Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-01-30 på alla områden

  1. 2 poäng
    Om ni har köpt en fabriksny båt kan det vara bra att ta lite småturer i regionen där ni köpt den innan ni ger er iväg på ert livs resa🙂 Mycket som kan vara fel och slarvigt hopsatt på en ny båt. Kolla så att inget läckage finns vare sig underifrån eller ovanifrån, att slangar o kopplingar håller tätt, att allt elektriskt o ev. gasoldrivet varkar ok, att motorn kommer upp i rätt temp och håller sig där. Bara lite exempel på sånt som kan krångla på en ny båt. Allt sånt är mycket lättare att få hjälp med att fixa innan man drar iväg.
  2. 1 poäng
    Kan inte se knapparna till ankarspelet...
  3. 1 poäng
    Du verkar vara på väg att gå all-in, kanske detta kan tjäna som inspiration https://images.app.goo.gl/GyWuoNB8m3N6njxN7
  4. 1 poäng
    En detalj som jag har varit mycket nöjd med är att revlinan hanteras från sittbrunnen. Revlinan är på plats permanent, och den kan träs på / av gennakerrullen (Facnor) då man hissar upp / stuvar bort seglet.
  5. 1 poäng
    Vet du vad fördelen med en Sydväst är??? Det är den stora nackdelen.🤪
  6. 1 poäng
    Det finns mycket att säga om code-segel så till att börja med är det bra om du berättar lite mera om just ditt segel. En code one kan sys i olika material så första frågan är väl vilket material ditt segel är tillverkat i. En code one är inget direkt undanvindssegel, men du skriver om medvind. Det är klart att seglet funkar i medvind, men det är väl tänkt mera för halvvind och lite brantare bogar. Är det verkligen en code one du har köpt eller är det en cruicing gennaker, eller något annat? Tillägg: Det förekommer många termer och de används lite olika av olika personer och olika segelmakaren. Beskriv vad du och segelmakaren kommit fram till att du ville ha när du beställde seglet. Med svar på dessa frågor blir det lättare att ge råd.
  7. 1 poäng
    Det kanske är utrett vad löpotta är, men... Det självklara är ju en tidig löprunda, en löp-otta. Det göteborgska blir lite mera komplicerat. Lö = hår eller det är väl egentligen kroppshår tror jag. Potta = potta tror jag. Löpotta = hårpotta/kroppshårspotta = pälsmössa. Tillägg: Är en löpotta samma typ av pölsmössa som en björnfitta?
  8. 1 poäng
    Att kort starta den för att den ska upptäckas av huvudenheten lär inte göra nåt alls. Särskilt inte nu när det är många minusgrader.
  9. 1 poäng
    Det är ganska enerverande att höra basgången men inte melodin från en avlägsen stereo. Och om man även hör melodin är det rätt irriterande det också, eftersom de som spelar högt och ljudligt sällan har samma musiksmak om en själv. Vi har ju ett antal områden efter bohuskusten där man inte skall störa varandra med varesig musik eller onödig båtägande. Hänsynsområden, jag tror att dom är fyra till antalet, samt en nationalpark där i stort sett samma regler gäller. Det kan tyckas vara onödigt att skapa lagar och regler för sådant som är självklart, men när saker och ting inte är som det borde vara i huvudet på en del människor blir det som det blir. Säkra av din stereo med 5A stäng av loudnessen, vrid ned basen, och volymkontrollen så kanske säkringen håller.
  10. 1 poäng
    Stereons maxförbrukning tror jag man i de flesta fall kan ta med en nypa salt. Salt leder iofs ström... ....äsch den var dålig. En riktig Arne Hegerforsare....😵 Stereons tomgångsförbrukning är liten, det är effektstegen som kan dra mycket beroende på hur högt man spelar. Gissar att 15 A gäller för max volym. Vid normal musikalisk upplevelse drar den antagligen inte mer är runt hälften. Det är stor skillnad på om man önskar avnjuta en stilla blues till något mahognyfärgat i lilla glaset eller bjuda hela gästhamnen Maiden-konsäär med gorillaöl & röde bull. 7,5 A har alltid räckt för mig.🙂 Tillägg: 7,5 A är för övrigt vad jag anser alla hamnar bör föreskriva som max säkringsstorlek för musikanläggning för båt.
