Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-04-15 på alla områden

  1. 3 poäng
    Vi hade under morgonen och förmiddagen driftstörningar som krävde uppdateringar av maringuiden.se Detta skall nu vara löst och allt fungerar som tänkt. Vi övervakar framöver detta och det bör inte inträffa igen! //maringuiden.se
  2. 3 poäng
    Ja, det här vill man ju inte råka ut för... 😬
  3. 2 poäng
    Om det är svårt att flytta båten på trailern gör som detta proffs,
  4. 2 poäng
    Generellt drar de flesta som mekar stora bultar för löst och små för hårt när de inte använder momentnyckel. Det är oftast inga stora problem, men ibland går saker sönder (eller lossnar). Tändstift har olika stora gängor och är olika känsliga för moment. Stiften i sig kan gå sönder och nyligen hade jag problem med misständningar som berodde på att ett stift var för hårt draget sedan tidigare. Elektroden hade blivit sne och var inte längre centrerad... Jag har aldrig dragit tändstift med moment, men drar med försiktighet och upplever att man känner när brickan trycks ihop och det ”tar stopp”. Det är sällan man drar under 20nm när man mekar motorer, så jag hade köpt den stora varianten. Glöm inte att vrida ner momentet till 0 efter användning, annars brukar de tappa kalibreringen fortare när de ligger med spänning på. Vad är det för motor? Det är ganska få modeller som skall ha dessa stift fortfarande. Många Mercury har fått uppdaterad rekommendation till andra stift (som dessutom är billigare).
  5. 2 poäng
    Jag har inte heller, vad jag kan minnas dragit stiften med momentnyckel, trots flera hundra monteringar genom åren. Då gällde det oftast toppar i stål. Nu har TS ju ett i manualen rekommenderat moment, då är det väl smartast att följa det? Kanske lättmetalltopp? Man vill ju INTE dra sönder gängorna! Och att efteråt känna att man gjort rätt, är ju värdefullt. Jag skulle i TS fall välja den momentnyckel som också bäst kan användas i andra sammanhang, alltså den kraftigare av de två alternativen. Och ja, tändstiftshylsa 21 till stiften i länken.
  6. 2 poäng
    Jag har aldrig dragit ett tändstift med momentnyckel. Har jag gjort helt fel i alla år eller spelar det kanske inte så stor roll? Eller är det mer noga nu med moderna maskiner med mindre toleranser? Jag vet inte men har aldrig kommit på tanken att använda momentnyckel. Dra tills det bottnar för hand och dra sedan åt det med en tändstiftsnyckel. Vill du vara på säkra sidan kan du ju alltid testa att dra lite under säsongen. Har stiftet gängat ur sig lite har du dragit för löst, annars är det OK.
  7. 2 poäng
    Jag har inte så stort val. Jag har 2x18 W solpaneler (mer fick inte plats) samt en extra 30 W jag kan ta fram när jag ligger i hamn, och 2x65 Ah bly-syrabatterier. Då ser man till att inte slösa med elen.
  8. 2 poäng
    Jag instämmer, det är inte mycket. Jag letade efter en siffra på nätet, men hittade ingen (jobbade inte ihjäl mig), men mitt minne säger att det är mindre än någon procent/år.
  9. 2 poäng
    Det är etanolen som är bekymret med dagens bensin. Vattnet blandar sig men bränslet och stannar inte i vattenavskiljaren. När båten ligger still sjunker vattnet till botten i flottörhuset, och bensinen dunstar. Då bildas det vita avlagringar som sätter igen munstyckena. Om det sitter Holleyförgasare på motorn är det ganska lätt att tömma flottörhusen på hösten när båten kommit upp på land. Om man skruvar bort en av de nedre flottörhusskruvarna på båda flottörhusen töms förgasaren, och man slipper problemet. Annars kan man köra motorn med alkylatbensin och stabilisator från snurretank när man konserverar på hösten. Snart kommer bensinen att innehålla ännu mer etanol. Då kommer problemet att bli ännu värre.
  10. 1 poäng
    Hej, Har idag en solpanel på 50W som är lite till åren, den verkar dock leverera dryga 2Ah vid bra ljus på dagen så inget större fel på den, men det är för lite ström i förhållande till total förbrukning när man ligger still. Utrymmet som jag har idag där den sitter är lite begränsad, är det någon som vet en om det finns paneler som har högre effekt som skulle kunna passa inom följande mått i cm? 70x50 100x45 120x40 /Wahlis
  11. 1 poäng
    Jag får ta en kontakt med dem om det! Tackar för alla svar och hjälp!
  12. 1 poäng
    Jag hade kört på B9hs10 och ställt på förgasarna (blandskruvarna) 0.25 varv om den nyser och vill stanna på lågvarv. Du kanske kan få byta stiften du köpt...
  13. 1 poäng
    Den tillhör maskinerna som jag hört rekommenderas NGK B9HS-10 för att få bättre lågvarvsegenskaper. Wanmar här på forumet har skrivit om detta. Vad sitter det för stift i nu? Är de med elektrod som du säger, kanske det redan är rätt stift. De elektrodlösa du länkar till verkar funka bäst på de gamla raka 6orna och 4orna. De skall hålla längre än de vanliga, men som sagt ger de ofta sämre lågvarvsegenskaper och är dyra.
  14. 1 poäng
    Hej, varvräknaren är trasig och orginal svår att få tag på vad jag förstår. Men motorn är ju en vanlig 350 i grunden, funkar en vanlig varvräknare? Mvh Martin
  15. 1 poäng
    Jag har heller aldrig dragit fast tändstift med momentnyckel, inte ens i toppar i legering med aluminium och magnesium. Jag drar för hand och sedan bara litet med tändstiftshylsa, jag har även ett speciellt fett på gängorna.
  16. 1 poäng
    Jag har motsvarande fettspruta från Jula, den fungerar väldigt bra, men jag bytte ut det fasta röret mot en flexibel slang då fungerar fettsprutan mycket bättre och risken att bända sönder någon nippel är nästan lika med noll.
  17. 1 poäng
    Tack ska ni ha för era svar! Mange - du är inne på rätt gissning! Det är en Mercury tvåtakt 75hk från 2004, så ingen purfärsk motor här inte - därav tändstiftets typ - har fått hjälp att välja ut dessa till motorn. Då jag har nära på ingen erfarenhet av att dra åt tändstift så vill jag helst göra det som rekommenderas. Hörs det när brickan trycks ihop (komprimerar?)? Noterat också att de gamla tändstiften har en slags elektrod-bygel medan dessa jag länkade till verkar "platta" utan bygel/stift. Fått uppfattning dessa skall hålla längre..?!
  18. 1 poäng
    Eller lämna in och laga hos jg instrument i Leksand .
  19. 1 poäng
    Om du tar ut axeln, smörj den med propelleraxelfett och sätt tillbaks den försiktigt så att du inte skadar tätningsringarna. Om det är en glidlagrad pump har den ett hål för drivpinnen, Tidigare var det en gängad skruv. Numera en lettrad pinne som man trycker ut, sätter i axeln i impellern, och trycker tillbaks pinnen.
  20. 1 poäng
    Ja jäklar, var det så enkelt? Förkastade faktiskt det för att jag tyckte det i så fall borde stått 3,5 som man är van vid... Tack för hjälpen!
  21. 1 poäng
    Står det tex 3 med större stil och 5 med mindre betyder det att det är 3,5 m djupt vid medelvattenstånd.
  22. 1 poäng
    Nej, inte alls. Verkar OK när du gör en el-budget. Men man skall komma ihåg att med dåliga förutsättningar kan du nog komma högre än så. Om du ständigt fyller på med varma dricka som skall kylas ner, dålig box med tunn isolering och trött tätningslist, kompressorn sitter i ett utrymme som blir varmt...
  23. 1 poäng
    Men om vi räknar 1.5 A i snittförbrukning under dygnet, för kylen, så är det inte orimligt då, låter det som.
  24. 1 poäng
    Du, @Georg_Ohm, har väl plats för 300 W till på taket om du optimerar placeringarna?
