Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-02-20 på alla områden

  1. 2 poäng
    Vi fick 12 godkända till slut + ca 6 som fick växa till sig, tillbaka i havet.
  2. 2 poäng
    Hade en båt med AD41 och DPE där jag bytte till en D4-270 och DPH. 41:an är enkel och lättmekad, vanligt bonnamek och standardverktyg räcker till snudd på allt. Servicekonstnaderna är så låga att de i princip blir ointressanta i totalen. D4 däremot är betydligt dyrare, särskilt om man som jag kör många timmar. Ta bara en sådan sak som impeller som måste bytas varje service då den inte håller de 400 timmar som VP säger utan pajar efter drygt 300. Så då blir det vid 200. Samma artikelnummer i förtiettan bytte jag vid 600 timmar. Och jämför jag med nuvarande FPT så är det ännu värre. 600 timmar serviceintervall och impeller byter jag vid 1000 timmar för att det känns bra (då brukar det finnas små små sprickor i ”hörnen” på vissa vingar). En D4 kostar omkring fyra gånger mer per timme i service än en 41:a, i runda tal. Då har jag ett spann på några tiotal tusen timmar att slå ut kostnaderna på. Sedan är D4 starkare och snålare men inte så att det väger upp, ens vid mina timuttag. (Utöver det är kostnaden för motorbyte/totalrenovering minst 2-3 gånger så hög för D4 som för 41-44.) Ännu värre jämfört med FPT, typ 8:1 i faktor.
  3. 2 poäng
    Om du frågar mig, anser jag att det är rätt onödigt. Klart det kan ju se effektfullt ut på bilder från sydligare breddgrader i andra hav där vattnet redan innan är smaragdgrönt. Det jag sett i hamnar i Bohuslän med grumligt vatten ser inte alls mysigt ut. Men klart ur miljösynpunkt är det ju då lättare att sanera länspumpat oljigt vatten, ölburkar, plastförpackningar och annat som vanligtvis slängs överbord och från bryggor i gästhamnarna på kvällarna när det festats. Men vattnet behöver ju inte vara kontaminerat med skräp, det är ju alger och diverse plankton som gör det ogenomskinligt, det skulle väl vara för marelden i så fall, eller kanske jag tänker fel, marelden lyser väl kanske inte i redan upplyst vatten...? Jag hade nog hellre satsat på en bra däcksbelysning att tända för att öka säkerheten ombord efter mörkrets inbrott.
  4. 1 poäng
    Sharken är skitskoj! Seglade en hel del på en Shark 24 imin ungdom. Gigantisk klass i Kanada och vissa länder nere på kontinenten. Den tenderar att plana om du pressar den tillräckligt. En frisk Shark24 får du under 20 000 begagnad. Men det är verkligen campingstandard invöndigt. Inte jämförbar med H-båten eller IF om du ska semestra en vecka.
  5. 1 poäng
    Det är kanske kostnad vid eventuell reparation (om nått rasar) där det kan skilja rejält om du jämför en diesel och bensin motorer. (Generellt). Har också förstått att dieselbåts ägare åker på en del kostnader relaterat till skit / bakterietillväxt i bränslet. slipper du stora reparationer så borde det inte vara så stor skillnad i driftskostnad eftersom dieseln sparar dig en hel del bränsle.
  6. 1 poäng
    Det är rätt kul med undervattensbelysning vid nattabadet. Jag har en löstagbar som jag sätter fast i badstegen.
  7. 1 poäng
    Just denna fråga har jag ställt till cteks support. I mitt fall gällde det en befintlig M300-laddare som jag övervägde att parallellkoppla med en äldre laddare av typ XS25000. Svaret blev: Det beror på! Om XS25000 är av generation 1, så kommer den att förbli passiv vid parallellkoppling. Om den däremot är av generation 2, så går det bra att parallellkoppla. Båda laddarna samverkar då och snabbar upp bulkladdningen. (Av detta följer troligen att det går fint att parallellkoppla även andra ctek-laddare av nyare snitt, men detta har jag inte frågat om). Min XS25000 visade sig dock vara av generation 1, så jag gick inte vidare med idén.
  8. 1 poäng
    jajo, men det var nog inte den "plåten" jag menade. 1a minus -skenan (samt pluss) är nästan helt tomma nu, se bild. Hur helvetet ser ut nu: (fortfarande endel trådar jag inte vet var dom går..
  9. 1 poäng
    Absolut, här hemma i våra svarta vatten kanske det kan kvitta. Men om man tänker sig lite söderut, nog borde det kunna locka till sig lite fiskar kvällstid för ungarna att kika på?
  10. 1 poäng
    Jag har "bara" kört 5800 av totaltimmarna.😊 Den var 1000 timmar begagnad när jag köpte båten.
  11. 1 poäng
    Och det badrummet borde vara i en statligt finansierad enrummare med galler för fönstret och lås på utsidan av dörren. Med fördel borde någon också tappa bort nyckeln.
  12. 1 poäng
    Dieslar är generellt billiga att serva, filter och olja bränslefilter klart. Det många blandar ihop med service tror jag beror på att man lägger reparation till servicekostnad. Ett ras på en modern nyare diesel som t.ex, en D4 kostar väldigt stora pengar, men nu går de ju inte sönder så ofta. En diesel rätt skött överlever många V8 or innan den är färdig, bättre bränsleekonomi, lätt att serva mm. På din D4 a har du ingen kamrem utan kamkedja. Och den håller länge, D3 däremot har kamrem. Håll koll på filter och oljor byt dem enl servicebok så håller din motor länge. Lycka till.
  13. 1 poäng
    Jag har en D4 och gör allt själv. Den är mycket lätt-meckad. Ladda ned instruktionsboken fr nätet så ser du precis alla steg för vanlig års-service. Vad det kostar beror på var du köper materialet givetvis. Om det blir elektronik-strul får man nog ringa en meck däremot? Lycka till med nyförvärvet. // Mats W
  14. 1 poäng
  15. 1 poäng
    Lade upp en sida för att kolla intresset för uttern motorseglare. Har själv en 810 som är ombyggd till 890, som vi är väldigt nöjd med. Är ute från tidig vår till sena hösten.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...