eskader till hugade intressenter. Att det är farbart stöds av trafiken med den s.k. "Julpaddan"
  6. 1 poäng
    Nu har jag blivit förvirrad! Vad är det som är slitet? Hålet i handtaget? Formen på spindeln (som handtaget ska passa på)? Är det en kulventil, en kägelventil eller något annat? Jag gissar att det är en kulventil (som inte har någon kägla) som man vrider ett halvt varv för att stänga. Det finns lösa handtag, men att få tag på ett som passar på en gammal ventil är inte så lätt. Lite eget filande kan behövas. Har du något foto? Tillägg: Byta spindel på en rätt liten (billig) kulventil är nog ingen bra idé att ägna sig åt.
  7. 1 poäng
    OK, då är nog mysteriet med brandorsak löst i vart fall 🙂
  8. 1 poäng
    Enligt mig så är frågan om bälgbyte enbart en klyscha för prutning. Bara för att motortillverkarna vill tjäna pengar på reservdelar/tillbehör så betyder det inte att båtar sjunker p.g.a. att en gammal bälg läcker. Om en bälg går sönder o börjar läcka så beror det på en fysisk skada (hård grundstötning, lyft i drevet eller liknande). Inför en båtförsäljning för ca 10 år sedan så bytte jag bälgen för att slippa den diskussionen. Det gick inte att se skillnad på den nya och den 25 år gamla bälgen. Sen passade jag samtidigt på att låta en motorverkstad gå igenom hela motorn (kollade i cylindrar, ställde in spridare, bytte alla slangar, kilremmar mm). Fördelen var att inte en enda spekulant ens nämnde prutning med anledning av motorn. Hela servicen inklusive arbete (jag skruvade ur o i motor o drev själv) delar, spridare, ny bälg, oljor o filter kostade ca 16.000:-. Väl investerade pengar.
  9. 1 poäng
    Hej och tack för informationen. Det är väl någon ny jä..la annonsör som luras med Google. Skall kolla upp vilken/vilka det är och spärra dessa samt anmäla till Google! //stavhammar
  10. 1 poäng
  11. 1 poäng
    Då har du för dig helt fel - min bälg är original från 1980 😁
  12. 1 poäng
    Välkommen till MG på riktigt då
  13. 1 poäng
    Finns det inga som passar och du inte vill borra hål så får man väl försöka komma på någon annan lösning helt enkelt. Borra hål verkar ju annars enklast kan jag tycka. Det finns säkert någon (tidigare) ägare till en Becker 27 här på MG som kan ge råd och tips.
  14. 1 poäng
    Det är bra att slipa av färg innan man lägger på ny. Våtslipa funkar bra tycker jag. Använd en hållare på skaft och/eller en handhållen. Stora delar av dricksvattenrören är inte i koppar. Stamnäten är inte i koppar och det var först på 70-talet man började använda koppar i kallvattenrör i byggnader i någon större omfattning. Kopparrören är orsaken att man aldrig ska dricka varmvatten från kranen och även spola någon minut innan man använder kallvatten, framför allt om vattnet stått i rören över natten. Det är också därför man inte ska tillaga och förvara mat i kopparkärl. I övrigt håller jag med dig.
  15. 1 poäng
    Är inte bälgen bytt så bör ett avdrag på priset för att göra detta vara på sin plats. En ägare som fuskat med bälgbytet har förmodligen fuskat med det som inte syns också, ett varningstecken för mej, tvärtom ifall det är gjort enligt rekommendationerna. Filmen visar när det är som allra enklast, tyvärr inget för den ovane tycker jag.
  16. 1 poäng
    Tackar! minnet är kort, har sett den där tidigare. kör ju android surfplattor, så det föll på det. Har iof iPhone, men hade ju varit roligare få radarn på större skärm. Har mycket liten erfarenhet av radar, men misstänker det är en fördel ha det i plottern då man då kan få overlay och kanske mer saker. Då blir nackdelarna med surfplatta ändå lite större.