  25. 1 poäng
    Problemet är väl att väldigt mycket av det vi köper i samhället idag är Kina-prylar, det är väl därför en mer relevant fråga om kvalitén på produkten.
  26. 1 poäng
    Panelerna behöver givetvis regelbundet hållas rena från sal, pollen, fågelbajs, mm, mm. Jag tror att korrosion på olika vis i anslutningar och kabkage är den stora boven. Jag minns inte heller hu mycket effekten minskar, men någon procent om året låter rimligt. Det är bara att leta runt för att hitta en storlek som passar. Vår 100 W panel för under straxt under tusenlappen (10 kr/W) ger 180 W/m2 som ett riktvärde på bra och prisvärd panel. www.24volt.eu är ett bra ställe. Amazon, ebay, m.fl. är andra. Det viktiga är ju att panelerna får plats och då blir priset kanske inte så viktigt.
  27. 1 poäng
    Jag brukar ju inte vara riktigt överens med dig när det gäller paneler och batteri-kapacitet som behövs så jag måste ju skriva emot dig här också 🤨. Jag har paneler på drygt 200W på taket och över kapellet bak och en batteribank på nominellt 570 Ah. Ligger jag tre-fyra dar och det är mulet eller träden på ön jag ligger vid ger mig skugga stora delar av dagen, eller det är lite senare på hösten, räcker det inte till. Jag kör ett kompressorskåp och lite värmare. Laddningen av telefoner, pumparna till handfat och toa, led-lamporna etc är bara 5-10 Ah/dygn så det kan man nästan bortse ifrån. Min extra kylbox klarar jag bara att ha igång när jag kör mycket eller om det är soligt. Tror jag någon gång räknade ut att jag gör av med ca 100 Ah/dygn och det ger inte panelerna ens vid de bästa förutsättningar. Så 100-200 Ah batteri räcker inte för mig oavsett hur mycket solpaneler jag har.
  28. 1 poäng
    Tror du det funkar mot sälar Och sjölejon också?
  29. 1 poäng
    Tanka 98 oktan, i den finns nästan ingen etanol, 2-3% mot 15% i den vanliga 95 oktaniga soppan. Jag kör tankbil för just CircleK så jag tror mig veta vad jag talar om här iallafall. https://m.circlek.se/cs/Satellite?blobcol=urldata&blobheadername1=Content-Disposition&blobheadername2=Content-Type&blobheadervalue1=attachment%3B+filename%3D"Product_Bl+miles98.pdf"&blobheadervalue2=application%2Fpdf&blobkey=id&blobtable=MungoBlobs&blobwhere=1335506011078&ssbinary=true
  30. 1 poäng
    Se min tråd: Problemet att binda snören eller lägga spikmattor nu när de redan varit där, är att fåglarna är tämligen korkade: Har det gått igår, skall det gå idag. Jag skaffade ett litet elstängselaggregat för trädgårdsdammar och satte två trådar i lagom höjd, lätt demonterbara (och avstängningsbara !) - se tråden. Den lösningen följer med till nya båten.
  31. 1 poäng
    När jag hade enbart en 50-wattspanel hände det vid sällsynta tillfällen när det var väldigt soligt, mitt på dagen, mitt i sommaren, med panelen optimalt vinklad att det kunde bli drygt 3 A, någon enstaka gång 3,5 A under en väldigt kort stund. Annars låg det på drygt 2 A soliga dagar.
  32. 1 poäng
    Ansvarsförsäkring borde de väl kunna erbjuda? Det har ju inget direkt med typ av båt att göra. Resten av försäkringen kan man ju vara utan, så länge man har en liten pengapott som räcker för att ta sig hem när båten brunnit upp eller sjunkit.
  33. 1 poäng
    Hej! Jag köpte 2st Forshed kopior på Biltema och 2 st Forshed original på Arkens marin Karlshamn. Jag har använt dom under 1 år, kopiorna till aktern och originalen i fören. Det är faktiskt stor skillnad. Kopiorna är fulla av sprickor medans originalen är lika fina. Köper själv en hel del från Biltema, mycket är bra men det finns också skit. / Ingmar
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...