Jump to content
Sunday 11 April 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 02/12/2021 in all areas

  1. 3 points
    Lite uppdatering. Ryds har nu återkommit. De skriver att jag skall kontakta en annan återförsäljare för en bedömning. Vilket är normalt lönlöst men denna gång fick jag hänvisa till Ryds. Jag kontaktade en återförsäljare och skall visa upp båten i nästa vecka. Vi får se därefter hur det hela spelar ut sig. Jag är lite hoppfull.
  2. 2 points
    Ett rättssamhälle ska hålla sig till de lagar som finns. Myndigheter ska inte ge ut föreskrifter eller fatta beslut som de inte har stöd för i lagar eller förordningar (o förordningarna ska vara baserade på vad lagarna anger att de får besluta om). Om någon anser att detta sker så har denne rätt att få sin sak prövad. Varför ska just frågan om bottenfärger inte omfattas av dessa enkla regler. Det verkar inte finnas motsvarande debatt om blästring/renslipning/spärrfärger i något annat land i Europa, fast det är samma EU-förordning som gäller i samtliga länder. Jag kan rekommendera läsning av hur myndigheterna (pluralis) agerade efter Tsesisolyckan för att mörklägga är de gjort fel. Efter att ha läst om det agerandet så har min respekt för att myndigheter alltid har rätt flagnat betänkligt. Tack o lov så fick den stackars kartografen återupprättelse efter att ha fått en rättslig prövning. http://fangenpafyren.blogspot.com/
  3. 2 points
    Tänk att något som i princip är en ickefråga hittills avhandlas på 18 sidor här på MG och det tar inte slut med det. Alla gläder sig säkert åt att båtklubben i Grödinge som inte får nämnas vid namn, Transportstyrelsen, Regeringen och Högsta förvaltningsdomstolen får något vettigt att ägna sig åt för att roa Mellgard. Tänk om alla medborgare kunde vara som Mellgard, vad roligt alla då kunde ha. (Det kan finnas spår av ironi i inlägget liksom det kan finnas spår av nöt i tråden i övrigt.)
  4. 2 points
    (Att) avmasta båten betyder att man ofrivilligt förlorar mast och rigg i ett haveri. Masta av båten, betyder att man mer eller mindre frivilligt demonterar mast och rigg inför torrsättningen, att masta på är motsatsen. Bunkra. Man bunkrar diesel och tankar bensin och vatten. Mat provianteras. Torrsättning, att sätta upp båten på det torra samt att göra den torr inombords, att ta upp eller upptag är samma sak. Sjösättning är motsatsen. Låringsvis är väl motsatsen till kranbalksvis, en riktning akter om tvärs. Ta törn, respektive ta en törn eller törna in. Ta törn är att ta emot bära av, ta en törn eller att törna in är att ta slumra in, somna. Att ”törna in för gott” är det samma som att ta ned skylten, trilla av pinnen, gå bort, avlida eller att dö. Tamp, den yttersta delen av en lina, den lediga delen efter knopen. Ordet används felaktigt för hela linan, eller för en kort lina. Jämför med ordet ”(på) sluttampen” Bära av, att skjuta ifrån, göra det jobbet som avbärarlisten inte klarar av. Fälla ankaret, ankare fälls, om man kastar ett ankare gör man det lämpligtvis i behållaren för metallåtervinning. Innan avgång är det lämpligt att ”lätta ankar(e)” annars är det svårt att komma iväg. Midskeppsvis mitten på båten, tvärs. Långskeppsvis, mitten av båten på längden. Strybord, höger ombord, den sidan där styråran satt på gamla tiders vikingaskepp. Babord, vänster ombord, där vikingaskeppens rorsman hade sin bak. Barbord, sannolikt ett bord att ställa ifrån sig buteljer, glas och sejdlar på. Tågvirke är inte det träslaget som Brio tillverkar sina träjärnvägar av, dessa tillverkas allt mer av plast. Tågvirke är heller inte den teakpanelen som fanns för längesedan på SJs lok och vagnar. Det är linor av olika slag och dimensioner som man använder ombord. Julbåt, kan vara olika sorters båtar eller