Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-04-18 på alla områden

  1. 3 poäng
    Det visade sig att åtskilliga av de billigare PWM-regulatorerna för solceller har en anslutningsmöjlighet för last. Den kopplar bort lasten då batterispänningen blir alltför låg. Jag ville koppla upp länspumpen via en omkopplare med lägena Auto (=länspumpens nivåvakt avgör då pumpen skall köras) och Manuell (= då man vill tvångsköra länspumpen). Samtidigt ville jag mata pumpen i Auto-läget via solcellsregulatorns lastutgång så pumpen inte kan köra ned batteriet så det skadas. Det visade sig då att dessa regulatorer jag provat har alla sina PLUS-anslutningar kortslutna till varandra, och bortkoppling och spänningsreglering etc. görs via minusanslutningarna. Jag löste detta med att använda en tvåpolig vippomkopplare för Auto/Man. Se bifogat schema.
  2. 3 poäng
    Ihopkopplad med autopilot gasreglage och AIS/radar så kan man knappa in "Marstrand 17.45" och trycka på start. 😉
  3. 2 poäng
    Precis, man har ju boken, dessutom signerad av författaren själv. 😉
  4. 2 poäng
    Jag förstår tanken, men... Är det inte bättre att batterierna blir nerkörda i botten än att båten blir nerkörd i botten? Annars en elegant lösning som kommer att funka bra i 99999 fall av 1000000. PS När jag läste rubriken "Inkoppling av länspump med inbyggd nivåvakt till solcellsregulator" tänkte jag, vad är detta för idiotisk idé att koppla länspumpen till solcellsregulatorn. Sedan såg jag vem som skrivit och förstod att det var något värt att läsa.
  5. 2 poäng
    Absolut! Det har hänt mig också, 1993 har jag för mig.😵
  6. 1 poäng
    Edit: såg nu att det ingår en packning (7) till skruven i sprängskissen...
  7. 1 poäng
    Säkert en bättre lösning än min. Efter något år hade min limning släppt, det gula skumgummit tittade åter fram och revan var ännu större än innan. Lyckades dock ändå sälja båten till ett hyfsat pris förra året och har nu en båt helt utan revor 🙂
  8. 1 poäng
    Snygg lösning! Finns det någon anledning till att de väljer att reglera/bryta på minussidan i stället för på plus? Jag tänker även på shuntar som kopplas in på minussidan. Det känns som att det är något väsentligt jag missat. Eller är det så enkelt att de bara valt att göra så?
  9. 1 poäng
    Inte bara underhållsfritt. ”Absolut underhållsfritt”. Avbryter här tror jag. Vill inte prova att få upp luckan, den sitter hårt.
  10. 1 poäng
    Jag håller med om att det skulle vara en bra funktion. Förstår att snacket om att lära sig navigera dyker upp men jag gillar teknik som reducerar de mänskliga svagheterna. Även proffsen gör fel. (Eller som jag brukar säga, det kan hända den bäste - det har hänt mig.) Det enda jag har är att plottern varnar för kommande fara om man kör efter en automatiskt genererad rutt. Den varnar då först när rutten skapats och sedan när båten närmar sig den möjliga faran (”Möjlig fara framöver”). Detta borde vara liknande förutsättningar som om man går på en kurs mot ett grund, utifrån amerikansk lagstiftning, varför jag hoppas att den kommer!
  11. 1 poäng
    Mycket riktigt så har jag hällt i batterivatten under plastluckan där dekalen sitter på Tudorbatteriet. Har inte märkt nån försämring, har å andra sidan inte gjort någon prestandatest. Jag kommer nu att lyfta upp Banner-batteriet och se om jag kan öppna den luckan också. Räknar med att nivån har sjunkit där med, isåfall fyller jag på. Ska försöka återkommer med resultat till er. Det konstiga tycker jag är att man säger att batterierna är underhållsfria samtidigt som vattnet uppenbarligen behöver fyllas på...
  12. 1 poäng
    Jo men precis. Känns ju som att startbatteriet helt riktigt skall ge upp innan förbrukningsbatterierna då (inga solceller på starten, men på förbrukningen) Då känns ju 7 år som inom spannet för byte så att säga.
  13. 1 poäng
    Ursäkta att det tog tid att svara, jag har vårrustat båten inför sjösättningen nästa helg 🙂 Jag har läst din länk och har svårt att förstå relevansen och kopplingen till uttrycket ”boomer”.
  14. 1 poäng
    Köpte precis ett Tudor i butik... frågade då hur man kunde fylla på... Man knäpper mkt riktigt av delen med etiketten på och fyller på med destillerat vatten. Detta ska dock inte behövas enligt butiken då dessa batterier är just underhållsfria... Någon som har koll på hur ofta man "brukar" byta sina batterier? Bytte mitt startbatteri precis... det var 7år gammalt. Det var av denna anledning jag frågade butiken hur man fyllde på.. tänkte att det kanske va det som behövdes... men köpte ett nytt istället.
  15. 1 poäng
    Det enklaste är kanske att sätta ett ekolodslarm på lämpligt djup? Inte 100-procentigt säkert men det väcker väl i alla fall den som sitter och sover vid rodret när man är på väg in mot grundare vatten. Det är ju i alla fall en funktion du kan se till att din nya plotter får.
  16. 1 poäng
    Svårt att säga utan att se problemet. Men gissningsvis skulle det funka att sätta en tejp på undersidan, spackla upp med rejält med glasfiberspackel och slutligen fixa formen på hålet med en fil.
  17. 1 poäng
    Men nu begär du för mycket, då måste hen lära sig navigera.
  18. 1 poäng
    Det är inte säkert att alla PWM-regulatorer klarar av den spänningen. Jag har kopplat två paneler i serie till en MPPT-regulator och det kan bli bortåt 35 volt och det är inga problem. Just det! Det är viktigt. Men det är väl inte så att du köpt en panel med 60 celler, dessa är avsedda att kopplas in i serie-parallell till elnätet, ger för hög spänning för ett 12 voltssystem och för låg spänning för att 25 voltssystem. Läs mer här: https://24volt.eu/solcell.php
  19. 1 poäng
    Så länge din regulator har en maximal inspänning som är högre än din solpanels tomgångsspänning, 45,6V vid 25C säg 50V för att vara säker, så är det lungt. Är din regulator av PWM-typ kommer du få långt under 210W ur den. Har du en MPPT-regulator så kan vi med 95% säkerhet säga att den är kompatibel med både din panel och ett 12V-batteri, men det för att vara helt säker så kan det ju vara värt att kolla upp. Med en MPPT-regulator får du full effekt ur panelen, oavsett om den är kopplad till ett 24V eller ett 12V-batteri.
  20. 1 poäng
    Med mätare i så börjar det så sakteliga arta sig.
  21. 1 poäng
    Grejat en rejäl milstolpe, monterat den nyrenoverade instrumentbrädan. Samt de nya strömbrytarna.
  22. 1 poäng
    Jag brukar köra med en 180mm roterande Jula-maskin på ytterskrovet och för hand på ovansidan. Det är så lätt att man kommer åt kanten av rondellen som gör att men får märken, när man polerar mer komplexa ytor. Då passar handtrassel bättre. När jag lagar gelcoat så använder jag en vanlig 125mm excenterslip. Då vill jag gärna jobba med så små ytor som möjligt. Den polerade ytan växer snabb med storleken på rondellen. Jag har också köpt en oscillerande 150mm polermaskin. Min tanke var att den skulle vara lite lättare att jobba med i trånga ytor. Men den kunde inte arbeta bort intorkas vax lika bra som handtrassel. Så den gör ingen nytta.
  23. 1 poäng
    Något jag varmt kan rekommendera när man jobbar med polyesterplast eller gelcoat är blandningskärl med graderad insida. Hur smidigt som helst, man fyller upp med önskad mängd och får enklare rätt mängd härdare. Går dessutom ofta att återanvända efter att plasten stelnat.
  24. 1 poäng
    Avrapportering i ämnet; bytte brönslepump till en kopia på originalmodellen (utseende och utförandemässigt) samt ställde tomgången - båten går nu som tidigare dvs maxar över 5000 RPM och ca 28 knop i motvind och lite vågor. Motsvarande vad den gjorde förra säsongen och något långsammare än för tre år sedan (toppade 30,5 knop) men mer utrustning och packning i den nu samt obehandlat lätt beväxt skrov - får anses helt ok i väntan på ommålning nästa år.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...