Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2021-03-23 i Forum Inlägg
-
3 poängKöp inte dyrare båt än ni kan kontantreglera. Eller låna inte mer än att ni kan lösa lånet vilken dag som helst.
-
2 poängKöp du ny propeller om du tycker det är värt det, men behåll den gamla om du skall åka vattenskidor. Varningar finns ju på allt som kommer ifrån USA. Finns ju även varning för att gå bak och steka köttbullar om man kopplar in farthållaren på deras husbilar.
-
2 poängDet blir väldigt blött att lägga sig i GREFABs hamn utan själva segelbåten. Frågan var alltså att hyra en plats PÅ en segelbåt, inte FÖR en segelbåt.
-
1 poängÄr helt grön på det här med båtar, så här kommer en troligen dum fråga, men vad är det enklaste materialet (arbetsmässigt) för att såga till tex täcklucka för bensintanksutrymmet eller sittbänkar av? Jag tänker mig typ plywood fast minus allt jobb med lackning och slipning Människan som är så bra på att producera ett överflöd av plast, det måste väl finnas något plastskivematerial som är i princip underhållsfritt?
-
1 poängHej! Skulle vara tacksam få tips om var man kan "hyra" en plats på en segelbåt i västkusten så man kan vara med och segla där. Alltså inte hyra en hel segelbåt utan hyra endast platser. Gäller mellan några dagar till en vecka, kanske weekend under aug-sep /J
-
1 poängTack Zwen, Tack George, Håller med, min gröna sladd ser målad ut - ska se om jag kan följa den. Min stora runda kontakt har buntband runt sig, så jag reagerade på ditt inlägg om den kontakten och förstår nu varför min har fått "förstärkning". Jag förstod aldrig vad/hur Cam72 löste laddningsproblemet med en diod - även om det skulla vara en diod med motstånd. Speciellt inte eftersom den monterades i vad jag såg som förgreningskontakten för dubbla styrplatser (komponent 18 i min bild 16790 ovan). Men jag ska ta loss mitt motstånd och mäta på det, sen kolla att det får bra kontakt innan jag sätter tillbaka det. Undrar om man kan hitta nånstans vilket motstånd det ska ha?
-
1 poängJo jag använder ju det som jag skrev. Enkelt att få tag och funkar till det mesta. Med man hittar trevlig flerlagers flygplywood på nätet men inte handeln över disk. Någon som vet var man köper det?
-
1 poäng
-
1 poängDet ligger något i detta med silikonprodukter & glasfiber. Silikon borde bannlysas i båtar. Det duger inte ens till tätningsmedel. Sikaflex & TEC7 är att föredra. Jag har på Biltema köpt Lithiumfett som jag smörjer med. Hållbart, drygt & om nödvändigt lätt att tvätta av.
-
1 poäng
-
1 poängEgentligen håller jag med dig. Men samtidigt finns det en verklighet som gör det scenariot helt omöjligt för de allra flesta. Alla får hitta sin gräns för vad balansräkningen tål.
-
1 poängTycker du tänker rätt med en BlackMax 23”. Mercury gör bra proppar och som AlfaAlfa säger är det naturligt med mindre dia på en 23” iom att man förväntar sig högre fart med den pitchen. Köp helst på ett ställe med bytesrätt, så kan du testa nån annan propp om det inte blir som du tänkt dig. Iom att den går i varvstoppet vet man ju inte hur mycket mer den har att ge, det kan finnas ork att dra en 23” nära varvstopp också... Högre pitch ger högre fart och lägre förbrukning, så bara den orkar varva över säg 5500 är det bara fördelar med en 23a.
-
1 poängDu är på alldeles rätt spår! Mercury har gjort combo med lite mindre dia och 2 tummar ökad stigning så att det passar dom vanligaste motor/båt i denna storlek. Så du kommer inte att få reducerat rpm på max med 300-400 varv, men mest sannolikt 270-300 varv. Inte många propeller producenter som gör så att dom ändrar både dia och stigning. Men Mercury gör så. Det blir bättre i dom flesta fallen!
-
1 poäng
-
1 poängVad är det för fel på propellern du har? Det är väl bra att ha några varv till godo om du belastar båten mer.
-
1 poängGastbanken på Facebook har just den funktionen. Behöver man en gast i hast kan man skriva det och vill man få en plats kan man annonsera det... Mycket långseglingar. Men jag har fiskat hjälp för kappsegling där med blandat resultat
-
1 poängDet har ju redan tipsats om den, men här: https://www.facebook.com/groups/gastbanken
-
1 poängFrågeställaren, trådstartaren @jojosurf tänkte sig nog inte en båtplats i den bemärkelsen, om jag inte massuppfittade frågan låter det som hen vill hyra in sig som besättning på en segelbåt. Men fela mig om jag har rätt. Ibland finner man annonser på Blocket om att man hyr in betalande besättningar, men det brukar mest röra sig om långfärder över oceaner och andra mer omfattande vattenområden.... Jag kan gissa att Kryssarklubben, SXK eller annan båtklubb kanske kan ge tips. Det vore ju även konstigt om det inte fanns en Facebookgrupp som förmedlar sådana önskemål...?
-
1 poäng
-
1 poängGrefab, har ett antal kommunala hamnar i Göteborgsregionen där man kan hyra i mån av plats. Minsta tid är, så vitt jag vet (själv hyrt), en månad och kostnaden ligger på ca 3000:- eller så beroende på båtstorlek och behov av båtplats. Se: https://goteborg.se/wps/portal/enhetssida/grefab?uri=gbglnk%3A2016112281735903 alt sök på Grefab
-
1 poängHär är en variant på den där man har möjlighet att ange om det är en eller två kablar.
-
1 poängDet finns definitivt en del tillverkningsfel på det här exemplaret. Är trögstartad på mornarna, drar alldeles för mycket kaffe och väger för mycket. Vad gäller stegen så är det snarare konstruktionsfel, det är en dålig design. Tror inte det är något måndagsexemplar jag klättrat på och installationen är ungefär så bra utförd det går med så rappliga material.
-
1 poängKöp en 35 mm lödhuv för 37:- kronor, har ytterdiameter 38 mm. https://www.rinkabyror.se/artikel/lod-huv-35/ Korta slangen. I övrigt lika som idag.
-
1 poängHade samma problem med min laddning på kad42an, fick varva till vid start för att laddningen skulle hoppa igång. Det visade sig att det saknades ett motstånd i boxen, nu fungerar allt direkt vid start. Jag ska försöka leta rätt på mer info om detta då jag tror vi avhandlade en del här på MG i en tråd. här var den
-
1 poängläs om kompressorn i denna länken, finns lite tips https://www.slaattevik.com/manualer/volvo_Elektrosystem.pdf
-
1 poängHar mätt jord på min nyligen hemkomna växelriktare. EU-uttagens jordbleck har ingen kontakt med DC-sidan. Jordblecken är jordade till chassit och där finns även en jordskruv och medföljande grön/gul kabelstump som skall anslutas till omgivningens jordsystem. Ser dock ingen större användning för denna i min plastikbåt.
-
1 poängNu har jag mätt på min egna inverter jag skall installera - den har inte metallisk förbindelse mellan skyddsjordsblecken på utgången och batteriminus 🙂. Således tillför just den ingen ihopkoppling av batteriminus med landströmsjord, och jag kan ha skyddsledaren förbunden mellan dem utan problem i centralen. https://www.ebay.de/itm/EDECOA-Reiner-Sinus-Spannungswandler-12V-230V-1500W-3000W-Wechselrichter-RV-PRO/164360980076?hash=item2644ad866c:g:QtMAAOSwjkhf5ag4
-
1 poängEller noterat att mörkblått betyder 0 (noll) - 3 m. Ibland fattar man dumma beslut i tron att det är smarta beslut. Det har nog de flesta gjort. Det blir ofta lurigt när man tycker sig känna till vattnen man seglar i och så plötsligt är det någon som lagt dit en sten!
-
1 poängNja det jag hat lärt mig i de fall detta har hänt, händer ju på andra märken med inte enbart vp, så har dieseln sprutat in vid fel tidpunkt, eller så har spetsen varit defekt och skickat in en stråle istället. Så ja det höga trycket gör detta om systemet falerar. Angående mjukvara så kan jag inte med hundra säga att det är så i detta fallet, kanske finns någon här som kan konfirmera detta bestämt, dock vet jag att licens avgiften är rätt saftig, för att ha rättigheten. Kan ta ett paralell fall. Jag köpte 2017 en ny claas traktor efter mycket övervägande. Sex månader efter leverans deklarerar Svenska lantmännen att de ska sluta saluföra märket. Skit tänker jag då, hur blir det med service, inga problem blir svaret, vi får tag i mjukvara. Med facit i hand gick det inte så bra då claas har mönsterskydd på mjukvaran och bestämmer vem som ska ha vad. Summa summarum ledde detta till att den mjukvara de hade den hade de, men uppdateringar samt maskiner som är sålda efter utfasningen kan de ej ordna till. Skulle tro det är lika på vp sidan, på entrepenadsidan är det på detta vis iaf. På bilsidan råder helt andra riktlinjer. En ny motor till en case på 150 hk sexcyllar ligger väl ett utbyte komplett på runt 200 sek, det är skillnad mot vps prisbild, folk kan inte betala en halv miljon för en motor i en daycruiser sen när den går sönder kostar delarna nästan lika mycket, då vänder man sig till andra alternativ och det finns andra alternativ. Att prisa ut sig har sitt pris. Till de i min bekantskapskrets säger jag var rädd om eran gamla motor den kan vem som helst laga, de nya motorerna är att likställa med en dator, mekaniken är som den gamla men du får den inte att gå utan en dator, detta kommer leda till problem längre fram. För att förstå hur känsliga systemen är kan jag förtälja en händelse för tiotalet år sedan. Då åkte vi case ih på gården, på fredagskvällen hade vi ställt iordning för slåtter lö morgon. På natten drog ett rejält åskväder fram, med blåst och regn. Lö morgon äntrade jag traktorn och skulle köra ur maskinhallen, traktorn spann som vanligt smög ut på gårdsplanen och la i automatläge på växellådan, tryckte på med gasen men hur mycket jag än varvade motorn gick traktorn bara i 1,25 km. Fick tag i telefonen och ringde kompisen som dessutom servar detta märke. Förklarade vad som skedde, hmm blev svaret slog du ifrån huvudströmbrytaren igår kväll? Näe de gjorde jag nog inte, ok då har åskan slagit ur programvaran, jag kommer över till dig, med sig hade kompisen en lap och mobiltelefon ringde upp österrike tjoppade ner telefon i datorn in med pluggen i intaget på traktorn, det surrade och tog väl tio minuter en kvart, kompisen la på luren drog ur pluggen startade och allt funkade som vanligt. Ja det spelar ingen roll hur duktig du är på att skruva har du inte en IT tekniker med program funkar inget ändå, sorgligt anser jag.
-
1 poängHej, Har en nyinköpt AQ 26 DC-08 med D6-350. Hörde att det skulle vara ganska enkelt att utöka vattentanken. Någon som har gjort det och har några tips? /M
-
0 poängVet inte vad silikonspray är, silikon bör undvikas iom glasfiber. Skulle du en dag fåför dig att slipa kommer du aldrig få bort silikonet, korvar sig, gräver sig ner. Big nono.. Man kan under vinterhalvåret få otaliga problem med dv mekaniska detaljer, lika bra att testa med WD-40 direkt (allt är inte ämnat att skruva isär iheller.. WD40 lämnar lättflyktig olja efter sig (typ nyckelolja, annars driver enbart ut typ fukt, löser rost
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00