  17. 1 poäng
    Hej jag har under de senaste åren, haft olika Garminplottrar, med div tillbehör inkopplade. Nu senast en 722 xs med ais, radar och ekolod inkopplade. Har alltid fungerat bra för mig. Är det väldigt skumpigt är touch lite sämre än knappar men för mig överväger fördelarna med touchen. Tror att det är väldigt lite som skiljer i praktiken i dag mellan olika märken på plottrar. Det gäller att bekanta sig väl med alla inställningar och funktioner bara så brukar det bli bra ovavsett mvh
  18. 1 poäng
    Hej Visst finns radar till surfplatta Furuno radar Hälsningar Ove
  19. 1 poäng
    Ser vettigt ut. Jag har dock ett hål för tapp och skruvhål jag tänkte återanvända i största möjliga mån.
  20. 1 poäng
    Du är på rätt spår enligt min mening. Vår nuvarande båt är 17 år, känns väldigt fräsch och kräver endast normalt underhåll höst och vår, en 30 år gammal båt börjar blir rätt gammal i mina ögon, kräver nog mycket mer jobb. En viktig punkt att kontrollera är när bälgen är bytt om den har s-drev, saknas dokumentation om detta så är den säkert på övertid, ett byte kostar närmare 20.000:-, vi har hållit oss till Jeanneau som inte bygger båtar med s-drev och bälg. Vår första båt var en Jeanneau Fantasia 27, väldigt rymlig och modern för sin sin tid, men likafullt växte vi ur den efter några år. Nästa båt blev en sprillans ny Jeanneau Sun Odyssey 32.2, den utnyttjade vi flitigt i 11 år som familjens sommarstuga, barnen i förpiken och vi gamla i akterruffen, precis lagom, alla nöjda. Sedan blev det motorbåt några år som omväxling, en Nimbus 340 Commander, väldigt komfortabel och trevlig men helt omöjlig att hantera ensam när man skulle lägga till i den blåsiga hemmahamnen med bojar, vilket man måste efter varje tur... Därefter provades det lilla båtlivet med en Jeanneau Sun Odyssey 26, fin liten båt nu när barnen checkat ut, men den var allt i minsta laget ändå. Idag har vi en Jeanneau Sun Fast 32i, precis lagom för ett par även med gäster ibland, bra komfort och utrymmen, seglar bra och hävdar sig hyfsat på klubbkappseglingar, vill inte ha nåt större då en modern 32-fotare ger mer utrymmen och komfort än en äldre 36-fotare samtidigt som den är mer hanterbar för en liten besättning.
  21. 1 poäng
    Tack för info, utrymme finns men jag får helt enkelt prova mig fram och upplever jag att jag vill ha fjärrkontollen så vet jag att det alternativet finns. Bara öppna plånkan... 😄
  22. 1 poäng
    3. Jag vaxar/polerar utsidan alltid EFTER att ha bottenmålat, är rädd att feta vax- eller polermedelpartiklar skall sätta sig på botten och göra att bottenfärgen fäster sämre. 2. Samma bottenfärg 1. Sitter grundfärgen kvar så bara måla på. Men ojämn botten bromsar, så har du mycket ojämnheter så överväg någon vintern att skrapa bort hela bottenfärgen och måla om på nytt.
  23. 1 poäng
    Jag missade den här tråden. Bäst att svara här också ifall någon inte hittar den andra tråden där vi löser dina frågor, https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/volvo-penta/drev-skold/produkter/reparationssats-styrkolv-for-volvo-penta-dph-dpr-rec22170/ Andra tråden, https://www.maringuiden.se/forum/topic/96986-fylla-på-servoolja-i-flybridgebåt/
  24. 1 poäng
    Det är detta jag har märkt att det inte verkar vara rostfritt handtaget, vilket gjort att det rostat och hålet blivit lite större och då glappar det och det går inte vrida ventilen i ändlägen. Min tanke var om man kunde hitta en spindel som resevdel, det är väl pinnen som går ner och vrider på ventilen? /Wahlis
  25. 1 poäng
    Du kan följa VPs anvisning som jag länkad till upp i tråden. Där anvisas det att fylla på vid ratten och använda en krånglig luftningsbehållare. Enligt erfarenheten på den här forat så kunde man bygga något själv som jag visar i den här tråden. När du har fyllt och vridit ett stort antal gånger så bör du känna fasthet i systemet. Då är det bra kolla behållaren i motorrummet och toppa upp den lite. Just den delen löses bättre om man har VPs original luftningbehållare. Efter detta är det bara och köra. På ett år så har jag inte upptäckt något konstigt. Min uppfattning är nog att oljan vid ratten hänger ihop med hela styrsystemet. Annars hade ju inte jag kunnat bara fylla från ratten. Men rent tryckmässigt är det nog olika system. Jag tror rattsystemet och styrkolv/servpumpsystemet byter olja i lilla behållaren i motorrummet. Men det är bara en gissning.
  26. 1 poäng
    Jag har ett VP DPH-A -drev från 2006. Mitt läckage så likadant ut som ditt. Systemet tömde sig själv när kolvarna inte var monterade. Det blev en pöl under båten efter några dagar. Men jag försökte få ut som mycket som möjligt ur systemet.
  27. 1 poäng
    En risk är att man pumpar upp jollen lagom mycket på våren när det är svalt (15°C) och sedan blir det som du säger när temperaturen stiger och solen ligger på (50°C).
  28. 1 poäng
    Men där låter det ju som om han kunde titta under båten för att undvika grund!
  29. 1 poäng
    Det är ju delvis knappstyrt även med pekskärm, bara att knapparna är "platta" och på skärmen. Men att zooma in och ut kan man göra med knapptryck på skärmen, på ganska stora "knappar". Det får nog vara en rent brutal sjögång för att man inte ska lyckas trycka på dem. Men jag har själv ingen erfarenhet av användning under såna omständigheter, så jag ska inte uttala mig tvärsäkert.
  30. 1 poäng
    Ett annat vanligt problem är att andra förbrukare kan lura regulatorn (eller laddaren) att tro att batterierna drar laddström och öser på spänningen. Värst är det om förbrukaren bara är "lagom" stor, dvs inte drar all ström som panelen kan ge, utan regulatorn klarar att hålla spänningen uppe.
  31. 1 poäng
    14,4 då gasar batteriet. Det är inte så bra. Jag har märkt att dom kan börja gasa redan vid 14,2 volt.
  32. 1 poäng
    Vad står i manualen? Hittade detta för ett annat fabrikat;
  33. 1 poäng
    Fråga 1. Hur vet du att batterierna är fulladdade? Fråga 2. Har du kollat med en annan volt-mätare? Fråga 3. Vad säger specen på regulatorn att den ska ge i underhållsladdning? Fråga 4. Finns det en logik i regulatorn som säger att den vill gå x antal timmar i bulkladdning innan den går ner i underhåll (vilket de flesta batteriladdare vill göra)? Jag håller med om att 14,4 är i högsta laget för underhållsladdning men skulle kolla mina frågor i nummerordning först. Sen är det fullt möjligt att regulatorn inte har någon logik alls och bara ger 14,4 om den kan.
  34. 1 poäng
    Köp vad som helst som är klassat som godkänt av försäkringsbolagen, och gärna det billigaste. Det gör ingen som helst skillnad för stöldrisken eftersom man kapar alla öglor och kättingar på några sekunder med elektriska verktyg.
  35. 1 poäng
    Jag försöker få kättingen runt grövsta möjliga balk i bryggan. Men låset är ju mest för försäkringsbolagens skull samt att hålla onyktra tonåringar borta, hjälper varken mot öststatare eller svenska proffstjuvar.
  36. 1 poäng
    Alla 41-motorer har avluftningsrör/ slang från turbon så man behöver inte lossa någonting. Det sköter sig självt.
  37. 0 poäng
    Typ något sådant här..? 🙂
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...