Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-04-04 på alla områden

  1. 3 poäng
    Mitt absolut bästa sätt att lossa avdragna eller trilskande skruvar: De gånger jag lossat avdragna skruvar mm har jag gjort just så. Typ kanske 100 gånger. Lägger på en mutter på trilskande skruvens skalle, oftast trädd över, eller mitt för avdragen skruv. Svetsat med MIG, med stor ström, rakt in i det som ska bort, och fyller muttern invändigt. Vänta tills allt blir typ mörkrött och klipper till ett enda kraftigt slag med tung hammare. Eller en dorn och en liten slägga om det är trångt. Ingen risk att något svetsas fast i det gängade godset, för det kyler gängan och området strax intill mycket bra. Låt svalna fullständigt. Rucka lite fram och åter lite försiktigt till att börja med. Här en bild som visar vad som händer. Studera gängorna. Skruvens gängor komprimeras mot de kall gängorna, och skruven får mindre diameter, nån cm in i godset, räknat från skruv änden. Pröva på något övningsobjekt om du känner dig osäker. Använd MIG, ej gas. Med gas tar det för lång tid och kringliggande gods kan skadas. - Bilden visar exempel på en skruv vars skalle kapats jämns med godset. En mutter lagd mitt för, och MIGsvets med början rakt i den kapade stumpen, samt fyllt muttern i ett svep. Blir samma sak om man lägger en större mutter utanpå en skruvskalle. ( Bilden togs efter att jag i demosyfte gjort enligt ovan. Skruvade inte ur den avdragna skruven, utan delade med vinkelslip rakt igenom och fräste sedan ned till jämn yta. Planslipade slutligen, för det skulle synas ordentligt.)
  2. 2 poäng
    Enkelhet och tydlighet är bra. Men förhållandena för vägtrafik och sjötrafik skiljer sig åt på väldigt många sätt, därför är det olika lagar för respektive trafikslag. En skillnad är t.ex. att det inte föreligger åldersgräns eller krävs formell kompetens för att framföra normala fritidsbåtar (vilket Ljungbergarn med begränsad framgång försöker belysa i filmklippet här ovan). Kan man inte hantera att det råder olika lagar och olika förutsättningar för väg- respektive sjötrafik bör man nog hålla sig på land. Jag köper inte att just promillegränsen är den (enda?) lag som måste vara exakt densamma för att det annars skulle vara så svårt att hålla isär olika regelverk på väg eller till sjöss...? Sen återigen, en båt är inte ett fordon. En båt är en båt. Ett fordon är något som används på fast mark. Hursomhelst - poängen är att en rättsstat bara skall ta till kriminalisering som en slutgiltig lösning där det verkligen är motiverat. Den skärpta sjöfyllerilagen är tänkt att vara normerande vilket är helt OK, men gränsen på 0,2 och de påföljder som gäller vid överträdelse är orimligt stränga respektive hårda i förhållande till brottets tämligen harmlösa art vid låga promillenivåer. Detta har på sätt och vis även Högsta Domstolen konstaterat i den prejudicerande dom som gör att man normalt utdömer färre dagsböter vid samma promillehalt till sjöss respektive på väg (strafftabellen var från början densamma). HD skriver bl.a. i motiveringen: Sjötrafikens villkor har ju också medfört att straffansvaret inte är detsamma för små fartyg och långsammare motorfartyg som för större fartyg eller snabbare motordrivna fartyg. Från trafiksäkerhetssynpunkt får det vidare typiskt sett anses föreligga en något mindre fara vid onykterhet i sjötrafik än i vägtrafik.
  3. 2 poäng
    Det förstår ni väl att gossen är chockad och behöver vila sig, innan han ger sig tillkänna. .
  4. 1 poäng
    Ja, 82% av de som har båt i hushållet är positiva till sjöfyllerilagen som den ser ut idag. Det är ”nästan allt båtfölk”.
  5. 1 poäng
    Såklart skall man få dricka alkohol på sjön. Såklart skall man få dricka alkohol i bastun, eller efter en seglingstävling. Jag gör det själv, funkar hur bra som helst. Men om man dricker så mycket att man ligger över 0,2 promille dagen efter när man skall segla hem, då har man planerat sitt drickande dåligt och druckit för mycket. Vill man/behöver man dricka så mycket så man är onykter när man vaknar, tja... då tycker jag det är rimligt att man väntar tills man är nykter innan man kastar loss. Och det tycker jag inte är det minsta orimligt.
  6. 1 poäng
    @PeterK Då är det kanske lite svårt att dra särskilt långt gående slutsatser om det folkliga stödet för den "nya" sjöfyllerilagen? Folk kanske även var positiva till den gamla?
  7. 1 poäng
    Egentligen är dessa siffror bara intressanta om de går att jämföra med stödet för den "gamla" lagstiftningen. Vet du hur stödet såg ut före 2010?
  8. 1 poäng
    En drömmare har redan givit upp av olika skäl. Den ser jäkligt risig ut redan på bilderna, och saker ser alltid värre ut i verkligheten. Motorn verkar inte starta och är av en äldre typ det börjar bli svårt att hitta delar till, men är inte ihoprostad. Dvs, ett perfekt objekt om ni vill plöja ner massor med tid och pengar i något som bara blir marginellt mer värt - om ni blir klara. 🙂
  9. 1 poäng
    Min första fyrhjulsdrivna bil hade jag 1986 och det var jättekul att man åkte ifrån alla vid trafikljusen på vintern, men det var inte ett dugg kul att försöka få stopp på eländet vid nästa trafikljus. På något vis var det farligare med fyrhjulsdrift... även om det borde ha varit säkrare.
  10. 1 poäng
    Fast just det här är ju ett bevis på att förhållandena i vägtrafik och sjötrafik skiljer sig åt och att gränsdragning vid lagstiftning blir svår. Var skall gränsen gå då? Om det skall gälla alla båtar då omfattas även en uppblåsbar lekkanot som framdrivs med paddlar. En vanlig roddbåt osv. Det blir inte alls konstigt med olika nivåer, det måste vara olika nivåer, men gränsen 10 meter / 15 knop är en ren politisk kompromiss. Personligen kan jag tycka att 7 meter / 7 knop (som är en gräns som gäller för annat) hade varit rimligare och lättare att förstå. Sjöfyllerilagen gäller även för de som kör det du kallar fyllesnipa, man kommer inte undan ansvar. Skillnaden är att man inte utan anledning/misstanke kan bli stoppad för sållningsprov men det är fortfarande grovt sjöfylleri om man har över 1,0 och det är fortfarande sjöfylleri mellan 0,2 - 1,0 om man inte framför sin snipa på ett betryggande sätt.
  11. 1 poäng
    Om man inte kan hålla isär fart och längd kan det kanske vara olämpligt att framföra något fordon eller någon båt. Det är ju rät många andra regler som är betydligt krångligare at hålla reda på.
  12. 1 poäng
    Limpan behöver du inte fundera på gjord i alu, och den ligger i glykol. Det som är faran med den limpan är om motorn går väldigt het dvs kokar då kan limpan slå sig, och ibland går det att planslipa den, men blir i regel utbytes. Knäet gjort i gjutjärn, det ska ej vara fullt i rost, det som sker där är att det blir tätt i kanalerna av rost, sedan rostar det hål i det bara byta ut vid gravt rostangripet. Sedan avgas röret tillverkat i alu blir anfrätt mellan bälg och knä, släpper man knäet mot turbon och släpper gummibälgen ser man detta direkt, uppdaterat avgasrör finns, sitter då en plast stos iskjuten i röret. Man kan se det nedanför bälgen. Är avgasröret slut = läckage är det bara ut med motorn för att komma åt och skruva löst det i skölden.
  13. 1 poäng
    En bra motor lika som 41-43 an men 4 cyllar. Har en kompressor som är lite känslig, kolla så oljan ser bra ut i den. Motorn går lite hårt mest på låga varv kan upplevas så. Har en tendens ge små vibrationer på tomgång. Kan upplevas som lite trött innan turbon laddar i vissa båtar, beroende på storlek och tyngd. Man bör kolla så turbon ger det den ska, bra om turbon är bytt någon gång sedan nytillverkning. Kompressorn ska hoppa i vid runt 1700 varv och släppa vid 2800 varv, sedan tar turbon över. Kolla över hur dieseln ser ut i siktglaset på förfiltret ska vara rent där utan vatten eller grums. Har man provtryckt spridarna? Ska göras efter 600 timmar cirka. Ska hålla temp runt 88-92 grader när du kör och pressar den ett tag. Bra motor lättmekad man kan göra det mesta själv. Lycka till.
  14. 1 poäng
    Han missade från 100-0 därav resultatet. Dålig i matte kanske?
  15. 1 poäng
    Jag hade loss dom där på mitt drev för en månad sen, och det var likadant där. Dom två övre gick " hyfsat" lätt att få bort. Men dom nedre höll vi på med ett tag. Tog en bult och svetsade fast i insex spåret, när den sen gick av så tog vi en mutter och la uppe på och svetsade invändigt på muttern och sen släppte den till slut. MYCKET smörjolja och dra lite åt båda hållen sakta fram och tillbaks samtidigt som du duschar den med ännu mer olja. Bulten var slät och man såg inte ens gängorna för det var så mycket skit i dom. Lycka till! 🙂
  16. 1 poäng
    Jag gick vakt med en marinbiolog och det där med koppar i vatten är inte helt lätt. Sammanfattningsvis är koppar helt okej i öppna hav, och desto mer innanhav, skärgård och insjö det blir så blir koppar sämre och sämre att släppa ut. Kopparhalterna i slam från avloppsteningsverken ökar vilket på sikt kan leda till att slammet får för höga kopparhalter för att gödsla med. Vad de ökade kopparhalterna beror på vet jag inte, men tidigare (tom. 50-talet ungefär) användes tex. ofta stålrör för kallvatten i byggnader, sedan har koppar blivit mera vanligt och nu kräver vissa "byggare" att man ska använda plaströr (PEX) istället för koppar. Den tekniska livslängden är sådär 60 år, säkert längre för koppartråd, så det kommer att ta tid för koppartören att "försvinna". Dessutom är det faktiskt ofta totalt sett billigast att bygga med kopparrör.
  17. 1 poäng
    Igensatt värmeväxlare och läckande vacumventil har inte ett dugg med varandra att göra. Man kan hantera fel på olika sätt: Byta den trasiga komponenten och vara av med problemet. Fixa konsekvenserna av felet och ha felet kvar. Jag prioriterar den förstnämnda varianten så slipper jag fundera mer på det felet. Ett problem med att leda ner läckvatten i kölsvinet är att det kan finnas andra läckage som inte upptäcks. Du har blivit så van vid att vacumventilen läcker vatten "så det ska stå lite vatten i kölsvinet".
  18. 1 poäng
    Så 0,2 skall alltså även gälla cykel och andra fordon? Vad skall gälla för lekfordon? Sen är väl båtar inte fordon utan just båtar. Samhället skall bara kriminalisera där det verkligen behövs. Det går visserligen att motiverande rent normerande lagstiftning i många fall, men det måste finnas proportionalitet mellan det eventuella brottets skada/fara för den enskilde och omgivningen samt påföljden. Här kan jag tycka att det blivit orimligt strängt i den nuvarande sjöfyllerilagen. Dessutom är avgränsningarna 10 meter / 15 knop en rätt godtycklig politisk kompromiss. Jag har inga problem att leva med den nuvarande lagen, men jag tycker den har blivit både skev och för sträng. Jag hade gärna sett en översyn, men tyvärr har ju Ljungbergarn och det s.k. Båtfolket tramsat bort frågan.
  19. 1 poäng
    Ett problem - kan jag tycka - är att lagen inte ÄR konsekvent. Har du en niometers snipa som gör tio knop så ser lagen ut på ett vis, men har du en niometers båt som kan köra 25 knop, men du kör bara tio knop ser den ut på ett annat vis. Därför kan jag tycka att det är bra att Ljungbergarn lyfter detta numer, och verkar arbeta för en likning där.
  20. 1 poäng
    Jag har läst några tester på nätet från norska Båtmagasinet som jag tycker verkar välskrivna och igår hittade jag tidningen på den lokala ”tappen” eller macken som det också heter. Jag blev positivt överraskad och köper nog ett nummer till även om 120kr är rätt saftigt. Sen kanske inte norska språket passar alla men som Bohuslänning så tycker jag att det funkar bra.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...