Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-01-29 på alla områden

  1. 2 poäng
    Håller med avseende att navigering är roligt. Har själv ägnat mig åt aktiviteten till fots, på skidor, med bil och på sjön. Det har varit lika kul i alla former. Jag är ägare till det gamla handritade sjökortet över södra Kosterskärgården från anno dazumal. När jag blev medlem i "Föreningen Ursholmen" (föreningens syfte var att bidra till underhållet av de gamla fyrarna) så fick jag det som en medlemsbonus. Specialsjökortet var lite bättre än Sjöfartsverkets kort, därmed inte sagt att det var helt korrekt. Men avseende modern sjömätning i Kosterskärgården har du fel. Den delen av Västkusten blev karterad av Hydrographica som gav ut sjökort för området 2009. Korten finns i pappersutgåva (fyra kort som täcker Kosteröarna och skärgården söder därom) och bör finnas med i de flesta elektroniska sjökorten. Men det är inte lika spännande att navigera med de korten som hjälpmedel... http://www.hydrographica.se/sjokortssidor/oversikter/oversikt_vastkusten_norra.htm
  2. 1 poäng
    Inget är längre som det var förr.
  3. 1 poäng
    Det kan också vara så att ditt föreläggande och prejudikat slår åt andra hållet - dvs det blir noggrannare inspektioner och krav på sanering i övriga delar av landet också. Vad tacksamma många båtägare kommer att bli då 🙂 ...om du nu får ett föreläggande. Jag tippar på att du inte kommer få det, men jag har haft fel förr.
  4. 1 poäng
    Vad dillar du om, man kan ju inte beställa ett föreläggande. Det är ju helt upp till transportstyrelsen att bestämma om de vill dela ut ett föreläggande eller inte. Jag kan inte tänka mig att det finns någon lag som tvingar dem att göra det. Din båt kommer nog stå där den står tills du antingen uppfyller båtklubbens villkor för sjösättning eller själv anordnar transport till annan plats. Risken är ju förstås att du blir utesluten ur båtklubben för att båten står kvar på land för länge. Många båtklubbar har sådana regler men jag vet inte om din har det. Om så blir fallet blir det antingen du själv eller kronofogden som på din bekostnad transporterar bort båten.
  5. 1 poäng
    Enkelt. De skriver inget föreläggande till dig, så är deras problem löst, men inte ditt 🙂
  6. 1 poäng
    Navigering är roligt! Jag har ju i min ungdom sysslat en hel del med orientering på land, principerna är desamma. Jag brukar ofta relatera till den till synes ogenomträngliga skärgården söder om Syd-Koster. Kolla där i ditt Enirokort! Här är det ofta visuell navigering, med spaning efter grund och knubbsäl. Gps, plotter och ekolod ger en del hjälp där men området är nog inte helt sjömätt sedan urminnes tider, och det var nog mer privata initiativ och en del ambitiösa lotsar som lodade och ritade egna kort,
  7. 1 poäng
    Jag syftar på dem som lämnar allt ihopkopplat under hela vintern och inte bryr sig om att ladda alls. Anser att man antingen får ladda lite under vintern eller koppla bort/isär batterierna.
  8. 1 poäng
    Ta hjälp av försäkringsbolaget. Som sagt tidigare, normalt ingår ett rättsskydd som kanske kan hjälpa dig ekonomiskt att driva ärendet vidare. Har tidigare skrivits i tråden men en besiktning av skrovet av en aukt besiktningsman kan vara klokt att göra. Då får du ett oberoende utlåtande att använda i processen gentemot tillverkaren.
  9. 1 poäng
    Har du sett den här? https://tudor.se/batterikunskap/batteriets-urladdning/ Självurladdning är ett fenomen alla råkar ut för. En laddare inkopplad drar visserligen inte lika mycket som en glödlampa (som anges som ett exempel) men visst drar de något. Ctek tex uppger att deras M25 drar <2 Ah per månad och det ihop med självurladdningen gör att det sliter ordentligt på batterierna att helt lämna dem utan laddning. Oavsett om du aldrig märkt att dina batterier ”är urladdade på våren” så är de det. Låt vara att du kanske inte märker det, men det har inget med batteriernas laddstatus att göra.
  10. 1 poäng
    Jag är lite osäker på vad man bara kan kalla det. Värdet på min egendom har sjunkit ordentligt på grund av tillverkarens slarv. Åtgärdar jag inte felet kommer det kanske bli värre. Därmed lider jag ekonomiskt på grund av tillverkarens slarv. Man kan jämföra det med att man köper en ny VW Golf. Fem år senare flagnar färgen av och ren metall visar sig i hela fronten. VW har tre års lackgaranti, så vad gör man? Kör vidare? Bilen hade varit svårt att sälja och värdet hade sjunkit avsevärt. I detta fall tror jag att VW hade tagit det på goodwill. Ryds kallar det ”shit happens” inte vårt problem.
  11. 1 poäng
    Jag tycker inte man kan kalla dessa Ryd-problem för skönhetsfel. Även om båten fungerar så är det helt åt skogen på en 5-6 år gammal båt. Allvarligt fabrikationsfel!
  12. 1 poäng
    En snipa passar i alla vatten!! Dessutom får man mycket för pengarna både vid inköp och när man tankar någon gång ibland. Mvh Snipägare i Mälaren
  13. 1 poäng
    Tråkigt nog verkar det bara finnas en utväg - hämnd! Ordna en auktoriserad båtbesiktningsman som tittar på båten och begär ett skriftligt dokument om skicket på din båt och sannolik bakomliggande orsak. Då har du en "second opinion" från en oberoende källa med vana att besiktiga båtar. Sen framställer du återigen dina krav på att få tillverkningsfelet åtgärdat med besiktningsprotokollet som stöd. Trilskas de fortfarande så orientera dem om att du kommer att gå vidare till press/sociala medier/"elak annonsering" så att båtsverige får kännedom om vilka tillverkningsbrister det finns på Ryds-båtarna och vilket obefintligt ansvar tillverkaren tar för dessa tillverkningsfel. Du ska uttrycka dig "sakligt och objektivt" så att de inte kan beskylla dig för att hota, det kan slå tillbaka.
  14. 1 poäng
  15. 1 poäng
    Ursäkta ett inhopp från sidan, men jag läste de två sista sidorna här och förstår nu verkligen varför ideella föreningar inklusive båtklubbar har svårt att hitta (yngre) människor som vill engagera sig i styrelsearbete. Jag har suttit i brf-styrelse under lång tid, likaså mina föräldrar, och alltid är det något tjafs kring enskilda medlemmar som måste redas ut. Som om styrelsen inte har nog att göra, i de flesta föreningar. Man kan utreda en fråga in absurdum men ibland måste man få saker gjorda också. Utan att kommentera sakfrågan om TBT som jag har noll koll på så tycker jag @Lasker har mest rätt i principfrågan: en ideell förening typ båtklubb är just ideell. Klubben sätter sina egna regler. Tycker man inte om dem så behöver man (eller får man inte) vara medlem. Folk som tycker att de står över regelverket som en majoritet av klubben kommit överens om skulle åtminstone inte jag vilja ha i klubben. Tycker en majoritet att styrelsen gör fel så avsätter man den och ersätter den med representanter för den nya majoriteten. Tack för mig.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...