Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-02-21 på alla områden

  1. 2 poäng
  2. 1 poäng
    Så kan det va! En bra plugg räcker för många snipor, det är ju inte heller livsviktigt! Men kul att veta. Nu är åtminstone en "ny" motor på G och bara våren kommer så får jag börja med renovering av skrovet. Det kommer att bli bra, känner det redan på mig. Tack för all hjälp!
  3. 1 poäng
    Jo, men inte i såpass tjockt skrov. Dominanten hade ju lite unik konstruktion med extra tjockt kölstråk och inga förstärkningar i övrigt kring kölen, så därav tjockleken. Skall nämna att min Dixie 27 har samma konstruktör, och jag har monterat en skrovgenomföring till SB, strax för om masten, och det var kanske en 6-7 mm..?
  4. 1 poäng
    Någonstans runt 8-10 mm, max 15, i det området gissar jag.🙂
  5. 1 poäng
    Tumskruvarna till de här gamla maskinerna är ett aber. Ofta är de i jättedåligt skick, plasten trasig och resten rostigt. Det blir inte bättre av att de i princip saknade rostskydd som nya. Hittar man mot förmodan NOS-grejer är de dyra som fruntimmer. Gjorde vad jag kunde med de jag har. Slipa, putsa, tvätta plasten med aceton, på med SelaClean och sedan klarlack.
  6. 1 poäng
    Ja sköter man inte sin diesel enligt serviceschemat eller låter bli att dränera bränslefilter och tank på vatten så man får alger i tanken då kan det bli dyrt men annars är det inget problem. Sen brukar service sett över flera år vara mer än ”olja å filter” så som ventiljustering, spridarservice och rengöring av värmeväxlare beroende på motorfabrikat och modell. Det är inte alla som mekar själva som känner till det och försummas det så kan det också sluta med en dyr verkstadsnota. Som gubben som fick sin bil bärgad till verkstan: ” Den har gått så fint i många år nu och jag har inte behövt göra någonting alls mer än att tanka, och helt plötsligt bara stannade den?” Ja det var ju just därför...
  7. 1 poäng
    Den där reservdelsmotorn hade 0,0 psi kompression på tredje cylindern. Blocket är inte värt att renovera så det åkte på tippen tillsammans med originalblocket. Men startmotorn hostade igång efter renovering. IMG_4177.MOV
  8. 1 poäng
    Haha! Ja! Allt är ju relativt 🙂 min kompis berättade att han och hans bror semestrade med föräldrar i en Neppare när han var liten! Det fick det också!
  9. 1 poäng
    Ljusår bättre än en Soling
  10. 1 poäng
    Ja det kan du, D3 an är en bilmotor i grunden och sitter i bla V70 in. Intervallet beror på hur starka nerver du har, när jag åkte 171 a 16v så bytte jag den varje år lite ambitiöst kanske men går remmen av är det kras av motorn, så därför var jag övernitisk. Det är inte körtiden som knäcker en rem det är stilleståndet. Hade jag en D3 bytte jag nog vartannat år. Har inte koll på vad penta föreskriver, det får man kolla i serviceintervallet. Och penta brukar vara övernitiska på intervall så följer du instruktionerna är du rätt safe.
  11. 1 poäng
    Om du är nykomling kommande säsong i Göteborgs södra skärgård och även i den norra, alltså runt ”Styrsöarna” i söder och runt ”Öckeröarna” i norr behöver du kanske inte oroa dig så mycket för muskelbåtar, det finns ett fåtal, men det finns tre samhällsnyttiga katamaraner, två snabbfärjor som opererar i södra skärgården, Styrsöbolagets Rivö och Valö, samt ambulansbåten Rescuer som har hemmahamn på Donsö, men som man kan möta både i norr och i söder. Håll undan för dessa och möt svallet med fören, även i måttliga farter, eller just i måttliga farter blir svallet som en vägg om man möter det på fel sätt. Dessa båtar är ju lätta att känna igen och syns på långt håll, ändå tycks många bli överraskade och jag har sett en och annan incident. Den mest uppskakande var när en segelbåt med spinnaker doppade hela förskeppet i svallet från ambulansbåten och fick spinnakern vattenfylld, men dom fick ner seglen och kunde starta motorn och blev manöverfärdiga.
  12. 1 poäng
    Nä nä, försök inte. Om inte mina ögon bedrar mig alldeles så är det en dam som fixar med båten...😉
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...