Jump to content
Sunday 11 April 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 02/11/2021 in all areas

  1. 1 point
    Tänkte dryfta lite udda ämne - benämningar ombord. Jag står förut men jag gick föröver för att komma hit. Ett spring är en del av en förtöjning som löper från för eller akter till midskepps på en båt. En ända är en del av förtöjning som löper från för- eller akter bort från båten. En tvärända är ju per definition ett mothåll, oftast en kortare tamp midskepps direkt iland. Sedan har vi ju de udda riktningarna, kranbalksvis om styrbord och babord, ca 15-20 grader. Ett streck - hur många grader? 32 streck (äldre indelning på kompassen) är 360 grader - således är ett streck 11.25 grader. Ett streck akter om tvärs blir då förifrån räknat 90+11.25 = 101.25 grader. Eller det praktiska: - klart fört slag - roder i lä Gå över stag -vända genom vind Finns säkert en hel del till...
  2. 1 point
    Det är där spyorna rinner ut, eller hur? På landbacken benämns en golvbrunn utan vattenlås också spygatt.
  3. 1 point
    Sumprunkare, besättningsmedlem med den viktiga uppgiften att kontinuerligt få båten att rulla så att vattnet cirkulerade i sumpen så att fiskfångsten överlevde transporten till land.
  4. 1 point
    Och så har vi ju durk och durkslag 🤔
  5. 1 point
    Levang har inte något med lavemang att göra, det är en skurborste med skaft. Slagpyts är en hopvikbar hink. En pyts är en slagpyts som inte går att vika ihop. En ganska vanlig hink helt enkelt, fast på en båt. Man kan kika genom en ventil som är ett fönster och en kik är en ventil. 😫
  6. 1 point
    Gast tror jag har ursprunglig betydelse gäst, från holländska och/eller tyska.
  7. 1 point
    OT Gå på isen. Motsatsen; Gå under isen. Visades på TV4 i går, 10 feb 2021. Kl 22.21. BT
  8. 1 point
    Verkar mycket praktisk och smart men kanske inte den vackraste båten i hamnen..
  9. 1 point
    Min Waeco 25 amp laddare klarar 100 - 250 volt. Är anpassad för USA och Sverige, känner av själv.
  10. 1 point
    Om du i USA har tillgång till landströmstag med 50A kontaktdon så har du redan 240VAC 60Hz att tillgå i donet. Där finns tillgång till 2 faser. Mellan resp fas och nolla har du 120VAC, mellan de två fasledarna har du 240VAC. Det går utmärkt att koppla din 230V landströmskabel över dessa. Om bara 30A-uttag finns, de har bara har en fas framdragen, kan man sno en fas vardera från varsitt uttag och kombinera fram 240V. Finns speciella adaptrar att köpa för detta ändamål. Googla shore power 240VAC för instruktioner om hur det skall kopplas och vilka kontaktdon du behöver,. Kontaktdon finns i de allra flesta båttillbehörsaffärer. https://www.westmarine.com/WestAdvisor/DIY-Shore-Power Jag rekommenderar varmt en isolationstransformator med jordfelsbrytare både före och efter så att du har kontroll över ditt ombordnät. Det kopplas friskt i båtarna runt omkring och experimentlustan verkar vara stor så det är bra att vara så avskild som möjligt. Obs att vissa elapparater är frekvenskänsliga, - t.ex. fungerar inte vår tvättmaskin på 60Hz (programverket). Man får undersöka från fall till fall. Det enda jag lyckats köra sönder är laddaren till eltandborsten. Resistiva laster som brödrost och VV-beredare är inga problem. Induktionsplattan blir lite varmare än normalt men har hållit i många år. Undviker också att köra vattenmakaren på landström då den drivs av en 230VAC asynkronmotor som blir varm i överkant. Vid osäkerhet fråga leverantören eller läs åtminstone märkskylten på apparaten ifråga. /m
  11. 1 point
    🤣 Jag förstår att det inte är allvarligt menat men det tände en gnista till eftertanke hos mig. Du har rätt, det är så lätt att se hur dumt det är när man tittar på saker och ting med facit på hand. Målgruppen de riktar sig mot är de som saknar kunskap om detta för att kunna förstå det omöjliga i upplägget. Den målgruppen är, när det gäller "mobil teknik", väldigt stor. Rent generellt är tyvärr många, inklusive jag själv, blåögda och tror på vad folk och företag säger. Nu har jag inte hakat på det här men min utgångspunkt är alltid att det någon säger stämmer. Sedan får man utvärdera vad det är som sagts och där kommer sunt förnuft in. Men saknas kunskap finns inget att bygga något sunt förnuft på och då blir det svårt. Det är rent för jävligt att man över huvud taget skall behöva värdera rimligheten i vad som sägs. Sedan kan ju den som säger något vara okunnig, men det något helt annat
  12. 1 point
    Helt olika skrov på dessa, 24:an har bra V botten ända ut i aktern vilket 26:an inte har.
  13. 1 point
    För klen motor, båten är ganska tung för sin storlek. Jag hade en Runnö 19 för många år sedan, satt en Mercury 50hk -73 på den och det var helt klart för klent. Dock så planade den med 3 pers ombord. Bytte senare till en 80 hk Mercury också 70-talare blev en enorm skillnad. Trimplan är ett måste på den båttypen, den lägger sig på sidan vid minsta sidvind. Båten är ganska lättdriven och planar redan vid 14-15 knop, men skrovet är hopplöst när det börjar gå lite sjö. Men som jag skrev tidigare, kolla akterspegeln. Det brukar gå in vatten via motorns nedre fästskruvar, och då ruttnar plyfan som är inplastad i akterspegeln. Då det är halvfabrikat så kan även motorbrunnen vara orsak till läckage, beror på hur noga eller slarvig båtbyggaren varit. Annars en rätt trevlig familjebåt till rimlig kostnad. Lite bilder på min gamla Runnö
  14. 1 point
    Ja, ett bra tyg som är vatten och smutsavvisade är guld värt, gärna i en okänslig färg. Det verkar som stolar som har såna kvalitetstyger är något dyrare än plysh versionerna av samma stol. Hade tidigare en stol i en flipper med ett riktigt bra tyg (tror det var silvertex eller sunbrella). Oavsett så var det fantastiskt. Skönt att sitta även med badshorts men ändå glatt och "sög" inte till sig smuts och vatten etc. Nya stolen har något som heter Tempotest, jag hoppas det är något liknande i kvaliteén.
  15. 1 point
    Jag tror inte det blir aktuellt, vi får smyga in i vikar och floder, ta med lite andra flaggor än den svenska 😄
  16. 1 point
    Så länge det finns sensorer kvar i Stuttgart som de kan skicka.... Hörde på Bosse Bildoktorn för några år sedan när en ledsen bilägare ringde in o undrade om det fanns någon räddning för älskade välvårdade gamla Merca. En elektronikbox hade gått sönder o den fanns inte som reservdel. Det enda råd han fick från verkstaden var att bogsera den till skroten. Våra moderna bilar kommer tyvärr aldrig att bli älskade veteranbilar oavsett hur välskötta de är. Elektronikenheterna kommer inte att finnas för att hålla dem igång.
  17. 1 point
    Ska man bara ha den för att kunna larma så är det väl smartare att skaffa en pryl som är avsedd för sådant. Nödsändare heter prylen! Då behöver man inte riskera att bryta mot lagarna om innehav av radiosändare och VHF-cert för att prata i apparaten. Det finns nödsändare både för larmning via AIS-nätet och via satelliter. båda modellerna har GPS som ger position för var man befinner sig. Sen finns det andra fördelar med VHF. Man kan t.ex. använda dem för att prata med andra båtar och landstationer. men det kräver så klart cert o licens....
  18. 1 point
    Jag minns när vår familj med små barn för ca 30år sen gick hem till Göteborg från Läsö Danmark.Vi hade en 24family 200hk V8 och det blåste 17m/s.Hade legat inblåsta en vecka och vinden började avta men vi borde kanske väntat nått dygn till.Båten klarade det iallafall galant Inte 26fotarn som sagt men jag minns att 24an kändes väldigt trygg.
  19. 1 point
    Nej, dom följer jag inte, skall ta en titt. Ja, jag tänkte dra i år, så fort jag fått mitt vaccin, förhoppningsvis strax efter midsommar men tidningsrubrikerna är ganska svarta när det gäller att hinna med vaccinationsplanen. Jag inser att det kan bli problem men eftersom man inte vet ett skit om hur det kommer att se ut redan nästa vecka så tänker jag att det får gå, krångligt eller inte... Jag har redan sagt upp mig från jobbet, kommer jag inte in i andra länder så får jag väl åka svenska kusten upp och ner under ett år eller så
  20. 1 point
    Bra jobbat! Får lite komplex av ”alla” som hinner så mycket på vintern. Har själv påbörjat ett av mina mindre projekt, att slipa och lacka en (!) list, iofs böjd och lång, men ändå. Har väl lagt 4-5 timmar bara på att renslipa listhelv_tet. Jaja. Listan innehåller nu 55 punkter så jag lär ha att göra. Du skriver tidigare i tråden att du ska olja inredningen. Det skulle jag aldrig göra om det inte var olja av typen benarolja. En sån som härdar. Annars, med vanlig teak/trä-olja, drar du bara till dig mögel. Fernissa är min modell på trägrejer inne i ruffen.
  21. 0 points
    Obs, "nominell", och, "lär klara" är ingen god ingångsparameter för elnätsdesign. /m
  22. 0 points
    I praktiken tror jag nog man kan våga tänka att man kan skaffa en VHF bara för att lyssna på utan tillstånd. Det ges ju en del upplysningar där ibland som kan vara bra att känna till när man är ute. Tror nog även man kan ha den som den absoluta nödtelefonbackupen. Råkar man i riktig sjönöd och det är enda sättet att meddela sin situation borde det nog ses som en förmildrande omständighet om det skulle visa sig att man saknar behörigheten. Så har i alla fall jag tänkt för egen del, får väl se hur det slutar.....🙂
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy