Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-02-07 på alla områden

  1. 3 poäng
    Jo det kan nog vara en bra idé. Eller så gör man som en jag läste om för nåt år sedan.... Det första han gjorde när han kom hem med sin sprillans nya Honda av modell större var att penselmåla hela snurran med Biltemas rödbruna rostskyddsprimer. Skulle tro han får ha kvar den resten av livet.😁
  2. 2 poäng
    På finska facebookgruppen Retro- ja vintageveneet blev det napp. Tornado. Ritad av Keijo Parkkunen. Åbo Båtvarf producerade. Exportmodellen hette FinTornado. På bilden konstruktören själv.
  3. 1 poäng
    Ja, det lär vara effektivt. Bara svårt att få frugan med på den planen... Själv tycker jag helt klart att det finns en finess i att saker är fula, för då får man ha dem för sig själv 🙂
  4. 1 poäng
    Största risken är nog att man är för försiktig när man drar åt skruven/skruvarna som håller anoden på plats. Är man osäker och/eller nyfiken kan man ju montera sin anod och sedan mäta resistansen mellan anod och någon olackerad del på samma "skyddsobjekt". Brukar bli ungefär 0 Ohm om allt är rätt gjort.
  5. 1 poäng
    Jag skulle köpa den för 78 000:- kronor i Sverige.
  6. 1 poäng
    Efter kraftiga snöfall och vid (och efter) kraftig vind är det lämpligt att besöka sin båt. Sedan är det ju bra att man hjälper varandra att hålla lite koll, men det är inget man ska räkna med tycker jag. Vi har medlemsnummer angivet på stötning/pallning så man kan alltid få kontakt med den man tycker borde se över sin båt lite extra.
  7. 1 poäng
    OM jag hade en stor utombordare så skulle jag låta lacka om motorn i någon snygg färg som matchar båten. Jag inbillar mig att snurran och båten då blir mindre attraktiv att stjäla. Finns det något alternativt konto som kan bekosta något? Det låter ju jättebra! Misstänker att du menar att man kan öka resurserna för Polis, Tull och KBV.
  8. 1 poäng
    Angående bogserbåten Herkules (och att tömma blåsan): För flera år sedan låg vi vid den inre av Huöarna, där i spiltan vid den lodräta granitväggen. Det var som vanligt en hel del andra båtar där. Det grillades, men vi hade köpt havskräfta (alltid i singularis oavsett antal). Solen började bli röd och signalerade därmed att den var påväg nedåt. Det började tränga på, och samtidigt som jag skulle gå över berget hör jag @Lasse-Ls Herkules omisskännliga motorljud. Nu var blåsan mer än välfylld, men jag ville se bogserbåten i sundet eller kanalen mellan huöarna och fastlandet. Jag hörde tydligt motorljudet, men inte fasiken såg jag nån båt... och den borde ju vara i kanalen nu eftersom jag så tydligt hörde den, men ingen bogserbåt eller annan båt i sikte. Fick iallafall tömt urinblåsan, i lä. Går tillbaka och nu hör jag ljudet igen, men nu låter det annorlunda, en annan gammal båt? Njae låter mer som en antik traktor, Lanz Bulldog eller liknande, alla vet väl hur en sådan tändkuletraktor låter? En sådan traktor man startar genom att lossa ratt och rattstång för att sätta i ett ”hål på sidan” och dra runt motorn med... Nej, inga K-märkta båtar, absolut inga traktorer och inte ens någon tändkulemotor. Då blåser S/S Bohuslän för back i maskin, tre korta... inte heller den båten synes, och varför i herrans namn skulle den backa just här? När jag som bäst funderade på om jag hade ljudhallunicationer fick gåtan sin lösning. Ett sällskap på andra sidan den lilla viken hade en så kallad ”bergsprängare” i begreppet ”portabel kraftfull radio och CD-spelare (sannolikt också utrustad med en kassettbandspelare)” och man bjöd inte på AC/DC ”Highway to Hell” eller Lips n’ cooperateds ”Funkytown”, utan det spelades valda spår från CD-skivor inköpta i Lysekil veckan innan då det där var ”Tändkulans dag” där man inköpt CD-skivor med berömda tändkulemotorer och ett urval av olika ångvisslor i HI-FI stereo! Litet senare återställdes oordningen då man istället spelade bland annat ”Mellan Domus och Paley” och ”Jag trivs bäst på öppen anstalt, nära dörren vill jag bo” och fixade därmed spontan allsång. Sedan tystnade det samtidigt som det var läggdax för de små barnen och de överåriga pensionärerna.
  9. 1 poäng
    Det är en Selco Selspeed 15/Selfleet Rimini. Sent 60-tal.
  10. 1 poäng
    Det är en Selco Selspeed 15, eller Selfleet Rimini som den hette i Sverige.
  11. 1 poäng
    Merparten av anoderna till drev och utombordare är gjutna så att anodens undersida till stor del inte har anliggning mot underlaget, det är skruven som står för förbindelsen vare sig man vill eller inte. Likadant på större tackor med ingjuten plattstång, stången är bockad så att det blir ett mellanrum mellan anoden och skrovet. Det krävs ytbehandling för att få ett fullgott korrosionsskydd.
  12. 1 poäng
    Här har jag en bestämd uppfattning, och det är NEJ ! Ytan anoden sitter mot skall vara metallren. Finns dessutom ingen anledning att bottenmåla den ytan, då anoden skall sitta så tajt att det knappast får plats någon beväxning - om det nu är därför någon skulle få för sig att måla. Skruvarna som anoden monteras med är inte alltid så bra som man tror (kan t.o.m. vara oxiderade, dvs isolerande), och att hänga upp hela funktionen på dem är feltänkt. De skall i första hand fixa fast anoden mekaniskt, inte elektriskt. Edit: Då jag testade anoder åt PB för många år sedan var det just materialet i skruvarna som varierade, mer än zinklegeringen. Och där fanns en stor känd båttillbehörsbutiks anoder med, och just dessa anoders medföljande skruvar hade då isolerande svart oxidskikt. Tillverkaren motiverade det med att det var snyggare och anoden skulle ju ändå monteras på en omålad, elektriskt ledande yta...
  13. 1 poäng
    Även jag anser att antifouling under anoden är meningslöst, men det var inte riktigt frågan här. TS ska lacka sitt drev, och då är lämpligt att även ytan under anoden ytbehandlas.
  14. 1 poäng
    Haver en plastflaska som jag skurit av halva halsen på. Den går utmärkt att stoppa ner i galonbyxan. 🚾
  15. 1 poäng
    Det står envar fritt att göra som man vill såklart, men finns ingen anledning att inte lackera hela ytan, förutom gängan där anodens skruv ska sitta förstås. I skarven mellan olackad och lackad yta kommer för eller senare (troligare förr) korrosion göra så att lacken släpper, och då är det bättre att det sker under anoden så att drevet ser snyggt ut ett par år i alla fall.
  16. 1 poäng
    Även ytan där anoden sitter ska lackas, anodens fastsättningsskruv fungerar som förbindelse mellan anoden och drevet.
  17. 1 poäng
    Tja, ursäkta det är inte meningen att vara tyken på något sätt, men det var nog det första jag fick lära mig i ämnet ”bottenmålning” att se till att inte ens stänka eller droppa ens det minsta av färg på offeranoderna. Men då hade jag en gammal far som inte bara var båtägare sedan barnsben utan också klasskamrat med Bockstensmannen. Han hade alltså börjat med en urholkad ekstock och bytt upp sig, och vid den tiden han lärde mig bottenmålningens ädla kladderikonst hade han en Vindö i spegelblank mahogny, det var väl meningen att propellern där skulle skyddas med en anod där, kan jag tänka mig. Så måla först botten och drevet, montera sedan offeranoderna, på en renskrapad yta, tidigast dagen före sjösättning. Offeranoder byter man inför varje säsong, mina brukar vara till hälften förtärda av västerhavets korrosiva elektrolyt. Om du har en bogpropeller har du med stor sannolikhet även där en offeranod, och på en del motorer finns det offeranoder även i värmeväxlaren eller annorstädes i motorns kylsystem. Men ingen begär att man skall kunna allting, och om man inte frågar får man inte reda på någonting, det finns inga dumma frågor, men gott om korkade svar. Å andra sidan var det en gång för kanske tjugo år sedan en medelålders man som inte var någon nybörjare, som frågade mig vilken grundfärg som man skulle använda ”till dom däringa zinkblocken” och han skojade inte. Så skaffa nu passande offeranoder; zink om du har båten i saltvatten, magnesium om du har den i sötvatten! Sedan, när vi ändå är inne på det här med korrosion på drev av aluminiumlegering, se till att måla drevet och skölden med rätt sorts färg, det finns speciell drevfärg som INTE innehåller kopparföreningar som ”vanlig” bottenfärg gör. Det finns flera historier om aluminiumbåtägare som tappat gamla tidens kopparmynt i båten, och en vecka senare funnit båten sjunken med exakta cirkelrunda hål i botten, exakt lika stora som ett- eller femöringar. Och kåsören i Göteborgs-Posten som kunde använda sin Buster som såll eller durkslag sedan han bottenmålat den med samma bottenfärg som sin träbåt. Så det där med att ställa frågor är ungefär som att ta vara på andra människors misstag. Och man kan ju undra hur mycket bättre världen hade varit om nu alla idioter där ute hade gjort så istället för att begå samma misstag som andra redan gjort.
  18. 1 poäng
    Några bilder på beslagen och uppgifter på rördiametrar så kanske någon som har ett likadant kan hjälpa dig med erfarenheter.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...