Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-04-20 på alla områden

  1. 2 poäng
    Hej. Den där ringen är istället för linavskäraren nu när avskäraren har utgått. Den får aldrig monteras akter om propellern. Ingemar
  2. 2 poäng
    Ett annat vanligt problem är att andra förbrukare kan lura regulatorn (eller laddaren) att tro att batterierna drar laddström och öser på spänningen. Värst är det om förbrukaren bara är "lagom" stor, dvs inte drar all ström som panelen kan ge, utan regulatorn klarar att hålla spänningen uppe.
  3. 2 poäng
    Jag har "A" motorer och det är säkert så att det lilla skvallerhålet utgick på senare modeller? Vi får väl se om någon av Penta-experterna hittar tråden och kan ge klart besked
  4. 1 poäng
    Hej, Har ett avstängningshandtag på kylvattnet till motorn som blivit slitet i hålet som man sätter uppe på pinnen till ventilen för att stänga och öppna. Det har väl rostat med åren vad jag kan se och då blivit lite större än själva pinnen från käglan som finns där. Går det att få tag på nya käglor med handtag eller behöver man köpa en helt ny ventil? Känns som att man borde kunna renovera den då den ser ok ut för övrigt. Jag var på en VVS-butik där jag bor och försökt att köpa endast ett nytt handtag men detta hade de inte till försäljning. Tacksam för tips och ideer. /Wahlis
  5. 1 poäng
    Tack för svar, vad bra då vet jag. Jag vann den i budgivningen på Tradera, och då fick jag med en ring, så nu har jag två ringar, men monterar ingen av dem. För några år sedan fick jag ju in en bit vaxad taglingslina i packboxen, och det var ju en del jobb och onödig kostnad med det. Det hände troligtvis på höstkanten, och möjligtvis tätade den vaxade linan litet eftersom drevoljan bara var som café latte light.
  6. 1 poäng
    Ok ja då är jag med du har monterat dit en avskärare närmast packboxen, och då ska den ringen ej monteras annars får du ju två där och det går inte. Precis som sankt Anna påtalar i övre inlägget. Den ringen skyddar ju packboxen med för att minska lina som trycker in packboxen.
  7. 1 poäng
    Men där låter det ju som om han kunde titta under båten för att undvika grund!
  8. 1 poäng
    I Brunsbüttel träffade vi en kille som, sittandes på en pinnstol, kört en glasbottnad motorbåt från Stockholm. Han var på väg till Röda havet för att köra turister ut till korallreven. Han navigerade med hjälp av kartorna i telefonkataloger. En ganska skön typ som bara såg möjligheter. "Hinder" fanns inte i hans vokabulär.
  9. 1 poäng
    Om du vill se Radar på surfplattan skall du nog ha TV4 Guld-appen. Marin radar till surfplatta finns det nog inte, ännu, kanske kommer så småningom, vem vet?
  10. 1 poäng
    Du får kanske göra ett tvåstegsarbete och först färga in o sen impregnera. Det finns ju andra infärgningar som enligt bruksanvisningen ska kunna färga in rätt olika materialtyper som t.ex. https://www.bauhaus.se/textilfarg-nitor-all-in-one Den ska användas i tvättmaskin och det är nog inte så lyckat på en sprayhood med fönster men det borde väl även fungera i en stor balja.
  11. 1 poäng
    Ringen på bilden har suttit längst in, närmast packboxen och offeranoden. De gånger jag glömt den, eller trott att den skall sitta utanför den innersta propellern har den innersta propellern skrapat i längst in och kärvat. Nu placerade jag linskäraren längst in istället, den är något tunnare än ringen. Det går bra att skruva fast båda propellrarna (med den mutterlignande ringen mellan propellrarna) och det tar inte i eller kärvar någonstans, så egentligen är det väl bara min oro och milda sjösättningsstress som får mig att ställa dumma frågor....
