Jump to content
Sunday 28 November 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 03/14/2021 in all areas

  1. 5 points
    Kexchoklad!
  2. 3 points
    En kall öl är mitt favoritgodis. Alkoholfri går också bra. 🙂
  3. 2 points
    MJa Mr. Wang i Kinna säljer flera olika varianter av denna fjärrkontroll, ibland billigare och ibland litet dyrare än den som trådskaparen tänkt sig. Det händer allt som oftast att sådana fjärrkontroller dyker upp på Tradera och Blocket också, men jag finner inga där idag. Dom är framtagna för att användas tillsammans med vinsch på exempelvis terrängbil. Det finns flera likadana, och andra modeller som säljs av olika firmor där i ”Kinna”. Kanske finns det även sådana som använder sig av i vårt land godkända frekvenser. Här är iallafall ett kopplingsschema där man gör om positiva pulser från mottagaren till negativa pulser till ankarspelet. Det är många gånger lättare att koppla in reläernas anslutningar 87 till ankarspelets upp/ned-knapp istället för ankarspelets kopplingsbox.
  4. 2 points
    Slut på tråden, vi är klara! Det enda, men fullt acceptabla, nackdelen är att de smular. Äter man sittande kan man upptäcka mystiska små bruna fläckar på både kläder och klädsel vid senare tillfällen. Tricket är att bara äta stående utomhus, antar jag...
  5. 2 points
    Det beror på hur den skall fästas . Dvs skall den vara infälld i en panel eller skall du ha den på medföljande fäste? det senare är en mkt enkel operation. Bara skruva fast fästet och koppla in strömkabel, jag skulle fixa det på 1h med lite marginal. Skall den anslutas till givare du har på båten (ex ekolod, motor etc.) behövs kanske lite mer tid. Ps. Du har inte övervägt att göra detta själv ? Det är en rätt så enkel operation.
  6. 2 points
    Även om Seastar är overkill på en 115hk så är den top of the line när det gäller känsla. Baystar är ok, men testa hos nån ÅF hur de känns (brukar ofta finnas monterade). Haft Seastar i de 2 senaste båtarna och varit oerhört nöjd med dessa.
  7. 2 points
    M-kulor är gott och lite mättande. Passar bra till kaffe tycker jag.
  8. 2 points
    Guldnougat
  9. 2 points
    Listigt... Gäller bara att gå i tid. Om det börjar trycka på ordentligt finns det ju risk för stress o släpphänthet när man ska skruva bort motorn. Vore ju inte kul att tappa den i sjön med brallorna halvvägs nere så att säga...🤭
  10. 1 point
    Vad är den ungefärliga kostnaden för att eftermontera en GPS, alltså om man lämnar in den. ?
  11. 1 point
    Den skall som sagt bytas på hösten, men detta är inte skälet till att den ser ut som den gör. Byt olja och nya packningar till pluggarna. Använd Mercurys egen Performance olja. Den 1 liters Mobilolja Hjertmans m.fl. säljer är betydligt sämre på att hantera vatten.
  12. 1 point
    Då har du inte smakat norska Kvikk-Lunch... brädar lätt vår Kexchoklad😁
  13. 1 point
    Nja, speca/maila att du vill ha åtminstone 433,92 så det i alla fall är lagligt här. Gissar att det är någon från Kinna med ett garage/adress i Polen, och eftersom de inte verkar ha en susning om det är det ju bättre att förekomma och säga till vad man vill ha, än att vänta och se vad man fick.
  14. 1 point
    Det visar sig när grejerna kommer. Ja det är säkert inte 2.4ghz. För det låga priset 187 kr inkl. Frakt från Polen är det ändå värt att prova tycker jag.
