Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-01-28 på alla områden

  1. 4 poäng
    Under våra 5 år med Nimbus 29:an så har det förbättras en hel del. Tänkte lägga in lite av varje här. Det första vi förstod var att säljaren och tidigare ägare tyckte om att åka och äga båt , lite lämnades över till underhåll och förbättringar. Lite tveksamheter har med tiden framkommit, bl a kvaliteten på Nimbus båtarna producerade runt 1990 . Vi har märkt att vår N29C -1990 och andra Nimbusbåtar uppvisar sprickor i skrovskelettet, dolda kablar som var klämda, klädsel som släpper, inredning som ej är färdigmonterad, instängd fukt-mögel. Allt går att åtgärda men det tar tid. Lägg där till att föregående ägare och några installerande företag tyckts sakna känsla för fackmannamässiga hantverk. Så direkt in i skärselden.....motorproblem varmgång i AD41B maskinen. På hemfärden ( 75 sjömil) så började summern knarra lite men ingen varningslampa visade något. Efter ett tag i makliga 20 knop såg jag att motortempen var 95 grader. Vid gaspådrag så steg tempen till 100 grader och summern började att knarra. Aha tänkte jag dålig impeller eller skit i drevets intag eller sjövattensilen. Väl hemma så kontrollerades detta igen med full gaspådrag hoppade hon lite trögt upp i 23-24 knop(plotterfart ,VDO-loggen visade sig sakna paddelhjulet) men bara 3600 varv. Det tog bara 2-3 minuter så började summer knarra igen och tempen gick till 100 grader. Sänktes farten till 16-17 knop så sjönk tempen igen. Bara att felsöka. Sjövattenfiltret öppnades och var helt felmonterat och tillplattat i styrspåren. Jäpp , allt som skulle silas bort kunde enkelt fara ner i oljekylaren. Aha där har vi det. Plocka av oljekylaren(bröt en bult ) och tog den till en erfaren pentameckare som öppnade den och fann inget i inloppet. Ompackad och syrad med kontrollerade termostater till kolvkylning/trycksmörjning monterades denna tillbaka (nymålad ) och nytt sjövattenfilter monterades. Ny provkörning men inget bättre resultat. Tog då och bytade impellern(kontrollerade dess status efter hemfärden) samt kontrollerade intagsgälarna på drevet. Ny provkörning utan förbättring. Båten torrsattes på höstkanten och då filmade jag med fiberoptik intaget i drevet när det demonterats ifrån skölden. Intagsslang in genom avstängningsventil vidare genom servooljekylare och upp till impellern filmades utan att finna något. Under hösten-vintern bytades termostaterna till de som VP ersatt de äldre med. De gamla testades under uppkok och de började öppna vid 78 grader fullt öppna vid 88. All glykol bytades och kylsystemet sköljdes igenom. Till våren så steg tempen igen vid full gas alltså ingen förbättring. Dags att kontrollera värmeväxlaren, uppdrag för pentameckaren igen. Och där fanns problemet. Tidigare meckare har vridit locket på växlaren så att en mellanvägg brutits loss. Detta gjorde att växlarens kylvatten(sjövatten) bara passerade 2 gånger i stället för 4 gånger.(väggen till vänster om bulthålet i centrum-är ok på bilden). Omlödad och funkar efter 5 år.
  2. 3 poäng
    Inte för att vara sådan, men... har du läst den nyheten på de skumma sidorna på Internet 🤣
  3. 2 poäng
    Jo, det är ju därför försäkringsbolagen vill att det ska finnas ett register som tull och polis kommer åt på samma vis som fordonsregistret.
  4. 2 poäng
    Jag har svårt att se problemet med att tullen ges kapacitet så att de kan kontrollera bilar som lämnar landet. Svårigheten är väl "bara" lagstiftningen.
  5. 1 poäng
    funkar inte sökmotorn på forumet kan man visst använda "google"😉
  6. 1 poäng
    Frågan är väl hur mycket ström? Jag tror fortfarande att det är bättre att göra som jag gör, koppla loss alla kablar från batterierna på hösten och låta dom stå till våren. Dom är fortfarande så fulladdade på våren att jag ansluter, sjösätter, startar och åker ut på nya äventyr. Har funkat dom senaste 39 åren så det kan inte vara nybörjartur.
  7. 1 poäng
    Ja absolut med motorbåt också🙂. Är mest i Mälarpölen sedan drygt 10 år tillbaka och här är det jättelite vatten och jättemycket, ännu mera faktiskt, öar. Tycker det är spännande att sitta och försöka följa med i sjökortet och försöka upptäcka prickar, identifiera alla små öar o holmar i någorlunda god tid.
  8. 1 poäng
    He-He... Tänk så olika vi människobarn kan vara. Jag försöker hela tiden fundera ut hur jag ska bete mig för att behöva så lite elpryttlar som möjligt. Kanske beror på att man jobbat med det ett helt arbetsliv så man tröttnat på både hantering och gåsönder 😵 Blev så glad när eniro på sjön lanserades och dessutom visade de sig funka, då kunde t.o.m. plottern som skymde sjökorten få gå by west.
  9. 1 poäng
    Den drar kanske lite ström? Inget jag brytt mig om på denna eller någon annan laddare.
  10. 1 poäng
  11. 1 poäng
  12. 1 poäng
    En snipa passar i alla vatten!! Dessutom får man mycket för pengarna både vid inköp och när man tankar någon gång ibland. Mvh Snipägare i Mälaren
  13. 1 poäng
    Swift Trawler är väl en motorbåt ? I mina ögon en fantastisk båt , gratulerar !
  14. 1 poäng
    Jag är avis på dig och din båt. En sån bra grund för allehanda prylar, som jag gillar. Min dröm är ju att ha en båt fullproppad med elektronik. Högkänslig radio, bredbandsradar, 3D-ekolod, enorm solpanelsyta, flera synkade multifunktionsskärmar, batterimonitor, digital motorövervakning, m m, m m!
  15. 1 poäng
    En fråga: vad har man ett reservbatteri till? Alltså ett batteri man i princip aldrig utnyttjar? Är det för att kunna köra plotter om man råkar köra slut på förbrukningsbatterierna? I så fall borde väl startbatteriet ha tillräckligt kvar för att mata en plotter under rätt lång tid? Speciellt på en motorbåt... Det är ingen kritik, jag är bara nyfiken på resonemanget 😀
  16. 1 poäng
    Här är litet av ”dagens skörd” av bortklippta kablar och andra grejer som jag hittade. Men det var mycket mer, jag var tvungen att beskära bilden. Litet ”gott och blandat” fast inte från Malaco. Solcellsregulatorn var kopplad till den lilla 50W panelen, efter den kom skiljerelät och därefter bara start och reservbatterierna som båda var kopplade på ingången... utgången gick till kablar som jag inte lyckades lista ut vart dom ledde. Det blir en modernare regulator istället och skiljerelät plus två vanliga relän så att alla batteribankerna laddas av den lilla panelen, eller så får den bara ladda start och reserven, eller .... ja jag får se hur jag kopplar den, kanske bara till den elektriska utombordarens batteri, eller nånting.
  17. 1 poäng
    Och även om tullen skulle råka kolla ett fordon så har man sett till så att det inte går snabbt att spåra motorerna och se att dom är stulna. Det är ju helt ok att passera gränsen med fem-tio dyra och fina motorer liggandes på golvet bagageutrymmet utan att ha några papper. Det är ju tullen som ska bevisa stöld annars kan man inte hålla kvar dom. Tänk om dom skulle missa färjan... "Ha en trevlig resa!"
  18. 1 poäng
    Tråkigt nog verkar det bara finnas en utväg - hämnd! Ordna en auktoriserad båtbesiktningsman som tittar på båten och begär ett skriftligt dokument om skicket på din båt och sannolik bakomliggande orsak. Då har du en "second opinion" från en oberoende källa med vana att besiktiga båtar. Sen framställer du återigen dina krav på att få tillverkningsfelet åtgärdat med besiktningsprotokollet som stöd. Trilskas de fortfarande så orientera dem om att du kommer att gå vidare till press/sociala medier/"elak annonsering" så att båtsverige får kännedom om vilka tillverkningsbrister det finns på Ryds-båtarna och vilket obefintligt ansvar tillverkaren tar för dessa tillverkningsfel. Du ska uttrycka dig "sakligt och objektivt" så att de inte kan beskylla dig för att hota, det kan slå tillbaka.
  19. 1 poäng
    Fast nu jämför du helt olika båtar. 1 meter mer båt väger mycket mer och är mycket större. jag tankar ca 600 liter per år i 23:an och att då gå ner till att tanka 400 liter ger ju en besparing på 3500 kr. Pengarna ligger inte där när det gäller båt, allt annat kostar mer
  20. 1 poäng
    Gäller tyvärr de flesta idag. Numera har många tagit bort telefonnummer och mailadresser. I bästa fall finns ett formulär du kan fylla i och kommunicera via (glöm inte ta skärmdump på vad du skrev). Många har istället en chat som ett första filter, där det inte ens med säkerhet är en människa i andra änden utan en dator som svarar. T.o.m. många av de gamla, seriösa företagen har idag antingen en kundtjänst som inte vet någonting och bara kan ge standardsvar, eller också återkommer de sällan på mail. Gäller tyvärr ofta även ÅF. Kundkontakter kostar pengar i arbetstid. Massor av pengar. Men om man inte är nåbar kan man ju inte nås av kunder med klagomål, eller hur ? Saken löst....😖
  21. 1 poäng
  22. 1 poäng
  23. 1 poäng
    Jo, storleken verkar större än "den gamla vanliga böldpesten". Jag har sett några båtar som varit skadade och t.o.m. avrått från köp där jag hjälpt till att kolla begagnade båtar. Men jag har aldrig själv varit utsatt eller behövt sanera något skrov från böldpest så jag har sluppit "borra djupare" i sådana skador (tack o lov...) Men jag har ingen bättre teori än att det är någon variant av osmos som uppstått under gelcoaten. Att storleken på blåsorna är större än normalt kan kanske bero på att nyare material beter sig lite annorlunda än vad gelcoat och polyester från 70-talet gjorde. Men vi kan nog enas om att det är något som blivit fel vid tillverkningen. Sen kan tilläggas att många båtägare fick panik för båtens sjösäkerhet när de upptäckte böldpestskador. Den risken kan jag lugna TS med är obefintlig. Men det är ett estetiskt jättebekymmer och det behöver fixas för att inte riskera att det kommer in fukt djupare i laminatet som på sikt kan skada skrovet. Jag lider med dig....
  24. 1 poäng
    Det funkar även med CTEK och andra moderna laddare som har konstantspänningsläge som @Ove-T nämnde. Men visst kan man ha nytta av en laddare av äldre typ med. 🙂
  25. 1 poäng
    Betänk visdomen i Sven Ingvars salig Sven-Erik Magnusson's svar då en journalist tyckte att deras låtar allt var väldigt enkla: - Det är det enkla som är det svåra! Eller som jag själv uttrycker det: Det är alldeles för enkelt att åstadkomma något komplicerat, och alldeles för komplicerat att åstadkomma något enkelt.
  26. 1 poäng
  27. 1 poäng
    Jag har mailat Ryds och återförsäljaren så får jag se vad de svarar. Jag behöver inte vända mig till Råd&Rön. Där finns ett effektivare sätt att få återförsäljarnas, köparnas och tillverkarens uppmärksamhet. Jag lägger helt enkelt in en annons på Blocket lagom till vårens båthandel typ i mars-april. ”Pedant skött, knappt 6 år gammal Ryds, gått 70h, med mindre kvalitetsmissar (något man får förvänta sig enligt tillverkaren) säljes för 135000kr.” Lite medföljande bilder, sen kan man se hur försäljningen går...
  28. 1 poäng
    Plockade ur motorblocket vilket gjorde det lättare att komma åt. Hettade upp med en trippel burner vilket gjorde att jag fick ur återstående skruvar någorlunda enkelt. Några hade börjat rosta... Riggpackningen gick sönder när jag plockade ur blocket så en ny är beställd. Ordentligt skitigt så tänkte rengöra bäst det går med t-röd och smärjelduk.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...