Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-02-22 på alla områden

  1. 3 poäng
  2. 2 poäng
    helt enig med att motorn inte blir bättre än den är servad. Det gäller väl i princip alla motorer oavsett drivmedel. det svåra är att bedöma detta när man köper en beg båt eller motor. har man tur är den välskött men det kan t.o.m. vara svårt för ett proffs det att bedöma detta på ett enkelt sätt inför ett köp. många hänvisar till ”varvskött” med en hög saftiga fakturor som underlag. Det kan ju innebära att det är välservad men det är ingen garanti. Det var någon annan här på forumet som kom över en sån motor. Och visst hade varvet bytt oljan men missat att spruta fett i nipplar vilket jag förstod lett till att saker ärgat fast. skulle jag köpa en beg motor igen skulle jag helst köpa av en privatperson som haft kunskapen och en viss passion för att ta hand om den. En tydlig köpsignal är om denne gjort förebyggande underhåll. D.v.s byt och renoverat saker innan de rasat. Det borde innebära att de vanliga servicedetaljerna också är välskötta.
  3. 2 poäng
    Om du gillar både gamla Land Rover och båtar kan jag rekommendera Youtubekanalen "Travels with Geordie". Han har en Series II, militärversion 1 ton, som han byggt samman av lösa delar, vet nästan allt som är värt att veta om LR. Sorry för OT..
  4. 1 poäng
    Har en Nimbus 28DC och tänker skaffa en lämplig gummibåt (ca: 2,5 m). Kruxet är bara hur jag ska få med mig gummibåten? Jag är alltså ute efter en bra/smidig lösning på hur jag kan fälla eller lyfta upp gummibåten. Är tacksam för alla tips.
  5. 1 poäng
    Om minnet inte sviker så snittade jag kring 8 knop enligt GPSen förra året. Jag kör alltid 24-28 knop när det går - alltså ej i hamn eller trång farled. Med det sagt - snittet sjunker fort om man räknar med uppstart och nedstängning etc. En vanlig sväng för mig är från Björlanda till Rörö - ca 20 minuter i 25 knop. Sen ska man komma ur Björlanda, lägga till på Rörö etc, då har det lätt gått 25 minuter till i under 5 knop och så var man då nere i kanske 12 knop i snitt.
  6. 1 poäng
    Jag tycker inte det verkar konstigt. Det går mycket mer tid åt på tomgång i hamn och tid för att kasta loss och lägga till (detta är i princip noll knop) plus varmkörning en halv sjömil än man kan tro.
  7. 1 poäng
    GPS loggen stämmer med största sannolikhet gällande hastighet, sträcka och tid. Låg snitthastighet kan säkert förklaras med att båten står och går en hel del på tomgång. Men hur räknar GPSn ut bränsleförbrukning? Kan det vara en schablon? Förbrukningen låter lite låg även om det är en diesel😀.
  8. 1 poäng
    Byggnadskonsten där lär ju vara pyramidal, men vad farao skall man dit att göra? Men det kanske finns flera där som heter "Nilson". Jork ligger i Bohuslän, utvandrare därifrån till de brittiska öarna grundade där York, några generationer senare utvandrades det igen och då döpte man den nya orten till "Nya Jork" fast på det landets språk, engelskan.
  9. 1 poäng
    Jag är, eller var bortskämd med en gammal Land-Rover under den tiden jag höll på med trailerbara båtar. Dessvärre fick man ju sjösätta och ta upp hela bekantskapskretsend båtar. Med sådant fordon var det aldrig någonsin några problem. Möjligen satt dragkrokarna litet högt upp för de flesta trailers men det kunde underlätta vid sjösättning.
  10. 1 poäng
    Om TS ska kunna sjösätta sin 800 kg båt ensam på lite varierande ramper och inte ens behöva backa ner så långt att bromstrummorna tar i vattnet kan det vara bra att ha mycket goda och vällagade köttbullar. F´låt... mycket hårda och vällagrade kölrullar skulle det vara.
  11. 1 poäng
    Jag skulle inte backa ner trailern så att vatten kommer åt lager eller bromsar. Har du en trailer som är dimensionerad för din båt så kommer trailer och vinch att hålla bra. Kroken fram i fören håller garanterat. Tycker du att det går tungt så byt till en el-vinch eller en som är dimensionerad för en tyngre båt så den har en lättare utväxling. Du får en billig el-vinch för 2000kr och ett batteri för några hundra. Det gör det också mycket lättare att ta upp och sjösätta när du är ensam om har lite vind som bråkar.
  12. 1 poäng
    Ventiljustering bör du som @Zwen säger kunna göra själv med hjälp av en verkstadshandbok. Jag använder oljesugen för att få ut vatten från tanken, bara ner med sugslangen i botten på tanken. Spridare servas på någon verkstad, typ Bosch-service. Med FPT menas väl här Fiat Power Train (Iveco?) motorer antar jag?
  13. 1 poäng
    Ventiljustering kan man väl göra själv om man är lite mekarvan och läser instruktionerna. Speciella fasta nycklar behövs till vissa motorer. Hur det är med Penta vet jag dock ej. För att kolla spridarna behövs speciell utrustning för att mäta öppningstrycket. Det finns alla möjliga varianter av tankar. Med o utan manlucka, med o utan avtappningsplugg eller kran etc, så det beror på båten så att säga.
  14. 1 poäng
    När du vevar upp båten på trailern hamnar mycket vikt bak på trailern dvs lyfter kroken på bilen.
  15. 1 poäng
    Å du kollade kvitton, motornummer mm på motorn innan du köpte den så du vet att det inte är stöldgods????
  16. 1 poäng
    Det är väl ändå bäst att lägga stoppklossarna under bakhjulen! Där gör dom ju mest nytta när belastningen från trailern via dragkroken tynger ned bilen bak och bakåt.
  17. 1 poäng
    Jag har använt en Gaupen till min Buster m under många år, och nästan uteslutande lagt i den från trailern i varierande vatten. Backar alltid rätt så långt i vattnet och har aldrig haft något som helst problem. Det har säkert blivit 15-25 i och ur varje säsong. Gaupen är ju ingen dyrgrip i sammanhanget och nån kärlek har trailern aldrig fått. Jag tror nyckeln här är som tidigare påpekats, att jag så gott som alltid har haft några mil på rull direkt efter upptaget, ibland väldigt många. Nu byter jag till en iaf dyrare trailer till nästa båt, och där gör priset på denna att den säkert kommer att spolas av, få lite spray och fett där så behövs i högre utsträckning än den förra, vare sig det behövs eller inte.
  18. 1 poäng
    Jag har bara backat ned till strax nedanför hjulbultarna, för att inte få in saltvatten i trummorna, med alla mina båtar (nu senast en Yamarin 68DC som väger ca 1600 kg). Om jag någon gång skulle behöva backa ner mer försöker jag antingen skölja den med slang efteråt alternativt backa ner hela boogien i sötvatten. Jag har sett en del trummor som har sjösatts på västkusten genom att backa ner långt och det blir ingen vacker syn efter ett tag. Lagerna ska väl klara sig bättre så vitt jag förstår Det enda nackdelen som jag ser är att det är hårtarbete att vincha manuellt och därför kör jag elvinsch numera
  19. 1 poäng
    Kanske finns olika vattensäkra lager men jag har bytt några gånger på min 30-kärra och bara efter något år så går de sönder igen trots att jag pressat in hjullager-fett i dem. Har iofs inte kört mer än någon km efter upptag men jag litar inte på lagrens vattenfasthet ändå. Nu har jag båten hos en marina som använder min kärra och kör ca 100 m och det funkar, fast de kärvar och låter som en katt man råkar trampa på svansen under resan från rampen upp till förvaringsplatsen.
  20. 1 poäng
    Det svaret fick jag från Brenderup/Fogelsta vid frågan om att det är problem att backa ned hjullagren under vatten. Nej, normalt inte. Om du sedan kör med kärran en bit så är det förstås bättre.
  21. 1 poäng
    Jepp, det har stor betydelse. Själv gillar jag inte alls att i princip lyfta ur båten med winchen. Har alltid backat ner så långt att jag kan spela upp båten hyfsat lätt. Har dock alltid gett mig när det börjat bubbla om avgasröret. Har aldrig haft några problem med lager eller bromsar pga detta. Förresten har väl alla moderna trailers vattentäta lager, typ Knott e.dyl? Sedan har jag alltid kört nån mil efteråt också vilket jag tror är en fördel. Jag skulle inte ens orka putta i båten om jag inte backar ner så jag dränker hjulen.
  22. 1 poäng
    Vattenstånd och slipens lutning/förutsättningar är det som avgör... Har haft otroligt enkla upptagningar och sjösättningar på en slip som andra gånger varit bökig pga lågt vattenstånd. I extrema fall riskerar man att ställa båten på botten om man inte sjösätter hela alltet.
  23. 1 poäng
    Jag gör som ovan. Backar ner till nedersta hjulmuttrarna för att inte få saltvatten i lagren. Fungerar bra, man får veva rätt friskt. Är vinsch, vinschband och krok i gott skick och bra kvalité så inga problem. Vet inte hur tung din bil är men jag brukar ha stoppklossar för säkerhetsskull. Men min båt väger det dubbla. Skulle det glida sluta det ju när båten börjar flyta så risken att sjösätta bilen är liten.
  24. 1 poäng
    Följande båtar har jag dragit upp utan att dränka trailern. Ockelbo dc21, Bella 620, Yamarin 6420 och HR 610 och ett dussin mindre båtar. Jag har endast backat ned trailern till första hjulmuttern det blir då en liten del av bromstrumman som dränks, stävöglan håller betydligt mer än vad du tror, i alla fall på de Nordiska båtarna. Trailrarna har varit Fogelsta och Brenderup de enda jag anser vara värda namnet båttrailer. Har även haft en Warner vinsch (den oranga modellen) monterad vilket underlättar både sjösättning och upptagning.
  25. 1 poäng
    När du tar upp pentas reservdels priser så tycker jag inte du ska nämna yanmar deras priser överstiger pentas flertalet gånger. Jag har kört FPT på land i över 20 år, och i de motorer jag ägt har ventiljustering legat i service schemat samt oljebyten med filter. Återigen blanda inte ihop arbete och servicekit. Är man något händig servar man det mesta själv, och då är det inte 18000 det kostar.
  26. 1 poäng
    Nu är jag färgad och lite cynisk. Men hittar du en båt med staketmotorn i dvs 41-42-43 skulle jag köpa dem veckans alla dagar. Problemet med just D-4 -6 är att de har torra foder vilket leder till stora kostnader vid kolvhaveri. Samt att du inte kan laga grejer själv då dessa motorer styrs elektroniskt. Men så är det tyvärr med dagens motorer, i de äldre kunde man i princip göra allt med, men i och med dagens datorstyrningar är man rätt bet utan tillgång till datorprogram. Dieselmotorer och bensinmotorer är ju lika i grunden skillnaden är ju stela tändkablar på dieseln och stiften är spridare.
  27. 1 poäng
    Ja det kan du, D3 an är en bilmotor i grunden och sitter i bla V70 in. Intervallet beror på hur starka nerver du har, när jag åkte 171 a 16v så bytte jag den varje år lite ambitiöst kanske men går remmen av är det kras av motorn, så därför var jag övernitisk. Det är inte körtiden som knäcker en rem det är stilleståndet. Hade jag en D3 bytte jag nog vartannat år. Har inte koll på vad penta föreskriver, det får man kolla i serviceintervallet. Och penta brukar vara övernitiska på intervall så följer du instruktionerna är du rätt safe.
  28. 1 poäng
    D4 vet jag inte så mycket om annat än att det brukar klagas på vibrationer och jobbig gång, men det kanske gäller mest vid lägre varvtal? D3 däremot tycker jag man hör mer negativt om vad gäller både funktion och service. En föreskriven storservice, som man behöver göra ibland om man ska vara ordentlig, kan tydligen kosta runt 18 000. 31 och 41:or av senare modeller, t.ex. P, är ju ganska bra grejor om de sköts rätt. Som för de flesta gamla dieselkonstruktioner är ju förutom oljebyten regelbundna ventiljusteringar A och O.🙂 Sedan är det ju detta med Pentas reservdelspriser som är ett kapitel för sig förstås.😔 Nu är det väl än så länge inte alltid så lätt här i Sverige, men kan man hitta sin önskebåt med annat fabrikat t.ex. FPT, Hyundai, Yanmar eller nåt kan ju det ofta vara fördelaktigt ur servicesynpunkt.
  29. 1 poäng
    Dom är säkert jättebra och lättanvända. Jag har skrivit det förut och gör det igen, det finns minst två nackdelar. 1 säkerhetsmässigt vill man kanske inte ha beslag fastskruvade på badbryggan som man kan snubbla på eller slå tårna blodiga mot. 2 man måste limma fast ett beslag på gummibåten. Sedan kostar väl beslagen rätt mycket pengar, å andra sidan billigare än diverse dävertar och andra grejer. Jag har samma problem med min gummibåt. Jag har inga beslag eller någonting. Jag surrar fast gummibåten. Det blir meckigt, men jag lägger gummibåtens bb-ponton mot badbryggan och reser upp den med botten utåt, gummibåtens för surras sedan så att den inte kommer i alltför stor konflikt med ankarspelet, och då sticker pontonernas aktersta delar utanför båtens profil på bb-sidan. Det blir då problem med tilläggning mellan stolpar. Alternativet är annars att ställa gummibåten på höjden med fören uppåt, och då har man förlorat en stor del av sikten bakåt. Jag tar bara med gummibåten på sommarens längre resa, tycker väl att den är bra att ha till 30% och till besvär 70%, men procentsatserna kan variera... Egentligen skulle man ha en lättuppblåst gummibåt och en effektiv kompressor, som kunde köras baklänges också för att tömma ut luften snabbt. Eller så skulle man haft ett par ordentliga dävertar, men sådana kan nu vara ivägen också! Och kostar ju mist tiotusen.
  30. 1 poäng
    Hade en båt med AD41 och DPE där jag bytte till en D4-270 och DPH. 41:an är enkel och lättmekad, vanligt bonnamek och standardverktyg räcker till snudd på allt. Servicekonstnaderna är så låga att de i princip blir ointressanta i totalen. D4 däremot är betydligt dyrare, särskilt om man som jag kör många timmar. Ta bara en sådan sak som impeller som måste bytas varje service då den inte håller de 400 timmar som VP säger utan pajar efter drygt 300. Så då blir det vid 200. Samma artikelnummer i förtiettan bytte jag vid 600 timmar. Och jämför jag med nuvarande FPT så är det ännu värre. 600 timmar serviceintervall och impeller byter jag vid 1000 timmar för att det känns bra (då brukar det finnas små små sprickor i ”hörnen” på vissa vingar). En D4 kostar omkring fyra gånger mer per timme i service än en 41:a, i runda tal. Då har jag ett spann på några tiotal tusen timmar att slå ut kostnaderna på. Sedan är D4 starkare och snålare men inte så att det väger upp, ens vid mina timuttag. (Utöver det är kostnaden för motorbyte/totalrenovering minst 2-3 gånger så hög för D4 som för 41-44.) Ännu värre jämfört med FPT, typ 8:1 i faktor.
  31. 1 poäng
    Dieslar är generellt billiga att serva, filter och olja bränslefilter klart. Det många blandar ihop med service tror jag beror på att man lägger reparation till servicekostnad. Ett ras på en modern nyare diesel som t.ex, en D4 kostar väldigt stora pengar, men nu går de ju inte sönder så ofta. En diesel rätt skött överlever många V8 or innan den är färdig, bättre bränsleekonomi, lätt att serva mm. På din D4 a har du ingen kamrem utan kamkedja. Och den håller länge, D3 däremot har kamrem. Håll koll på filter och oljor byt dem enl servicebok så håller din motor länge. Lycka till.
  32. 1 poäng
    Jag har en D4 och gör allt själv. Den är mycket lätt-meckad. Ladda ned instruktionsboken fr nätet så ser du precis alla steg för vanlig års-service. Vad det kostar beror på var du köper materialet givetvis. Om det blir elektronik-strul får man nog ringa en meck däremot? Lycka till med nyförvärvet. // Mats W
  33. 1 poäng
    Då kommer min båt inte att behöva lyftas till hösten, den kommer att klättra upp själv.
  34. 0 poäng
    Nu skäms jag nästan... Jag har betalat mellan 10 och 15' per år i service på välrenommerad firma, inkl material. När åskan hade slagit ner några km ifrån där jag har båten fick jag en strömspik som pajade bränslesensorn. Detta var dagen före midsommarafton. Då var jag glad att jag var trogen kund hos varvet eftersom de kom redan tisdagen efter midsommar och bytte sensorn som de tog från en motor på lagret. Kostade 8,3' men det var billigt jämfört med om hela elektronikboxen hade gått åt fanders. Hade blivit 30' minst. Man får vara glad för det lilla 😉
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...