  12. 1 poäng
    Har försökt felsöka lite men är ingen fena på elektronik. Men jag prövade att ta bort jordkabeln från Oljetrycksmätaren och märkte då att den (precis som varvräknaren beter sig nu) lägger sig på max. En hypotes jag har är därför att det är saknad jord som gör att varvräknaren lägger sig på max när motorn startar. Jag testade därför att dra en ny jordkabel till varvräknaren men utan resultat. Jag tänker därför att felet bör ligga i själva instrumentet. Jag plockade idag isär mätaren och kikade lite. Kretskort och liknande är inte min starka sida men det jag kunde hitta va att på baksidan av vad du kanske menar är ”stegmotorn” fanns det en dålig lödning. Jag har nu testat att löda om den (bilden är efter lödningen). Ska testa att sätta tillbaka mätaren i båten och se om det hjälper.
  13. 1 poäng
    Beror ju helt klart vilken båttyp man har, på min förra båt med skyddad förarplats nyttjade jag mest surfplattan, plottern körde jag i inzoomat läge. På nuvarande båt köpte jag två st surfplattor och monterade fast 90graders usb-c vinklar för laddning. Räcker för att dom skall ligga stabilt trots hög sjö. Plockar upp en platta på fly när det är finväder, samt tfn i fäste på höger sida(ej i bild). Då klarar man även om solen lyser från fel vinkel. En riktig plotter är ju fint, men man kommer långt med bara mobilen idag.😀
  14. 1 poäng
    Utveckla din fråga, hänger inte med i din frågeställning. Distansring finns även inne i propellernavet.
  15. 1 poäng
    Okej tack för tipset. Men fram funkar utmärkt bara backen som kärvar lite. Kan det vara samma ?? Är inte så jätte haj på inombordare har bara kört utombordare innan.
  16. 1 poäng
    Fråga 1. Hur vet du att batterierna är fulladdade? Fråga 2. Har du kollat med en annan volt-mätare? Fråga 3. Vad säger specen på regulatorn att den ska ge i underhållsladdning? Fråga 4. Finns det en logik i regulatorn som säger att den vill gå x antal timmar i bulkladdning innan den går ner i underhåll (vilket de flesta batteriladdare vill göra)? Jag håller med om att 14,4 är i högsta laget för underhållsladdning men skulle kolla mina frågor i nummerordning först. Sen är det fullt möjligt att regulatorn inte har någon logik alls och bara ger 14,4 om den kan.
  17. 1 poäng
    Vad står i manualen? Hittade detta för ett annat fabrikat;
  18. 1 poäng
    Det löser fogmassor som är baserade på silikon och liknande medel. Det som sitter på din båt ser hårt ut ungefär som plastic paddling fast i en annan färg, stämmer det? Men om det är mjukt kommer du ju inunder med rakblad och kan ta det sista med detta lösningsmedel. Dom här medlem är baserade på citronsyra, kanske funkar det med hemmapressad citrusfrukt?
  19. 1 poäng
    Läckage kom från styrkolven. Upptäckte genom att det droppade olja från kolven. Därav min kunskap inom packningsbyte och luftning. Det blev en akut insats någon vecka innan sjösättning förra året. Det gick bara att se vattenskadad olja nere i behållaren vid motorn. Inget vid ratten. Den enda jag hade upptäckt när båten var i sjön, var att det alltid var en oljefilm bakom båten. Trodde då att det var en grannbåt som läckte.
  20. 1 poäng
    Lär även orsaka bland annat irreversibla hörselskador, sägs det. Köp istället rakblad och rakbladsskrapa, det blir billigare och förstör inte hörseln.
  21. 1 poäng
    Skulle inte rekommendera dynamit. Risken är att det enda man har kvar och som är helt efteråt är fästmassan.
  22. 1 poäng
    Jag fick vatten i min styrolja när jag hade en läckage i styrcylindrarna. Det såg man genom att att oljan blev rosamjölkig. Men det tydligaste symtomen var att jag fick oljefläckar i vattnet bakom båten.
