Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-02-17 på alla områden

  1. 3 poäng
    Nej Atlantica går bort för mig också. Vilken djävulen idé att mala ner en person i rättssystemet, en person som blivit påkörd av en båt och nästan dödad samt med 25 % invaliditet kvar. Tillägg: Blev lite nyfiken och hittade en artikel från Svt där det framgår att Moderna = Atlantica så då går Moderna bort i framtiden också. https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/batolyckan-foljdes-av-fyra-ar-med-rattegangar Det visade sig stämma och även Bilsport & MC = Moderna.
  2. 2 poäng
    Jag har använt IF till både hus och reseförsäkring utan några som helst ifrågasättanden eller krångel, snarare tvärt om. Det är visserligen 10+ år sedan men vid resa utomlands blev jag av med en hel del saker vid ett inbrott på ett hotell. Fick ersättning t.o.m. utan självrisk från dom och värderingen av förlusten var precis vad jag begärde. Dessutom ringde dom tillbaka ett år senare och frågade om jag hade haft några ytterligare utgifter som jag ville ha ersättning för! Hur det är med båt vet jag inte, men det kan nog bero på skaderegleraren minst lika mycket som på bolaget.
  3. 2 poäng
    Sv Sjö reglerade mitt masthaveri elegant. Se:http://lasselundell.se/adagio.html Ny rigg skulle kosta >90000 Skr 30% åldersavdrag. Okej med ny rigg för 30000 Skr, men ingen mast kunde levereras tidigast aug. Köpte beg mast, inget åldersavdrag, bensinpengar Gbg-Lidingö-Gbg Betalt för eget arbete. Båda tjänade en slant. Har nu bytt till Alandia de har inga åldersavdrag. Hade Atlantica i måånga år. Efter olyckan där en snabbgående båt rammade en fiskande eka, de ombord fick svåra personskador. Ekan fick hela skulden för dom hade väjningsplikt !! 👎 Då sa Jag upp Atlantica och kommer aldrig mer att anlita dom.
  4. 2 poäng
    Vill inte gå in på för mycket detaljer. Men kortfattat - kan man vara krånglig och något går att ifrågasätta, så gör man det. Gärna med en attityd och envishet så motparten mals ner.
  5. 1 poäng
    För 12 månader sedan köpte jag och läste pilotböcker för Nederländerna, Kanalöarna och Frankrikes Atlantkust. Äntligen skulle sambon och jag genomföra 3 månaders längesegling i sakta tempo söderut ... det kom ett litet virus i vägen så vi fick segla 3 veckor i Bohuslän som substitut. Läste att @Gaidin har samma drömmar som vi har att segla iväg när Europa har öppnat gränserna efter vaccineringarna. Vi har blivit inspirerade att ta det långsamt, ha cyklar ombord och göra lite utflykter med båten som bas. Frågan är hur långt man kommer med dagseglingar längs med Engelska kanalen, Atlantkusten och utflyktsdagar/vilodagar. (Vi vill inte gå via UK på vägen ned för vi har skeppskatt och våra kära byråkrater på ön väster om Belgien gör livet besvärligt för djurägare, det fick vi erfarenhet vid Skottlandseglingen för några år sedan.) Är det någon som tagit det lugnt på väg söderut som kan tipsa om lagom ambition för 2-3 månader under första året? Vinterförvaring kanske kostar mer i Frankrike än i Nederländerna, frostfri vinterförvaring kanske kräver att man är i Frankrike/Spanien (runt Biscaya) många parametrar att överväga men det klart det viktigaste är att komma iväg och så får det kosta vad det kostar:-) (Vi köpte en 38 fotare mtp marina kostnaderna i västra Medelhavet.) Plan B är att segla till Öland, Gotland, St Anna och Stockholms skärgård men helst vill vi spara det tills vi blir äldre och klenare.
  6. 1 poäng
    Har du själv ett bra försäkringsbolag så ska du inte behöva bry dig om vad motparten har för försäkring. När jag blev påkörd så hanterade min skadereglerare alla sådana diskussioner mot motparten. När det började diskuteras om att jag var brottslingen i sammanhanget (varit på fel ställe så jag blev påkörd när vi låg till ankars...) så var försäkringsbolaget beredda att ställa upp med juridisk hjälp mm. Sen lades den delen av utredningen ner så det blev inte aktuellt.. I efterhand så begrep jag att mitt försäkringsbolag ville ha all skuld på motparten (och så blev det) så att mitt bolag kunde kräva motparten på hela reparationskostnaden.
  7. 1 poäng
    Som jag misstänkte redan i den här trådens barndom så fanns det risk att det kan börja röra sig om monologbloggkaraktär. Väldigt få människor som äger en snipa hänger på internet. Majoriteten av snipägarna har inte ens dator eller smartphone. En eloge till dessa! Senast jag ordade om yachten var i oktober. Då hade jag kört den till en firma som skulle få uppdraget att leta efter skrovet bakom otaliga lager av papiér maché, häftmassa, krackeleringsfärg, tippex och läppstift. På väg ner genom de geologiska lagren kunde det gamla, klassiska, runda (finska) blåvita lotsmärket nära stäven plötsligt skönjas. När jag var på inspektionsbesök och såg märket ryckte det till i nostalginerven. I ungdomen blev det blev många vistelser på den lokala lotsstationen. Sedan dessa bilder togs har det hänt ganska mycket. Men det får jag väl återkomma till en vacker dag.
  8. 1 poäng
    Den historien har jag också memorerat. Av den anledningen kommer inte jag heller att ens överväga att ha en försäkring hos Atlantica.
  9. 1 poäng
    klassiker! Det skall renoveras en maskin och slutar med 3-4 i delar innan det blir folk av den första;) Ser bra ut och glöm inte att lägga upp en video på provstarten sen.
  10. 1 poäng
    Den där 53:an har potential att bli en vettig tender för nån dollar miljardär 😂
  11. 1 poäng
    VIsserligen 10 år sedan, men denna genomgång av olika försäkringsbolags villkor som jag gjorde åt SXK:s tidning På Kryss innehåller de frågeställningar man bör ställa sig då man väljer försäkringsbolag. Generellt kan sägas att man sällan eller aldrig skall välja bolag efter hur låg premie som ges, utan efter vilken ersättning som ges vid stöld, skada eller totalhaveri. Det är först då man kan bedöma om bolaget var bra att ha anlitat, men då är det för sent att ångra sig. Här är hela artikeln: http://www.batteknik.se/div/2010_forsakringar.pdf
  12. 1 poäng
    Blir kanon det där,är nåt visst med "svarta gängets motor" har själv haft flera dock ingen 65a. Åker raksexa nu ,allt helrenoverat båt o motor går som tåget
  13. 1 poäng
    Monterat pumpar med nya membran och ventiler, nya bränsleslangar (dyrt!), nya stift och fördelare med nytt bakelitlock. Filade bara brytarspetsarna, rörde ingenting annat. Såg ut som nytt så troligen har motorn servats nån gång för inte alltför länge sen. Kondensatorerna blir i princip aldrig dåliga så jag lät den sitta också. Observera den färgmatchade plastnippeln i vinrött! Kommer från en annan fördelare i mitt lager. Överdelen av fördelaren (inte magneten alltså) kommer från Anders block - originalet satt fast (mer och mer övertygad om att jag gav för mycket för motorn, men gjort är gjort). Löste allt gammalt fett, gjorde rent nipplarna och tryckte in X-1R. Snurrar fint. Förgasarna plockades isär och fick ligga i bensin ett dygn. Sedan blåste jag ur alla kanaler med tryckluft och packade om dem. Länkaget rengjort med scotchbrite och 5-56 och uppsmort med vanlig blå, penetrerande olja. Inget gnissel. Iddes inte ens mäta upp de olika statorerna efter att ha sett hur lindningar och kablar såg ut. Köpte ny från USA.
  14. 1 poäng
    Verktyget fungerade faktiskt oväntat bra, det gick bra att slipa i snäva vinklar. Möjligt att det finns färdiga dylika att köpa, men det är ju kul att bygga egna grejor.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...