Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-04-16 på alla områden

  1. 4 poäng
    Såg att jag inte lagt upp någon bild på motorn, men den har varit färdig sen i somras så den ligger på en trave däck nu och väntar på att få lyftas i så fort arbetet runt omkring är klart. Har även bytt dom 4 insex bultarna till dubbellagerboxen då jag ville byta packboxen där inne. Och det var ett projekt bara det. Slutade med att svetsen fick komma fram men vi fick loss det till slut så nu sitter nya rostfria bultar med loctite på plats. Lite skillnad på drevet nu mot när jag började 😂 Jag har även rivit ur gamla motorlådan då dom skivorna var murkna. Konstigt nog så var dom plastade på alla sidor förutom dom emot motorn 🤔 Men nya skivor sitter på plats och ska plastas in. Ska även ge mig på att banta lite elkablar då dom verkar dragit en ny härva till motorn så där sitter två idag... Nu har jag inga fler spännande bilder att bjuda på för ikväll. Men i helgen kan det komma upp en bild på ett komplett ihopmonterat drev och kanske en sköld på plats 😄
  2. 2 poäng
    Hej Det finns några saker som är viktigare än åldern. Det viktigaste är att det finns en säkring för gaspatronen, nya västar har det och på västar utan säkring bör den absolut monteras. Vi har i SXK Västkustkretsen kontrollerat och monterat säkring i ca 2400 västar sedan april 2016 och någonstans mellan 5-10% hade inte fungerat och nästan alla på grund av lös gaspatron. Egenkontrollen man skall göra varje år är, ta loss och väga gaspatronen, behöver inte bytas så länge den håller vikten och inte är rostig. Kontrollera utgångsdatum för bobinen och blåsa upp västen och låta den ligga uppblåst i 24 timmar och skall då inte ha tappat luft. Blåser upp den gör man lämpligen med en luftpump. Det är bra att ha en gaspatron i reserv om man skulle lösa ut västen och en utgången bobin, ej utlöst, kan användas till man hinner köpa en ny, spara den gamla när du byter. Vi har skruvat i många västar och ser inte att åldern påverkar, men används den mycket slits den precis som kläder och det är därför den skall blåsas upp varje år. Här finns mer information och det kommer fler tillfällen för servis och montering av säkring. Flytvästservice Hälsningar Ove
  3. 2 poäng
    Jag har båda som @ChristerN länkar till. De hänger bredvid varandra och jag väljer alltid engreppsvarianten, jag tog mig friheten och feta 😇 den i citatet. En hand för att "driva" sprutan och en hand för att hantera munstycket, hålla i sig eller klia sig på näsan. Med slang kommer man även åt lite dumt placerade nipplar bättre. Har inte reflekterat över att nipplarna kan vara i farozonen med "oslangad" spruta, men tack för varningen.
  4. 2 poäng
    Det är för mycket fokus på hur många som dör. Det ger en väldigt smal bild av problemet. Tänk i stället att en berusad båtförare är jämförbar med en storväxt och hotfull person som går runt på stan och gapar, gör utfall mot folk och uttalar hot. Folk blir rädda, måste anpassa sig och hålla undan. Sånt beteende tolereras inte på land. Varför ska ett funktionellt likvärdigt beteende på sjön tolereras? Att det inte händer mer på sjön med berusade beror på att tillräckligt många inte är berusade och klarar att parera för personer som druckit till sig sämre omdöme, längre reaktionstider och sämre fart- och avståndsbedömning. Ska det anses vara ok bara för att andras anpassning räcker till?
  5. 2 poäng
    Om det är denna du menar så skulle jag inte gå på den. Har dragit av några fettnipplar med en liknande för det är mycket svårt att pressa jämnt utan att sprutan rör sig när det är ett fast rör. Välj en med slang istället, tex den här.
  6. 1 poäng
    Hej Du har en annan rutram, den du har satt på 88-89. Vid halva produktionen 89 bytte man leverantör till Ertec de kom att göra ramarna till produktionsstoppet 06. Din är gjord av Helly Hansen om jag ej missminner mig. Så tyvärr kan jag ej hjälpa dig med din ram. Kontakta Kalle på Nimbus han kan nog ge dig råd kanske.
  7. 1 poäng
    Egentligen ser jag inte att det finns något problem här. Det är helt enkelt så att TS inte är intresserad av segling och båtliv längre. Han verkar utan att ha märkt det själv bytt hobby och föredrar numera att nörda ner sig i paragrafer, juridik och utöva kverulans. Vi har alla våra hobbies. Det enda jag inte riktigt förstår är varför debatten förs här. Det måste ju finnas bättre forum för juridik än ett båtforum.
  8. 1 poäng
    Japp! Det blev en Victron SmartSolar 100/20 från amazon.se. Tack för att du hjälper och håller koll! 👍
  9. 1 poäng
    Då hoppas jag att du har köpt en MPPT-regulator. Dör du har väl läst vad det står här: https://24volt.eu/solcell.php
  10. 1 poäng
    Byter vartannat år då jag inte använder kompressorn nästintill, använde jag den så bytte jag varje år. Huruvida du använt rätt specad olja, får du svara för själv. Jag brukar köpa sådana specialoljor som det står på flaskan var de ska användas till. Jag vill inte ge dig råd om du använt rätt avsedd olja.
  11. 1 poäng
    Hej, här kommer lite bilder på hur det blev. Kan meddela att det fungerar utmärkt och mätaren visar ganska exakt och går mjukt när man rör på ratten.
  12. 1 poäng
    Ett vattenseparerande filter är nog bra att skaffa. Vatten i emulsion är inget problem i små mängder, det handlar mest om aningen minskad motoreffekt.
  13. 1 poäng
    Problemen uppstår ofta pga vatten i bränslet. Kolla/byt vattenavskiljaren/ externa bnslefiltet Bensinen oxiderar till en fast fällning som sätter igen systemet. Etanolen i BF95 bidrar. Därför bör stabilisatir användas i sista tanken och flottörhus alt. om EFI ångseparatorn tömmas på hösten. Dessa är utformade så att de ackumulerar ev. vatten i emulsion med bensin. Hoppas att det bara är gammal soppa. Vill du testa Ksprit så är E85 ett billigare alt. Men det löser högst sannolikt inte problemet. BF95 innehåller redan minst 5 % etanol. Överskrid inte totalt 10 %.
  14. 1 poäng
    Risken är stor att det är låst till hur sjökortet är uppbyggt och inte ändringsbart. Det är ju tyvärr så att mjukvarorna och de flesta sjökorten är generiska och anpassade för hela världen. Den typen av grund skärgård som är vanlig i Sverige är extremt sällsynt i resten av världen. Antingen är det långgrunda tidvattenområden med lera eller så är det bråddjupt direkt vid land, där en tremeterskurva bara skulle se ut som en accentlinje runt land... Det är därför sjökort generellt har ett sånt överflöd av djuplinjer.
  15. 1 poäng
    Välkommen till MG! Jag har tyvärr ingen erfarenhet av just din modell men du kan ju prova här
  16. 1 poäng
    Nix, det är en Supercool och boxen är på knappt 80 liter. Detta arrangemang skall ut nästa år och ersättas av en 230V kyl, är planen. Vi får se hur det går med det.
  17. 1 poäng
    @Ove-T Jag misstänkte att du även skulle nappa på detta ämne! 😀 jättebra! Det har ju även stått en del artiklar om just detta i dagspressen, och då i båttidningarna, Dagens Båtliv har skrivit om detta i en bra artikel i detta ämne med bra bilder, följ länken! Och detta gällde ju även helt nya flytvästar, att gaspatronen inte var ordentligt iskruvad. Dom där små illgröna plastbitarna som hör till utlösningsmekanismen har jag sett liggandes på bryggor och i strandkanten, måhända har en del flytvästanvändare tappat dessa eller så lossnar dom vid utlösning?? iallafall bra att kolla att patronen är iskruvad och att mekaniken inte saknar några delar.
  18. 1 poäng
    Ser ut som finska Timola 435 från 70-talet.
  19. 1 poäng
    Det verkar inte vara en kompressorkyl, alternativt en väldigt stor sådan ? För de vanliga aggregaten med Danfosskompressor drar ju nämligen inte mer än c:a 3A när de går, och de kan ju inte gå mer än 100%. Inte ens vår extrabox (Isoterm) drog f.ö. fullström när den var inställd på frystemp. Är det däremot en termoelektrisk kan de ju nästan dra vad som helst, och har ofta svårt att överhuvudtaget får ner tempen mot nollan. Isolera gör bäst effekt i botten och nedre sidorna. Kylan går neråt, det är därför en box fungerar så effektivt och kyldiskarna i affären kan vara öppna uppåt. Har man kyl med dörr - kolla att den verkligen tätar nedtill. Inte ovanligt fel.
  20. 1 poäng
    Jag är allergisk mot extraprylar, och brukar slänga in badtermometern som ändå är i båten. Dessutom märks det på smöret om det är lagom kallt tycker jag.
  21. 1 poäng
    Jag använder en vanlig trådlös ute-inne termometer och slänger in utegivaren i kylen...
  22. 1 poäng
    Tanka upp den med fräsch bensin så blir det nog bra. På hösten bör man tanka fullt och hälla i någon form av stabilisator. (Tyvärr har jag själv vinterförvarat, varmt, med mindre än halv tank. Men med stabilisator i alla fall. Så vi får se vid sjösättning nästa vecka hur det kommer funka, har ca 5 sjömil till närmsta mack.)
