Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-02-24 på alla områden

  1. 4 poäng
    Ganska off topic men jag har varit med om att ett drag fastnat i kölen eller rodret på segelbåten och drog med både spö och fiskare (förmodligen något överrumplad) en bit i vattnet innan något släppte. Alltid ett risktagande att fiska i livliga farleden..
  2. 2 poäng
    Haha, ja, det där är bilder från ägarens lada. Och japp, fläckarna gick inte riktigt bort.. Jag kunde (förstås) inte hålla mig så jag plockade ur inredningen så fort båten kom hem. Det är en Selco Rival -69. Den har bara gått i sötvatten och dessutom aldrig legat i vattnet permanent utan bara stått på trailer. Var en vattenskidåkande lastbilschaufför som ägde den från ny till dess förre ägaren köpte den för sju år sen eller så. Den är inte ens bottenmålad och känns extremt solid. Motorn är en Mercury 500 -79 i superfint skick mekaniskt men en 70-talare..? Nej, så kan vi inte ha det. Dessutom är båten typad för 65 hästar och då måste den ju ha det, eller hur? Båten ser nu ut så här (och har dessutom varit på rekond före vinterförvaringen, men det har jag inga bilder på).
  3. 2 poäng
    Finns det trävägsbroar av trä?🤣
  4. 1 poäng
    Härligt att höra! Var och kikade på båda modellerna idag och instämmer att Finnmastern upplevs modernare och nyare på något sätt. Däremot så upplevs detaljerna lite mer genomtänkta på Yamarinen. På det stora hela två jättefina båtar. Blir ett svårt val detta..
  5. 1 poäng
    En medveten strategi för att garantera att de inte återvänder i tjänst? Jag anser personligen att gas inte är ett acceptabelt fordonsbränsle.
  6. 1 poäng
    Det ringde någon från RedKnows för ett par veckor sedan, jag hann inte att svara, dom ringde inte upp igen. Innan dess hade jag redan köpt en GeoSafe. Installerade den idag, den fysiska elektriska installationen var enkel, använde samma kablar, givare och siren som redan fanns till Redknowsen. Men så var det det där med att få min telefon att lira ihop med larmet, det var minsann inte så lätt. 1 appen finns inte i Appstore, det finns en annan app med samma namn, men den är till någonting annat. Man kan däremot hämta appen på www.GeoSafe.se, och då avser jag appen till andoidtelefon. 2 man skall ju skriva in en massa nuffror, serienummer, sim-kortet telefonnummer och egna telefonnumret likson nummer till eventuella andra användare. Och här blev någontingen fel, vet inte vad, men larmet accepterade inte min telefon, ja den skickade meddelande ”invalid user” kollade nummer igen, igen, igen, raderade hela skiten och började om, samma resultat. FAQ talade om att visa telefoner inte använder SMS-alfabetet, fanns inställningar för Samsung, men jag har en Huawei, ”kinesiska luren”, hittade inga sådana inställningar i den. Skrev ett långt e-brev till GeoSafe, och fixade litet med appen, kollade allting, registrerade och synkade, fick felmeddelanden som jag inte han läsa, men plötsligt funkade det...
  7. 1 poäng
    Det är just det som är oljans uppgift förutom att smörja att binda skiten till sig, därav rätt viktigt att byta olja årligen. Vill du inte byta på hösten tappa då ur den gamla oljan och låt drevet stå utan över vintern. Fyll på till vårrustningen, men glöm inte fylla på om du förvarat drevet utan olja.
  8. 1 poäng
    Vad menas med smutsig? Metallspån? Svart? Vattenskadad? Jag har inte gått tillbaka till den gamla tråden, kanske står där?
  9. 1 poäng
    Du har ju gjort ett gediget jobb får jag säga, tack för att du håller oss uppdaterade och delar med dig! Då får vi se vad för båt vi får tag i framöver, det är mycket att tänka på och om man inte är lika händig som du är kan uppdateringar likt de du beskriver potentiellt bli rätt så dyra...
  10. 1 poäng
    Trävägbroar av trä finns det många - 😄 Järnvägsbroar av trä finns det med - men färre och färre 🤕. De stör nog inte GPS så mycket. Även mindre än de nya betongbroarna.🙂
  11. 1 poäng
    Varför ska du skölja rent i drevet med någon olja? Du har väl haft rätt olja i tidigare? Se till att drevet är riktigt urtappat, fyll på olja till rätt volym, byt tätningar till pluggarna, mät av på stickan så du inte överfyllt dvs full sticka inget mer på markeringen, sticka ska ej skruvas ner innan kontroll utan bara stickas ner. Vill du ändå skölja igenom drevet så har du ju någon dl över går ju 2,6 l i drevet slå i ett par dl av den olja du ska ha i, lägg i växeln och vrid runt axeln några varva tappa sedan ur skvätten låt drevet stå öppet ett dygn så du känner att det blir riktigt tömt. Detta om du tycker det känns bättre för dig.
  12. 1 poäng
    Kul med 60-talsgrejer! Om du tänkt använda dynorna avråder jag från att ha bensindunk och batteri ståendes på dessa, det brukar bli fläckar som är svåra/omöjliga att få bort. Men det vet du säkert redan, gjorde bara ont att se som pedant;) Var kanske till och med förra ägaren insåg jag nu om det var bilder från köpet. Vad är det för båt du köpt? Saknar Weedo GTn jag hade. Det var modellen som gällde där jag växte upp:)
  13. 1 poäng
    Ett par av de båtar som tidigare passerat revy. Nummer 1 (oklar modell) rensade jag på allt men orkade aldrig göra färdigt. Skrot. Nummer 2 (Selco Selboy) ytrenoverade jag men den visade sig vara så illa behandlad överallt av tidigare ägare att den var bortom räddning. Användes dock under en säsong. Skrot.
  14. 1 poäng
    När jag läste igenom min egen tråd så upptäckte jag att inläggen kan tolkas som att jag vet vad jag gör. Detta är en illusion - projektet här är min första totala motorrenovering och jag gör en massa fel hela tiden. Som tur är känner jag till Mercury rätt så bra vid det här laget eftersom jag har tvingats reparera ett par motorer tidigare. Jag är en obotlig 60-talsromantiker med bakgrund i modsrörelsen. När jag var 12 år gammal (1993) sparade jag månadspengen och övertalade mamma och pappa att delfinansiera ett köp av en Ancas 17 (i princip en Polar 17) från 1961 med en Mercury 500 i aktern, när jag var 14 och skulle skaffa moppe köpte och renoverade jag en Puch Florida (en 62:a tror jag), när jag var 25 köpte jag en MGB (65:a) etc. etc. Givetvis skulle jag ha en 60-talsbåt nu när jag är ”vuxen” och har egna barn. Jag har hunnit göra några ordentligt ogenomtänkta köp de senaste fyra-fem åren och har följaktligen skrotat fem gamla racerbåtar innan jag hittade Smurfan på Blocket. Hon fanns på en gård utanför Filipstad vilket är långt att åka från Kungsbacka, men med bästa kompisen i sätet bredvid flyger tiden iväg.
  15. 1 poäng
    En liten bit på väg - riggplatta och byglar ihopmonterade.
  16. 1 poäng
    Nej, det stämmer inte. Enligt sjötrafikföreskrifterna 3d definieras det som: Man gör alltså ett uttryckligt undantag för den typen av fiske som nämns i tråden, dvs spöfiske från båten. För att fiska med spö kan inte påverka manöverförmågan. Därför faller det inte under regeln för dagersignal för fiske.
  17. 1 poäng
    Det var just den anledningen till att jag började serva själv. På de tidigare modellerna på VP D4/D6 har de inte någon offeranod på avgasröret. Det som går från insidan in till drevet. Där står det tydligt i manualen en den skall inspekteras varje år av en auktoriserad VP-service. När jag kolla om den firman som jag då anlitade, hade utfört några inspektionen så visade det sig inte vara fallet. Nu när jag servar själv har jag bättre koll på vad som skall bytas och när. Enda problemet är att jag måste förvara drevet någonstans. Som du nämner är det bra att ha koll på rostande skruvar och nipplar.
  18. 1 poäng
    För många år sedan seglade en vindsurfare in mellan mig och den Albin 57:a jag bogserade med ca 15 meter lång lina. Blöt blev han!
  19. 1 poäng
    Fick tag på blått lock hos tillverkaren Cipax. En fråga var om det var en eller två gängspiraler.
  20. 1 poäng
    Det finns många hemska historier om Volvo Penta motorer. Man får oftast hör de värsta. Oftast blir inte motorn bättre än hur den servad. Om man häller för mycket olja en en D4/D6 kan men paja kolven och man får byta hela motorblocket. Hände tydligen någon här på forumet. Propellrarna till DPH-dreven, till D4/D6 kostar nästen 25kkr paret. Ingen man vill kör på för ofta. Bortsett från det så går den jämnare och tystare än de mekaniska föregångarna. Den har en rätt ryckig inkoppling ingen slirkoppling som vissa tidigare VP-dieslar hade. Det gör att man får tomgångsfarten är hög. Man slipper rökpuffarna från motorrummet och om man lyckats torrköra motorn är de enklare att få igång ingen jämfört med en mekanisk diesel. Det finns en trevlig CAN-buss som man kan koppla upp till plottern för att få motordata. Den är rätt enkel att serva. Det mesta står i manualen och på den videon ser men hur enkelt det är. Om man är bekymrad för partiklar i bränsletanken bör man skaffa en förfilter med glasskål och kolla ofta så det inte samlas partiklar. Du skall helst vinterlagra med full tank för att slippa kondens men är skadan är en del jobb att rengöra tanken. Men det gäller de flesta dieselmotorer.
  21. 1 poäng
  22. 1 poäng
    Tumskruvarna till de här gamla maskinerna är ett aber. Ofta är de i jättedåligt skick, plasten trasig och resten rostigt. Det blir inte bättre av att de i princip saknade rostskydd som nya. Hittar man mot förmodan NOS-grejer är de dyra som fruntimmer. Gjorde vad jag kunde med de jag har. Slipa, putsa, tvätta plasten med aceton, på med SelaClean och sedan klarlack.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...