fartyg som nyttjas av skäggiga gubbar i slutet av december, hjulbåt syftar på hjulångare som medelst paddelhjul midskepps eller akterut, framdrevs innan propellern var uppfunnen, eller nyttjas i av grundgående fartyg exempelvis i den av vattenståndet oberäkneliga Mississippifloden. Hjulångare i reguljär trafik finner man idag på de större sjöarna i det svårstavade alplandet Schweiz. Även i norska Mjösa och i Vättern med tillhörande tillflöden. En droppe i Mississippi, ett piss i Mississippi, ett spott i Mississippi, syftar till en obetydligt mängd i något mycket större, något som kan tyckas vara meningslöst i ett större sammanhang. Kunde lika gärna varit ”en droppe i Amazonfloden” eller ”en droppe i havet”. Gast, oftast i betydelsen ”medhjälpare” ombord, någon som skepparn kan gasta på. Gast kan även betyda gengångare eller spöke, förekommer ofta i grupper om sju stycken och dansar då på sjömanskistor. Fördäcksgast, medhjälpare som kommenderats förut, för att där bistå vid tilläggning eller lossläggning. Sjömanskostym, en numera direkt omodern klädsel, kännetecknas av en större påsydd lapp i kragens ryggdel på jackan. Sjömanskostym bärs regelrätt utan byxor i Ankeborg, annorstädes anses det vara direkt opassande. Sydväst, väderstreck mellan syd och väst, 225° Sydväst, huvudbonad, ”regnhatt” praktiskt ombord då den har brätten och skärmar, varav den bakre hindrar nederbörd att rinna ned i bärarens nacke. Radar, karaktär i en amerikansk film och tv-serie som handlade om ett militärsjukhus i Syd-Korea. Korpral Walter Eugine O’Reillly, gestaltades i både tv-serien och filmen av Gary Burghoff. Radar, elektroniskt navigationshjälpmedel. U-båt, ubåt, undervattningsbåt, undervattensbåt, som namnet säger, ett fartyg där besättningen tagit sig vatten över huvudet. I huvudsak som ett från vattenytan osynligt örlogsfartyg, eller forskningsfartyg, u-båtar som fritidsskepp är sällsynta, även om en dansk sådan blivit ökänd i ett morbidt sammanhang. En gul undervattningsbåt var den svenska översättningen av Beatles psykedeliska ”Yellow Submarine” som enligt vissa källor egentligen var en kapsel innehållande en hallucinogen drog. U-båten ”Hms Ulven” var en svensk ubåt som förolyckades vid Stora Pölsan 15 april 1943. U-båt kan även vara en inloggad och läsande person på ett internetbaserat diskussionsforum, en person som finns men aldrig syns till eller hörs av. Hjärtstock, vridbar axel på vilken rodret är monterat. Kräfta, äldre benämning på tumör, cancer är också en benämning av hela krabbaläktet. Havskräfta, Nephrops norvegicus, alltid i singularis även om havskräftan är flertalig. Kan ätas hela året, har ingen säsong. Det är lättare att hålla sig över bordet på kräftskiva med havskräfta, även om man tar en sup för varje klo. Det går tre burfångade havskräfta på ett kilogram. Havskräftan är röd även som okokt, vilket lurat utsocknes att äta den rå. Bogpropeller, en i en tunnel tvärs långskeppsriktningen monterad impeller, avsett för att manövrera fartyget i sidled. Häckpropeller är en bogpropeller på tvärs akterut. Vattenjet, en drivlina tillsammans med en förbränningsmotor där propellern, eller snarare en impeller är monterad i ett hus och kan liknas vid en stor vattenpump vars trycksida mynnar i en styrbar dysa som driver och styr båten framåt, vid backgång blir det svårare att förklara. Vatten-get, klövdjur med horn som husdjur (Capra aegagrus hircus) ombord på båt i farvattnen runt Hunnebostrand. Nautiskt nonsens, en vida utvecklad terminologi med marina namn på vardagliga saker och företeelser som på landbacken har betydligt enklare namn. Ord från många olika språk har satt sin prägel i detta språkbruk, varav holländskan, eller nederländskan skall ha störst påverkan på denna nautiska terminologi.
  5. 1 point
    Nu börjas det igen, när man scrollar ner så låser det sig mitt på reklamen som är imellan olika inlägg i en tråd så man MÅSTE glo på satans påfundet! Inte nog med det, så måste man ta bort fönstret som kommer uppifrån och kan tryckas ner igen om så önskas, vem fan som vill göra det? Nä, nu orkar jag inte med detta mer och kommer således att lämna detta forum pga av den otroligt störande reklamen! Har skrivit tidigare att jag vill betala för ett medlemskap så man slipper detta påhopp med tjejer som söker män mm. och installera WhatsApp hela tiden. Bifogar ett exempel, hur många procent täcker reklamen på min skärmdump? @stavhammar
  6. 1 point
    Återknyter till Pettson med katten och hans Crescent 364. När det gäller båtar upp till ungefär deplacementfart kan man enklast säga att det är vridmoment man behöver tänka på. Vridmomentet är proportionellt mot motorströmmen (inte motströmmen....🤔) upp till den gräns där elektroplåten i motorn börjar mättas. Det går alltså åt ungefär samma ström oberoende av om motorn är stor eller liten, under förutsättning att man inte kör fortare med den stora än vad den lilla skulle klara naturligtvis. En större motor har generellt sett lite bättre eta än en liten. Dock utnyttjas den lilla mer optimalt på eta-kurvan än den större (om man kör samma fart som den lilla klarar) så det går nog ungefär på ett ut. En viktig parameter när det gäller hur tungt det går är vattensläppet i aktern. Exemplevis kan en ganska stor segelbåt ofta fås att gå fortare än en liten styrpulpetbåt med samma elmotor. Jag har inte sett någon Crescent 364 i verkligheten men bingade fram en bild på nätet. Det ser ut som att akterspegeln är ganska platt och djup nertill och säkert hamnar rejält i vattnet när man sitter i aktern och håller i elsnurran. ... var är katten föresten? Det ger inget bra vattensläpp och kan förklara varför TS upplevde det gick fortare när han satt längre fram. Då satt inte farkosten lika mycket på häcken. Dvs bättre vattensläpp. Jämför t.ex. med akterspegeln på nedanstående båt, Theri Saiman. Den skulle säkerligen gå bra mycket bättre. Du skulle nog egentligen inte sakna motor överhuvudtaget då den pga detta även är mycket lättrodd.
  7. 1 point
    Ledvagnar har vi gott om här, M31, M32 och nu M33. Men nu är jag kanske litet ur spår.
  8. 1 point
    En levang är också en skena i metall som fästpunkten på skotet kan föras i sidled på. I princip det alla kallar "storskotskena" numer.
  9. 1 point
    Rtätstvangigsporgarm är knepiga...
  10. 1 point
    Hur kunde du misslyckas med att få pastavattnet att rinna förbi strängarna på ett feministiskt?
  11. 1 point
    Vindex fans även då...nästan: "Styrflög är en stång med en liten flög på halfdäcket, at bättre se winden." Styrflög - låter som nåt från Danmark.
  12. 1 point
    Jag var och snuddade vid dina tankar McLasse. Med tidigare segelbåt var vi nästan alltid utomskärs, mot Gotland eller Åland. Just i Ålands skärgård med sin förrädiska dimma råkade vi ut för GPS-haveri i Lumparn. Raskt fram med sjökort, tidtagning och koll på loggen. Första och hittills enda gången jag behövt det och bra gick det. Men detta var på tiden före smart-phones. Vid en normal sommardag i den nuvarande båten har vi minst fyra gps:er (telefoner, padda, vhf), det är nästan så att t o m en plotter är överflödig. Nä, den gamla loggen får sitta kvar brevid den nya plottern i år så får vi se nästa år om den gjort sig förtjänt av en uppgradering eller om det blir plankan.
  13. 1 point
    Jag har en gång varit utan både sil och durkslag då jag hade kokat pasta, försökte att hälla bort pastavattnet genom ett tennisracket, det gick inte så bra... kanske hade ett badmintonracket funkar bättre? Ett väldigt stort durkslag kan ju utgöras av en Buster som är målad med ”riktig” bottenfärg.
  14. 1 point
    Har vi några ord och benämningar som är senare än 1765? Hur många tror sig ha en ”GPS” ombord? Om du svarar ja, svarar du fel, ingen har ett Global Positioning System ombord. Möjligen har man en mottagare som kan ta emot och tolka samt beräkna signalerna från hela Global Positioning Systemet, flera av dessa mottagare kan även behandla signaler från andra europeiska och ryska snarlika system. Hur skulle det se ut om man man hade båten full av en massa satelliter som snurrade runt kring skepparens skalle? Navigatör, person ombord som har som främsta uppgift att hålla reda på båtens position och tillsammans med skepparen planera för färden. Navigator, elektroniskt hjälpmedel, inte sällan beroende av Global Positioning System, Gallelio och Glonass, kan uträtta björntjänster och låta besättningen upptäcka helt nya grund. Grund, oönskad upphöjning från havsbotten. Bôe, grund på bohuslänska och götebosska. Grynna, grund på annan dialekt. Bränning, grund i vattenytan vid normalvattenstånd. Bränning, kan även vara ett kortnamn på brännmanet. Manet, geléartat djur, eller geléartad koloni av små djur, öronmaneter är harmlösa för människor, men de röda eller orangea samt de koboltblåa maneterna skall man hålla undan för om man vistas i vattnet, då dessa har långa nästan osynliga trådar med nässelkapslar som ger sveda och värk. Känsliga personer kan bli svårt sjuka av att bränna sig på de koboltblåa, röda eller orangea brännmaneterna. Det händer att vi får in biotopfrämmande brännmaneter också, vissa kan vara mortlar för inget ont anande badare. Magnet, bör saknas, gärna i flera exemplar ombord. Magneter stör kompassen. Magneter förekommer dock i högtalare, kylskåpslister och i flera elmotorer. Fjord, i egentlig mening en stor havsvik som kan sträcka sig långt in i land, i mötet med havet skall en riktig fjord ha en tröskel där det grundar upp litet innan det blir djupare igen. Längst in i fjorden är det vanligt att olika tillflöden ansluter. Fjord i Bohuslän kan vara en fjord i betydelsen ”havsvik” men det kan även vara vilket större öppet vattenområde som helst, kallas ”fjärd” på andra ställen. Havet slutar i allmänhet vid kusten, förutom i Norge där det sträcker sig långt in i land mellan branta fjällsidor. Genua, större försegel, namngivet efter ort i Italien. Pentagenua, grön dieselmotor i segelbåt som skepparen startar då det blåser litet emot. Gjutjärrnsgenua, bensin- eller dieselmotor av annat fabrikat i segelbåt. Rullfock, rullgenua, segelbåtarnas motsvarighet till bilarnas automatlåda, eller iallafall semiautomatiska transmissioner. Kryss, att kryssa, numera bortglömd konst att med segelbåt i sick zack segla mot vinden. Vindex, seglarens hjälpmedel som berättar från vilket håll vinden för tillfället blåser, Vindex är placerad högst upp i masten och brukar vara en anledning att hissa upp den smidigaste och lättaste besättningsmedlemmen i masten för att justera vindexen då skepparen anser att den ofta visar fel. Trasigt underliv, är ingen gynekologisk term, utan en benämning på segelbåtar med delat lateralplan. Landström, en större släkt ursprungligen från västra Götaland, mest kända är landsantikvariesekretreteraren Robert Landström, dennes som biogafmaskinistern Clint Landström, tvärflöjtisten Barbara Landström samt dagmatten Viveka Landström Retriver.. Landström, oftast ”hushållsel” som medelst landströmskabel kopplas i elleutag på bryggan och leds ombord för att försörja båtens alla moderna och strömslukande apparater. Ö, en landmassa omgiven av vatten, eller annan typ av vattendrag. Öar kan vara ett stort hinder vid navigering, då de ofta ligger tillsynes utan anledning ligger utslängda mitt i havet. Visingsö är ett bra exempel, det är en stor grästorva utslängt i Vättern, enkom för att jätten Vists lata hustru inte skulle behöva ta omvägen över Askersund eller Jönköping då hon skulle hem till Hjo efter ett jättestort kalas på Östgötaslätten.
  15. 1 point
    Inte heller jag var helt på det klara med vari skillnaden låg. Ett durkslag kan ge märken medan en sil kan ge en tripp och felstavat blir en fisk. Kände att google var på sin plats. Ett durkslag är en grövre sil, enligt Wikipedia. Jag hade nog hoppats på en lite mer vetenskaplig definition.
  16. 1 point
    Sensorerna kostar ofta några hundralappar och diagnostiseras med min obd2-dongel för ca 150kr... Jag håller med om att elektronik inte åldras väl, men tittar man över 30k mil drift på en bilmotor är servicebehovet i snitt sannolikt klart lägre idag än förr. Jag tror att det är lite av en generationsfråga. Många yngre trivs med de nyare lösningarna och blir vassare på elektroniken. Medan de äldre har bättre kunskap kring det mekaniska och sannolikt även helheten (utöver elektroniken). Jag har mekat en del med både nytt och gammalt och ser charm på båda sidor:)
  17. 1 point
    Enligt Dalmans Utkast til et Sjö-Lexicon, 1765: "Durk är rum för krut eller fylda Carduser som ligga uti kistor, sådane äro trenne under tråßbottnen, en för, en midskepps, och en akter, wid hwardera står en påst." Här följer några definitioner anno 1765: Rumpa om är när man seglar bidewind och man då wänder fördewind omkring tils man kommer åter bidewind på andra bogen. Spygatt äro hål på sidan wid däcket för wattnets aflopp som kommer på däck, de äro inuti fordrade med bly, få at watnet ej kommer mellan timren, och utan til försedde med mammeringar eller segelduks strumpor, at sjön ej må slå in genom spygatten. Pytts eller ämbar brukas af trä eller läder. Kranbalkar äro twänne horizontala trän, som i 45° angel mot sidan gå ut från backs däcket, hwarwid de äro fastbultade och bäras af knän som utgöra de öfwersta gallions ziglerne, i ändan af kranbalkarne äro verticala trä med skifwor uti för krantaljan och perturlinan hwaruti ankaret hänger. Kranbalks wis är 45° ifrån medelkrabben eller kölens direction. Låring är akterdelen af Skeppet där kroppen börjar smalna. Kölswin består af 3 breda och tjocka trän, som ligga längs öfwer kölen och alla bottenstockarne, öfwer laskarne, de bröstas ner par tum för bottenstockarne, och bultas igenom hwar bottenstock ner i kölen. Styrbord är högra sidan i Skeppet när man wänder sig förut. Officerare och Ståndspersoner af rang lägga til om styrbord. Babord är den wänstra sidan i skeppet när man wänder sig förut, den hålles ringare än Styrbord, så at Underofficerare lägga til, entra up och hålla sig om Babord.
  18. 1 point
    Yes 😉 Om det inte är lampor. motorer o.s.v. Men säkringen som är avsedd att skydda kablarna är fortfarande dimensionerad för anläggningen (får man hoppas) och ändras ju inte. Ja, ja. TS grundfråga har nog fått svar.
  19. 1 point
    Jodå, spygatt är en öppning i däcksnivå (golvnivå) som tillåter vatten att rinna ut. Äldre fiskebåtar syns de tydligt på som rektangulära öppningar.
  20. 1 point
    Snyltare som parasiterar på yrkesfolk och spelar trevliga för att få något gratis gjort, kan de vara utan. De kommer ändå inte att vilja betala fullt pris den dagen de skall ha ett större jobb gjort. Det räcker ju med att läsa det här forumet för att förstå det. Sen kan jag inte förstå hur det kan bli dyrare för en kvarts jobb än för en timme. Men det är klart om man hittar en pensionerad hantverkare som gillar bananer så tycker jag att det är ok att utnyttja honom. Men det kan ta en hiskelig lång tid innan man hittar en sådan. Och tid är pengar.
  21. 1 point
    Du kan börja med att finstudera garantivillkoren för din båt. Om du fortfarande har garanti kvar så kan slutdatum vara väldigt viktigt så eventuell reklamation görs inom garantitiden. Det ska inte se ut som på TS båt med bulor som står ut från skrovsidan, se bilden ovan. Lägg ett släpljus längs skrovsidan så syns eventuella bulor enklast. Känn med fingrarna längs skrovsidan om det känns några svaga ojämnheter. Om du har tillverkningsproblem även på din båt som är nyare så har bulorna inte hunnit bli lika stora ännu. Är du osäker så ta hjälp av en båtbesiktningsman. Det kostar några kronor men kan betala sig... Ett alternativ kan vara att leta upp en båtägare som sett 70-talsbåtar med böldpestproblem och vet hur det ser ut. Om du är medlem i en båtklubb så kan det finnas någon där som kan hjälpa dig med en första koll. Å hittar ni skador så "biter det bättre" på säljaren om en auktoriserad besiktningsman skrivit ett utlåtande.
  22. 1 point
    Nej. Embarkera hänger samman med romanska språks "barca" (som också ligger bakom namnet på fartygstypen "bark") som betyder båt eller fartyg. Parkera har att göra med ordet park.
  23. 1 point
    Vet det, men finns dom inte på fartyg också?
  24. 1 point
    Det är där spyorna rinner ut, eller hur? På landbacken benämns en golvbrunn utan vattenlås också spygatt.
  25. 1 point
    Kom osökt att tänka på spygatter som min farfar alltid sa!
  26. 1 point
    En kåre är ungefär en körare. Troligen finns det väldigt olika uppfattning om vad dessa båda uttryck betyder. Vi får se... Kåre = en liten vindpust när det blåser ganska lite. Körare = en kraftig vindpust när det redan blåser ganska mycket.
  27. 1 point
    Kolla vväällddiiggtt noga efter antydan till blåsor i gelcoaten. Du bör rimligtvis fortfarande ha garanti kvar på din båt (om den inte var begagnad...)
  28. 1 point
    Eller så har en ventil hängt sig? Inte ovanligt på en gammal diesel, lätt att kolla.
  29. 1 point
    Knappast många extra knop, men lite snabbare upp i plan och ngn knop till i marchfart. Sen beror det på mer än bara effekten. Skiljer det mycket i vikt mellan maskinerna. Hur mycket skiljer i vridmoment? Man kan ofta få ut mer ur en båt, med befintlig motor, genom att optimera monteringshöjd och propeller. Alltför många tror att verkstaden monterar motorn perfekt och att originalpropp blir nog bra.
  30. 1 point
    Det är väl inte så konstigt om den läcker!?
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy