Jump to content
Wednesday 12 May 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 03/20/2021 in all areas

  1. 1 point
    Hur upplever ni båtmarknaden i år? Förra året var den ju glödhet och många båtmodeller såg 15% i prisökningar. Nu står det väl lite och väger inför sommaren vad gäller restriktioner. Hur känns det detta året? Nu letar inte vi ny båt i år men blocket kollar man ju ändå:) Det är tidigt på säsongen men nog är det väldigt få objekt ute!?
  2. 1 point
    Det som hjälper är att polisen mfl. direkt kan kolla ett motornummer eller tillverkningsnummer på skrovet om de stoppar någon misstänkt. Kan tjuven då inte redogöra för varför hen använder båten trots att det inte är henns så åker hen dit. Samma om ett lass båtmotorer hittas och det direkt går att konstatera att dessa är stöldanmälde. Brottslingarna vet exakt vad de ska säga för att gå fria. En vanlig och enkel lögn är att en kompis bad mig att köra detta till Estland eller liknande Då finns inte tillräcklig brottsmisstanke och tjuven rullar ombord på Tallink och försvinner med stölsgodset ut ur landet. Ett borttaget registreringsnummer väcker också misstanke och kanske tom. är tillräckligt för ett frihetsberövande.
  3. 1 point
    Ingen aning om pumparna brukar vara så knepiga men, som du har märkt, så är det väldigt bra att ha fungerande alternativ. Köp en ny pump till sjö-tömningen. Föredrar sk diafragmapumpar. Kallas även membranpumpar.
  4. 1 point
    Det verkar vara det vanliga problemet. Järnrör rostar bort inifrån i marin miljö. Vinkeljärn och U-järn fungerar bättre för dem kan man sandblästra och måla på alla ytor och så syns det tydligt om någon del är anfrätt. Rör rostar inifrån i smyg och så plötsligt kan de brista. Du kan nödreparera om du vill och få den att hänga ihop något år till men den där trappan har ingen framtid.
  5. 1 point
    Det bästa skulle ju vara att byta ut de rostiga fyrkantsrören mot nya och sedan fräscha till allt stål så håller den säkert länge till. Som nödlösning funkar det ju att svetsa i plattjärn och då gör det ju inte så mycket om svetsarna inte blir så bra.
  6. 1 point
    Ja men du gör rätt i och gilla diesel det är bra grejor, sen är inte vps motor direkt dålig, den är bra. Det är vps ovilja att ta fram reservdelar till motorer som skjutit och detta leder till att enskilda individer får betala fruktansvärda kostnader då även prissättningen på delar är i mitt tycke hutlösa. Vi får hoppas att vp lyssnar till sina kunder och löser de problem som uppstår med att ha reservdelar, så man slipper som i detta fall köpa ett helt block. Man ska inte ruinera sina kunder då man redan tagit bra betalt för motorn en gång. Risken som jag ser det är att man till slut får sälja betydligt mindre volymer, och så är hjulet igång mindre volymer mindre delar mindre lönsamhet osv.
  7. 1 point
    Nja det jag hat lärt mig i de fall detta har hänt, händer ju på andra märken med inte enbart vp, så har dieseln sprutat in vid fel tidpunkt, eller så har spetsen varit defekt och skickat in en stråle istället. Så ja det höga trycket gör detta om systemet falerar. Angående mjukvara så kan jag inte med hundra säga att det är så i detta fallet, kanske finns någon här som kan konfirmera detta bestämt, dock vet jag att licens avgiften är rätt saftig, för att ha rättigheten. Kan ta ett paralell fall. Jag köpte 2017 en ny claas traktor efter mycket övervägande. Sex månader efter leverans deklarerar Svenska lantmännen att de ska sluta saluföra märket. Skit tänker jag då, hur blir det med service, inga problem blir svaret, vi får tag i mjukvara. Med facit i hand gick det inte så bra då claas har mönsterskydd på mjukvaran och bestämmer vem som ska ha vad. Summa summarum ledde detta till att den mjukvara de hade den hade de, men uppdateringar samt maskiner som är sålda efter utfasningen kan de ej ordna till. Skulle tro det är lika på vp sidan, på entrepenadsidan är det på detta vis iaf. På bilsidan råder helt andra riktlinjer. En ny motor till en case på 150 hk sexcyllar ligger väl ett utbyte komplett på runt 200 sek, det är skillnad mot vps prisbild, folk kan inte betala en halv miljon för en motor i en daycruiser sen när den går sönder kostar delarna nästan lika mycket, då vänder man sig till andra alternativ och det finns andra alternativ. Att prisa ut sig har sitt pris. Till de i min bekantskapskrets säger jag var rädd om eran gamla motor den kan vem som helst laga, de nya motorerna är att likställa med en dator, mekaniken är som den gamla men du får den inte att gå utan en dator, detta kommer leda till problem längre fram. För att förstå hur känsliga systemen är kan jag förtälja en händelse för tiotalet år sedan. Då åkte vi case ih på gården, på fredagskvällen hade vi ställt iordning för slåtter lö morgon. På natten drog ett rejält åskväder fram, med blåst och regn. Lö morgon äntrade jag traktorn och skulle köra ur maskinhallen, traktorn spann som vanligt smög ut på gårdsplanen och la i automatläge på växellådan, tryckte på med gasen men hur mycket jag än varvade motorn gick traktorn bara i 1,25 km. Fick tag i telefonen och ringde kompisen som dessutom servar detta märke. Förklarade vad som skedde, hmm blev svaret slog du ifrån huvudströmbrytaren igår kväll? Näe de gjorde jag nog inte, ok då har åskan slagit ur programvaran, jag kommer över till dig, med sig hade kompisen en lap och mobiltelefon ringde upp österrike tjoppade ner telefon i datorn in med pluggen i intaget på traktorn, det surrade och tog väl tio minuter en kvart, kompisen la på luren drog ur pluggen startade och allt funkade som vanligt. Ja det spelar ingen roll hur duktig du är på att skruva har du inte en IT tekniker med program funkar inget ändå, sorgligt anser jag.
  8. 1 point
    Nja så lätt är det tyvärr inte. Garantin är utgången som ny motor ja, men nu ska den plockas ihop igen med nya delar, och då vill man ju göra rätt och inte fel, eller hur. Sedan har vi det problemet med nya motorer allt styrs av en data box, och plockar du ner denna motor så måste den in i datorn för nya värden. Här kommer nästa problem, du måste ha en penta verkstad som har tillgång till datorprogrammen. Det har du som penta dealer, men inte som ocertifierad verkstad. Pentas program är mönsterskyddade. En modern commonrail motor har ett helt annat insprutningstryck än de gamla sugdieslarna, moderna motorer trycker in dieseln med ett tryck upp till 2000 bar, mot kanske en hederlig som ger 700 bar. Det höga trycket skall sönderdela dieselmolekylerna bättre så att förbränningen blir bättre. Missar då spridaren sin öppningstid eller att en spridarspets är lite defekt blir slutresultatet det som skett hål i kolven. Ja du har alldeles rätt våta foder är utbytbara det har de flesta tillverkare det var en revolution när det kom, blir det en skada i loppet eller motorn gått länge så knacka ur fodret och i med ett nytt, sen är motorn som ny igen. Torra foder för oss tillbaka till USA och v8 or och de lär man borra betydligt dyrare och krångligare än blöta foder, sedan överdim kolv. Efter vad jag förstått så sker detta på D serien ibland det går att googla detta finns mycket skrivet både i världen och i sverige.
  9. 1 point
    Kanske riskerar att bli lite elefant i rummet nu men varför ska det målas så mycket med epoxi nuförtiden? Om skrovet har mycket utspridda repor och skador i gelcoaten kan jag förstå att det kanske kan vara det enklaste sättet att få skalet tätt. Om det är enstaka mindre skador är det väl bättre att reparera endast dessa och sedan måla med vanlig bottenprimer och färg. Att slipa för att få fäste för epoxi på hela botten medför ju risker att skada gelcoaten. Att man skulle behöva "epoxibehandla" oskadad gelcoat tror jag inte på, annat än att det är en mycket lyckad affärsidé från epoxitillverkaren.
  10. 1 point
    Man kan ju vara mera nyanserad om man kan och vill. Även om det låter märkligt så kan det ju vara så att Britta Eklund bara lade grunden till kampen mot 30 år gamla båtar med rester av TBT på båtbottnarna, helt utan att fokusera kampen mot just båtägarna. Båtägarna har kommit i kläm, det kan vi vara överens om, men det har ju med lagstiftning och politik att göra mer än något annat. Forskare ska givetvis följa god forskningssed och forskningsetiska regler, men jag hoppas verkligen att de flesta forskare inte anpassar sin forskning efter hur deras forskning eventuellt kan påverka ute i samhället (bortsett då från god forskningssed och forskningsetiska regler).
  11. 1 point
    Du förbereder en liten yta. Tvättar av, slipar rent, sköljer (med ex rent vatten eller ren sprit, utan färg och kräkmedel) blandar en liten dos väldigt noggrannt. Lägger små pluttar på den rengjorda ytan, kanske limmar dit några små metallbitar med epoxin. Härda "fullt" gärna med ex bygglampa som vämare. Sen provdrar och fläker. Om underlagsfärgen följer med har du bra vidhäftning. Om epoxin lossar helt utan att varken epoxin lämnar rester i underlaget eller tvärtom så har du inte bra vidhäftning
  12. 1 point
    Torra foder i D serien, vid minsta skada i loppen så lär du borra. Penta har inga överdims kolvar, finns att tillgå kolvar pirat, men ingen penta verkstad monterar dem om det ej är original produkter. Därför måste man då byta blocket, till en orimlig kostnad. Penta håller på att prisa ut sig från marknaden. Många ledande varv monterar andra motorer idag p.ga orimliga kostnader från ovanstående. Torra foder lämnade de flesta tillverkare i början på 70 talet, så återgång till det är som att åka tillbaka till den tiden.
  13. 1 point
    Gör ett vidhäftningstest på den färg som sitter där. Det beror ju på vad det är för färg, om epoxin klarar att väta den, fastna i den, eller ej. Några andra problem bör du inte ha. Härdning av epoxin går väldigt långsamt, kan ta kanske 5-20 ggr längre tid, i den temp du pratar om, mot ex 20 graders temperatur. Det kommer nog härda ut men ta längre tid. När det sen blur varmare väder kommer det till slut härda. Ska man ha epoxi riktigt fullt uthärdat behövs egentligen alltid värme men spontan uthärdning räcker t "vardagsbruk".
  14. 1 point
    Det kommer att flagna med stor sannolikhet. Kanske inte idag, eller imorgon - men om något år eller två.
  15. 1 point
    Seaswirl Striper'n som jag precis köpt har alla stolar& dynor ute på däck ser bedrövliga ut. Solblekta, uttorkade, rester av fiskblod & en del skador. Fick ner priset ganska rejält pga att det var en del som behövde åtgärds. Båten såg rent förjä...gt ut. Det som nu står för dörren är total renovering av samtliga stolar & dynor som är klädda med en tjusig vinylklädsel när den är hel & ren. Valet stod mellan att köpa nytt eller renovera befintliga dynor. Det blev renovering eftersom nytt skulle behöva importeras från USA & skulle kosta en förmögenhet. Sagt & gjort, idag beställdes ett rep.kit för skadorna & ett infärgningskit från Läderexperten (laderexperten.se). Dynorna kommer att bli i nyskick. Dragkedjorna på dynornas baksida var illa åtgågna av rost & ärg så dessa bytte jag ut mot dragkedjor i nylon i eftermiddags. Det jag beställde idag får jag hem på Tisdag& då kör jag igång. Har tänkt hålla liv i tråden & försöka visa vad jag gör i fall någon på forumet går i samma tankar som mig.
  16. 1 point
    En protestdemonstrant måste väl ändå, likt en dubbelnegation, vara att de är för det de skulle demonstrerat mot om det inte varit en protest?
  17. 1 point
    Och gärna allt samtidigt
  18. 1 point
  19. 1 point
    Tack! Det sitter en KAD44 på 260 HK i den. Går väldigt bra och snålt med den motorn. Marschar runt 22-24 knop. Lagom fart i förhållande till förbrukning som då ligger strax över litern per distans om man inte har aktersoffan full med gäster 🙂. KAD44 är en ganska skottsäker maskin. Även om VP började med viss elektronik i den här motorn så är den fortfarande ganska "basic" jämfört med nyare maskiner. Och renoveringsvänlig om man skulle ha oturen att behöva göra det. Motorer såsom D4 är förvisso mer moderna men jag tvivlar på att dom är snålare eller billigare att underhålla. Har dessutom hört att D4:an har en ganska rå gång jämfört med 6:an i KAD-serien. Om det har någon betydelse eller ej låter jag dock vara osagt. Vi har inte gjort några större ingrepp på motorn so far. Ventiljustering, rembyten och årlig service.
  20. 1 point
    Vi körde med ordet flaggstångsknoppsförgyllarassistent. Denna person var antagligen anställd på din firma 😁
  21. 1 point
    Man skall ha klart för sig att offentliga statliga register underlättar inte bara för polisen. Det är inte alls ovanligt att biltjuvar via bilregistret tar reda på vart man kan hämta intressanta objekt. Det är alltså inte alls så att båtstölderna minskar med ett register utan det kan rent av bli tvärt om.
  22. 1 point
    Belägg för att Happy Boat AB samarbetade med Transportstyrelsen för att erhålla legitimitet för sin verksamhet med XRF-mätningar finns det gott om. Det här var kanske inledningen? "Britta efterlyser ett myndighetssamarbete för att ta fram bedömningsgrunder för klassning av båtar. Slutresultatet skulle kunna vara att en metod att klassificera båtarna utifrån total mängd gifter och därefter kunna formulera en kravbild. Detta skulle kunna vara en grund för konsultbolag så att mätningar kan komma till stånd. Britta efterlyser deltagare till en arbetsgrupp och Pendar, SBU m fl vill vara med i gruppen. Synpunkt på att man bör kunna börja med TBT då detta inte anses vara en kontroversiell fråga för båtägare." https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/sjofart/dokument/fritidsbatar1/miljo/protokoll-batmiljorad-20150511.pdf Ingen kontroversiell fråga för båtägare!! Den här tråden ger exempel på motsatsen. Att Britta Eklund på Happy Boat AB året före detta möte arrangerat av Transportstyrelsen hade sökt patent (ensamrätt) på TBT-mätningar med XRF-instrument är kanske en aning kontroversiellt? Kunskapssökande forskningsverksamhet?
  23. 1 point
    Mitt intresse dog lite när AC blev flerskrov, och försvann så gott som helt när det blev foilande flerskrovsbåtar. Det är en helt annan taktik än när man seglar deplacerande enskrov, det är lite som att kolla på ett dragrace där starten är skitviktig, och missar du den är det bara att hoppas på att motståndaren gör ett misstag, och det är inte så spännande. Så - jag har medvetet missat allt i år. Utom vurpan som jag såg på något klipp någonstans.
  24. 1 point
    TBT-debatten utgår tyvärr hela tiden från mätmetoder, saneringsmetoder, kommunal miljöinspektion, markägares krav, kraven på båtklubbar, kraven på båtägare o.s.v. Diskussionen om miljörisken med gamla rester av TBT-rester på det fåtal fritidsbåtar som kan ha sådana rester kvar, övermålade med flera lager av bottenfärg eller spärrfärger ifrågasätts sällan. Mätningar av faktiska rester av TBT i vattnet i fritidsbåtshamnar och vilken miljöeffekt det har bortses från (detta gäller även kopparföreningar). "Icke troende" kemisters redovisning av vad som händer med TBT när/om den kommer ut i vattnet i de små koncentrationer det kan handla om bortses ifrån. Transportstyrelsens m.fl. myndigheters unika svenska tolkning av AFS-förordningen verkar inte få ifrågasättas. Denna tolkning överlämnas till kommunala miljöinspektörer m.fl. att arbeta efter. Med dessa förutsättningar är det svårt (omöjligt) att föra en seriös debatt om hur det äldre båtbeståndet med eventuellt kvarvarande TBT ska hanteras. Om man inte börjar i rätt ände av problemet och utgår från regelverket (AFS-förordningen) och hur det ska tolkas och omsättas i genomföranderegler, utan fastnar i vilka möjligheter som kan skapas av enskilda rapporter från forskare så blir det pannkaka av hela frågan. Blästring/renslipning, ny grundfärgsmålning och ny bottenmålning riskerar ju att skapa större miljöpåverkan (blästrings-/sliprester, lösningsmedel, färgrester från målning m.m.) än att låta de gamla färglagerna sitta kvar på båtbottnarna. Jag har i mitt yrkesliv blivit lärd att arbeta strukturerat från utgångsvärdena och följa en logisk och strukturerad väg fram till slutsatser och genomförande. Det förhållningssättet är fjärran från hanteringen av TBT-frågan för svenska fritidsbåtar. Själv är jag lycklig ägare till en fritidsbåt som sjösatts med god marginal efter TBT-bottenfärgens utfasning, men jag lider med de båtägare som utsätts för denna ostrukturerade klappjakt. Jag har vid tillfälle funderat på vem som driver denna fråga och varför. Den enda båtorganisation som mig veterligt försökt gå på djupet med miljöriskerna i frågan om antifoulingfärger verkar vara SXK men de synes hitintills kämpa förgäves. Ingen verkar vilja ta en debatt om SXK rapporter eller mätresultat angående antifoulingfärgers miljöpåverkan.(Jag tänker t.ex. på SXK-ordföranden Solgerd Björn-Rasmussen i början av 2000-talet och de mätningar som nyligen utförts i ett antal fritidsbåtshamnar av Västkustkretsen m.fl.)
  25. 1 point
    https://tvdags.se/artikel/se-molin-kora-ner-myndighetsbyrakratin-i-tjurskalleklassikern-midvinterduell. Har läst denna tråd med stort intresse sedan den började. Tycker att det är bra att TS belyser den. Vi har regelverk som bör följas men det är väl bra om någon ifrågasätter ibland ? Hur ska vi annars kunna ha ett regelverk som är up to date ? Tycker inte om att TS håller på att utmålas som en Don Quite / rättshaverist . Myndigheter / myndigheter kan faktiskt göra fel ibland alt inte vara tidsenliga , ovanligt ja men det händer. TS kan mycket möjligt ha fel men för det måste man väl kunna resonera om saken ? Ett litet exempel på att myndigheter faktiskt gör fel / tolkar fel var väl när ett mindre surströmmingssalteri ( ägaren var i 70-årsåldern) blev ålagda att jäsa/ förvara strömmingen i plastkärl i stället för träkärl för det var ett EU- krav ( livsmedelshantering) . Hårdnackat vek sej inte ortens tjänsteman men en man typ Ts började ifrågasätta o det visade sej att tjänstemannen hade övertolkat direktiven . Farbrorn som hade salteriet hade i princip gett upp , citat ” då skiter jag väl i det här o går i pension” Har även varit med om motsatsen där någon har överklagat hela vägen ner i .....till ingen nytta. Tycker om Ingvard Hirdwalls rollfigur i ovanstående klipp 🙂 . trevlig helg. .
  26. 1 point
    Och gojs brukar hamna ovanpå flottörarnålens säte, alltså innanför nippeln där bensinen leds in i förgasaren via slangen. . Var försiktig om du tar bort flottörnålen. Själva sätet kan vara av typ silicongummi. Och blåser du i bränsleslangen utan nål, så far sätet iväg. Kolla även hur fjädern som håller nål och flottör sitter monterad, innan du ev plockar isär.
  27. 1 point
    Nu pratar jag inte specifikt om förgasare till utombordare, utan mer allmänt, jag håller ju på med gamla bilar också. Ja det blir en vit beläggning inte bara på munstycken utan även på andra delar förgasarna. Det är någonting, etanol?, i bensinen som ger dessa utfällningar. Det brukar inte vara så svårt att få bort, munstycken och kanaler i förgasarhusens gods blåser rena med tryckluft, om man saknar kompressor kan en kraftig cykelpump funka. Det finns ju tryckluft på burk också, dyrt, så fanns det iallafall förr en liten behållare med munstycke man kunde fylla på macken eller med egen pump. Personligen är jag inte så förtjust i just 5:56, jag tycker den är för fet och kladdig. Bromsskiverengöring i sprayburk tycker jag är bättre, den innehåller isopropanolalkohol, funkar även bra mot fettfläckar på kläderna. denna spray innehåller ingen olja, och isopropanolalkoholen dunstar snabbt. Den "nya" sortens bensin har ju en förmåga att torka ut membran och packningar, så om man skruvar isär en förgasare är det lika bra att först köpa en renoveringssats och byta allting sådant.
  28. 1 point
    Snabb genomgång av vårat kompressorbygge I grunden en b23e motor från en 240glt. Ursvarvade kolvar så kompen ligger på ca 8,9:1. Toppen är den enklaste tyvärr(39 nånting) har en 405topp som ska på till vintern. Kompressor: eaton m90 med magnusson bypass ventil Databox: Megasquirt MS1 V3.0(styr soppa och tändning) Tändning: Komplett Ford Edis tändsystem. Intercooler: Egenbyggd vattenkyld. Använder bla cellpaketet från en saab 900 Soppa: volvo bränslepump, nybyggt fuelrail samt bearbetning i topp för saab turbo spridare. Ställbar bräsletrycksregulator. Orginal kyldetaljer från aq140. Värmeväxlare, expansionskärl, vattenpump, oljekylare och modifierad limpa. Verkar klara att hålla tempen. Har som max kommit upp i 95grader på vattnet med 92gradig termostat(kan vara felmarginalen på termostaten som gör det.) Oljan har inte kommit upp i mer än 90 grader så där finns mycket marginal. Ett litet filmklipp upp i plan med avslag på gasen Är det nån som har nån fundering så är det bara att skriva här i tråden eller skicka ett mail. Senast ändrad av Macke123 | 23 augusti 2007 | 19:23
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy