Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-02-05 på alla områden

  1. 6 poäng
    Hej! Varning för ev. prishöjningar inför rean som Benns och Erlandsons startar nu! Jag har följt en del varor som jag tänkte passa på att köpa under våren och märkt att priserna ganska lägligt - inte för mig alltså - gått upp en hel del inför rean som startar nu. Priserna är nu ungefär de samma med rea som de var förut utan rea. Branschkollegorna ligger kvar på samma priser som tidigare så de är nu billigare utan rea jämfört med Benns och Erlandsons med rea. Någon annan som noterat liknande prishöjningar på Erlndsons eller Benns? Det kanske bara är på "mina varor" priserna stigit just nu, men var ändå uppmärksamma! Mackey
  2. 2 poäng
    Gjorde en liknande resa sista helgen i september 2019, Åkersberga till Varberg med nyinköpt begagnad båt, Ca 450 nm, ca 1500 liter diesel. 30 timmar inklusive paus på 5 timmar i Kalmar för att vänta på att macken öppnade. Tankade i Vaxholm, Kalmar och Helsingborg. Lite skumpigt vid landsort i Kuling, samt runt skånes sydkust. Fin resa, ölandsbron, falsterbokanalen samt öresundsbron på samma ben. Kalmarsund var kul, vattnet blev helt platt på natten, frostgrader och navigation med eniros app i telefonen (sjökortet som satt i plottern tog slut vid landsort, ersättningskortet böjde pinnarna i kontakten...) gick väldigt bra att köra efter fyrarna i drygt 25 knop på flybrige. Lycka till, bra provkörning av den nya båten inför sommarsäsongen.
  3. 2 poäng
    Sedan kan man undra om företagen ens själva har ordning på sina erbjudanden. När jag kontaktat dem har det ofta varit ganska snurrigt. Och en del verkar inte genomtänkt, se t ex Hjertmans rea nedan (samma skärmsida t.o.m. om man söker fram erbjudanden från just "Raymarine"): Antingen kan man köpa plottern/instrumentet utan givare för 10490:-. Eller köper man det med givare och betalar 1500:- mindre. Att dessa 8990:- sedan är precis vad paketet kostat med givare och sjökort på de flesta ställen sedan i somras är ju lite beklämmande. Inte heller vid "ordinarie pris" stämmer matematiken. Det skiljer en givare á 2.990:- mellan erbjudandena, men skillnaden i ordinarie pris är bara vara hälften, 1500:-.
  4. 2 poäng
    Kan också nämnas att jag skarvat kätting med nämnda Biltemalänkar vid motorlyft på både bil och båt. M8-länken klarade i alla fall 700kg dieselmotor utan någon som helst deformation och gick utmärkt att skruva upp efteråt. Detsamma efter att jag lyft en hel bilkaross med samma länk inblandad. @johan_sjobjorn: Den haken ser jag inga problem med vid bojförtöjning. I synnerhet inte till din båt. Förutom att slak lina måste till är ju stängningen fjäderbelastad. Och rätt förtöjd vid boj blir aldrig linan så slak.
  5. 2 poäng
    Jag använder en kraftig brandhake. Jag har en bojkrok i brandhake i en rulle med ankarband, och kan lätt byta bojkroken mot ett reservankare. Jag har nog den kraftigaste brandhaken som kan köpas i båttillbehörsbutik, min är kraftigare än den jag länkar till, minns inte om jag köpt den eller fått den av en kompis. Bandet i rullen är svårt att förtöja med, tycker jag, det får bli många varv med halvslag om pollaren för att det inte skall löpa, och om bandet är blött blir det värre. Jag köpte väl bandet och rullen för att det skall vara praktiskt, men tja, nöjd är jag inte. Så jag rekommenderar istället treslagen eller flätad lina, med en kaus i den yttre ändan, och i den en svirvel och en kraftig schackel eller brandhake/snabbschackel. Svirvel skall du ha då linan tillåts vrida sig så det inte uppstår kink.
  6. 1 poäng
    Kan vara bra att veta för er som skaffar larm som GeoSafe som inte stöder 4G. 2025 är väl lagom tills jag orkar dra alla sladdar klart till min egen GeoSafe, hoppas det finns ett trådlöst larm tills dess.. https://press.telia.se/pressreleases/telia-paaboerjar-utfasning-av-3g-foer-att-ge-plats-aat-ny-teknik-3070472
  7. 1 poäng
    Alla mobiltelefoner fungerar i alla operatörers nät för att ringa 112. Bara för att man inte kan kolla på film när man åker buss så ska man inte anta att det inte går att ringa ett nödsamtal. Det går t.o.m. att ringa nödsamtal utan att ha ett SIM-kort i mobilen.
  8. 1 poäng
    Jag prenumererar på deras nyhetsbrev och när det kommer är det lagom mycket nytt för att gå in och läsa.
  9. 1 poäng
    Det finns ett par sätt att slippa bli lurad. 1. Om det är nåt man siktat in sig på men som inte är så tidskritiskt att man inte kan vänta på ett bra pris, så är det bra att regelbundet kolla priserna på olika ställen (det gör man förmodligen redan i det läget). Då bygger man upp en känsla för normalpriset, och då blir det lätt att värdera ett sänkt pris. 2. Kolla prisjämförelsesajternas statistik. Man kan se en graf över prisutveckling över tid. Om det sticker uppåt strax innan en sänkning syns det tydligt...
  10. 1 poäng
    Är detta någon nyhet som presenteras? Har väl alltid varit så här hos alla företag som säljer.
  11. 1 poäng
    Tack ska ni ha. Alltid kunnigt folk på MG! 😃
  12. 1 poäng
    Just det! Köp en nya offeranoder, du skriver inte vad du har för drev, men på Volvo-Pentas drev är dom vanligen två, en cirkelformad innanför propellern, och en nästan rektangulär i nederkant på skölden. Det är olika anoder för sötvatten och havsvatten! Måtta ut var offeranoden skall sitta och slipa bort färgen på drevet och skölden just där, det skall vara metall mot metall!
  13. 1 poäng
    Ta bort den gamla anoden med färg på. Se till att ytan på drevet där anoden ska sitta är fri från färg och maskera sedan. Lacka med lackfärg och eller bottenfärg och montera sedan en ny anod
  14. 1 poäng
    Det gör jag också, men det är litet svårt att veta när sidan uppdateras. Jo, man får titta in lite då och då. Sedan är det kul att man kan tipsa om något man tror är intressant och faktiskt få gehör för sina tips ibland.
  15. 1 poäng
    En anod ska offras, dvs den ska inte målas och ha kontakt med metallen den ska skydda. Micke
  16. 1 poäng
    Startmotor och växellänkage på plats.
  17. 1 poäng
    Nä tyvärr, den står ute i snön med så har inte brytt mig så mycket. Skriv gärna här om du får reda på mer om båten, eller länka.
  18. 1 poäng
    OT Se på tusan. Proffsgrej av märket BlackDiamond. 2 st Låsringar, som förhindrar att låsmutter kan ge sig iväg, alternativt flytta sig iväg innåt mot lilla, änden av bygeln. Detta skulle då förhindra öppning av haken🤨 BT .
  19. 1 poäng
    Mail från Seasea kom nyss. Såg ju lovande ut, 20% på allt; Men så kollade man på första objektet man letade efter. Då var det bara 6% och på storebror 3%;
  20. 1 poäng
    Till ankare mm funkar säkerligen en brandkårshake. Lilla sprinten genom läppen som låser håller gott. Har inget med hakens hållfasthet att göra, bara förhindra att tampar o annat kan smyga ur. Samma funktion hos hakar som klättrare använder. Dock är dessa tillverkade av nån aluminiumlegering och är endast avsedda för klätterrep. En kätting- elle metallögla i t ex ankare, skulle snart orsaka skador på kroken. Skador som sen skär upp rep. Och använd absolut inte sådan som är märkta "Not for climbing". Nedan visas en klätterhake.
  21. 1 poäng
    Jag har noterat exakt samma sak. Kommer investera i lite nav-utrustning till den nya båten, och har följt priserna och erbjudandena ganska väl sedan i höstas. Några företag som du nämner utmärker sig, men även genom att inte speca eller labba med VAD som ingår. Typ "sjökort på köpet" eller "givare ingår". T ex att det nu är rea och lite nedsatt, men nu ingår inga sjökort istället..... Sedan finns det ett annat problem också - reavarorna finns inte alltid hemma. Kanske har jag haft otur, men av dem som jag beställt precis när erbjudandet kommit ut så kunde de flesta inte levereras förrän efter ett par månader (Hjertmans). Men de FAKTURERADES med en gång, trots att de inte fanns att tillgå. Så jag håller med. Se upp. Edit: Kollade just Bryggans priser på de Raymarineprylar jag letar efter. Och jo, de är på rea. Men med ett angivet och överstruket skyhögt ordinariepris som de inte haft på minst det halvåret jag haft koll. Dessutom kostar de nu samma (eller t.o.m. mer) än vad de gjorde före jul, och är inte billigare än vad alla andra säljer dem för. Precis samma reflektion som inlägget ovan. Är det ens lagligt, tro ? Men man kallar det ju "kampanj" och inte "rea", förstås...
  22. 1 poäng
    Japp, haken har jag ju redan och den är riktigt biffig. Vid bojförtöjning har jag aldrig varit orolig för att den skall öppnas. Jag tror att stängningen är fjäderbelastad men skall kolla upp den saken.
  23. 1 poäng
    Diskussionen rätt likt Flashback nu kan man tycka. En smartphone i vatten funkar dåligt att använda, särskilt om det är kallt i vattnet. Ibland är knappar faktiskt bra!
  24. 1 poäng
    Eller hur?! Väldigt vackra, allt krom och det smala, höga formspråket. Till och med förgasarlänkaget och chokespjällen är i metall. I slutet av 60-talet byttes det ut till plast och det har jag sett många spruckna och jäkliga exemplar av. Här var det bara att putsa lite. Däremot kan jag säga att rostfria kromlister monterade utanpå aluminiumkåpor leder till en fruktansvärd massa oxidering. Halva kåpan satt kvar på baksidan av listen.
  25. 1 poäng
    Tack, jag skaffade en sån brandhake på biltema men tror kanske att den variant jag hittade blir för klen. Nu sover jag inte på båten men vill ändå inte har några svaga länkar i min lösning. Skaffade rullen med tanken att det skall bli smidigare hanteringen än med min blyade lina som gärna trasslar sig. Hantera ankaret är normalt frugas område och allt jag kan göra för att underlätta borde ge bättre stämning ombord 🙂 Har noterat att många seglare har dessa rullar för bl.a ankring. Men inte så kul om det är svårt att få bandet att bita runt pollaren. I värsta fall är ankarbandet pengarna i sjön.
  26. 1 poäng
    Ankarrulle har jag fram i fören. Men den används bara när jag ska sänka eller fira upp ankaret. Väl nere med ankare, med tillräcklig löslina/tamp och backat fast ankaret i botten, så fångar jag upp linan utanför ankarrullen och förtöjer mot knap. Hopplöst att ha linan belastad vilande på rullen. Det blir bara oväsen o slammer.
  27. 1 poäng
    Jag tycker att det känns för klent. Bättre som jag ser det att ha en kraftigare variant. Däremot tycker jag att idén är god. Tänk sedan på att inte blanda material ur ett galvaniskt perspektiv. Även rostfritt har olika klassningar/legeringar...
  28. 1 poäng
    Jag hade gärna sett att man hade ett basnät på riktigt låga frekvenser, kanske 50 MHz eller så, för enbart SMS och tal. Men med extremt lång räckvidd i gengäld. Sen kan man ha data på högre frekvenser i tätbefolkade områden, ungefär som dagens 3G. Sen anser jag att all grundläggande infrastruktur (fysiska nät) ska vara statlig. Privata aktörer ska bara få hyra in sig som tjänsteleverantörer på dem. Nu har vi galenskapen att det sitter (minst!) dubbel utrustning på de flesta ställen, när samma pengar hade kunnat ge lite bättre täckning över större del av landet, till ett lägre pris (lägre overhead med bara en nätbyggare/ägare i stället för flera). I stället får vi ett ineffektivt lapptäcke utan servicegaranti till högre kostnad än nödvändigt. Ren idioti!
  29. 1 poäng
    För dryga 55 år sedan, när vi bodde i norra värmland, så kördes virke ned till älven, för flottning, från avverkningsplatserna upp i bergen. Det jag minns var att det innan dess kördes med häst. Spännande, för vi fick ibland hoppa upp på lasset och följa med. Trodde vi styrde hästen med tömmarna, men icke, hösten följde körsla (vägen i djupa snön). Efter hästarna kom helbandsmaskiner. Vill minnas att jag läste Allis Chalmers i fronten. Hiskeliga maskiner, utan vresig hytt eller båge. Riktiga vidunder. Stor fet sits med ryggstöd och styrspakar. Det var stora dieselmotorer, inte alls samma bränsle som till fars MC. Kördes varje vardag, hela vintern. Brukade startas upp då vi gick till skolbilen. Stora långa batterier drog igång maskineriet. Far var intresserad och förklarade för oss. När det var kallare än - 20, så eldades det nästan en halv timme under motorn. En tuss av tidningspapper, indränkt med nafta, tändes med tändsticka och slängdes in i insuget, samtidigt som startmotorn kördes. Ett kraftigt dunkande ljud hördes och svarta rökpuffar sköt upp ur avgasröret. Ibland med någon rökring. Snart kom flera cylindrar igång. Ja det var en verklig upplevelse dessa mornar. Mycket ljud o vibrationer. Huga vad de gick genom snön. Vissa år nästan 1.5 meter djup. Kommer inte ihåg hur många långa timmerkälkar var o en drog, men säkert mer än fem. Hördes på flera km:s håll, innan de kom förbi i kvällsmörkret med strålkastarna i fronten tända och skramlande järnband. Nåt jag drömmer om än ibland. - Detta om att starta dieselmotorer i stark kyla.
  30. 1 poäng
    En ny iPhone kostar ju som en bättre begagnad bil eller som ett nytt segel, jag gav 99 kr för min "nödtelefon". Jag håller den laddad. Den håller för övrigt laddningen väldigt bra. Stand-by-tid på över en vecka.
  31. 1 poäng
    Monterat pumpar med nya membran och ventiler, nya bränsleslangar (dyrt!), nya stift och fördelare med nytt bakelitlock. Filade bara brytarspetsarna, rörde ingenting annat. Såg ut som nytt så troligen har motorn servats nån gång för inte alltför länge sen. Kondensatorerna blir i princip aldrig dåliga så jag lät den sitta också. Observera den färgmatchade plastnippeln i vinrött! Kommer från en annan fördelare i mitt lager. Överdelen av fördelaren (inte magneten alltså) kommer från Anders block - originalet satt fast (mer och mer övertygad om att jag gav för mycket för motorn, men gjort är gjort). Löste allt gammalt fett, gjorde rent nipplarna och tryckte in X-1R. Snurrar fint. Förgasarna plockades isär och fick ligga i bensin ett dygn. Sedan blåste jag ur alla kanaler med tryckluft och packade om dem. Länkaget rengjort med scotchbrite och 5-56 och uppsmort med vanlig blå, penetrerande olja. Inget gnissel. Iddes inte ens mäta upp de olika statorerna efter att ha sett hur lindningar och kablar såg ut. Köpte ny från USA.
  32. 1 poäng
    Delar till Tony i Veddige för blästring och lackering.
  33. 1 poäng
    Tyvärr skilde också motorplattan mellan riggarna. Åkte upp till Anders på Tjörn som hjälpte mig att knacka ur tiltrören på båda riggarna genom att värma med gassvets och slå med slägga. Tog 71:ans byglar och 65:ans platta och riggrör. För säkerhets skull köpte jag ett komplett 650-block av Anders för 1500 kronor. Samma årsmodell som min eller möjligen en 66:a. Skulle visa sig vara en bra investering. Nedan kompressionstest av 65:ans motorblock med hjälp av renoverad startmotor från Anders block. Resultatet av komptestet var inte roligt. 40 psi på andra cylindern. Kanske ringar som sitter fast. Innebär att blocket måste rivas och vevaxel tas ur. Motorn var absolut inte värd pengarna! Men sån tur då att Anders block hade kanonkompression, 90 psi på alla cylindrar efter att ha stått i uthus i fem-tio år. Svårt oxiderat men några timmar med stålborste på vinkelkap, Dremel, scotchbrite och 5-56 samt aluminiumpolish..
  34. 1 poäng
    Blocket och riggen separerade. Satte en krok i taket på carporten och använde handvinsch. Smidigt. Tyvärr var tiltröret fastrostat i motorplattan. Försökte kapa men gick ej. Letade efter ny rigg, på 650 sitter Mercurys "stora rigg" som också återfinns på 800, 850 och alla raksexorna. Hittade en i Småland men den var av nyare modell utan tumskruvarna med plasthandtag. Fick uppgift om att enbart riggröret (som svänger motorn styrbord-babord) skilde mellan kort och lång rigg så min nioåring My (hemma förkyld) och jag åkte till Tibro och köpte en reservdelsmaskin från 1971.
  35. 1 poäng
    Det var just det man hade i början. Dessutom spridda över landet vilket gav en ytterligare större dynamik i artiklarna. Undertecknad var f.ö. en av dem. Minns att det t.o.m. var en sida marinrelaterat kåseri i varje nummer, och artikelskrivandet var såpass prestigelöst men med kvalitetstänk att det förekom att man granskade varandras artiklar för att få dem så rätt som möjligt. Men nya idéer gjorde att dessa skribenter till slut inte var välkomna, och det blev betydligt mer koncentrerat kring redaktionen i Huvudstaden. Och de som hängde med dem fick skriva. Men förändringen var inte uttalad, snarare var det en långsam process i det tysta. Men när man skickade ut Stockholmsfolk att göra reportagen ute i landet istället för att tala med den frilansare som redan bodde där och var expert på sina hemmavatten, var det uppenbart att något ändrats. Dr Diesel är väl den enda som egentligen blev kvar. Men han hade ju inte så långt till redaktionen.... Tyvärr kostar hög kvalitet. Så småningom - efter ägarbyten och rationaliseringar - tenderar en produkt att bara ha precis så hög kvalitet och inte mer än absolut nödvändig produktionskostnad att folk fortfarande köper den. Det är inget unikt för PB, utan allt har sin tid. Vid en brytpunkt vill eldsjälen gå vidare och skörda frukten av sin sådd. Och nya ägare med kapitalstyrka har ofta andra prioriteringar. Ibland går man dock för långt i rationaliseringen (försämringen), och folk slutar köpa. Då läggs tidningen/produkten ner. Men av de som är kvar samlas därför så småningom nästan alla på samma halvlåga nivå, med liknande innehåll och likriktning. Att läsa dem ger sällan något man inte redan visste, men har man inget annat att läsa så visst. Där är tyvärr de flesta båttidningar idag. Och därför läser jag ingen av dem numera.
  36. 1 poäng
    Ett kort Youtube-klipp från Sjöhistoriska museet om Mälar 22:an Emett som är den första byggda M22:an. https://www.youtube.com/watch?v=oH_Mi4y0DhU
  37. 1 poäng
    Ja det är väl bäst, och hoppas då att kablarna fram till stereon tål 15A, det lär ju bli 2,5mm2. Men om kabeln är mer än 4 meter (2x2 meter) skall du ha 4mm2 kabelarea.... Klicka på länken! Om nu stereon, mot förmodan, någon gång, skulle toppa 14 ampere innebär det att den drar 168 watt... se till att kylflänsen på baksidan av apparaten får god luftväxling...🔌 Men klart, om nu uteffekten anges till 4 x 40 watt, musikeffekt så skall ju den energin komma någonstans ifrån. Jag har kollat några bilstereoapparater nu på nätet, och som du skriver anges det ibland att man avsäkrar med 15A, men även med 5 och 10A. Ibland finns det inget angivet överhuvudtaget.
  38. 1 poäng
    Nej, det är inte 130F utan 0,13. Dels är det stort M, inte litet, dels är det så dessa var och ofta är märkta för just uF. Man märker f.ö. normalt inte ellyter i milliFarad, så även m skulle vara litet är det i princip alltid mikro. Googla så hittar du databladet och infon jag nämnde. Mallory har aldrig gjort något i närheten av det du tror det är. Läs och lär istället för att tro. Ljusbågar på flera dm ?!? Ljusbågar/överslag i luften bildas av hög spänning, inte ström. Man brukar räkna med 1kV/mm i torr luft. 2dm kräver alltså 200.000 V. Och här har du 12V. Lite gnistor - javisst. Men glöm långa ljusbågar, det är fysikaliskt omöjligt på 12V ! Tänk på att rekommendationerna du ger i tråden kan orsaka mycket allvarliga tillbud. Så innan du fortsätter skriva om kondensatorer, energi och hur man kan koppla, så Googla åtminstone lite. Edit: Nu Googlade jag lite åt dig. Titta på denna konding t ex https://www.ebay.com/itm/150000uF-15V-Large-Can-Electrolytic-Aluminum-Capacitor-15VDC-150000mfd-150-000-/142506611403?redirect=mobile
  39. 1 poäng
    Jag har inte installerat något LiFePO4-system ännu (mina AGM-batterier har några års livslängd kvar innan de är färdiga för pensionering) men under väntan så har jag förkovrat mig i allt jag hittat om tekniken. LiFePO4 som "batterikemival" är för mig självklart av säkerhetsskäl - minst riskfyllda litiumtekniken. Den extremt snabba uppladdningen (seglare med så lite motorkörning som möjligt), stort utrymme för effektuttaget (80% till skillnad från bly som inte bör gå under 50% och helst mindre än det) och extremt många laddningscykler är för mig viktiga faktorer inför kommande byte. Det finns många fallgropar som kan bli dyra om installationen är felaktig. Det verkar finns många "lycksökare" i litiumbatteribranchen. Jag har ställt frågor till en del försäljare om deras rekommendationer om hur enkelt o lätt det är att installera och fått svar som inte har gjort mig tryggare. 1-2 års garanti är ju inte värt mycket för den tiden klarar sig de flesta li-batterier även om installationen är dålig. Biltema ger 4 års garanti på ett enkelt o billigt blybatteri.... Jag har tyvärr även läst om dåliga paketeringar (batteripaket med inbyggd BMS) från välkända leverantörer. Mycket av mina grundkunskaper har jag hämtat från https://marinehowto.com/lifepo4-batteries-on-boats/ . Författaren jobbar med el i båtar och gör mycket tester själv. En del är väl raljerande skrivet men det finns mycket klokt i hans erfarenheter. När det blir dags för mig att byta så kommer det med största sannolikhet att bli ett paket med 200Ah-celler från GWL https://shop.gwl.eu/Winston-12V-sets/12V-2-4kW-LiFePO4-set-with-200Ah-cells-BMS-mobile-monitoring.html?cur=1 . Om det blir med deras BMS eller någon annan skyddslösning får framtiden utvisa när den tiden kommer. Komplettering med brytare för överladdning och underspänning så räknar jag med att installationen ska hålla resten av mitt båtliv https://shop.gwl.eu/Li-Ion-Technology/BMS123-Smart-Dual-Latching-Relay.html . Jag har redan en laddstyrutrustning från Sterling till mina nuvarande batterier så den delen är redan klar https://sterling-power.com/collections/alternator-to-battery-chargers Jag skulle aldrig köpa ett par paketerade batterier med okänd BMS-lösning och ett års garanti för över 20.000 kronor när jag kan få en lösning som jag känner mig tryggare med för 1.200 euro.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...