  23. 1 poäng
    Det var ju synd! Huggmejsel och slägga liksom dynamit är litet väl brutala metoder, men funkar...😎
  24. 1 poäng
    Nej, det är två skilda system. Om du hör att det liksom bubblar, eller att det känns konstigt när du snabbt vrider ratten mellan ändlägena är det rattpumpen, pumparna som inte pumpar ordentligt, men troligtvis pga luft i systemet. Edit: under tiden jag skriver börjar jag fundera på vilken oljebehållare du avser, det kan finnas några olika.. Då skall du nagelfara servopumpen (som sitter på motorn) och den ena av styrcylindrarna som sitter illa till mellan motorn och akterspegelns insida, ja även då oljebehållaren samt slangar och anslutningar. Jag har svårt att förstå hur det kan komma in vatten i det systemet, men det kan det ju uppenbarligen, och när du nu ändå skall ge dig i kast med att renovera styr/servocylindern kanske du kan lista ut hur vatten har kunnat ta sig in i det systemet. Sedan finns det kanske ett tredje hydraulsystem ombord, det drevlyften/powertrim. Här sitter det ju hydraucylindrar på båtens utsida, och en elektrisk hydraulpump med behållare på insidan, här kan det ju mycket väl läcka in vatten. Ja det kan ju finnas ett fjärde hydraulsystem också, det till trimplanen, även detta med elektrisk pump och hydraulcylindrar på båtens utsida. Edit: Ta en bild på behållaren med den vattenskadade oljan, och lägg in bilden här så kanske vi kan få klarhet i var det läckt.
  25. 1 poäng
    Om du kollar på min bild i tidigare inlägg så måste det vara sexkantskallen du ser längst till höger i bild
  26. 1 poäng
    Om du menar tätningsats så köpte jag den här, https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/volvo-penta/drev-skold/produkter/reparationssats-styrkolv-for-volvo-penta-dph-dpr-rec22170/
  27. 1 poäng
    Se till att får all olja och vatten, fyll på burken nere i motorrummet om det finns en sådan i princip helt full, bara ngn centimeter med luft om det är VP DPH. Sedan fyller du vid ratte med en flaska och slang till all luft gått ut,
  28. 1 poäng
    Transportstyrelsen verkar inte hålla med om det. Bifogar avslutande sammanfattningar i föreläggandet, för juridiskt intresserade.
  29. 1 poäng
    Jag renoverade mina förra året på vinst och förlust. Det är inte jättesvårt men det kräver ett visst handlag. Om du misslyckas har det inte kostat så mycket. Det finns en manual att följa här, https://www.48ktms.com/app/download/13938109329/Volvo+Penta+DPH.pdf?t=1513016559 Den tar upp det viktigaste men det finns en del strul du kan stöta på längs vägen, Försök plugga de oinkopplade hydralslangarna efter att du har monterat av styrcylindrarna. Oljan rinner sakta på marken annars. Det svåraste är att få loss den invända låsringen som håller fast innandömet. Circlip i anvisning. Jag fick använda en syl i kombination med en sliten morakniv för att få loss den. Den är oftast rostig och behöver bytas. Jag hittade inte original utan köpte den härifrån https://springs.lesjofors.se/product/6867-rbs-40 Jag är inte säker på att det är rätt storlek. Kontrollmät själv. Jag köpte också en storlek mindre och jag mins inte vilken som passade. Scrape ringen vid 19 är lätta att deformera vid montering så att kolven är svår att få tillbaka i hålet. Köp gärna ett tätkitt till ifall detta skull hända. Jag förfyllde kolven så gott jag kunde innan jag skruvade ihop den men jag tror inte det var nödvändigt. Luftningen verkar ta hand om det flesta luftbubblorna. Köp Loctite 542 i tid om du inte bor nära en bra butik. Finns på nätet.
  30. 1 poäng
    Nä precis, ingick väl i priset 😅 Tack, jag får prova mig fram, vill ju inte göra skada. Men samtidigt inte åka runt såhär 😀
  31. 1 poäng
    Hej SeaRayeller, Ja jag tömde systemet fyllde på med ATF luftade hjälpligt, dränerade ur oljan igen tog isär kopplingarna vid servopumpen för att tömma ordentligt. Fyllde på nytt och luftade ur. Båten sjösatt nu och helgen som gick var premiär och det fungerade fint. Känns bra att ha den olja som är föreskriven i servicemanualen för DPH drev och styrning då det står explicit att ingen annan olja än ATF får användas.
  32. 1 poäng
    Nya styrcylindrar är väldigt dyra, jag har bytt packningar i en, en gång, Sleipner, jättesvårt, pilligt, vet inte hur det är i din. Det slutade ändå med att jag fick byta hela cylindern. Sannolikt lättare att göra jobbet när båten står på land än då den ligger i. Gör det ordentligt med en gång, så slipper du göra om jobbet sedan. Inget direkt svar på din fråga, men du får väl läsa mellan raderna...
  33. 1 poäng
    Hej, Fungerar de pirat-packningssatser som finns till styrcylindrarna på DPH dreven (tidiga versionen) eller skall man köpa ny styrcylinder direkt?
  34. 1 poäng
    Hej, Jag har en läckande styrcylinder till ett av mina DPH drev. Det är vatten i oljan och jag behöver tömma systemet för att fylla på med ny olja. Hur tömmer jag all olja i styrkolvarnas system?
  35. 1 poäng
    Jag vet inte om jag orkar svara på en dylik fråga. Men gör ett försök. 1. Antingen är du extremt blåögd och vägrar att se problematiken med hitresta ligor som har lite mysig semester i Sverige. 2. Du har aldrig varit i den situationen och blivit av med en båtmotor som du slitit hårt för att kunna köpa och besvären det medför. 3. Du hamnar i kategorin där pengarna inte är något problem och någon annan kan fixa allt. 4. Ring och prata med både polis,tull och försäkringsbolag och hör deras syn på det hela. Länsförsäkringar som jag talat med var lika rådvill och ledsen som jag, dom tar upp detta till regeringen varje år men inget händer. Det finns ju liksom en större vinst för statskassan att lägga krutet på införselkontroll istället för export kontroll. Tullen som får sin styrning av regeringen säger samma sak, händer bakbundna och resurser till att hitta och beskattning av import. Finland hade samma problem men har ändrat tullens arbetssätt och lägger krutet på utförsel kontroll mellan mak och oktober för att sedan lägga mer krut på införsel kontroll resten av året och det har givit resultat. Pust... Det är ju min lilla privata syn på det hela och delar du inte den så är det ok men min åsikt om att regeringen fullkomligt skiter i problemet står fast. Om du inte kan visa på åtgärder som regeringen gjort och som löser problemet?
  36. 1 poäng
    Jag försöker få kättingen runt grövsta möjliga balk i bryggan. Men låset är ju mest för försäkringsbolagens skull samt att hålla onyktra tonåringar borta, hjälper varken mot öststatare eller svenska proffstjuvar.
  37. 1 poäng
    Har inget svar på din fråga men med din bild blir det ju väldigt tydligt att strömsladden tar mycket utrymme. Borde vara fler som haft samma behov, dvs möjligt att hitta. Några funderingar: Du ska inte ha några andra sladdar utan bara strömkabeln? (Isf kan ju dessa stick ut ännu längre?) Det är inte så att det krävs ett visst utrymme bakom för kylningen? Har du testat att ringa Garmins support? Vet inte om de har "sälj-support" men det borde de ju ha.
  38. 1 poäng
    Yes, värdera båten som den inte har en drivlina alls. Jag skulle nog räkna på lite mer än 50-60. Det "brukar" vara en hel del man hittar när man börjar rota i gamla båtar, särskilt om det varit grejer som stått utan engagerade ägare som hälsar på då och då. Du har ju drev, sköld, elsystem, länspumpar o.s.v. som också kan vara i behov av lite kärlek.. Kan du få ordning på den så är det bara bonus.
  39. 1 poäng
    Tack för ritningarna , blir ett bra stöd när jag ska försöka smyga allt. Nu har jag iaf köpt allt för landströmmen så ska försöka installera det i veckan. Kommer köra med jordfelsbrytare, automatsäkringar, tre kablar ut , 1 st uttag i fören , 1 st uttag under bordet där uppe, 1 st i batteritider för att därifrån koppla på laddaren direkt på förbrukningsbatterierna. Där även solcellsladdningen sitter. Blev även en ny batteriövervakning (Nasa Bm1) då dök nästa fråga upp hur fasen är det kopplat ombord (Bilder) Smart lösning med att öppna upp bakom spegeln för att få mer plats att arbeta! ska gå igenom maskin och trim efter jag är klar med elen tänkte jag och förhoppningsvis är det klart innan helgen. Båten är av årsmodell 91. Tycker den är i väldigt fint skick för den åldern. Har gjorts löpande underhåll under åren.
  40. 1 poäng
    Tack för era svar! Jag känner att för rätt pris kan denna båt vara väldigt intressant. Väldigt fint skick i övrigt. En ny motor kan man få för mellan 50 och 60, så ska försöka säkerställa att den marginalen finns. Men ska följa era råd och se om den går att rädda först.
  41. 1 poäng
    Det är inget unikt för paket från utlandet att det inte kommer fram till adressaten. För ett par-tre år sedan beställde jag en reservdel från ett företag i Malmö. Jag kunde följa paketet till Rosersberg (stor PostNord-terminal i Stockholm) o sen tog det stopp. Det var lite brådis att få tag på det så dagen efter att det fastnat ringde jag dit. Den jag fick tag på (efter en lång tid i telefonkön) var väldigt hjälpsam och försökte hitta mitt paket. När han inte lyckades så blev han efter ett tag lite grinig och hänvisade till att jag som mottagare inte hade rätt att klaga för att mitt paket försvunnit. Det var bara avsändaren som hade klagorätt så jag ombads att kontakta denne. Dagen efter kontaktade jag leverantören (de hade hunnit stänga dagen innan efter mitt långa samtal med PostNord). Leverantören verkade inte överraskad och lovade att göra en ny leverans samma dag så skulle paketet vara framme dagen efter. De kollade särskilt min adress så den skulle vara korrekt. Lite senare samma dag ringde leverantören om att de fått paketet i retur men kommentaren "adressaten okänd". Spårningen hade så klart upphört efter ankomsten till Rosersberg och hur/när det skickats tillbaka till avsändaren i Malmö framgick inte. Dagen efter kom paket nr två fram till denne okände adressat....
  42. 1 poäng
    Eftersom motordatameddelandena inte är standard (om de ens finns) på NMEA 0183 så är det nog uteslutet. Således behöver du ett NMEA 2000-nätverk. Googla så förstår du hur det jag beskriver nedan ser ut. Då du bara skall ansluta plottern och motorn så behöver du en busskabel, två termineringar (en i varje ände), en strömmatningskabel (för att få spänning på bussens +/-) och åtminstone tre T-förgreningar: En till strömmatningskabeln, en till NMEA2000-tappkabeln till plottern och en till motorkabeln. Det enda som inte är "standardkabel" är anslutningen till motorns NMEA2000-utgång - som vi förmodar att den har. Alternativt fixar man det via en mediakonverter eller liknande, se @anubas beskrivning ovan. Jag kan inte din motor, så den biten/kabeln/anslutningen måste andra hjälpa dig med. Detta är det formellt "riktiga" sättet att få till NMEA 2000-kommunikation, att skapa en "standardbuss". I ditt fall har du bara två enheter, och då kan man ta vissa genvägar och rationalisera. Om man vet vad man gör och vilka begränsningar det medför, förstås. Det var väl där som diskussionen mellan mig och @anuba fastnade, kanske....
  43. 1 poäng
    Skriv till dem och fråga vad du får för pengarna @DanielMalmgren! Det gjorde jag och fick ett bra svar. Det var så bra att jag undrar varför de inte publicerar det på webben, eftersom fler bör ha samma fråga. Undviker att klistra in här eftersom jag röjer min identitet då 😬 Men visst: det går så klart att ifrågasätta om registret hjälper varken från eller till. Svårt att säga, Securmark själva verkar inte stoltsera med några nyheter om båtar/motorer som hittats tack vare märkning. Samtidigt är jag för ett båtregister, så man kan väl säga att det här är mitt sätt att stödja ett sådant.
  44. 1 poäng
    Det finns också denna variant... Anode 40, skruv 41.
  45. 1 poäng
    Om det ser ut som på denna är det 33 som skruvas från sidan med skruv 49.
  46. 1 poäng
    Hej, det var ju inte meningen att du skulle känna på detta viset, Jag svarade bara på spekulantnimbus då hen verkade osäker på dessa båtar och årsmodell efter att ha läst din text, och det tycker jag är synd då skick på båtarna kan skilja oerhört mycket, "rätt skall var rätt" skrev jag bara för att visa att du även njutit av dina båtsommrar, det var alltså inget negativt mot dig. Attackerat dig har jag inte gjort, men din inledande text gjorde ju att läsaren kanske inte vågar köpa en sådan här båt och det är ju synd, jag har inte heller anmärkt på dina renoveringar(ser ju jättebra ut allt det du har gjort) Tycker inte att min ton var anmärkningsvärd men jag skall ta med mig detta i fortsättningen, Lycka till med fortsatta förbättringar, mvh Nim26
  47. 1 poäng
    Jag hoppas att man inte blir attackerad för att man beskriver problem och åtgärd av detsamma i detta forum, jag refererar till "TS verkar ganska negativ " samt "det har även TS skrivit om sina sommrar, Rätt skall vara rätt" i inlägget ovanför. Jag tycker precis som N26 skriver att man ska ge N28-29 en chans , precis som jag beskrivit i tidigare svar till "nimbusspekulant". N29C har sina fördelar också (bl a motortillgänglighet och runt-omkring-seende), vilket inte citerats. Jag lägger bara fram vad som vi åtgärdat, en hjälp för presumtiva spekulanter. Framförallt så riskbedömer vi vårat båtliv efter diverse överraskningar till havs. Fem säsonger, var av den första , en riktigt hackig säsong , beroende på eftersatt väsentligt underhåll -som jag märkt och nämnt tidigare "att äga och åka båt är roligt, men inte underhållet" Dessutom står det klart att Nimbus haft väldigt brått med serieproduktionen av vissa modeller tillverkade runt c:a 1988-1995 , bl a vår N29C och kollegans N35DC, samt tidigare båtgrannen med en N28DC. Om jag väljer en Nimbus som nästa större båt(>33 fot), så funderar jag mer än en gång med tanke på årsmodell. Dom finns såklart, och oavsett tillverkare så förekommer problem. PS Ha en schysst ton i dialogen, N26. Jag tänker ha det, men påpeka gärna om jag drar iväg utan nät-arkebusering.
