Jump to content
Wednesday 14 April 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 02/01/2021 in all areas

  1. 3 points
    Kan tydligen upplevas olika. Med hyrbil på väg över USA, visste inte att keyless fanns. Inne på ett matställe kom jag på att jag kanske glömt låsa bilen, gick ut och kände på dörrhandtaget, olåst! Låste och började gå tillbaka, men kom på att jag skulle kolla, olåst igen!! Började så småningom fatta hur det hängde ihop.
  2. 2 points
    Jag har gjort den sjöresan ett antal gånger, kanalen ena vägen o runt Skåne på tillbakavägen (visserligen inte i mars) och förstår inte varför TS skulle tröttna på båtåka efter den resan. När jag gjort en sådan semesterresa så har det blivit fortsatta båtturer hela hösten tills det varit dags att torrsätta.
  3. 1 point
    Tänkte inte på det. Radarn kan var en "potatisradar". Man slänger en potäta framför båten. Så länge det säger plupp är det ok. Knyckt iden från ångfartygen som slängde kolbitar.
  4. 1 point
    Men ÄR inte då det allra billigaste att strunta i själva ekolodet och bara ha plankan? Monterar du den rätt så hör du när den slår i klippan och då vet du hur djupt det är!
  5. 1 point
    Kanske inte, men billigt blir det.
  6. 1 point
    Ja eller en smörgås som åkt ToR i många mil, ljummet kaffe och sedan en torr kanelbulle i bistrovagnen.😇
  7. 1 point
    Jag kanske borde berätta att jag målat med produkten med roller, och den blir väldigt slät - minst lika slät som min förra båt blev när kompisen sprutade den med 2K PU-färg. Och jag är relativt petig 🙂 Biltemas färg har jag lagt både med roller och pensel, tycker den är perfekt i stuvar mm, mycket billigare men sträcker sig inte och resultaten går inte att jämföra.
  8. 1 point
    Nu är jag dysterkvist, men imma på rutan,sjöar som slår över och lågt stående sol, roligare kan man ha det. Tänk så gott man kan ha det när man står och väntar på lastbilen som kommer med nyinköpta båten. Få den sjösatt och man tar sin första tur och längtar till nästa.
  9. 1 point
    När det gäller väderberoende aktiviteter så måste man ha utrymme för omplanering så det inte fattas dumdristiga beslut. Men det finns ju ingen anledning att "måla f-n på väggen". Det är ju inte kassväder hela våren. Vid mina "rundresor" så har det självklart hänt att vi fått vänta ut dåligt väder. Men vi har alltid hunnit hem innan semestern tagit slut (på den tiden vi hade den begränsningen).
  10. 1 point
    Det jag var ute efter var ett segel som generellt ger fart i lättare vindar. Fokuset vid beställning var inte undanvindssegling - jag har upplevt att vi haft nytta av undanvindssegel 2 ggr under förra säsongen, en gång i ett relativt smalt sund - då hade vi säkert kunnat kryssa medvinds. Möjligt att det förändras över tid. Jag upplever att vår fock är för liten om det blåser mindre än 6-7 m/sek. Vid 3m/sek så står vi nästan still, gör någon knops fög, då startar jag järngenuan, där vill jag ha möjlighet att kunna skicka upp större yta, för att slippa motorgång & kunna känna glädje i att segla. Det är möjligt att vi blir purister och seglar ännu mer - men med heltidsjobb och småbarn blir det en avvägning i hur sakta det kan gå. Vi har tagit ett stort kliv att gå från motorbåt 25 knop till att segla. Ett litet kliv för mänskligheten ett stort kliv för oss.
  11. 1 point
    Från Stockholm kan man i princip gå inomskärs ända ner till Kalmarsund (ett hopp över Bråviken). Motvind o motström i Kalmarsund kan bli lite smågropigt. Efter Kalmarsund är det en kort bit tills man är inne i Blekinge skärgården med inomskärs-körning till Hanöbukten. Sen blir det öppen kust resten av vägen ner runt Skåne, upp genom Öresund (lite mer skyddat i sundet) och vidare norrut i Kattegatt. Som många kommenterat så är det bra att kolla väderprognosen innan de öppnare havssträckorna. I skärgårdsområdena är vädret oftast inget problem. Farlederna inomskärs är välprickade och inte speciellt svårnavigerade. I mars lär det inte vara någon trängsel heller.
  12. 1 point
    Instämmer med Ohm, vänta tills i maj eller det bästa är landtransport. Du riskerar att bli mätt på den där båten efter en sådan lång sjöresa. Om du nu tar dig hem utan för mycket strul sjövägen så riskerar du att inte vilja se åt båt de närmaste halvåret.
  13. 1 point
    Du har säkert rätt, den i Grundsund är nog en Joshua (Vidania). Men inte långt därifrån, på Gullholmen ca 2 distans från Grundsund, ligger en OR40 (Amanda of Sweden) amandaofsweden.se Nog är de ganska lika ändå... !
  14. 1 point
    Låter som en unik kombo. VW bygger annars snåla och tysta dieslar. Enda sättet att få reda på prestandan är nog att provköra båten alt om nuvarande ägare kan ge dig en sanningsenlig info.
  15. 1 point
    Det måste vara en ovanlig maskin i just den båten. Dock borde den kunna inbringa en rätt så bra slant ifall du vill byta under förutsättning att den är i bra skick. Men bäst / enklast är kanske att hitta en annan Nimbus 22:a där det redan sitter rätt maskin i. Jag har för mig att den båten skall kunna göra närmare 50kn med en V8 bensin.
  16. 1 point
    Jag säkrar nog av utifrån specifikationen från tillverkaren oavsett volym som kommer användas så slipper man behöva att ev. springa o slå igång säkring titt som tätt
  17. 1 point
    12 mm gängstång låter klent, men det kanske det inte är?? 16 mm skulle kännas lagom för mig. Hur har du tänkt kring korrosion?
  18. 1 point
    Gransegel (gissar jag) borde ha hindrat/informerat dig bättre kan jag tycka. Hur som helst så vet vi nu vilket segel och vilken duk du har. Duken är ju lite kraftigare än det man brukar ha i en gennaker och även rätt kraftig för en code one, det är bra. En sak att tänka på ändå är att duken förlorar form om du belastar den hårt på halvvind. Nu är den ju tänkt som ett lättvindssegel, men det är lätt att bedra sig på vindhastighetab när man lite svettig kommer glidande på läns och sedan lovar upp mot halvvind. Kolla verklig vindhastighet innan du lovar och rulla in coden om det blåser mer än vad Gransegel rekommenderar. Jag skulle chansa på en lättare teleskopisk spirbom istället för en jättetung spinnakerbom eller en dyr spinnakerbom i kolfiber. Det finns femmeters teleskopiska spirbomar som är rätt lätta och som blir ca. 2,5 meter ihopskjutna. Vet inte om fem meter räcker, kanske bäst att pröva lite först utan spirbom. Borde gå att fixa ett fäste på lämplig plats vid relingen så blir spirbommen ett par meter längre sas. Ett riktigt lätt skot kan hjälpa till för att seglet ska (orka) stå bra på slör i svag vind och kanske även annars. Vi har jolleskot med 300 kg brottlast till vår spinnaker (ca. 80 m2) i lätt vind (< 3 m/s). Duken är ju rätt tung så i svag förlig vind kanske coden har svårt att hålla formen. Gå upp lite i vind så får du mera vindtryck i seglet. Dessutom brukar det ge bättre fart att inte ha vinden allt för rakt bakifrån. Experimentera med om storen kan vara i lovart på slör nära plattläns. Nu har ju vi en mastheadriggad båt med ett litet storseger och ett större försegel, men vi har två alternativ på smör. Bäst är att spira genuan i lovart och ha storen i lä, men det går ganska bra att ha storen i lovart och genuan i lä utan att spira den. Man får vara uppmärksam på vinden så att storen inte gippar. Lycka till!
  19. 1 point
    H-båten har minst 10 olika metoder för att trimma seglen så de drar optimalt i alla vindar. En ovan besättning kanske inte behärskar detta till fullo och då avtar farten. Att buka till seglena och gå en aning lägre än vid vanlig kryss är ju nyckeln till fart i lättvind för de allra flesta båtar, så också för H-båten. Besättningens placering i båten så lutningen blir den rätta är också viktig för att hålla bra fart i H-båten.
  20. 1 point
    Skjutfält och avlysningar. Det finns minst 43 militära sådana områden på din färd, de i Göteborgs skärgård är inte inräknade. Skjutning pågår när röd flagga är hissad. Information och telefonnummer liksom webbadresser finns i länken ovan. Även i @Peter_Ks inlägg. Om skjutbanans sektor sträcker sig ut över havet finns det en vakt som kan kommendera ”Eld upphör” då en båt närmar sig och befinner sig inom sektorn. Skjutfält är utmärkta i sjökorten. Försvarsmakten övar mestadels på vardagar (det är billigare så), det är rätt sällan man skjuter skarpt med sådana vapen och ammunition som kan vara en risk för passerande fritidsbåtar. Jag ser inte detta med skjutfält som ett hinder, utan det är nog mer vind- och väderrelaterat till årstiden jag skulle bekymra mig om.
  21. 1 point
    Jomen visst är det så ju mindre effekter som är igång och desto lägre volym o antal högtalare så påverkad det ju. Spelaren har ex kräm för upp till 6 högtalare, vi kommer köra 2. Så det är klart tillverkaren ändå måste skriva ut max ström vid max effekt - inget som säger att det sedan ligger på det vid uppspelning. Självklart skall respekt o hänsyns visas gentemot sina hamngrannar
  22. 1 point
    Jag har fått lära mig att stenkistor skall timras av blockat timmer med ordentligt drag mellan stockarna och antingen laxknut eller låsknut. Det skall vara minsta möjliga för isen att gripa tag i. Man brukar dessutom timra stenkistor avsmalnande uppåt så att isen släpper från kistan då vattenståndet stiger. I varje knut brukar man sätta in en invändig följare som man bultar i båda väggarna så att kistan inte kan lyftas isär. Bottnen eller golvet sätter man in något stockvarv upp så att de nedersta stockvarven pressas ned i bottengyttjan och biter fast. Högre upp sätter man in bommar som är som bjälkar som går rätt igenom kistan och som stenarna packas runt och hänger upp sig på så att de övre stockvarven trycks ned. Jag skulle timra kistan på land och sedan montera den i en vak i isen. Ännu har jag inte timrat någon stenkista men såhär har jag hört berättas av folk som var med på den tiden då det byggdes stenkistor på allvar.
  23. 1 point
    Om man som referens sätter antika motorer så framstår moderna som "trimmade" och "för lätta för att hålla". Men sätter man dagens motorer som referens framstår de äldre som glappa, ineffektiva och onödigt tunga.
  24. 1 point
    Exakt! Jämför den starkaste Volvo B20'n som i sina bästa dagar gav ut 130 hästar SAE vilket är ca 100 hästar DIN. Den var visserligen hållbar men i jämförelse med en modern motor i samma effektklass så är den både kortlivad och effektsvag. 100 hkr DIN tas idag ut ur en 1,4l motor. Motorn i en modern bil behöver mycket mindre service på en given körsträcka jämfört med en sextiotalskonstruktion. Det var inte ovanligt att en sjuttiotalsbil med en lite mindre motor krävde renovering innan den var körd 20 tusen mil. I dag går en lika stor motor det dubbla om den sköts med oljebyten och kamremmar. Material och hållfasthet har helt enkelt utvecklats under decennierna. Det som tar kål på båtmotorerna är sällan mekanisk utnötning. Det som tar kål på de flesta båtmotorer i dag är nog slarv vid vinterkonserveringen med korrosion som följd eller överhettning när impellern gett upp, eller så stockas sjövattenintaget. Dessutom har de flesta lite modernare motorer sötvattenkylning som standard vilket förlänger livslängden betydligt och är en aning mer förlåtande om man slarvar med höstservicen.
  25. 1 point
    Jag vill påstå att man kan njuta av solen hela dagen, glidandes genom skärgården i en långsam motorbåt samtidigt som man ser vackra vyer utan att behöva dra i skot eller andra snören eller hålla fast sig i en studsande hoppande snabbgående motorbåt. Det tycker jag är prisvärt.
  26. 1 point
    Har köpt Kina-EVA och lagt det på tofterna i en aluminium-Buster. Först gjorde jag rent efter den gamla beklädnaden minutiöst och rentorkade med aceton. Sen maskerade jag ytan som inte skulle ha EVA, och målade på ett lager på aluminiumtofterna av lösningsbaserat kontaktlim. Efter nån kvart lade jag dit de självhäftande EVA-bitarna och pressade fast dem med att rulla ett tretumsrör hårt mot dem. Tofterna är lite konkava men denna mjuka beklädnad sväljer detta utan problem. Nu har det bara varit ute i sol och regn en sommar, men det ser ut som nytt och har inte någon tendens att släppa. Det finns två utföranden av EVA-teak. Den ena har fasade kanter, den andra rätvinkliga. Jag föredrar den fasade varianten, då den är lättare att borsta ren.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy