Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-02-02 på alla områden

  1. 3 poäng
    ISF är en organisation med egenintresse som jag väl skulle placera i samma fack som HiFi-klubben i dess begynnelse (80-talet )då den var mer än nördförening än butikskedja - med propåer om gröna tuschpennor för att måla kanten på CD-skivor så "laserljuset inte skulle läcka ut då det gav sämre ljud". Audiokablar som vävts speciellt så magnetfältet inte blev vinkelrätt mot audioströmmen utan bara 45°, då det "annars kunde påverka ljudet negativt" (HiFi-klubben trodde på den tiden tydligen att man kunde manipulera fysikens lagar). Och en massa annat dumt. ISF hade väl sin storhetstid i plattskärmarnas begynnelse, då felen var större och inställningarna svårare, och lite för att fylla hålet efter de gamla TV-teknikerna och TV-verkstäderna som försvann alltmer på 90-talet och framåt. Precis som @per_62 citerar kan man med sunt förnuft alldeles gratis få till bra bild alldeles själv. Sedan är bildinställningar som ljud - personliga. Och bild ännu mer än ljud beroende på omgivningen och TV:ns placering. Varför finns t ex Loudnessfunktion och varför är inte exakt rak frekvensåtergivning det man tycker låter "bäst" i alla lägen ? Det borde väl vara det mest renläriga, eller hur ? Jo, för att örats frekvensgång inte är linjärt med ljudtrycket. På samma sätt som ögats färgkänslighet inte är linjärt oavsett ljusstyrka. Edit: Var en gång i tiden medlem i HiFi-klubben på den tiden den var en nördförening och inte butikskedja. Men lyckades faktiskt med prestationen att bli formellt utesluten (skriftligen !) efter en artikel jag skrev i fackpressen som kritiserade vissa delar av deras religion. Tyvärr har jag inte kvar brevet längre, men jag ångrar att jag inte ramade in det.
  2. 2 poäng
    Jag tittade tillbaka på TS inledning av tråden. De verkar inte vara nybörjare och inte äventyrare. För mig så verkar valet av båt definitivt inte vara en "förstabåt". De verkar bara ha ha hittat sin favoritbåt en bit ifrån där de har sin hemmahamn och vill få hem den ganska raskt och söker råd om resan. De verkar vara obekanta med tidigare båtturer längs Ostkusten och runt Skåne. Tittar man på en Sverigekarta så kan det verka rätt oframkomligt innanför ö-barriären och väldigt öppet utanför. Det är säkert många av oss som åkt den här vägen tidigare och kan bekräfta att det finns välprickade farleder genom skyddade skärgårdar längs stora delar av den inledande sträckan ner till Kalmarsund. Det är t.o.m. fyrled längs denna väg. Jag vill definitivt påstå att det är lättnavigerat med ordentlig utprickning. Utanför ö-barriären är det öppet hela vägen till Gotland/Baltikum/Polen beroende på vind/vågriktning. Att gå utomskärs i fint väder eller inomskärs om det blir blåsigt är två likvärdiga alternativ ur säkerhetssynpunkt (beroende på väderprognosen). Kalmarsund och vägen runt Skåne ger färre valmöjligheter beroende på väder. Blir det blåsigt på de sträckorna så är rådet att ta en vilodag, skyddade hamnar finns längs hela vägen. Navigeringen längs de öppnare sträckorna handlar om att hitta in till land igen när det närmar sig kväll. Med hjälp av GPS, fyrar och att hålla koll i papperssjökortet på hur långt man kommit så är inte heller detta något problem. Första gången jag gick sträckan så fanns inte deccanavigator för fritidsbåtsbruk och GPS var en helt okänd förkortning. Jag kom ändock fram utan incidenter trots att jag inte hade inte så mycket erfarenhet av navigering längs öppen kust. Att med en modern motorbåt och dagens möjligheter med internet för väderprognoser, GPS för navigering och mobiltelefon/VHF för kontakt "med land" åka denna sträcka kan knappast anses vara ett farligt äventyr.
  3. 2 poäng
    Stockholm till Göteborg! Underbart, det vill jag med göra med min motorbåt. Får dock inte med frugan på det - inte ens en sommar. Jag hade tagit Göta kanal - till den öppnar får ni njuta av Stockholms skärgård och Mälaren - Världsklass! Jag var i Kustartilleriet KA2 (Kungsholms fort) på Minutläggare och Bevakningsbåt i 405 dagar 1988-1989. Jag känner till kusten från Stockholm ner till Hanö väl. Bor nu vid Öresund och kört min båt mellan Falsterbo och upp mot Göteborg. Hela kusten är underbar. Vi hade mycket kul även på vintern, minns speciellt när vi över en natt körde Karl Bildt från Karlskrona till Västervik. Men jag minns också många dagar då vi hade elände och gick på grund för att alla var utslagna ombord efter att kräkts i ett par dagar (Östersjön, speciellt Hanö - och speciellt Minutläggare som gungar redan i hamnen). Att köra runt om halva Sverige på vintern är inte planeringsbar och kusten är tom på folk - inget folk i hamnar (utom jag som bor här). De ända man kan lita på är Sjöräddningen, de är ute och över fast det ligger is i hamnen. Jag avråder för en lådan långresa innan mitten på Mars. Idag var det toppenväder, men för några dagar sedan flyttades strandlinjen inåt land med 3 meter - då vill man inte sitta i en båt, inte ens i hamnen där färskvattenkranar är avstängda... Njut av Stockholm och Göta kanal säger jag.
  4. 2 poäng
    Om man behöver ställa dessa frågor som trådskaparen gjort, så bör man ta med någon sjövan på resan. Men frågan är ju fri och inte fel att ställa.
  5. 1 poäng
    Som skrivet ovan... Handjagad pump på toastolen. Maceratorn används för att tömma septiktanken i sjön, de gånger jag inte vacuumsuger i hamn. Har funkat mycket bra...
  6. 1 poäng
    Samtidigt så får man inse att det är äventyr de söker och förmodligen kommer att ge sig ut på oavsett hur negativa folk är på ett forum som detta. Kan vi bara få dem att ändra sin kurs lite grand så kanske det går mycket bättre, vilket är bättre än att de i ilska skiter i all erfarenhet vi besitter och ger sig ut ändå utan någon att fråga om råd. Jag hade missat att Linda presenterat data över förbrukningen. Det är ju verkligen motiverat att gå i 7 knop istället för mina 14 knop som dessutom var den minst ekonomiska farten. Får nog hålla med om att det är dumt att fara i Mars, vänta till April då våren har satt igång på riktigt och det är mycket aktivitet i hamnarna. Den viktigaste poängen tycker jag dock fortfarande är att ha stenkoll på vädret. Dagens vädertjänster är kanonbra och man kan genom att kombinera dem få fram tillförlitliga väderprognoser för flera dagar framåt. Är det verkligen en nackdel att man är ensam ute? Mindre risk för kollission lättare att gå många timmar med autopilot! Slutligen står jag fast vid att man vid en transportsträcka framförallt som nybörjare ska ta sig långt ut från kustens alla grynnor och skär..
  7. 1 poäng
    OK. Då hade jag gjort så här om det var min båt: 1. Lagat de värsta skadorna med ett grönt gelcoat-spackel som är någorlunda likt den gröna färgen som är nu. 2. Köpt en tub tätmassa 3. Köpt en skena av rostfritt stål eller mässing. 4. Skruvat skenan längs kölen med tätmassa under. 5. Använt båten
  8. 1 poäng
    Så här: Att lägga gelcoat ovanpå epoxi är att be om problem. Det kan lossna om det ens fäster från början. Topcoat är gelcoat med några % paraffin i för att ytan inte ska bli klibbig. Gelcoat är klibbig och funkar att lägga på många lager av men helst lägger man flera lager på en gång om det behövs och avslutar med topcoat som man lägger på när gelcoaten härdat. Epoxi kräver varmare temperatur än gelcoat.
  9. 1 poäng
    Jag tror det är så att det funkar ibland. Men - enklare måste väl vara att laga/spackla med polyesterspackel och inte epoxyspackel?
  10. 1 poäng
    En ofta upprepad "sanning" som inte verkar stämma helt. Andy på BoatworksToday testade för några år sedan och kom fram till att det funkar.
  11. 1 poäng
    Topcoat (som är polyester) fäster dåligt på epoxy, så det är ingen bra lösning.
  12. 1 poäng
    Kan bara instämma, Mente Marin är absolut en av de bättre tillbehören jag skaffat. Är innne på min andra nu p.g.a. båtbyte. Nu tänker jag inte ens på att jag har trimplan, Mente sköter det exemplariskt.
  13. 1 poäng
    Tror ni vi har skrämt iväg trådskaparen @LindaSamuelsson nu med alla goda råd och varianter på hur man kan göra och inte göra..? 😁
  14. 1 poäng
    Jag köpte Mentes automatiska trimtillsats. Har fungerat över förväntan i två somrar. Det enda problemet var att kablarna i min gamla Instatrim var kablarna förväxlade. När båten lutade trycktes fel trimplan igång och båten lutade ännu mer, men det var ju lättfixat.
  15. 1 poäng
    Är det så mycket inomskärsåkning i Blekinge skärgård? Jag tycker man mest kommer upp och vänder i den, blir mest en omväg. Om man inte har en lite båt under 5,5 meters höjd och någon meters djupgående. Seglade förbi där på väg till Västervik och hittade ingen bra väg igenom.
  16. 1 poäng
    Nu har det gått en vinter till jag har haft snö på pressen nu i år så fläktarna har inte riktigt kommit igång ännu. Men nu börjar solen komma så pass högt på himmlen så att fläktarna har en möjlighet att snurra igång. De går i så fall in på sin femte sommar och har då hållit bättre än man kan förvänta sig av prisnivån.
  17. 1 poäng
  18. 1 poäng
    Budgetvarianten, ett "vanligt" ekolod, sätt givaren på en "planka", som man hänger på utsidan och riktar föröver. 😎
  19. 1 poäng
    Du skriver alltid lika utförligt och beskrivande George, sådant uppskattas gott ska du veta Du har nog rätt i det med läslamporna, kanske gå på 10A på den då - de är specificerade för med Usb: 5 v 2,1A och drar mest 1w (y). Stereon jag köpt står faktiskt i instruktionsboken Max förbrukning 15A, därav att jag sätter en 16A på den då jag inte vill gå under vad tillverkaren angivit. Kabelarean och längd har jag sedan med i beräkningen när det ska dras kabel. Kände mest behovet av rådgöra mina tankar innan jag lägger beställningen då min andra hälft tillika delägare i båten har mindre kunskap och intresse för dessa delar av båten - då dem inte syns eller gör någon skillnad utseendemässigt
  20. 1 poäng
    Beroende på.... Tre läslampor.... 16A vid 12 volt är 192 watt det blir 64 watt styck om man bortser från USB-uttaget. Ungdomar klarar sig med 5 Watts läslampa i båten det är knappt 0,5A. Vuxna över 40 år vill iallmänhet ha starkare ljus, 10W det är nästan 1A. Glödlampor och särskilt halogenlampor i läslampor blir väldigt varma, det mesta av den inmatade energin blir till värme. Jag har snygga läslampor av mässing.... dessa armaturer var de första som fick LED-lampor ombord. Nu kan man rikta om ljuset utan att få brännblåsor på fingrarna. Så tre läslampor med 10W glödlampor blir 2,5A. Redan där klarar du dig med 5A säkring och har då ändå över till USB-uttaget, som du kanske kan belasta med 1 eller 2A. Sedan kanske du bytt ut glödlamporna mot LED, och då drar ju sådana väldigt litet ström, kanske en tiondel?? Olika signalhorn drar ju naturligtvis olika mycket ström. Kompressorhorn kan dra bortåt 10A. Stora dubbla trumpethorn kan dra lika mycket. Men man kan ju testa, om du inte kan mäta strömmen kan man ju börja med att testa med en 10A säkring och se om den håller, om inte får man öka, om nu kabeln och dess längd x 2 tillåter det. Ja eftersom strömmen skall ledas tillbaka i minuskabeln får du multiplicera kabellängden med två. Jag bytte mina trimplan mot Zipwake och till dessa rekommenderas 15A säkring, men jag kan gott tänka mig att den elhydrauliska pumpen till traditionella trimplan kan dra mer än 10A...? Men om 10A säkring funkar så låt den vara. Kompressorkylskåp kan dra en himla massa ström precis i startögonblicket för att sedan dra mindre, det är så med elmotorer. Sedan beror det på termostaten och omgivningstemeperaturern hur mycket det drar på sikt. Men minst 15A tror jag att man brukar avskära kompressorkylskåp med. Sådana där kylboxar med peltierelement drar alltid en herrans massa ström. Att mäta är ju att veta, men man kan ju läsa på olika apparaters etiketter eller i bruksanvisningar om hur mycket effekt dom är på eller hur mycket ström dom förbrukar. Men som sagt, det är kabelarean och dess längd x 2 som avgör hur du avsäkrar dina grejer ombord.
  21. 1 poäng
    Jag har svårt att se problemet med att tullen ges kapacitet så att de kan kontrollera bilar som lämnar landet. Svårigheten är väl "bara" lagstiftningen.
  22. 1 poäng
    Lite vatten och ström är ingen som dött av. 🤔 😧 🥴 😵
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...