Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-02-08 på alla områden

  1. 4 poäng
    Tro banne mig att jag fick lite vårkänning i dag när den här tuffade förbi på Sandviksgatan i Vasa. Den tog en lov vid simhallen, kanske de kollade hur stora dörrar simhallen har 🙂
  2. 2 poäng
    Ja, oj så mycket avgifter! Jag bodde 4 år i Italien och har fortfarande kontakter där. Jag hade även en båt där - men inte registreringspliktig. När vi flyttade dit från Tyskland ville de ha alla möjliga konstiga avgifter täckta för att registrera vår 4 år gamla SAAB - min italienska firma betalade utan tvekan . Samma sak när vi skulle flytta där ifrån, men då kollade jag med svenska myndigheter. Avregistrering/ägarbytes/...-avgifter??? Nä sa de, kör du hit bilen med dina italienska skyltar så tar vi hand om resten. Sagt och gjort. Betalade 450 kr i Sverige för inregistrering och sen skickade de ner skyltar och italienska papper till Italien. Hur ska ni ta hem båten, köra den eller på lastbil - eller ska den ligga i Italien? Ska ni ta den på lastbil så hade jag bara sett till att ha ett ägarbevis eller kvitto. Förra ägaren får stå för avregistrering - helt orimligt att kräva det av er. Ska ni köra hem vattenvägen så hade jag registrerat den svensk själv och låtit dem avregistrera där på sin bekostnad, jag ser inte hur det blev ert problem...
  3. 2 poäng
    Det är inget fel i det eftersom kompassen påverkas av annat än jordens magnetfält, tex motor och elprylar. För att säkert kunna använda kompassen när du navigerar behöver du gå ut (med båten) och deviera kompassen. Dvs skapa en deviationstabell. Eftersom deviationen beror av vilken kurs du håller behöver kompassen kollas på flera kurser. I den här tråden finns det beskrivet hur du går till väga. Enkelt uttryckt: Deviationstabellen använder du sedan för att "översätta" en kurs man fått ur sjökortet till den kurs du skall styra på din kompass. Detsamma gäller även åt andra hållet, kompasskurs -> sjökort. Sedan har du även missvisning att ta hänsyn till (hur mycket den magnetiska nordpolen skiljer sig från den geografiska nordpolen). Vill du bara se att kompassen reagerar och rör sig fritt kan du testa det med en magnet. Det är en särdeles fin kompass du har.
  4. 1 poäng
    Tack för svaren! Det kommer sitta en 6hk 4 stånk på båten isf! Kom över den billigt hos den lokala handlaren. Båten kommer köpas ny, så räknar kallt med att den är utan skador...men bra att veta för framtiden👍 Ni som uppenbarligen har brukat båten en del, går det ställa sig på relingen utan att den välter? El stå och fiska på tofterna utan att det blir för vingligt? Försöker bilda mig en uppfattning om stabiliteten😊
  5. 1 poäng
    En bra båt som rör sig fint i sjön! Jag har kört min med olika motorer, 2hp, 4hp, 6hp och 9,9hp och fartmässigt är inte skillnaden så stor som man skulle kunna tro. Det är ju en båt som gliiider genom vattnet och det kräver inte så mycket kraft. Jag skulle nog välja 6hp för lite marginal för motsjö och motvind. Den är stabil och bra att röra sig i, delvis beroende på bredden men också tyngden i skrovet. Den har dessutom rätt form för att funka bra vid rodd. När jag läser igenom min text inser jag att jag måste påpeka att jag inte är försäljare eller tillverkare av Theribåtar utan ägare av en vettig rodd/snurrebåt.😃
  6. 1 poäng
    Japp, en redig badbrygga som buffert över dreven/ roder är ju fint att ha och ofta är det ju helt riktigt grunt, som på min egen plats, där det egentligen hade varit perfekt att backa in i annat fall.
  7. 1 poäng
    Vis av erfarenhet, haft några större båtar utan sido dörr (40-46 fot). Där jag körd båtarna regelbundet själv. Dockmate är kul, men det är för liten båt för att du skall ha maximal glädje av den. Båten du kikar på är såpass tung att du med god marginal kan köra fram till platsen där du skall lägga till och knyta fast båten. Är det såpass blåsigt att du inte kan hantera det själv är det troligtvis för blåsigt även om ni är två. Det är en enorm skillnad att lägga till med stor båt jmf en liten. Min minsta båt var 18 fot, kastade i ankare siktade ungefär där jag ville lägga till. Gick fram, tog en lång tamp, skjöt ut båten från land, förtöjde i land och drog in båten. En större båt släpper jag ankaret, siktar i princip på det grässtrået jag vill ligga mot. Stannar med motorerna, låser ankarspelet går fram och tar med tamparna, förtöjer i lämpligt & tightar upp ankaret. Jag har alltid gillat prylar, men testa först och lär dig hantera båten utan alla gadjets.
  8. 1 poäng
    Om det inte är alkohol i kompassen, det är bara att ta ett smakprov, så kan du fylla den med lampolja. Det kan man göra själv, jag använder en injektionspruta för att kunna fylla "under ytan" då pressas luften upp genom påfyllningshålet. Vrid kompassen mycket sakta varvet runt och kolla att den inte hänger sej. "Hackar" den i rörelsen är lagringen sliten och bör bytas.
  9. 1 poäng
    Tips! Det finns ett meu023r på blocket för 200:-. Södertälje-Trelleborg. 9 februari 2021.
  10. 1 poäng
    Det är faktiskt mer korrekt att säga justera. Det fel som inte går att justera bort blir en deviation, som sedan presenteras i en deviationstabell.
  11. 1 poäng
    Tack för råd, tid och tips, ni vet vilka ni är! Nu går handpenningen iväg med förhoppningen att kunna hämta en färdig båt i slutet av april. Ses på vattnet..
  12. 1 poäng
    Verkligen vacker kompass, jag skulle lämna in den till Lyth i Fjugesta för att få den professionellt servad👍
  13. 1 poäng
    Det går väl an om det är en flytbrygga som ligger på fritt vatten. Annars känns det nervöst om man kan riskera drev, propeller och/eller roder om det är grunt alldeles intill bryggan, som det ofta är.
  14. 1 poäng
    Hej! Ja den är jättesnygg! Att sticka ut hakan och skriva att ”alla kompasser visar fel” är kanske att ta i. Men som @McLasse skrev ovan beror det många gånger på magnetism i omgivningen. Jag har en kompass som visar omkring 90° fel varje gång någon spolar på den elektriska toaletten ombord, eftersom kabeln till denna passerar alldeles bakom kompassen. Det är ju ganska lätt att flytta undran den kabeln, men ja du vet, det skall kommas ihåg och fixas också... Högtalare nära kompassen är det klassiska misstaget, och det var väl nån fransk språkkurs på kassettbandspelare i en dålig men legendarisk svenskt ”båt och kanalfilm” som fick båten på fel kurs, men det spelade mindre roll då hela filmen redan var ordentligt ur kurs.... (ändå blev det efterföljare)... En del, kanske många? olika kompasser kan man själv justera eller mer riktigt ”deviera”. Det kan finnas små ”justerskruvar” någonstans, en för N-S och en för V-E. Dessa skall skruvas på med en icke magnetisk skruvmejsel, jag har täljt till ett grillspett av trä och justerat med. Jag har gjort som så att jag gått med båten på en känd kurs som man egentligen skall ta ut i sjökortet, men jag har kollat aktuell kurs i en navigator och justerat efter den, bytt kurs och justerat igen osv, tills det stämmer så bra som möjligt. Helt exakt blir det inte, och då är det ju bra att ha en deviationstabell. Fattas vätska... ja det är ju alkohol i kompasserna, och enligt sägen skall abstinenta sjömän druckit upp kompassvätskan då de närmade sig land och inte längre behövde kompassen. Om det är sant eller ej vågar jag inte säga. Men det brukar alltid finnas en luftbubbla i gamla kompasser. Kompasser är väl kanske ingenting man reparerar själv, du kan ju googla upp nån firma, Jag fann Flotecmarin som kan fixa din kompass, från 2000 kr och uppåt för en fritidsbåtskompass. Men det finns fler firmor. Men som sagt, den är jättesnygg, var rädd om den! Och den är ju värd en professionell översyn kan jag tycka.
