Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-04-02 på alla områden

  1. 8 poäng
    Jag läste igår! 😂 "Sjöfartsverket kan införa grundavgift från 1 juli På grund av det ökade antalet nya båtägare och antalet incidenter har Sjöfartsverket fått uppdraget att utreda en s.k. grundavgift på fritidsbåtar. Varje båt som gör en grundstötning ska rapportera in position och betala in ett engångsbelopp på 1 000 kr. Pengarna kommer att användas till fler sjömärken och bättre sjökort. – Vi ser det här som ett bättre alternativ än båtskatt då det rör sig om läropengar och den drabbade sannolikt aktar sig nästa gång, säger utredaren Sten Kobbe på Sjöfartsverket. Det kan även bli aktuellt att sätta ut särskilda bevakningskameror vid de mest utsatta grunden."
  2. 3 poäng
    Jag har läst några tester på nätet från norska Båtmagasinet som jag tycker verkar välskrivna och igår hittade jag tidningen på den lokala ”tappen” eller macken som det också heter. Jag blev positivt överraskad och köper nog ett nummer till även om 120kr är rätt saftigt. Sen kanske inte norska språket passar alla men som Bohuslänning så tycker jag att det funkar bra.
  3. 2 poäng
    Det gör det säkert, men varför? Det är ändå så att det är en del jobb med motor ur/i båt. Byta till annan motor ändå mer jobb med anpassning för den. Utombordare på segelbåt är skitdåligt om det är tex tuffare förhållande på sjön eller körning längre sträckor. (nu får jag väl hugg för det men det är min erfarenhet). Om jag fattat det hela rätt vet du fortfarande inte var läckan är. Det kanske är så enkelt som en kopparbricka som blivit hård och dålig, vibrerat upp skruven/nippeln ytterst lite och då läcker det där. Du har fått massa bra tips om hur man läcksöker, gör det först och ta sedan lämpligt beslut om åtgärd. Om du hittar skarvar med kopparbrickor som läcker, försök inte dra åt om du inte ligger och driver på öppet vatten och måste igång. Ett antal sådana åtdragningar brukar resultera i att man rensar gängorna i tex. alugods. Byt till en ny fräsch bricka först, helst av typ hydraulbricka (kommer inte ihåg det riktiga namnet) denna har en gummitätning som gör att du inte behöver dra för kung och fosterland samt att förbandet blir tätt för lång tid. Tiden att byta en bricka några minuter, för hela motorn troligen en halvtimme och på det kanske ytterligare en halvtimme på avluftning. En dålig packning tar inte heller mkt längre tid om det går att komma åt. I ärlighetens namn finns det väl inte överdrivet många ställen på en sådan motor som det kan läcka diesel på? hur många skarvar för packningar och nipplar är det? mindre än 10 gissar jag. Bara att sätta igång med läcksök!
  4. 1 poäng
    Så 0,2 skall alltså även gälla cykel och andra fordon? Vad skall gälla för lekfordon? Sen är väl båtar inte fordon utan just båtar. Samhället skall bara kriminalisera där det verkligen behövs. Det går visserligen att motiverande rent normerande lagstiftning i många fall, men det måste finnas proportionalitet mellan det eventuella brottets skada/fara för den enskilde och omgivningen samt påföljden. Här kan jag tycka att det blivit orimligt strängt i den nuvarande sjöfyllerilagen. Dessutom är avgränsningarna 10 meter / 15 knop en rätt godtycklig politisk kompromiss. Jag har inga problem att leva med den nuvarande lagen, men jag tycker den har blivit både skev och för sträng. Jag hade gärna sett en översyn, men tyvärr har ju Ljungbergarn och det s.k. Båtfolket tramsat bort frågan.
  5. 1 poäng
    Jag läste om Grundavgiften i går, 1 April
  6. 1 poäng
    Ojoj så skönt med 3 stora lådor bak istället för en liten!
  7. 1 poäng
    Mutterknackare i all ära, bra verktyg på rätt ställe. I detta fall med grejer som sitter fast på riktigt, har dom en tendens att mest dra sönder skallen. Bara min tanke.
  8. 1 poäng
    Just Gotska Sandön är ju ett ställe där det kan komma snabba vindskiften, och där ankarbotten är dålig. Ett sådant ställe kanske man skall se till att vara nykter på, är min åsikt. Vill man ha några glas vin finns det mer lämpade ställen att förtöja på.
  9. 1 poäng
    Just det där med att bli tvungen att felsöka ute på till sjöss tycker jag är det bästa argumentet för att åtgärda fel och brister själv så att man vet hur elsystemet är uppbyggt. Det är inte jättesvårt, två ledare till varje förbrukade, en från plus och en från minus. Ibland kanske någon förgrening på vägen till tex. ett par lampor. Samtidigt förstår jag den känsla av vanmakt TS har, hade samma känsla med elen i motorrummet innan vi bytte motorn. Vågade inte peta på något eftersom jag inte riktigt visste vad som var i drift och vad som var urkopplat och vissa saker förstod jag inte vad de gjorde. Se men inte röra var mitt ledord där och då.
  10. 1 poäng
    Den Biltemastolen säljs av flera så det är ingen direkt udda eller speciell "biltemagrej" så sett. Den är dock ungefär lika billig även på andra ställen och det visar ju att det är en ganska så enkel grej. Den går säkert att sitta på den men räkna inte med några ergonomiska orgasmer eller bekvämligheter i längden. Själv är jag numer väldigt kräsen när det gäller sittkvalitè och skulle aldrig köpa den. Sedan ett år tillbaka är mina stolar och soffa i sittbrunnen utbytta mot nya stolar från en Citroen Jumper minivan då jag hade turen att snubbla över 6 st i nyskick för en spottstyver, så nu sitter vi som kungar o drottningar. Min sittbrunn är iofs skyddad mot väder o vind och min lösning skulle nog inte funka i så bra i en mer öppen båt.
  11. 1 poäng
    Det var just det man hade i början. Dessutom spridda över landet vilket gav en ytterligare större dynamik i artiklarna. Undertecknad var f.ö. en av dem. Minns att det t.o.m. var en sida marinrelaterat kåseri i varje nummer, och artikelskrivandet var såpass prestigelöst men med kvalitetstänk att det förekom att man granskade varandras artiklar för att få dem så rätt som möjligt. Men nya idéer gjorde att dessa skribenter till slut inte var välkomna, och det blev betydligt mer koncentrerat kring redaktionen i Huvudstaden. Och de som hängde med dem fick skriva. Men förändringen var inte uttalad, snarare var det en långsam process i det tysta. Men när man skickade ut Stockholmsfolk att göra reportagen ute i landet istället för att tala med den frilansare som redan bodde där och var expert på sina hemmavatten, var det uppenbart att något ändrats. Dr Diesel är väl den enda som egentligen blev kvar. Men han hade ju inte så långt till redaktionen.... Tyvärr kostar hög kvalitet. Så småningom - efter ägarbyten och rationaliseringar - tenderar en produkt att bara ha precis så hög kvalitet och inte mer än absolut nödvändig produktionskostnad att folk fortfarande köper den. Det är inget unikt för PB, utan allt har sin tid. Vid en brytpunkt vill eldsjälen gå vidare och skörda frukten av sin sådd. Och nya ägare med kapitalstyrka har ofta andra prioriteringar. Ibland går man dock för långt i rationaliseringen (försämringen), och folk slutar köpa. Då läggs tidningen/produkten ner. Men av de som är kvar samlas därför så småningom nästan alla på samma halvlåga nivå, med liknande innehåll och likriktning. Att läsa dem ger sällan något man inte redan visste, men har man inget annat att läsa så visst. Där är tyvärr de flesta båttidningar idag. Och därför läser jag ingen av dem numera.
  12. 1 poäng
    Omdöme min gode man, det handlar om omdöme.
  13. 1 poäng
    Citat: – Att köra båt är ungefär som att köra bil även om det inte riktigt är samma sak, säger Christer Eriksson, ordförande för SBU. Och därför borde man kunna ha olika gränser till sjöss och på land. Men då måste någon tänka till och göra en bedömning, vilket ingen jurist eller politiker vågar! En väsentlig skillnad är att man kan bo på en båt. Med hård gräns så är det omöjligt att ta ett glas vin till maten eftersom det alltid finns risk att man måste flytta båten. Det handlar inte om att supa, någon gräns är bra.
  14. 1 poäng
    Kan du inte bara ta till dig att vi har en lag som vi ska följa utan att du försöker stifta egna lagar och regler som passar dig? Du har tragglat detta i ganska många år nu, jag trodde ett tag att du hade supit ihjäl dig?
  15. 1 poäng
    Förklara för en ovetande?
  16. 1 poäng
    Vad går gränsen för berusad? Och kan du avgöra när du nått 0,2?
  17. 1 poäng
    Ge en enda anledning till varför man skall köra båt berusad. Blir jag helt övertygad skall jag stämma in i fri promillegräns på sjön.
  18. 1 poäng
    Helt OK för mig (jag är ej nykterist) att SBU ändrat inställning.
  19. 0 poäng
    Rörtång på bultkransen, och krama på.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...