Jump to content
Sunday 11 April 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 02/09/2021 in all areas

  1. 3 points
    Kompassen skall vara full. (Därför är det sprit i den.🥳) Det finns en kompensator i den som kompenserar för temperaturväxlingarna. Det är lite knepigt att fylla dom, men det går, har jobbat med kompasser hela 60talet. Håller kompassen så att påfyllningshålet är uppåt, fyller med liten tratt så mycket det går. Den sista luften lirkas ut när man med en exv. injektionsspruta fyller på "under" vätskeytan. Ruska om kompassen och låt den stå, nästa dag kan det synas luft i den. Bara att fylla igen, med sprutan.
  2. 3 points
    Jag lägger ingen värdering i om det är rimligt att göra installationen på din båt eller inte, men INGA investeringar i en båt ska göras för att de höjer andrahandsvärdet. Visst kan de göra det, men inte lika mycket som installationen kostade. Du får aldrig tillbaka pengarna du lägger på båten. Alla investeringar i båten måste vara investeringar i din egen glädje av båtlivet.
  3. 2 points
    En hyllning till båda båtarna: https://sittbrunnen.se/havsbiblioteket/janken-seglar/1945-nisses-batval
  4. 2 points
    Mailade Redknows som numera ingår i Yachtsafe/Vetel och frågade vad det var som slutade fungera och här deras svar. Tolkar det som att sms till enheten kommer fortsätta fungera med svar från enheten och gissar att när man ringer den för att få positionen, eller när den larmar för geofence, så kommer den inte svara med positionen och länk till karta. Hej Christer! Tack för ditt mail. Sedan i mars har vi uppdaterat och utvecklat databasen för att den fortsatt ska fungera. Databasen är en förutsättning primärt för att larm ska kunna konfigureras, uppdateras, byta ägare samt för att skicka ny information till larmen (ex ny larmmottagare, byta telefonnummer, byta geografiskt stängsel sk geofence etc). Det som vi kommer göra den 28/2 är att vi säkerställer att alla konton med tillhörande tjänst kommer ha sina larm i databasen samt att deras konton finns kvar. De som inte går vidare med tjänsten kommer inte att ha kvar sina konton i databasen vilket gör att de aldrig kommer kunna göra några ändringar. Dock så finns ju redan befintliga inställningar på larmenheten så de kommer kunna använda sina befintliga larm även efter den 28/2 men ingenting kommer att skickas till vår databas (som det gör i dagsläget) och ingenting kommer att lagras. Det de kan göra då är alltså att skicka SMS till och ta emot SMS från själva larmenheten. Det innebär ur en försäkringssynpunkt att du mer eller mindre inte kommer kunna bevisa att larmet var aktivt eller påslaget vid stöldtillfället om du mot förmodan inte får ett larm (vilket händer). För dem som har tjänsten så kommer vi både via databas samt vår operatör kunna vara behjälpliga om något sådant skulle ske. Så det är egentligen det som vi kommer att göra från vår sida när vi stänger ner. Ett nytt SIM-kort ifrån oss innebär att du får en heltäckande tjänst för ditt larm som gör att det alltid är aktivt och att du har tillgång till full support och felsökning. För 540 kr/år får du: – Ett larm som alltid är uppkopplat (försäkringsfördel) – Service & Support – SIM-kort som är tankat med kommunikationer (SMS/Data) och som inte inaktiveras. – 20% rabatt på ordinarie pris när du köper ett nytt larm av oss – Systemstöd i form av app och kundinloggning – Utveckling och drift av system – Hjälp vid eventuell stöld. Du är alltid varmt välkommen att höra av dig till mig med frågor eller funderingar. Återkom även om det är något jag behöver förtydliga/missat att svara på! Med vänliga hälsningar Sara Yachtsafe Support Team VETEL AB Bror Nilssons Gata 16 SE-417 55 Göteborg Sweden www.yachtsafe.se
  5. 1 point
    Tro banne mig att jag fick lite vårkänning i dag när den här tuffade förbi på Sandviksgatan i Vasa. Den tog en lov vid simhallen, kanske de kollade hur stora dörrar simhallen har 🙂
  6. 1 point
    Plötsligt händer det! 🌞 ⛱️ 🍡 🚤
  7. 1 point
    Något i den här stilen kanske, ev. med uppvikta "vingar"!? Kan vara bra med några remsor halkskyddstejp också. Borde räcka att ha det på vingarna så att man inte halkar av så lätt. Då slipper du ha så mycket "ful" halkskyddstejp som slits där man går oftast. Kanske kan du göra det övre steget lite smalare, det behöver ju egentligen inte sticka ut något alls. Utan utstick blir det ju lite lättare att hitta det nedre steget och så får man bort en snubelrisk när man går upp. Lycka till med bygget! Mackey
  8. 1 point
    Den verkar intressant! Smidigt att slippa kabeldragning och att kunna se laddstatus, mm. i telefonen. Just nu 1490:- kronor på SeaSea. PS Ni som vet att jag är nöjd med att läsa av en voltmeter ska inte tro att jag tänker köpa denna batterimonitor, fast det kliar lite i fingrarna faktiskt.
  9. 1 point
    Då får du flytta till framsidan.
  10. 1 point
    Hej Sniporna som byggdes i Vallda av Göran Johansson som hade Västkust Armerad Plast hette Västkustsnipan. Västkustsnipan var 26 fot, Göran byggde också en julle på drygt 20 fot. Någon Västkustsnipa är det inte. Hälsningar Ove
  11. 1 point
    Om det inte är alkohol i kompassen, det är bara att ta ett smakprov, så kan du fylla den med lampolja. Det kan man göra själv, jag använder en injektionspruta för att kunna fylla "under ytan" då pressas luften upp genom påfyllningshålet. Vrid kompassen mycket sakta varvet runt och kolla att den inte hänger sej. "Hackar" den i rörelsen är lagringen sliten och bör bytas.
  12. 1 point
    Det är inget fel i det eftersom kompassen påverkas av annat än jordens magnetfält, tex motor och elprylar. För att säkert kunna använda kompassen när du navigerar behöver du gå ut (med båten) och deviera kompassen. Dvs skapa en deviationstabell. Eftersom deviationen beror av vilken kurs du håller behöver kompassen kollas på flera kurser. I den här tråden finns det beskrivet hur du går till väga. Enkelt uttryckt: Deviationstabellen använder du sedan för att "översätta" en kurs man fått ur sjökortet till den kurs du skall styra på din kompass. Detsamma gäller även åt andra hållet, kompasskurs -> sjökort. Sedan har du även missvisning att ta hänsyn till (hur mycket den magnetiska nordpolen skiljer sig från den geografiska nordpolen). Vill du bara se att kompassen reagerar och rör sig fritt kan du testa det med en magnet. Det är en särdeles fin kompass du har.
  13. 1 point
    Här har jag en bestämd uppfattning, och det är NEJ ! Ytan anoden sitter mot skall vara metallren. Finns dessutom ingen anledning att bottenmåla den ytan, då anoden skall sitta så tajt att det knappast får plats någon beväxning - om det nu är därför någon skulle få för sig att måla. Skruvarna som anoden monteras med är inte alltid så bra som man tror (kan t.o.m. vara oxiderade, dvs isolerande), och att hänga upp hela funktionen på dem är feltänkt. De skall i första hand fixa fast anoden mekaniskt, inte elektriskt. Edit: Då jag testade anoder åt PB för många år sedan var det just materialet i skruvarna som varierade, mer än zinklegeringen. Och där fanns en stor känd båttillbehörsbutiks anoder med, och just dessa anoders medföljande skruvar hade då isolerande svart oxidskikt. Tillverkaren motiverade det med att det var snyggare och anoden skulle ju ändå monteras på en omålad, elektriskt ledande yta...
  14. 1 point
    Jag blandade diskmedel, glycerol och vatten, googla recept på såpbubblor för mängderna. Provade först att spraya med sprayflaska utan resultat. Det blev mycket bubblor och jag hittade ingen läcka. Försök två med pensel gick mycket bättre. Min gummibåt läckte nog ungefär som din, kanske något mindre.
  15. 1 point
    För att bryta trådkapningen av Mackeys tråd kring jolle-motorer så startar jag denna tråd för att bolla idéer kring elmotorer för huvudfarkosten (i mitt fall en Sunwind 26, 2tons segelbåt). Gjorde en sökning på skoj och fann denna motor på Alibaba, den största varianten bör i teorin kunna framdriva en 2tons segelbåt. Min nuvarande md5 ska ge 7,5hästar om jag inte mins fel, sedan tar generator en del, 40 års ålder tar väl en del till men det har iaf räckt bra. Min initiala tanke var att sätta denna som en utombordare på akterspegeln och ha kvar md5an mest för att testa funktion, + det här med hängslen och livrem. Problemet är väl att just denna motor vill ha 48V, vilket kräver en del batterier om man t.ex vill komma upp i en 200Ah bank. Som räkneexempel kan man köpa 100Ah på BT för 1399:-, blir i runda slängar 11200:- för 8 batterier (2 paralleller á 4 batterier). Ovan nämnda motor kommer hem i enstaka ex för 4-5k SEK. Den bygges efter beställning så vill man ha den med reglage för någon typ av "inombords"-montering så bör det fungera väl, motorn sitter i vattnet vilket löser kylning och näst in till helt ljudlös framdrift. MEN, denna tråd är inte en projekttråd, utan en idé-tråd där alla kan slänga in idéer och tankar, såga andras tankar, hylla sina egna och komma med roliga kommentarer, precis som vi brukar här
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy