Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-02-19 på alla områden

  1. 3 poäng
    Ja, håller med samtidigt som det egentligen är ännu värre att höra föraren av motorbåten i inslaget!
  2. 2 poäng
    Har haft min Saga 27 årsmodell -71 sedan 1982 och trivs fortfarande utmärkt. En bra och trygg båt om man inte vill stressa utan njuta av sjölivet. Har i princip bara goda minnen men en och annan grej har väl hänt under resornas gång. I min sitter fortfarande original Penta MD-2 motor med 6800 gångtimmar och jag ser inget som hindrar fler turer kommande somrar. Köp och njut!
  3. 2 poäng
  4. 1 poäng
    Sett filmen eller inte - han satt ju liksom i ena båten..? Filmen visar hur han körde, och eftersom det var han som körde så borde han ha uppfattat båten han passerade två meter ifrån, och gjorde han inte det borde han hålla sig till att åka Waxholmsbåt.
  5. 1 poäng
    Det var ju perfekt att de fick tag på den som körde som även ville svara på frågor. Annars brukar det vara ett problem men det framgår inte ifall han har sett filmen utan jag tror att han besvaade frågorna som allmänna hur man gör med båtar och höga hastigheter.
  6. 1 poäng
    Helt hemskt! Det är som om motorbåtsföraren aldrig varit med om någon form av olycka i hela sitt liv! Finns det människor i den åldern som haft sådan tur? Ett litet tekniskt fel, som att en skruv till styrningen gått av, så hade motorbåten ändrat riktning på en sekund. Den som har risken/farten i sin hand måste även vara medveten om vad som kan hända och hantera risken för detta. Jag blir uppriktigt sagt riktigt ledsen om vi inte snart får läsa i tidningen att denna förare får kraftiga böter för vårdslöshet. Det är oerhört viktig att detta lagförs, och bevisen finns. Här ett inslag jag nyligen skrev i ett annat inlägg (om att byta till större motor på en liten båt): "Vi hade en 140 hk motor en en båt på 800 kg, den kom upp i 40 knop (vid högt gångläge/trim). Övermotoriserade båtar tenderar att öka riskerna. Man kör oftare fort/fortare. Båten du valt har kraftigt V-format skrov och kommer att i hög fart ha väldigt lite båtyta med vattenkontakt - den blir instabil i hög fart. Problemet är då att, om man överraskas av en stor våg (två svallvågor som adderar på varandra) så kan man bli kastad åt sidan. Då ramlar passagerarna av din båt, kanske du själv med. Det låter tokigt, men min son gjorde en sväng precis vid en svallvåg. Han ramlade av gummibåten i full fart (25 knop). Jag stod bakom på vattenskidor och höll på att drunkna, så som jag skrattade - han gjorde en parabel 2 m upp i luften och ut ur båten." När en båt i riktigt hög fart möter vågor (speciellt svallvågor från 2 olika båtar som adderas) kan gångläget bli instabilt. Behöver man ändra riktning i detta ögonblick kan det ha katastrofala följder, som i följande klipp:
  7. 1 poäng
    Denna tråd fick mig å tänka på detta videoklipp: https://www.youtube.com/watch?v=hOzhaiKv_Zg
  8. 1 poäng
    Tycker filmen är otroligt bra, den visar hur en sådan situation upplevs i en liten båt när man har en stor, snabb båt med kurs rakt emot en. Även om avståndet är extremt litet i det här fallet, är det inte speciellt härligt när sådana båtar passerar på en eller två båtlängder heller i den farten, och jag hoppas någon lärt sig något här. Att vederbörande motorbåtsförare hade aktuella inställningen var inte speciellt förvånande; hade hen begåvats med en fungerande hjärna hade hen inte kört så som gjordes i filmen. I filmen sägs "...det uppstår farliga situationer i hamnar hela tiden"... ja, sannolikt när du är där i alla fall...
  9. 1 poäng
    Den ena hette visst p5 jag ändrat i tidigare inlägg för att undvika förvirring det kunde man visst inte.
  10. 1 poäng
    Hittade denna länk där Hamnen.se har intervjuat bägge parter vid incidenten mellan en Fabola Campus 650 och den snabbgående Fountain 42. Seglaren uppskattade att Fountain 42 passerade med ett avstånd till en kroppslängd och att segelbåten som är liten snabbt kunde ha tappat roderverkan om en vindby svept förbi varvid det kunde ha blivit en kollision. Hoppas verkligen att man inte hamnar i en liknande situation. Det är en riktig rysare att se denna video igen och höra seglarens berättelse. https://www.hamnen.se/artiklar/reportage/med-1-000-hk-rakt-mot-en-liten-segelbat-det-var-ju-fri-fart/
  11. 1 poäng
    https://www.gikturbo.se/shop/bytesturbo/bytesturbo-marin/5326-6290p3-k26-uppgradering-bytesturbo-2/ https://www.gikturbo.se/shop/bytesturbo/bytesturbo-marin/5326-6497p5-k2627-bytesturbo/
  12. 1 poäng
    Skulle bara vilja upplysa om en sak, min "go to guy" för båtgrejer brukar alltid svära över importerade båtar då några tillverkare anpassar båtarna väldigt mycket dit de ska. Han brukar nämna att tex många stora nya fina båtar kan ha tömning rakt ut i vattnet m,m. Så utöver värmen, är allt annat enligt skandinaviskt standard eller motsv? pengarna rullar snabbt om man ska låta någon anpassa det ena och det andra. Bara ett tips att kolla om du nu inte gjort det.
  13. 1 poäng
    Jag har eftermonterat olika värmare i egna och andras båtar. Som redan skrivits är det inte speciellt svårt, men det kan vara väldigt trångt och besvärligt. Om man ur säkerhetssynpunkt bara följer tillverkarnas rekommendationer skall det inte vara några problem om du nu inte har fem tummar mitt i näven. Den enklaste och smidigaste värmarinstallationen jag gjort, var i förra båten, det var en Eberspächer för vattenburen värme, den heter idag ”Hydronic”. Det var väldigt smidigt att dra dubbla vattenslangar istället för de stora otympliga luftslangarna. Två konvektorer (=element) monterades i förruffen. Sedan ett expansionskärl i systemets högsta punkt. Värmaren kan sedan monteras i motorrummet, där det är lätt att ansluta el, bränsle (diesel) och avgasslang samt tillhörande cirkulationspump. Till dessa värmare kan man ju ansluta flera element, defroster och med trevägskranar kan man ju också låta värmaren värma upp vattnet i vv-beredaren om man nu vill det. Jag tycker sedan att vattenburen värme är goare och det blir en jämnare värme ombord, Det är ju en trögare massa i vattnet och i konvektorerna, värmen blir kvar längre även när värmaren gått i stand-by läge eller stängts av. Värmefläkt som ansluts till landström fungerar, men med en hel del begränsningar. Jag har en billig 2kW fläkt från Jula. Jo den fungerar bra, men det blir liksom bara punktvis varmt. Begränsningarna finns egentligen inte hos värmefläktar, utan i andra faktorer. Det fungerar att köra den på full effekt på sena höstar då det inte är så många andra som anslutit sig till landströmmen. I vissa lägen är det så dåligt avsäkrat och spänningsfall ute på bryggorna att säkringen löser när fläkten går på full effekt, eller på halv effekt då vv-beredarens termostat slår till. Och som alla vet, är det ju synnerligen ont om eluttag i naturhamnarna....
  14. 1 poäng
    Teoretiskt, ja. Men praktiskt ger det inte mycket. En Eber D4 är på 4kW. Landströmsuttagen kan belastas med 6A, i bästa fall 10A. Maximalt du kan få ut är alltså 1-2kW till en elektrisk värmefläkt, alltså bara en liten del av vad du får i värme från dieselpannan. Och om du har VVB och lite annat som också går på landström så begränsas effekten som du kan använda till en värmefläkt ytterligare. Inga problem att köra Ebern i hamn, och om den är hyfsat ok monterad kommer du inte bli störd av ljudet. Montera den i maskinrummet och försök få avgasutblåset på ett av de aktre hörnen så kommer det vara ur vägen för bryggor och fendrar. Då är också den tickande bränslepumpen inte i några sovutrymmen. I vår förra båt blev det så tyst att jag fick hålla handen för utblåset i salongen för att känna om värmaren var igång eller inte. Precis som andra skrivit går det utmärkt att eftermontera, men du får antagligen skruva bort några luckor och inredning på något ställe för att få slangdragningen bra. Ett utblås i salongen och lite mindre (stängbart) utblås i varje sovutrymme är inte fel. Den går ju också köra i friskluftsläge, och då får man snabb ventilation av sovutrymmena om man vill.
  15. 1 poäng
    Lax och öring är lättare att fiska på vintern..går i ytan då. Min tjej är ganska hård...hon åker med 10 distans ut och trollar lax i Januari med vattenskoter.
  16. 1 poäng
    Jag tycker generellt att trafik-moralen på sjön är bra. Det är bara det att vissa verkar vara födda utan omdöme överhuvudtaget, men de är ganska få.
  17. 0 poäng
    Om du är nykomling kommande säsong i Göteborgs södra skärgård och även i den norra, alltså runt ”Styrsöarna” i söder och runt ”Öckeröarna” i norr behöver du kanske inte oroa dig så mycket för muskelbåtar, det finns ett fåtal, men det finns tre samhällsnyttiga katamaraner, två snabbfärjor som opererar i södra skärgården, Styrsöbolagets Rivö och Valö, samt ambulansbåten Rescuer som har hemmahamn på Donsö, men som man kan möta både i norr och i söder. Håll undan för dessa och möt svallet med fören, även i måttliga farter, eller just i måttliga farter blir svallet som en vägg om man möter det på fel sätt. Dessa båtar är ju lätta att känna igen och syns på långt håll, ändå tycks många bli överraskade och jag har sett en och annan incident. Den mest uppskakande var när en segelbåt med spinnaker doppade hela förskeppet i svallet från ambulansbåten och fick spinnakern vattenfylld, men dom fick ner seglen och kunde starta motorn och blev manöverfärdiga.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...