  15. 1 point
    Jag är osäker på modell . Men ska kolla upp-ned knappen nästa gång jag är vid båten
  16. 1 point
    Hmm, är du säker på vad du får om du beställer från detta ställe (ser inte varifrån) ? Anledningen är att det i rubriken står att det är en fjärrkontroll på 2,4GHz (bra), medan det i texten står "315-433,92 MHz" (borde nog vara 315/433.92 MHz) vilket är en helt annan sak. För frekvensen används för allt möjligt "billigt" och gemensamt brukar vara att radioprestanda (snabbhet, tillförlitlighet) inte är på topp. 315MHz används f.ö. i USA men är ajabaja på den här sidan Atlanten. Bäst (efter 2,4GHz som det står i rubriken men som du knappast får) vore 868MHz. Jag har lärt mig (den hårda vägen) att den som skriver en specifikation på det här sättet har i allmänhet inte en aning om vad den säljer, utan har bara kopierat en allmän spec. Och kanske inte ens skickar den själv, utan kör "dropshipping". Övriga specen visar ju också att denna säljare inte har en aning om speciellt mycket. Dessa bör man sålla bort och beställa samma eller snarlika från ett ställe, som vet vad de skriver. Så vad får du när du beställer, tro ?
  17. 1 point
    I ditt andra dubbelpostade inlägg, klickar du på den blå texten ”alternativ” sedan på ”dölj” möjligen kanske du måste skriva någonting i rutan varför du vill dölja inlägget.
  18. 1 point
    Tips: Jag har använt ett väldigt bra lim hemma i våtrum, utomhus och litet i båten, det heter ”No moore nails” och har en förbluffande häftförmåga. Det finns i några olika kvaliteter varav jag använt den vattenfasta.
  19. 1 point
    Ny trimpump monterad, på nymålad konsol.
  20. 1 point
    Att slå direkt på axeln är ingen bra idé. Då fastnar den ännu värre. Ska man försöka slå ut axeln ska man skruva i en skruv i hålet, och slå på den. Ofta sitter det en badbrygga ovanför drevet så att man inte kommer åt att slå. Om de hade fettat in grejerna när de monterade ihop dem på fabriken skulle det gå lättare att få isär dem. För att få ut axeln på en båt jag jobbade med var jag tvungen att tillverka ett specialverktyg, som man skruvar fast istället för locket, och skruvar ner skruven som trycker ut axeln ur styrarmen. Se bild.
  21. 1 point
    Varning för prishöjningar inför rean som Hjertmans startar nu! Samma visa hos Hjertmans som tidigare på Erlandsons och Benns. Konkret har en Windex 15 precis höjts från 358:- kronor till 459:- kronor för att sedan säljas med 22 % rabatt (359:- kronor). En kronas prishöjning kallas av Hjermans för 22 % rabatt!
  22. 1 point
    Ja, det är oftast enkelt men ibland kan det vara lite knepigt att få fram ström, få igenom ev antennkabel, koppla till NMEA2k, koppla till ekolod, fälla in etc. Men ett ganska kul jobb faktiskt. Sen är det ju alltid kul att se en grej som man fixat själv!
  23. 1 point
    Även bra att veta hur det funkar, den dag det inte funkar.
  24. 1 point
    Jag skall testa induktionshäll till sommaren. Den ställs ovanpå gasolspisen som kommer vara kvar. I alla fall tills vi ser hur det faller ut. Vi installerar mer solpaneler i år samt hoppas få till bättre eldragning till vindgeneratorn. En shunt kommer att skruvas på plats för att få koll på vad som sker och om det blir el eller gasol som skall användas för stunden. Risken är stor att det fallerar pga vår batteribank på 360Ah bly. Jag har köpt en billig 12->230V inverter 3000/6000W för att testa. Har bara provat att kokat vatten med vattenkokare från ett ensamt Optima red top. Invertern plockade 178A från batteriet. Strax innan vattnet kokat upp var spänningen i batteriet nere på under 11V och en invertern slog i från. Batteriet återhämtade sig visserligen snabbt. En induktionshäll med två plattor drar ungefär lite drygt 3000W på full effekt vilket ger 250A vid 12V. Vart jag vill komma med det här resonemanget är att det är ganska stora strömmar som plockas ur batterierna vid matlagning. I alla fall med en 12V inverter. Jag tänker på att du matar invertern från bogpropellerbatteriet med dc-dc-tillskott från två 12V batteribanker. Det blir ganska kraftiga dc-dc-prylar som skall till. Nu är min erfarenhet i detta minimalt så det kanske inte är något problem. Ville bara väcka tanken i fall att. En sak till att beakta är att invertrarna anges hur effektiva de är. Jag läste om en kille som testade effektivteten på två olika stora Victron invertrar, över hela deras spektra. De var markant mindre effektiva när han plockade ut lite eller mycket effekt ur inverterarna. Kan vara bra att tänka på när man väljer vilken inverter man vill ha. Nu hittar jag givetvis inte den testen. Det var på något off-grid-forum i alla fall. När vi köper en "riktig" inverter kommer jag gå upp ett snäpp i storlek, tror jag. Vi får se efter sommarens bravader. Låg tomgångsförbrukning är också viktig om man låter invertern vara igång hela tiden. Om man tex vill ha en 230V kyl. Fast det här har du säkert redan koll på. Det vore väldigt kul att få till det här!
  25. 1 point
    Jag har slutat att nitiskt ta bort allt gammalt. Skrapar bara bort det som skulle kunna ge synliga ojämnheter och om något sitter löst. Hittills har jag inte sett att det skulle bli sämre på nåt sätt. Gissar att det nya limmet löser upp och blandar sig med det gamla så blir det bara en enda limsmet igen.
  26. 1 point
    Ja Baystar och Seastar är bra grejor.
  27. 1 point
    Prova att Googla på Kuntze & Co
  28. 1 point
    TBT-debatten utgår tyvärr hela tiden från mätmetoder, saneringsmetoder, kommunal miljöinspektion, markägares krav, kraven på båtklubbar, kraven på båtägare o.s.v. Diskussionen om miljörisken med gamla rester av TBT-rester på det fåtal fritidsbåtar som kan ha sådana rester kvar, övermålade med flera lager av bottenfärg eller spärrfärger ifrågasätts sällan. Mätningar av faktiska rester av TBT i vattnet i fritidsbåtshamnar och vilken miljöeffekt det har bortses från (detta gäller även kopparföreningar). "Icke troende" kemisters redovisning av vad som händer med TBT när/om den kommer ut i vattnet i de små koncentrationer det kan handla om bortses ifrån. Transportstyrelsens m.fl. myndigheters unika svenska tolkning av AFS-förordningen verkar inte få ifrågasättas. Denna tolkning överlämnas till kommunala miljöinspektörer m.fl. att arbeta efter. Med dessa förutsättningar är det svårt (omöjligt) att föra en seriös debatt om hur det äldre båtbeståndet med eventuellt kvarvarande TBT ska hanteras. Om man inte börjar i rätt ände av problemet och utgår från regelverket (AFS-förordningen) och hur det ska tolkas och omsättas i genomföranderegler, utan fastnar i vilka möjligheter som kan skapas av enskilda rapporter från forskare så blir det pannkaka av hela frågan. Blästring/renslipning, ny grundfärgsmålning och ny bottenmålning riskerar ju att skapa större miljöpåverkan (blästrings-/sliprester, lösningsmedel, färgrester från målning m.m.) än att låta de gamla färglagerna sitta kvar på båtbottnarna. Jag har i mitt yrkesliv blivit lärd att arbeta strukturerat från utgångsvärdena och följa en logisk och strukturerad väg fram till slutsatser och genomförande. Det förhållningssättet är fjärran från hanteringen av TBT-frågan för svenska fritidsbåtar. Själv är jag lycklig ägare till en fritidsbåt som sjösatts med god marginal efter TBT-bottenfärgens utfasning, men jag lider med de båtägare som utsätts för denna ostrukturerade klappjakt. Jag har vid tillfälle funderat på vem som driver denna fråga och varför. Den enda båtorganisation som mig veterligt försökt gå på djupet med miljöriskerna i frågan om antifoulingfärger verkar vara SXK men de synes hitintills kämpa förgäves. Ingen verkar vilja ta en debatt om SXK rapporter eller mätresultat angående antifoulingfärgers miljöpåverkan.(Jag tänker t.ex. på SXK-ordföranden Solgerd Björn-Rasmussen i början av 2000-talet och de mätningar som nyligen utförts i ett antal fritidsbåtshamnar av Västkustkretsen m.fl.)
  29. 1 point
    Det här är lite dubbelbottnat tror jag. Vi konsumenter är lite otrogna - vilket på intet vis är fel eller förbjudet - och handlar inte allt på på båtbutiken. Båtbutikens lönsamhet minskar och därmed måste de spara, vilket kanske gör att de blir lite sämre. Vi konsumenter blir lite mera otrogna... Osv, osv. Samma sak gäller för matbutikerna i skärgården om vi inte fortsätter att handla där trots att de är lite dyrare och även sjömackarna. Vill vi ha service måste vi vara beredda att betala för det. Samtidigt måste ju båtbutikerna värna sina kunder och inte försöka lura oss kunder.
  30. 1 point
    Jag provade det där med ur mycket en panel ger en gång. Ett ganska urladdat batteri kopplat via en regulator till en 25W panel. Testet var i början av augusti i Stockholmstrakten, ungefär mitt på dagen. När man lutade panelen så att den var vinkelrätt mot solen så gav den ungefär märkeffekt. La man den platt på marken så blev det ungefär halva märkeffekten. När solen gick i moln så föll effekten till ungefär en tiondel av märkeffekten. Summan av kardemumman är att man måste installera bra mycket mer solpaneleffekt än man tror.
  31. 1 point
    Det @Mackey skriver ovan är en smidig lösning jämfört med ett båthus. Täck in sidorna med presenning som hänger ner till backen, täta alla glipor och värm upp utrymmet. Vill du ha mer volym kan du luta några reglar mot skrovsidorna, under presenningen, som "trycker ut" den något.
  32. 1 point
    Jag är själv tveksam till vilken överlevnadspotential den nya tråden kan tänkas ha, men det kostade inte så mycket at försöka.
  33. 1 point
    Jo Origo är fina grejer. Majoriteten av mina båtar har faktiskt haft dem. Skulle tro att de flesta som inte lyckas så bra med dem har dem för oskyddade. De måste stå i lä för att t.ex. orka koka potatis inom rimlig tid. Sprit är min plan B. Men var har de tagit vägen?? Ingen av båtkedjorna verkar ju sälja dem längre, bara reservdelar. Vet att Dometic köpte upp det för ett par år sedan, är det de som "krånglar"? Kopian Cookmate 3100, som jag också haft, verkar ju inte finnas att köpa längre heller. Men jag lägger inte ner eltanken innan jag testat. Som jag skrev ska jag ju ändå köpa invertern o brygga kaffe. Då är det ju enkelt att testa kokplattorna också. Jag kan nog ganska snart komma fram till hur mycket minus det blir på elkontot och med ledning bef. laddning komma fram till ungefär hur mycket som fattas. Så bestämmer jag då hur jag vill gå vidare🙂
  34. 1 point
    Här har vi ett annat exempel. En Victron Blue Smart 30A laddare från Hjertmans som jag är ute efter. Alltså ett slumpmässigt val ur Hjertmans synvinkel men jag kom ihåg tråden och kollade därför prisutvecklingen. Prisjakt visar att den kostat 3,090 kr senaste året, med undantag av en vecka i maj förra året och en 9 dagars prishöjning i januari med 209 kronor, för att nu under kampanjen fortfarande kosta 3,090 kr:
  35. 1 point
    Visst går det.... Både Karlskrona Viggen och tidiga IF hade liknande lösningar. Dock inte med någon tätning mellan skrov o motorrigg. De satt i en motorbrunn liksom. Frågan är om det är värt besväret? Är det av estetiska skäl eller vill du eftersträva att propellern kommer bättre ner i vattnet så att säga?
  36. 1 point
    Briljant, med samma hålbild också, det är ju inte så ofta man får sådana fullträffar.
  37. 1 point
    Man skall inte ha plywood under teaken, är svaret. Det du har är ett set där man köpte tunn teak färdiglimmad på plywood som man sedan limmade på plasten. Plywooden höll bara ihop teaken. Den behövs alltså inte, fyller ingen funktion. Och - för i helvete, Perrr - för hundrade gången, starta egna trådar med dina frågor så kanske någon svarar på dem. I all välmening.
  38. 1 point
    Glöm inte att avsluta med att måla upp vattenlinjen några centimeter på den sidan pentryt är... 🙂
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy