Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-03-28 på alla områden

  1. 3 poäng
    Hej Det var mycket riktigt fel vid automatisk uppdatering av certifikat. Vid samma tid förra året så gjordes detta om så att Google utfärdar/förnyar certifikat automatiskt. Detta blev lite fel tydligen. Nu är dock certifikat giltigt och rätt utfärdat. Implementering av förnyelse är testad och fungerar som tänkt. Önskar er alla en trevlig söndag! //stavhammar
  2. 3 poäng
    Och jag kan inte svara på inlägg om jag inte väljer knappen högst upp i tråden. Förmodligen har detta att göra med att klienten och servern har olika datum eller klockslag som skapar en osäkerhet hos klienten om certet är korrekt. Eftersom vi gick över till sommartid i natt gissar jag att det ligger där.
  3. 1 poäng
    Får varningar nu idag när jag går in på MG. Skumt att det funkat från årsskiftet till nu om detta stämmer: Eller är det något annat lurt.....?
  4. 1 poäng
    Om du får stötar från metalldelar så är det något fel på starkströmsinstallationen i din båt. Skyddsjorden finns till för att skydda mot elstötar när det uppstår elfel. En korrekt installation ska inte innehålla sådana elfel att du får stötar. Galvanisk korrosion uppstår på yttre metalldelar när/om skyddsjorden i bryggkontakten avviker från noll i spänning. För att undvika sådan korrosion (den kan t.ex. förstöra drevet) så finns det en elstandard för att separera inkommande skyddsjord från skyddsjorden i båtens 240V-system. Om installationen enligt denna standard är korrekt utförd så är elsäkerheten lika hög som i en "vanlig elinstallation". Enligt standarden så ska det finnas ett jordbleck vid elcentralen där båtens skyddsjord ska återinkopplas till landströmsintaget när båten torrsätts (då fungerar ju inte jordningen från den metallplatta som ska sitta under båten och jorda mot vattnet). Du ska snarast kontrollera vid din inkommande elcentral om det finns ett jordbleck att koppla samman skyddsjorden med (Det ska finna skylt om funktionen för skyddsblecket. Skyddsblecket är en plåtbit som skruvas på plats med två polskruvar.) samt att det finns en tvåpolig jordfelsbrytare/personskyddsautomat i elcentralen. Om det inte finns jordbleck och jfb så ska du inte ansluta landström förrän en elektriker sett över ditt elsystem. Du bör låta en elektriker se över varför du får elstötar från metalldelar. Det är troligen någon komponent som det blivit kortslutning i. Leta t.ex. vid batteriladdare och varmvattenberedare, eller om någon kabel blivit skadad i isoleringen. Standarden för hur en installation med bruten skyddsjord ska vara utförd finns på SXK hemsida under Tekniska kommitten. Rätt utförd är det en säker och trygg åtgärd. Galvanisk korrosion av ovan beskriven art påverkar inte delar inne i motorn.
  5. 1 poäng
    De senaste åren har jag ringt 112 några gånger, mindre trafikolycka, äldre person ramlat vid en spårvagnshållplats, markbrand och en jättestor vattenläcka. Varje gång måste man ge larmoperatören en geografilektion, dom sitter ju och svarar i en annan del av landet, ingen lokalkännedom... det tar tid innan dom har ställt alla frågor innan en enhet blir utlarmad, visserligen är det medhörning av polis, brand och sjukvård som kan ta över vid behov. Och jag kan mycket väl tänka mig att det i skärgårdsmiljö och med litet raspig mottagning kan vara svårt att förmedla en ”adress” där det hänt en incident med fritidsbåt inblandad eller ett drunkningstillbud på någon ö som man kanske inte själv riktigt vet namnet på. Många öar och andra orter har ju iallfall här i Bohuslän snarlika eller likadana namn, Koö, Koön, Kalvö, Barlind är några, men det finns fler. Vid den tragiska helikopterolyckan öster om Rörö för en del år sedan angav man förutom korrekt position även närliggande öns namn, Barlind, varav KBV först begav sig till en annan Barlind litet längre norrut, den i närheten av Klädesholmen utanför Tjörn, och då hade man ändå positionen koordinaterna och VHF... så det kan ju bli fel iallafall. An initierad källa vet jag också att en chockad privatperson blandade ihop Hunnebostrand och Bovallstrand när hen ringde 112 angående ett akut sjukdomstillbud på land, nära hamnen, men det räddades av att det var flera som ringde 112, som inte var chockade och visste var dom var. Och då SSRS övade sökning av försvunnen båt, och undrade om dom var i rätt vik... vilket uppfattades som ”Rättvik” men det har jag berättat om tidigare. Jag tycker att man skall ha VHF ombord, i större utsträckning än vad man har idag, kanske inte i alla mindre båtar, men i litet större bobåtar som färdas litet längre sträckor. Likväl som man köper en dyr navigationsutrustning kan man ju köpa en bra VHF-radio och då gå en kurs för att få cert. Sedan kan det ju uppstå fel och missuppfattningar ändå, men om man trycker på distressknappen sänder man ju ut sin position iallafall. Nu skall ju den funktionen även kunna finnas på mobilerna, men det är väl personskyddslagen som bygger ett hjul runt käpparna på något vis. Eller när sjöräddningscentralen frågar efter den saknades position... han är lagerarbetare... eller hur det nu var i filmens värld.
  6. 1 poäng
    Försöker komma loss men 4 båtar håller emot.....😀
  7. 1 poäng
    Vi tar väl ett sidospår ingen: Ambulanser skall inte gå på maxvarv, eller max hastighet under utryckning annat än väldigt undantagsvis, man tänker inte främst på att spara motorn, utan främst på patienten och i andra hand arbetsmiljön för besättningen. Man kommer iallmänhet snabbare fram genom att hålla en jämn lägre hastighet och inte behöva bromsa och accelerera hela tiden. Iallafall runt storstäderna är ju trafiksituationen sådan att man ibland får vara nöjd om man kan hålla samma genomsnittshastighet som maxhastigheten hos en EU-moppe. Möjligen kan man behöva komma väldigt snabbt ut till larmadressen, men ”load and go” är förlegat, man ger avancerad sjukvård på plats och under återfärden och har då i 90 fall av 100 en cirkulatoriskt stabil patient. Då kan återfärden ske skyndsamt men inte överdrivet jättesnabbt. Så om utryckningen sker jättesnabbt kan motorn ta igen sig litet på återfärden. Sedan är de flesta ambulanstransporter inte akuta, utan mer prio tre eller mer sjuktransporter mellan olika vårdinrättningar. Dessutom får utryckningsfordon många gånger bättre service och har tätare serviceintervall än andra fordon, även besiktning två gånger om året. Så som råden angående inkörning av utombordare givits av forumdeltagarna, kan jag ju bara instämma och tycka att det låter väldigt rimligt. Jag har kört in nyinstallerade dieselmotorer i ett par båtar, och det var samma råd, ta det varligt, kör på olika varvtal, och undvik maxvarv längre stunder. Oljebyte och viss service efter ett 20-tal timmar, eller något däråt. Likadant har jag gjort då det gällt nyrenoverade bilmotorer, och det har ju gått bra, så det finns väl egentligen ingen mening med att inte göra så.
  8. 1 poäng
    Hej! Tänkte avsluta denna tråd med att återkoppla på min inte så mycket djupare kunskap. Skrovet är inte identifierat men det finns misstankar om att det är från våra södra landsändar pga utformningen av fördäcket. Men som sagt ingen säker identifikation. Motorn är en MB10A och kommer att ersättas av en VP2002. Har dock just lärt mig att MB10A är en av få motorer med motursrotation. Så det blir lite extra jobb. Någon som har koll på bra ställen att köpa axlar och propellrar får gärna höra av sig. Och sedan vill jag givetvis tacka för alla trevliga utflyktsmål i sommar! Tack för all hjälp! Rickard
  9. 1 poäng
    Bra... då behöver du nog inte tänka så mycket på inkörningen😁
  10. 1 poäng
    Får jag gissa så är deras motorer inkörda innan de används i skarpt läge och jag är förhållandevis övertygad om att de regelbundet gås igenom av mekaniker. Det är fullt möjligt att det är ”overkill” att köra in en ny motor men jag tänker inte ta risken att inte göra det när någon som sannolikt vet mycket bättre än mig rekommenderar det och inte minst när en sommar står på spel.
  11. 1 poäng
    Den tjusiga rostfria skoningen i stäven satte han dit efter förra försöket.
  12. 1 poäng
    Jag lovade ju återkomma med lite rapportering om hur detta skulle verka gå för sig. Tänkte att Göte Johansson från Metropoool skulle komma förbi på moppen men han verkar inte dyka upp så jag får väl skriva själv. Jag gjorde ett första test igår. Men först lite rekapitulering... Jag har alltså 6 st nya Varta LFS75 förbrukningsbatterier 75 Ah. Detta är vanliga våta bly/syra men enligt min egen mening bland det bästa i den kategorin. De är kopplade 2 i serie och de 3 paren parallellt. Det ger 24V 225Ah vilket energimässigt motsvarar 12V 450Ah. För att minimera onödiga förluster pga spänningsfall har jag grovt kablage och så korta kablar som möjligt. Jag har vänt batterierna så att polerna kommer nära varandra. Serikopplingskabeln är 25 mm2, 14 cm lång. Av säkerhetssynpunkt är detta en nackdel då det är lätt att kortsluta mellan polerna när man är där och skruvar. Nu har jag gjort små skyddsskärmar av tunn plyfa som sitter mellan batterierna på dessa kritiska ställen som beröringsskydd så jag tycker detta är den bästa lösningen för mig. Dessutom är det enkelt att göra hela banken ofarlig genom att lossa de 3 serikopplingarna. Parallellkopplingskablar och kablage mellan batteri o växelriktare är 50 mm2 (motsvarar alltså 100 mm2 för 12V-system) Batteribanken används inte till något annat än växelriktaren. Närmast batteriet en frånskiljare och efter den en 200A ANL-säkring. Det följde med 6 st 40A flatstiftsäkringar som reserv så jag antar det sitter 6 sådana parallellt inuti någonstans. Dock inget jag vill fippla med i förekommande fall, därav 200A ANL. Kabelväg mellan batteri o växelriktare är ca 1,5 m. Kunde inte montera den där jag först tänkt eftersom de byggt hela invertern bak o fram. Displayen hade blivit upp o ner om inte kablaget skulle blivit onödigt långt. Växelriktaren är högfrekvens MOSFET 4000W/8000W enl bild längre upp i tråden. Egentligen hade jag velat ha en lågfrekvens med ringkärnetrafo men tyckte det blev för otympligt och dyrt. Valde istället en HF med dubbla kontinuerliga effekten mot vad jag behöver och hoppas den ska duga. Så till testet... Jag hade laddat samtliga batterier separat med 12V laddare dagen innan då jag inte har någon 24V laddning inkopplad ännu. Vid först start var spänningen på växelriktarens anslutningspoler 25,4V. Växelriktarens display visar lite fel, 0,2-0,3 V lägre. Ingen laddning förekom under dagen. kl. 12 bryggde jag två rejäla muggar kaffe. Precis som vid tidigare hemmatest tog det 3 min innan bryggaren slog av. Lät den stå på ytterligare 1 min så allt fick rinna ner. Under denna tid gjordes 1 el 2 korta tillslag. Bryggaren (märkt 1000 W) drog ca 44A enl min tångamperemeter. Som lägst, innan bryggarens frånslag efter 3 min, var batterispänningen 24,2V. 1 min senare var den 25,0. Efter 20 min, när jag varit inne och druckit upp kaffet, var spänningen 25,5V. Dvs 0,1 V högre än innan jag startade försöket. Detta kan bero på att batterierna är helt nya och brukar bli lite bättre när de fått jobba lite grann. kl. 14:30 kokade jag potatis och stekte två schnitzlar. Jag har inte köpt 2-plattehällen än så använde 1-plattehällen från husvagnen. Precis som vid tidigare hemmatest skalade jag och delade potatisarna i 4 klyftor, fyllde vatten, temp. som motsvarar vattentankens temp en normal sommardag, som täckte dessa. Startade i läge 12 (1800W). Kokade upp efter 3 min, sänkte då till lägen 6-5-4 där den pulsar ca 8-900 W ca 50/50 av tiden. Efter totalt 12 min var det klart. Vid start hade jag 25,6V (dvs batterisp hade ökat ytterligare 0,1V) Läge 12 drog 79 A och efter 3 min (innan jag sänkte) var spänningen 23,9V. När jag sänkte till läge 6 ökade till 24,5V och höll sig däromkring på läge 6-5-4. Den pulsande strömmen låg då på knappt 40A. Slog av hällen och tog hand om potatisen. 5 min senare var spänningen 25V och jag började steka schnitzlarna. Först en kort stund på läge 12 och sedan läge 7 i ca 11 min. Här drog det 33 A men med längre tillslag och kortare pauser än för potatisgrytan. Som lägst slutade batterisp på 24,2 V (såg att den var nere på 24,0 någon gång). Kollade efter ca 1 tim och spänningen hade då återhämtat sig till 25,3V. Senare på kvällen skiljde jag isär serikopplingarna och mätta varje batteri separat. De låg då kring 12,67V. Alltså näst intill fulla. Omgivningstemp var 17 gr och växelriktaren gick som max upp till 35 gr. Kylfläktarna startade aldrig. Jag är nöjd med växelriktaren. Displayen visar som sagt 0,2-0,3 V lägre än på anslutningspolerna. Effektvisningen är dock helt fel. Den visar alldeles för mycket, ca 40%. Jag mätte ju strömmarna nu och har gjort tillförlitliga effektmätningar på apparaterna hemma tidigare. Jag misstänker att detta kan vara avsiktligt.... Den drar 1,6A i tomgång men det gör ingenting eftersom den har fjärrpanel så jag slår ju bara på den när den behövs. Eta verkar vara minst 90% som utlovat. Den har även en mjukstartfunktion så om man behöver starta någon kraftigare induktiv last kan man slå på den manicken först och sedan starta växelriktaren. Då smyger den upp spänningen och mildrar ev. startström, detta har jag dock inte testat än. Den har 2 st 16A EU-uttag och skruvplintanslutning. Till 2-plattehällen (märkt 3200W) kommer jag nog dra en 2,5 mm2 RDOE från skruvplinten. Tycker jag fått bekräftat det faktum att batteriets Ah-kapacitet minskar vid stort strömuttag till viss del kan ses som ett lån. Dvs det återhämtar sig till stor del snabbt eftersom all tid mellan inverteranvändning är vila, och när jag är klar givetvis även laddning. Spänningsfallet i 24V-systemets kablage, brytare, säkring, har jag lyckats få försumbart, <0,1V. Om man räknar på förbrukade Ah på vanligt enkelt sätt, utan hänsyn till gubben Peukert eller annat, använde jag ca 15 Ah för en kaffebryggning + lunchlagning. Jag har ännu inte fått vare sig mina 2x100W solceller, batterimonitor eller den dieselpump jag beställt till dieselpoleringsystemt jag bygger. Misstänker att hela klabbet står på tvärsan i Suez. Avundas dem inte... Jobbade en kort stund med att att köra igång reläskydd i en 66 kV transformatorstation i Suez för länge sedan. Det finns inget fint att se där... Måste vara jättetråkigt. Sammanfattningsvis har jag nu stora förhoppningar om detta. Jag har kollat lite på laddningen från den 140W solcell med Victron MPPT jag har till 12V-banken och tycker det räcker med lite grått dagsljus för att det ska ladda. Tror det där med att MPPT boostar 30% i dåligt ljus stämmer. När jag får de nya panelerna kommer jag flytta denna regulator till detta 24V-systemet och sätta en av de regulator, av okänd funktionsprincip, som ingår till 12V-banken.
  13. 1 poäng
    Nej Prioriterande. Man kan formulera frågan som valet mellan att ha råd med en båt eller ha råd med navigator och kartplotter och ekolod. Då ger båten ett konkret sjöliv medan elektroniken ger ett imaginärt. Om man bara har råd med det ena så vad väljer man? Mitt sätt att prioritera passar inte alla och alla är inte heller tvungna att göra det. Jag säger bara att det finns skäl till att vissa av oss väljer att ställa oss utanför delar av elektronikutväcklingen.
  14. 1 poäng
    Inga Telnr och inga Namn förutom firmanamn🙂
  15. 1 poäng
    Skulle aldrig drömma om att ge mig ut på lite större vatten utan VHF, folk idag är så låsta vid telefonen att de inte fattar att det går mycket fortare att säga några ord till varandra över radion. Man måste bara lära sig att lyssna på radion kan vara lite svårt att höra för den oinvigda. Har självklart VHF en fast monterad Cobra och en Motorola handapparat och licens.
  16. 1 poäng
    En gång i tiden var P-28 min drömbåt. Helt ouppnåeligt givetvis, men oj vad fin den är. Vilka linjer! Här är en bild på k-märkta P-28an Bess.
  17. 1 poäng
    Jag anser personligen att bara en monitor enligt de tidigaste (som Monitor) är monitorer. De senare, som kallades det men hade stora, projektilfångande överbyggnader, borde inte få kallas monitorer. Jag ser dem inte som det!
  18. 1 poäng
    Det var just den anledningen till att jag började serva själv. På de tidigare modellerna på VP D4/D6 har de inte någon offeranod på avgasröret. Det som går från insidan in till drevet. Där står det tydligt i manualen en den skall inspekteras varje år av en auktoriserad VP-service. När jag kolla om den firman som jag då anlitade, hade utfört några inspektionen så visade det sig inte vara fallet. Nu när jag servar själv har jag bättre koll på vad som skall bytas och när. Enda problemet är att jag måste förvara drevet någonstans. Som du nämner är det bra att ha koll på rostande skruvar och nipplar.
  19. 1 poäng
    Nu får jag visa min okunskap, vad är FPT?
  20. 1 poäng
    Jag skickar en förhandsvisning av installationen för att stilla nyfikenheten. Liten bild En större bild bifogas, nej tydligen inte. Den blir lika liten... Jag tar bort den. Egentligen blir det väl inte så stor skillnad från nu till helt färdigt. Startbatteriet blir ett MC-batteri så att vi får plats med tre stycken 80 Ah-batterier som förbrukningsbatterier. Mackey
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...