Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-04-14 på alla områden

  1. 4 poäng
    När jag hade enbart en 50-wattspanel hände det vid sällsynta tillfällen när det var väldigt soligt, mitt på dagen, mitt i sommaren, med panelen optimalt vinklad att det kunde bli drygt 3 A, någon enstaka gång 3,5 A under en väldigt kort stund. Annars låg det på drygt 2 A soliga dagar.
  2. 3 poäng
    50 W/14 V = 3,57 A Då skall man också komma ihåg att 50W är en teoretisk effekt uppmätt på laboratorium under perfekta förhållanden. Lägger man till förluster i ålder, montagevinkel, regulator, kablar mm så är man snabbt nere på 2A utan att det är något fel. https://bengtsvillablogg.info/2019/04/15/vad-paverkar-effekten-hos-en-solcellsanlaggning/
  3. 2 poäng
    Tanka 98 oktan, i den finns nästan ingen etanol, 2-3% mot 15% i den vanliga 95 oktaniga soppan. Jag kör tankbil för just CircleK så jag tror mig veta vad jag talar om här iallafall. https://m.circlek.se/cs/Satellite?blobcol=urldata&blobheadername1=Content-Disposition&blobheadername2=Content-Type&blobheadervalue1=attachment%3B+filename%3D"Product_Bl+miles98.pdf"&blobheadervalue2=application%2Fpdf&blobkey=id&blobtable=MungoBlobs&blobwhere=1335506011078&ssbinary=true
  4. 2 poäng
    Hej Det borde bli rätt om du får ett nytt MMSI nummer till den fasta. Till den bärbara har du ett MMSI nummer om du skaffar en handapparat med DSC, så länge den inte har DCS så spelar numret ingen roll för det syns aldrig. Hälsningar Ove
  5. 2 poäng
    Hej Så är det, tillståndet är knutet till båten och då blir det två båtar och två tillstånd. Normalt gör man inte så utan handapparaten är knuten till samma båt. Har den DSC skall den ha ett MMSI nummer som skiljer sig från båtens med någon siffra så att man kan se att larmet kommer från en handapparat och kanske inte bara skall leda efter den stora båten utan kanske också efter en flotte eller person i vattnet. Hälsningar Ove
  6. 1 poäng
    Den ligger på östkusten nära Norrköping.
  7. 1 poäng
    Tack för input! Båten har bara legat i någon vecka, är omhändertagen årligen på varv som gjort service. Så jag tycker det verkar mindre sannolikt att luftfilter eller påväxt skulle ligga bakom men måste förstås uteslutas. Misstänker att motorn skulle varva närmare 4000 på max, kan det vara rimligt? I nuläget planar den verkligen inte alls!
  8. 1 poäng
    Tja, det kanske är så att du och din besättning har mer ömtålig mat i kylen, och eller... så har vi inga skuggande träkronor på de kala Bohuslänska öarna. Hursomhelt är vi kanske överens om att det blir väldigt knappt med en femtiowattare allena, så då man käka upp leverpastejen samma dag den inhandlas och steka på köttfärsen med en gång. Pilsnern kan ju drickas på brittiskt vis, ljummen, bara att lära sig...🇬🇧 Med stor säkerhet kan jag ju då iallafall få säga efter erfarenhet att 200watt solceller med råge laddar upp nuvarande 280Ah golfbilsbatterier så pass mycket att ett 42 liters kylskåp med ASU kan hålla maten kall under en normalsommar. Jag ser på morgonen att batterikapaciteten sjunkit under natten, men nån gång efter frukost är den på 85-90% för att vara på topp innan lunch, och definitivt på topp om motorn fått flytta båten ill en annan hamn under förmiddagen. Sedan drar ju toapumpen och pentrypumpen en del, men dom går ju så korta stunder så den förbrukningen är så gott som försumbar. Likadant med laddning av max tre telefoner och någon Ipad. Även vi har LED i all belysning, vilket egentligen var onödigt, men läslamporna av polerad mässing blev så himla varma med endast 21 watts glödlampor i....💡
  9. 1 poäng
    Men kablarnas kopplingar kanske korroderar och försämrar prestandan? Eller så kanske panelerna behöver tvättas?
  10. 1 poäng
    Fast vår jättegamla 50 W panel gav 50 W även fast den var 15 år gammal. Såg något kvitto i en pärm att den kostade närmare 5 000:- kronor på sin tid. Vi köpte ändå en ny 100 W panel förra året, bara något lite större och priset var knappt 1 000:- kronor inklusive frakt. Men nej, jag tror inte panelerna förlorar särskilt mycket effekt.
  11. 1 poäng
    Jag gillar din lösning! Men det känns lite avancerat för mig... PÅ min på skiter de bara på trät på badbryggan. Går att spola av. Men det är lite äckligt...
  12. 1 poäng
    Tror jag inte på. Dessutom har den ju utgått ur sortimentet hos JULA. En naturtrogen orm är nog bättre i så fall, den ser de inte lika länge så de hinner vänja sig. Men i alla fall mot våra änder hjälpte bara de tuffa medlen.
  13. 1 poäng
    Vad tror du om denna? Kan var värt ett billigt försök... https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/skadedjur-och-insekter/skrammor/fagelskramma-713047/
  14. 1 poäng
    De flesta plocker ut impellern på hösten och sätter tillbaks den på våren om den ser hel och fin ut. Jag brukar rotera motorn när jag är vid båten så att inte samma vingar är kraftigt böjda hela vintern. Man ska böja vingarna åt rätt håll för att inte risjera att de blir för kraftigt böjda och spricker när de ska vända håll. Lite vasselin är bra att sättapå så att gummit får smötjning innan vattnet kommit fram. Om axeln går att ta ut får någon annan svara på.
  15. 1 poäng
    Det är etanolen som är bekymret med dagens bensin. Vattnet blandar sig men bränslet och stannar inte i vattenavskiljaren. När båten ligger still sjunker vattnet till botten i flottörhuset, och bensinen dunstar. Då bildas det vita avlagringar som sätter igen munstyckena. Om det sitter Holleyförgasare på motorn är det ganska lätt att tömma flottörhusen på hösten när båten kommit upp på land. Om man skruvar bort en av de nedre flottörhusskruvarna på båda flottörhusen töms förgasaren, och man slipper problemet. Annars kan man köra motorn med alkylatbensin och stabilisator från snurretank när man konserverar på hösten. Snart kommer bensinen att innehålla ännu mer etanol. Då kommer problemet att bli ännu värre.
  16. 1 poäng
    Se min tråd: Problemet att binda snören eller lägga spikmattor nu när de redan varit där, är att fåglarna är tämligen korkade: Har det gått igår, skall det gå idag. Jag skaffade ett litet elstängselaggregat för trädgårdsdammar och satte två trådar i lagom höjd, lätt demonterbara (och avstängningsbara !) - se tråden. Den lösningen följer med till nya båten.
  17. 1 poäng
    Var i landet ligger båten och hur länge har den legat i? Det kan ju ha växt på botten och propeller. Jag felsökte en Searay i somras där man misstänkte turbohaveri för att båten bara varavade ca 2500 varv i 12 knop och rök kolsvart på fullgas. Men hela propellern var full med tulpaner och det var sjögräs på båtbotten. Så efter en ordentlig renskrapning gick den som vanligt i 30 knop. Den båten hade legat still i ca 2-3 månader på västkusten.
  18. 1 poäng
    Jag har erfarenhet av VW men inte av deras marindieslar... Hur mycket skall motorn varva på max? har den rätt propeller? Men väldigt generellt när det gäller marindieslar som börjar bli trötta är ju att kolla andningen, ja alltså insuget, luftfiltret och turbon. Om du kan komma åt att känna på turbinhjulet eller kompressorhjulet på andra sidan skall det rotera väldigt lätt och man skall inte känna något som helst glapp, vare sig radiellt eller axiellt. Lika generellt brukar trötta turbodieslar sota, alltså avgaserna blir feta och svarta vid hastigt pådrag utan att varvtalet påverkas nämnvärt. Då kan det vara turbon som behöver lämnas in på renovering, men det kan även vara betydligt billigare med att luftfiltret kan vara igensatt. Sedan kan man ju misstänka spridarna också, som också kan renoveras.
  19. 1 poäng
    Vanliga, 3x Biltemas 100Ah under 6 år och något ekvivalent standardbatteri x3 från Batterilagret under 8 år.
  20. 1 poäng
    Ansvarsförsäkring borde de väl kunna erbjuda? Det har ju inget direkt med typ av båt att göra. Resten av försäkringen kan man ju vara utan, så länge man har en liten pengapott som räcker för att ta sig hem när båten brunnit upp eller sjunkit.
  21. 1 poäng
    Har du DSC på den handhållna? @MarkusF Jag kör som du tänkt en fast i båten med DSC och sen en handapparat utan DSC som jag har som reserv i båten men även i kajaken men bara ett tillsånd som jag betalar för
  22. 1 poäng
    Det är ju alltid en avvägning hur mycket pengar man skall lägga på saker man använder ett par gånger om året. Jag har idag en gammal Cotech med dubbelhandsfattning och den funkar bra men känns stor och osmidig men den gör sitt jobb. Har handpolerat mina båtar flera år på rad och tycker det funkar rätt bra det också men man blir lite trött i armen efter en stund. Får väl fundera på hur jag skall göra, alltid kul med nya prylar. /Wahlis
  23. 1 poäng
    Om jag inte är ute och cyklar tror jag de egentligen pratar om samma sak. MMSI-nummret för den handhållna skrivs in i det befintliga tillståndet. Ett nytt papper med det "utökade" tillståndet skickas då ut. Du betalar för två MMSI-nummer. Som sagt, om jag inte minns helt galet förstås. Tillägg: @Ove-T flikade in före. Angående betalning kan du räkna med att Oves info är mer korrekt. Han har koll.
  24. 1 poäng
    Hej Om du skall ha en fast med DSC då skall du söka nytt tillstånd och få ett MMSI nummer. Har den handhållna också DSC skall den ha ett eget MMSI nummer men allt är på ett tillstånd. Skaffar du en sändande AIS skall den också med på tillståndet, likaså Epirb. Du skall bara betala en avgift om jag fattat rätt. Här finns en blankett och du fyller i att du skall ändra tillståndet. Har ingen av apparaterna DCS behöver du nog inte göra något. Ändra tillstånd Hälsningar Ove
  25. 1 poäng
    Idag bogserades en båtmack till Mariefred. Den kommer dra igång sin verksamhet vid valborg. för mig som bor i Mariefred är det såklart kul och för Mariefred som stad är det såklart viktigt med tanke på alla som åker förbi här! Foto: Björn Sundfeldt
  26. 1 poäng
    Bästa motorbåtsvänner, jag söker med ljus och lykta efter en Nimbus 340 Commander till den kommande säsongen, 2021. Vitt skrov och i bästa möjliga skick förstås. Är det någon som känner till en ägare av denna båt? I så fall är jag öppen för att dela ut en hittelön till den som förmedlar en kontakt som i sin tur leder till affär.
  27. 1 poäng
    Toppfarten låg väl runt 23 knop om jag minns rätt, som gammal seglare så var en marschfart på 7-8 knop alldeles lagom, tyst och lugnt med D6:an dovt mumlande någonstans långt ner, man hinner se något och spiller inte ut kaffet heller i den farten. I 99% av fallen funkade thrusters alldeles utmärkt, men vid ett tillfälle räckte de inte till pga. hård vind, med en hel del trassel som följd, en lärorik övning som jag helst inte gör om... Vi köpte vår båt i Tyskland, bättre skick och bättre pris. Litet filmklipp finns här:
  28. 1 poäng
    https://www.blocket.se/annons/stockholm/nimbus_340_commander/91035690 ? jag anser att 10% är rimlig hittelön........
  29. 1 poäng
    Ja det går att fixa utan problem, en bra rengjord yta rätt grundfärg, samt 2 k lack och på det en klarlack även den 2 k då sitter färgen tills drevet smälts ner igen. Oftast är det dåligt målat, penta har rätt bra färger. Renoverat drev samt sköld. Jag skulle inte på några villkor ha aluminiumet blottat i vatten, det blir oavkortat oxid i det om ytan är oskyddad. Spelar ingen roll hur mycket anoder du har alut mår inte bra oskyddat.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...