  23. 1 poäng
    Ska man smörja styraxeln på ett Penta 290/DP t.ex blir det knöligt om man inte har en fettspruta med slang
  24. 1 poäng
    Ja bara tio år, annars mättas marknaden och tillverkarna kan inte sälja fler...😉 Men det är ju klart att tillverkarna även måste friskriva sig från flytvästarnas eventuella ålderskrämpor. Jag blir förundrad över alla gamla flytvästar som annonseras ut på Tradera och ibland även på blocket. Flytvästar till barn slits ju snabbare än vad barnen hinner växa ur dem, men vuxenvästar används ju oftast mer sansat. Inspektera västen noga, öppna upp dragkedjan och syna den i sömmarna. Köp en ny sats med patron och "vaddetnuheter" utlösningsmekanismen.. Utlös västen med den gamla patronen i, eller blås upp den med munstycket, kolla efter en halvtimma eller mer att den håller trycket och inte läcker. Om du vill testa noga så hoppa i vattnet med den och se om du överlever...😆 Om västen är ok och tät så kan du ju använda den några år till med en ny patron. Se även till att ha en sats med patroner ombord utifall du ramlat i och behöver återladda västen. Jag är således tvetydig, hade de förra uppblåsbara i långt mer än tio år, men hundens och barnbarnens västar har bytts ut snabbare, nu är dom visserligen inte alls uppblåsbara... Men som sagts, om du inspekterar den noga och byter patronen med tillhörande grejer så är det nog ingen större fara.
  25. 1 poäng
    Och det stämmer helt enkelt inte. Vid 0.4 är man rejält berusad. Tyvärr verkar du tillhöra den ganska stora skaran som inte själva uppfattar hur nedsatta kroppens funktioner är redan vid låg berusningsgrad.
  26. 1 poäng
    Topp !! då blir det en från BT med slang 😀 /Kenny
  27. 1 poäng
    Det gick bra till slut. marinorna och båtklubbarna valde dock att inte svara eller säga nej. Förstår dem då det är högsäsong men men... @Kane hade rätt i Äppelviken! Bra tips för andra är dock att rampen är stängd mellan den 15maj och 15september. grymt fint väder på sjön igår!
  28. 1 poäng
    Vad är det för jidder? Jag har aldrig propagerat för någonting - särskilt inte att man inte kan jämföra olycksrisk vid bil respektive båttrafik. Däremot betyder inte det att olycksrisken är densamma, den skiljer sig på flera punkter åt båda hållen. Dessutom vidhåller jag att den statistik du hänvisat till inte är särskilt värdefull i jämförandet. Jag har däremot konstant fört fram två saker (om jag nu ältat något så är det detta - inget annat): - Jag menar att Ljungbergarns och Båtfolkets kampanjer är kontraproduktiva och i värsta fall bara drar löje över hela båtsverige. - Jag ifrågasätter det rimliga i att samhället kriminaliserar låga promillenivåer enligt nuvarande gräns.
  29. 1 poäng
    Om du läser vad jag skrev ovan blir det lite lättare. Har du under 0,5 promille så är du en tillräckligt bra och säker båtförare, det gäller alla inte bara mig.
  30. 1 poäng
    Det var inte det jag menade. Jag menade att ni som är för att få vara full till rors ältar och ältar antalet döda. Det är få som dör, och de många dödsfall har inget med alkohol att göra, utan med klantighet. Därför är det inte särskilt intressant. Problemet som berusade förare utgör är så mycket större än bara dödsfall. Det måste till en helhetssyn. Det finns inget rimligt skäl till att få vara berusad till rors. Ingen blir bättre båtförare av det. Alla blir sämre. Hur mycket sämre beror på graden av berusning och alkoholtoleransen, men alla blir sämre. Varför ska det tolereras?
  31. 1 poäng
    Jag har motsvarande fettspruta från Jula, den fungerar väldigt bra, men jag bytte ut det fasta röret mot en flexibel slang då fungerar fettsprutan mycket bättre och risken att bända sönder någon nippel är nästan lika med noll.
  32. 1 poäng
    Nej, inte alls. Verkar OK när du gör en el-budget. Men man skall komma ihåg att med dåliga förutsättningar kan du nog komma högre än så. Om du ständigt fyller på med varma dricka som skall kylas ner, dålig box med tunn isolering och trött tätningslist, kompressorn sitter i ett utrymme som blir varmt...
  33. 1 poäng
    Så länge din regulator har en maximal inspänning som är högre än din solpanels tomgångsspänning, 45,6V vid 25C säg 50V för att vara säker, så är det lungt. Är din regulator av PWM-typ kommer du få långt under 210W ur den. Har du en MPPT-regulator så kan vi med 95% säkerhet säga att den är kompatibel med både din panel och ett 12V-batteri, men det för att vara helt säker så kan det ju vara värt att kolla upp. Med en MPPT-regulator får du full effekt ur panelen, oavsett om den är kopplad till ett 24V eller ett 12V-batteri.
  34. 1 poäng
    var och köpte glykol på biltema igår ethylenglykol. Var och köpte oljefilter mm på en annan firma i Gbg och såg att glykol typ 90 som penta rekommenderar också är ethylenglykol. undrans vad det är för skillnad egentligen..
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...