  48. 1 poäng
    Hej Jag gjorde det enklare, en 30 A säkring i en säkringshållare och ett hål i säkringen med snöre i och runt handleden. Hälsningar Ove
  49. 1 poäng
    Stig H har ju helt rätt i sitt svar. Frågan var ju hur lång 1 distans är. Hur lång den är beror ju på hur lång distans man talar om. Den kan ju va hur lång eller ort som helst. Rent mattematiskt kan en distans vara såhär enligt Wikingpedia. I det euklidiska rummet 3 ges avståndet från punkten P(x1,y1,z1) till punkten Q(x2,y2,z2) av . Allmänt ges avståndet mellan P1(x11,x12,...,x1n) och P2(x21,x22,...,x2n) i n av . Andra avståndsdefinitioner (normer) är emellertid tänkbara i andra än euklidiska rum och kan leda till både användbara och högst oväntade resultat. Men eftersom det är en marinsite är det väl längden på en distansminut som efterfrågas. Denna kan ju som bekant difinieras som 1/60 jordekvatorgrad. tommy
  50. 0 poäng
    De klassiska stora galvaniska isolatorer som klarar att lösa ut överströmssäkringarna och "glappar" med c:a 1.5 V, skapades för att klara säkerheten UTAN jordfelsbrytare. Båttekniks lösning följer den jordningsprincip som IEC anger som TT-typ: https://en.wikipedia.org/wiki/Earthing_system För de som inte är så duktiga på engelska (och som inte vet att starkströmsinstallationer i fritidsbåtar inte behöver följa svenska elsäkerhetsföreskrifterna) så blir översättningen av beskrivningen av TT-jordning så här (Från Wikipedia): --------------------------------------------------------- I ett jordningssystem TT (franska: terre-terre) tillhandahålls skyddsjordanslutningen för konsumenten av en lokal jordelektrod (ibland kallad Terra-Firma-anslutningen) och det finns en annan oberoende installerad vid generatorn. Det finns ingen "jordledning" mellan de två. Felslingans impedans är högre, och såvida inte elektrodimpedansen är mycket låg, bör en TT-installation alltid ha en RCD (GFCI) som sin första isolator. Den stora fördelen med TT-jordningssystemet är den reducerade störningen från andra användares anslutna utrustning. TT har alltid varit att föredra för speciella applikationer som telekommunikationssajter som drar nytta av störningsfri jordning. TT-nätverk utgör inte heller några allvarliga risker i fallet med en trasig neutral. Dessutom, på platser där kraften fördelas över huvudet (luftledningar), riskerar jordledare inte att bli spänningsförande om någon ledningsfördelningsledare skulle få avbrott, till exempel, ett fallet träd eller gren. I tiden före RCD var TT-jordningssystemet oattraktivt för allmän användning på grund av svårigheten att ordna tillförlitlig automatisk frånkoppling (ADS) vid en kortslutning från linje till PE (jämfört med TN-system, där samma brytare eller säkring fungerar för antingen LN- eller L-PE-fel). Men eftersom jordfelsbrytare (Residual Current Device) mildrar denna nackdel har TT-jordningssystemet blivit mycket mer attraktivt förutsatt att alla växelströmskretsar är RCD-skyddade. I vissa länder (till exempel Storbritannien) rekommenderas TT för situationer där en potentiell zon med låg impedans är opraktisk att upprätthålla genom "bonding", där det finns betydande kabeldragning utomhus, såsom leveranser till husbilar och vissa jordbruksinställningar, eller där en stor felström kan utgöra andra faror, t.ex. vid bensindepåer eller småbåtshamnar. TT-jordningssystemet används i hela Japan, med RCD-enheter i de flesta industriella miljöer. Detta kan ställa extra krav på frekvensomriktare och strömförsörjningar med omkopplat läge som ofta har betydande filter som leder högfrekvent brus till markledaren. ---------------------------------------------------------------------- Båttekniks lösning har i sin dokumentation en redovisning av prov gjorda där plötsliga och gradvis långsamt ökande jordfel har testats. Förloppen redovisas med oscilloskopbilder, och 30mA jordfelsbrytare har använts. Båttekniks elcentral har 10 mA jordfelsbrytare och kan därför reagera tidigare på begynnande isolationsfel som annars kan leda till korrosion i båten Eftersom starkströmsföreskrifterna i både Sverige och inom EU kräver att landströmsuttaget på land är bestyckat med egen jordfelsbrytare, så skall alltså två oberoende jordfelsbrytare vara ur funktion för att ev. fara skall uppstå. Så jag föreslår att IngemarE läser på om starkströmsinstallation i båtar, samt TT-jordning mm.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...