  15. 1 poäng
    Bogpropeller i aktern brukar kallas för "häckpropeller". Jag har båt med drev, och bogpropeller, borde vara jämförbart med utombordare ur manövreringssynpunkt. Även om det kan vara trixigt ibland känner jag inget behov av en häckpropeller, som du skriver går det att manövrera diagonalt, fullt roderutslag mot sb, sakta back och med stöd av bogpropellern går det rätt så bra att få in båten långsides på en trång plats. Jag har nog heller inte riktigt förstått den fulla innebörden att förse en båt med dubbla motorer och propellrar med en häckpropeller, men klart det gör ju iallafall inte manövreringen svårare. Frågan har diskuterats tidigare här på MG flera gånger. Däremot på motorbåt med singelmontage och rak axel är det ju värdefullt med såväl bog- som häckpropeller, att backa en båt med axel är ofta ett lotteri, med enbart nitlotter, men ofta drar båten åt ena eller andra hållet, beroende på om propellern är höger- eller vänstergående. Det vanligaste är att båten drar åt sb vid back. Men jag tror du kan öva på långsides tilläggning genom att vrida ratten fullt åt ena hållet och backa långsamt och ge små "puffar" på bogisen. Med övning kan du sedan få båten dit du vill, sedan kan ju vinden få din båt ur läge och kurs också, men man kan ju även utnyttja vindan och låt den driva båten i rätt riktning. Kolla seglarnas vindexar och flaggor i land innan du påbörjar dina tilläggningsmanövrar så har du iallafall ett hum om hur vinden kan påverka din båt och ditt tålamod.. Även strömmen kan få din båt ur läge, men motorbåtar påverkas nog mer av vinden då de inte har så stor undervattenskropp vilken strömmen kan få tag i. Det finns inga dumma frågor, däremot mer eller mindre korkade svar!
  16. 1 poäng
    Efter kraftiga snöfall och vid (och efter) kraftig vind är det lämpligt att besöka sin båt. Sedan är det ju bra att man hjälper varandra att hålla lite koll, men det är inget man ska räkna med tycker jag. Vi har medlemsnummer angivet på stötning/pallning så man kan alltid få kontakt med den man tycker borde se över sin båt lite extra.
  17. 1 poäng
    Så gör jag också, men inte min fru. Nu är det ju bara jag - av oss två - som seglar ensam så frugan har aldrig något behov av att inte går på den vanliga toan.
  18. 1 poäng
    Jag tror inte att det varit på tal ännu i denna diskussion... aktern mot bryggan. Här i Bohuslän förtöjer man inte så, och dom som ändå gör det anses vara exhebionister som vill synas från bryggan. Vi andra vet att det ofta är orent vatten alldeles intill bryggorna, vi är rädda om roder, propellrar och drev då det många gånger är grunt och stenigt nedanför bryggkanten. Många gånger har också bryggägarna låtit placera bryggan i lä från sydvästen, och då kan det ju också finnas en vinning att då få fören mot vinden.
  19. 1 poäng
    Inte alltid jag har förståndet med mig, vare sig på land eller sjön. Mycket annat som pockar på... 😇
  20. 1 poäng
    Den skall användas med förstånd. Jag har bara positiva erfarenheter av den.
  21. 1 poäng
    Min bojfångare "Jack" trär linan genom öglan. Enkelt att lägga loss, bara att dra ur linan
  22. 1 poäng
    Det finns ett par sätt att slippa bli lurad. 1. Om det är nåt man siktat in sig på men som inte är så tidskritiskt att man inte kan vänta på ett bra pris, så är det bra att regelbundet kolla priserna på olika ställen (det gör man förmodligen redan i det läget). Då bygger man upp en känsla för normalpriset, och då blir det lätt att värdera ett sänkt pris. 2. Kolla prisjämförelsesajternas statistik. Man kan se en graf över prisutveckling över tid. Om det sticker uppåt strax innan en sänkning syns det tydligt...
  23. 1 poäng
    Eller så blir det otydligare... Jag tror det beror på hur man ser bilder, tolkar information och vad man sett och använt tidigare som är mest avgörande för hur man vill att något presenteras. Ett annat exempel är trimplansknapparna. Ska de visa vad timplanen gör eller vad båten gör. Det viktigaste är ju trots allt att användaren är nöjd.
  24. 1 poäng
    Ursäkta och förlåt om jag petar i lite smolk i din glädjebägaren, men... Varför väljer man att presentera 40° roderutslag med en visare som pekar i 120°? Varför väljer man inte att låta visaren vara rodret och låta centrumet vara hjärtstocken eller drevinfästningen. Det är ju inte alltid ett instrument kan avbilda verkligheten, men när det kan det måste detta ju vara att föredra tycker i alla fall jag. Det kommer att bli jättebra och fungera i alla fall, det är bara så dumt...
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...