  11. 1 poäng
    Inget skadades att köra ovan vattnet. När jag jobbade med ekolod och båten låg på land. Tog jag min nyckelknippa och "rasslade" under bottendelen. Då kunde man se om det var blev några ekon. Alltid var det några nycklar som "svängde" på samma frekvens som lodet. Avståndsmätningen på land blev helt fel, ljudet går ca 5 ggr snabbare i vatten än i luft.
  12. 1 poäng
    H-båten är ett par dm längre än IF-båten men obetydligt smalare. Har alltid fått känslan av att det är lite mer boutrymmen i IF-båten men seglingsmässigt är H-båten mycket bättre. Utan att ha några mått så måste sittbrunnen på H-båten vara större. Men helt rätt, köp den båt som har bäst utrustning. Båda har bra kvalitetsrykte och borde hålla värdet bra. Känslan säger att det borde finnas mer beg segel till H-båt
  13. 1 poäng
    Om du har huvudinriktning på att kappsegla så skulle jag rekommendera att välja den av de två typerna där klassförbundet är aktivast i den trakten du bor. Då får du bäst tillfälle att kappsegla och testa din förmåga mot besättningar i samma båttyp. Jag misstänker att de flesta besättningar i entypsklasserna kan vara rätt generösa att dela med sig av kunskaper hur du ska utrusta och trimma din båt när du träffar dem i samband med kappseglingar. Många duktiga kappseglare byter segel rätt ofta så det kan finnas chans att få tag på hyfsat bra begagnade segel om du sonderar lite i kappseglarkretsarna. Inbitna klassbåtseglare värnar om sina båtklasser och välkomnar nog gärna nya intresserade som kan bredda deltagandet i klassen. Kolla vilket av klassförbunden för IF-båt och H-båt som är starkast i din trakt, de har hemsidor med rätt mycket kappseglingsinformation. https://ifboat.se/kappsegling https://h-boat.se/kappsegling-i-regionerna/
  14. 1 poäng
    Jag tänker lite annorlunda än de flesta andra här. Kör hem båten, det är en bra "lära känna" övning. Jag har gjort en liknande resa, fast det var nog i början av april, med 36-fots segelbåt från Södertälje till Göteborg. Det var en kul och lärorik resa, även om det inte var min båt och jag bara var besättningsmedlem. Skulle jag göra den resan idag med inköpt begagnad båt så hade jag förklarat det för säljaren och frågat om han tyckte att det det var en bra idé och hade gjort den själv med tanke på vad han vet om båten och dess skick. Det är kallt i Östersjön på våren så ta med ordentliga kläder, speciellt om ni planerar att köra "dygnet runt". Det är ganska häftigt mörkt mitt på havet vid den tiden, på natten kan man få en känsla av att vara i rymden när allt är svart och man tappar lita av "upp och ner" referensen. Det är ett ganska starkt minne från den resan. Sjökort för den aktuella sträckan, i någon form, är mycket bra att ha, men det är väl inga problem idag. När jag åkte så gav en GPSén position i kordinater som man fick plotta i papperskort. Vår resa tog lö-to med segelbåt. då var vårt första stopp Karlskrona men sedan sov vi varje natt i hamn. Med tanke på de bränsleförbrukningssiffror jag sett i tråden rekomenderar jag er att ta det lugnt och köra i deplacementsfart. Då borde ni få en ganska bra räckvidd, med en trawler som det väl är, och inte behöva tanka hela tiden. Låt det ta den tid ni behöver. Det är ett utmärkt tillfälle att läre er känna er nya båt
  15. 1 poäng
    Håller med avseende att navigering är roligt. Har själv ägnat mig åt aktiviteten till fots, på skidor, med bil och på sjön. Det har varit lika kul i alla former. Jag är ägare till det gamla handritade sjökortet över södra Kosterskärgården från anno dazumal. När jag blev medlem i "Föreningen Ursholmen" (föreningens syfte var att bidra till underhållet av de gamla fyrarna) så fick jag det som en medlemsbonus. Specialsjökortet var lite bättre än Sjöfartsverkets kort, därmed inte sagt att det var helt korrekt. Men avseende modern sjömätning i Kosterskärgården har du fel. Den delen av Västkusten blev karterad av Hydrographica som gav ut sjökort för området 2009. Korten finns i pappersutgåva (fyra kort som täcker Kosteröarna och skärgården söder därom) och bör finnas med i de flesta elektroniska sjökorten. Men det är inte lika spännande att navigera med de korten som hjälpmedel... http://www.hydrographica.se/sjokortssidor/oversikter/oversikt_vastkusten_norra.htm
  16. 1 poäng
    Tack för tipset! Jag skall göra ett försök.
  17. 1 poäng
    Jag valde mellan IF och H-båt en gång i tiden och valde H-båten för att jag gillade jollekänslan. När det gäller komfort (eller brist på) skulle jag säga att de är snarlika. 2-3 pers inga problem i sittbrunnen, trångt men funkar i ruffen. Om jag minns rätt har IF-ett lite obekvämt och kantigt ryggstöd i sittbrunnen. Vill minnas att det var något med röstjärnen på IF:en, att de fick bättre kvalitet efter ett visst årtal, men det kansk någgon annan har mer koll på.Men båda väldigt trevliga och prisvärda båtar.
  18. 1 poäng
    Vi köpte en H-båt på 80 talet efter ha haft en långkölad Golif jog och ville ha något mer snabbseglat. På den tiden så fanns det VM seglingar i H-båt så när det blev obligatoriskt med registrering av båtar så räknades en inmätt H-båt som tävlingsredskapoch slapp registrering. H-båt har lite Jollekänsla när man seglar och ändå så är den rätt tuff, vi var både till Gotland och Åland med den vi hade. Något som jag skulle titta på om jag vill tävla är Albin Express, den var för dyr när vi köpte vår H-båt så jag har inte någon erfarenhet av den.
  19. 1 poäng
    Detta såg inte bra ut lider med dig,hur du går vidare kan bara du själv avgöra men hur som tar det både kraft o tid att kriga över en båt som du aldrig kommer att gilla. Ryds är kända för problem men likväl säljer dom båtar, min 5öring är sälj båten medan den ser skaplig ut,skriv att den har lite blåsor och lägg ut den för några xtiotsen lägre än andra på blocket. Finns så mkt annat i livet som man kan glädjas åt Hoppas det löser sig hur du än gör,lycka till
  20. 1 poäng
    Jag har mailat Ryds och återförsäljaren så får jag se vad de svarar. Jag behöver inte vända mig till Råd&Rön. Där finns ett effektivare sätt att få återförsäljarnas, köparnas och tillverkarens uppmärksamhet. Jag lägger helt enkelt in en annons på Blocket lagom till vårens båthandel typ i mars-april. ”Pedant skött, knappt 6 år gammal Ryds, gått 70h, med mindre kvalitetsmissar (något man får förvänta sig enligt tillverkaren) säljes för 135000kr.” Lite medföljande bilder, sen kan man se hur försäljningen går...
  21. 1 poäng
    Ang. ARN: Håller med, men tyvärr är båten bortom både garantier och konsumentköplag. Det är mot detta ARN prövar, och det är knappast lönt att anmäla och sedan behöva vänta till efter sommaren bara för att få avslag. För det finns ju inget i lagar och regler som ger TS någon "rätt", tyvärr. Däremot är Goodwill och publicitetsbiten kort att spela på. En leverantör som generöst rättar till fel som är alldeles uppenbart tillverkningsfel även efter garanti m.m. plockar pluspoäng. Och tvärtom. Frågan är bara vilken publicitet som är effektiv. Tyvärr håller jag med @Lintott även när det gäller båtpressens oberoende. I alla fall då jag var mer aktiv skribent vet jag att vissa tidningars reportrar prioriterade att göra reportage om båtar vars representanter bjöd på mest öl och allt kul runtomkring. I vissa fall fick de färdiga recensioner/manus att plocka informationen från, och tur var väl det då några ibland blev i sådant skick att de nog inte kom ihåg så mycket av själva båten. I vissa branscher kallas det Mutor (och tillåts inte). Hos andra Löneförmåner. Medan ytterligare andra kallar det Självklarheter.... Vet i ett fall där en känd tidnings chefredaktör skulle göra reportage om en båt från ett på svenska marknaden lite mindre känt fabrikat. Det bjöds inte på det vanliga festandet, utan tvärtom var det en mycket avskalad demonstration med fokus på testkörning och på det som borde vara viktigt. Vill minnas att det bara fanns kaffe att dricka. Den motorbåten blev totalt sågad, och det såldes inte många i Sverige. Det var dock inget fel på båtmodellen, och den sålde sedan bra i våra grannländer.
  22. 1 poäng
    Man kan väl filosofera över ordet prisvärd också. Vad betyder det och kan samma vara vara prisvärd för alla potentiella köpare? Ett exempel kan vara en billig något bedagad båt med lite skönhetsfel och en motor som hostar till ibland. Den som hoppas på en skön sommar efter en vända med putstrasan kan bli väldigt besviken när hen plötsligt ser semesterplanerna och semesterkassan försvinna på närmsta båtverkstad och en massa tid satt på reklamationer, konsumentombudsmannen och ARN. Den båten var definitivt inte prisvärd. För den som anser att båten är ett lagom stort vinterprojekt med sjösättning nästa vår efter en rejäl vända med putstrasan och en intressant motorrenovering är det lite annorlunda. För hen bjuder båten på lite trevligt hobbypyssel under vintern och belöningen är sköna sommarturer med en fin klassiker. Denne tycker säkert att båten var prisvärd. Själv är jag nog i den senare kategorin. Pyssel och mekande under vintern är lika intressant som turerna ut i skärgården. Min båt kostade 800€ (den gröna i profilbilden) när jag köpte den utan motor. Första vintern gick åt till att skaffa och skruva ihop en fungerande drivlina. Den funkade ok men utvecklades nästa vinter. Följande år målades båten. Nästa vinter byttes marinkopplingen och vinkelväxeln ut mot en koppling med inbyggd vinkelväxel. Följande vinter fixades nya säten och en packbox i vinkelväxeln byttes. Sådär håller man på. Jag tycker båten är osannolikt prisvärd. Den kostade inte mycket och man handlar och vandlar med begagnade grejer som man sätter tid och en smula pengar på varje år. Någon annan tycker jag är en klantskalle som håller på med det där gamla vraket. Min stenrike kinesiske granne sa väl inte det rent ut när han frågade varför jag inte bara köper en ny båt, men jag anar att han tänker lite åt det hållet 🙂 Köpa en splitterny båt? Nää, det går ju inte! Vad skall man göra om vintern då? Dessutom är jag inte stenrik... Det är väl så att vi har olika preferenser...
  23. 1 poäng
    Felet där var ju att linan gick från BB till SB, att den kunde löpa. Om den hade gått från säg BB, via bojen och åter till BB så hade skavet inte uppstått.
  24. 1 poäng
    Jaha... jag trodde tråden handlade om det klassiska spelet, som spelas i klassrum och andra nöjeslokaler. Ja numera är det väl digitalt. Behöver jag nämna ”Plan 714 till Sydney”?
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...