Jump to content
Sunday 11 April 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 02/10/2021 in all areas

  1. 4 points
    Nej, dom följer jag inte, skall ta en titt. Ja, jag tänkte dra i år, så fort jag fått mitt vaccin, förhoppningsvis strax efter midsommar men tidningsrubrikerna är ganska svarta när det gäller att hinna med vaccinationsplanen. Jag inser att det kan bli problem men eftersom man inte vet ett skit om hur det kommer att se ut redan nästa vecka så tänker jag att det får gå, krångligt eller inte... Jag har redan sagt upp mig från jobbet, kommer jag inte in i andra länder så får jag väl åka svenska kusten upp och ner under ett år eller så
  2. 2 points
    Det låter precis som bagarn som ville ha ett avgassystem bytt mot x antal barkisar.
  3. 2 points
    Varför tror västkustbor att solen går upp först på Sveriges baksida?
  4. 1 point
    V A R N I N G ! ! Det är bara en fickrouter med ovanligt dyr surf! Läs omdömen på Trustpilote, https://se.trustpilot.com/review/muama.com
  5. 1 point
    Du behöver en transformator från 120 V till 240 V som klarar effekten på din laddare.
  6. 1 point
  7. 1 point
    I praktiken tror jag nog man kan våga tänka att man kan skaffa en VHF bara för att lyssna på utan tillstånd. Det ges ju en del upplysningar där ibland som kan vara bra att känna till när man är ute. Tror nog även man kan ha den som den absoluta nödtelefonbackupen. Råkar man i riktig sjönöd och det är enda sättet att meddela sin situation borde det nog ses som en förmildrande omständighet om det skulle visa sig att man saknar behörigheten. Så har i alla fall jag tänkt för egen del, får väl se hur det slutar.....🙂
  8. 1 point
    Ja la en plyfa bit över bågarna. Obehandlad, efter 10 år är den fortfarande ok. http://lasselundell.se/caravelle.html
  9. 1 point
    Haver varit behjälplig vid körning av en tändkula som vi körde på smält Norskt margarin Tuffade på bra men det luktade inte viol.
  10. 1 point
    Vi vet bättre än så, vi vet att solen vare sig går upp eller ned. Vi vet också att vår planet roterar med ett varv på ungefär 24 timmar. Och att det där ”ungefäret” justeras litet emellanåt. Jag har min radar monterad på en stabil dubbel r/f båge. Den har visserligen insvetsade bandjärn som en mahognybit är fastskruvad i, och i den träbiten är radarburken monterad. Här finns även topp- och akterlanterna, signalhorn och diverse andra antenner. Men man kan lika gärna slöjda distanser av lämpligt träslag som placeras mellan bågarna och skruva fast en lämplig massiv- eller fanerskiva att sedan skruva radarantennen i. Jag har sett radarbågar där man monterat radarantennen under bågen, i en konsol. Men det blir ju kanske en krånglig montering.
  11. 1 point
    Små, medelstora och något litet större motorbåtar är vid manövrering i låga farter iallmänhet känsliga för sidvind, båten har en liten undervattenskropp och höga fribord därtill en överbyggnad och kanske även ett kapell som vinden kan ta tag i. Så länge man har fart framåt brukar det gå bra, men så fort man lägger i friläget kan man vara by west totalt. Oavsett om man har bog- och häckpropellrar, enkel eller dubbelmontage krävs det övning och beredskap. Som jag skrev tidigare, kolla alltid åt vilket hål, det blåser i hamnen, det behöver nödvändigtvis inte vara exakt samma vindriktning som ute på fritt vatten, vinden kan vrida och vända när den passerar berg och byggnader. Kolla flaggor och vindexar. Sedan lägger man sig stilla en stund med friläget i, mitt i hamnbassängen och observerar åt vilket håll båten seglar iväg, ofta vill den vända en bredsida mot vinden. Efter det vet man i stort sett hur båten kommer att bete sig och man kan gå in till bryggan beredd att kompensera med bogpropeller och annat som står till buds. Den erfaren skepparen ser sig då efter en plats där man har hjälp av vinden att komma till, om det nu finns valmöjligheter. Vid tilläggning längesides vid låga flytbryggor har jag på höstarna när det blåst en del, istället lagt båten på bryggans läsida, litet svårare att lägga till, men en lina från aktern till bryggan, sedan kan man få in fören med bogpropellern. Anledningen till det är att man på natten (om vindriktningen håller i sig) slipper höra gnisslet från fendertarna, och sedan är det lätt att komma därifrån, bara lossa förtöjningarna så blåser båten ut från bryggan, ofta med fören först.
  12. 1 point
    BT verktyget funkar troligen inte för elpatronen är lite inbyggd/infälld, se bild i #1 Automatöversättning till amazon.se ger lite konstiga rubriker vilket kan förklara att mitt googlande på förväntade produktnamn inte funkade på denna site. "BGS 3455 | nyckelinsats sexkant | 20 mm (3/4 tum) | SW 55 mm". Tack för hjälpen.🙏
  13. 1 point
    Är dom vegatarianer så är det Ok.🥑🥑🥑
  14. 1 point
    Amazon.se har 55 mm hylsa för 220:-. Köp något mer för 9:- så är du uppe i fraktfritt. Kanske en adapter 3/4"->1/2" om du inte har 3/4" skaft?
  15. 1 point
    Så kan det vara, men jag chansade på att den ovala manöverpanelen hörde till motorn.
  16. 1 point
    Jag ser en havererad segelbåtsmast eller bom som är snedkapad och två aluminiumplattor med fyra hål i vardera som är hopsvetsade med två svetssträngar. En havererad mast hittar du säkert närmare än du tror och två aluminiumplattor kan du hitta billigt på någon skrot. Fixa till delarna som du vill ha dem och uppsök någon som kan lägga två svetsar i aluminium. Ett vitt svetsjobb kan väl kosta upp mot en femhundring om du har otur, men har du tur får du det gjort gratis. Då brukar jag åka förbi med lite fikabröd eller en fruktkorg som tack.
  17. 1 point
    Appropå Geofence komplement: Om eventuell tjuv slår på strömmen ombord kommer AISen att börja sända båtens position. Jag har skapat en flotta hos Marinetraffic och kan konfa så att Marinetraffic skickar mejl tex när båten lämnar hamnen eller kommer till ny hamn. Brukar funka men ibland har mejlen "fastnat" / ej sänts från Marinetraffic. Har lagt in 2 av mina bästa seglarkompisar till min flotta för att se när deras båtar rör på sig. Gratis ingår X antal mejl och sedan kostar det pengar om man vill skicka fler notifieringar.
  18. 1 point
    Tack. Ja, så tolkar jag det också.
  19. 1 point
    Om 3 papp är mkt eller lite för detta har jag ingen aning om. Jag var mest nyfiken på att jämföra eftersom jag inte har nån aning om vad det kostar med såna metallarbeten. Och det är sant, även med en bra maskinpark är det säker ett par timmars jobb plus material. oavsett vill jag inte lägga mer pengar än nödvändigt på fästet. Jag behöver egentligen inte ett sånt torn, var mest ute efter en färdig platta att fästa för att spara tid. Jag har en targabåge och överväger istället att bara konstruera en platta och fästa mellan targabågen och radarn. En bit plyfa, lite glasfiber och topcoat är allt som behövs. Några timmar av min tid såklart men så är det väl om man vill spara några spänn.
  20. 1 point
    För dryga 55 år sedan, när vi bodde i norra värmland, så kördes virke ned till älven, för flottning, från avverkningsplatserna upp i bergen. Det jag minns var att det innan dess kördes med häst. Spännande, för vi fick ibland hoppa upp på lasset och följa med. Trodde vi styrde hästen med tömmarna, men icke, hösten följde körsla (vägen i djupa snön). Efter hästarna kom helbandsmaskiner. Vill minnas att jag läste Allis Chalmers i fronten. Hiskeliga maskiner, utan vresig hytt eller båge. Riktiga vidunder. Stor fet sits med ryggstöd och styrspakar. Det var stora dieselmotorer, inte alls samma bränsle som till fars MC. Kördes varje vardag, hela vintern. Brukade startas upp då vi gick till skolbilen. Stora långa batterier drog igång maskineriet. Far var intresserad och förklarade för oss. När det var kallare än - 20, så eldades det nästan en halv timme under motorn. En tuss av tidningspapper, indränkt med nafta, tändes med tändsticka och slängdes in i insuget, samtidigt som startmotorn kördes. Ett kraftigt dunkande ljud hördes och svarta rökpuffar sköt upp ur avgasröret. Ibland med någon rökring. Snart kom flera cylindrar igång. Ja det var en verklig upplevelse dessa mornar. Mycket ljud o vibrationer. Huga vad de gick genom snön. Vissa år nästan 1.5 meter djup. Kommer inte ihåg hur många långa timmerkälkar var o en drog, men säkert mer än fem. Hördes på flera km:s håll, innan de kom förbi i kvällsmörkret med strålkastarna i fronten tända och skramlande järnband. Nåt jag drömmer om än ibland. - Detta om att starta dieselmotorer i stark kyla.
  21. 1 point
    Vill å det bestämdaste avråda från att köpa dessa motorer, samt andra modeller som annonseras på Blocket. Marinkonverterade bilmotorer med omgjorda bilvevaxlar. Mkt rödfärg. Flera personer som köpt dessa ganska dyra motorer har haft haverier inom ett år efter köpet. L B
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy