Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-01-27 på alla områden

  1. 4 poäng
    Jag brukar synda ibland 🙄. Lämnar en liten tunn kabel kvar i ett rör när jag tar bort det som inte behövs. Anledningen är att jag en gång i ”min ungdom” rev bort ”all skit” i en båt. Sedan skull jag montera något som skulle få ström genom kablar igenom den ena kanalen. Trodde det bara var att dra i en dragtråd men tji! Funkade inte alls! Då gick jag och förbannade min dumhet i flera dar innan jag kom på ett sätt, krångligt ja visst men det funkade, att dra igenom kablarna. Så, lämna gärna en kabel eller ett dragsnöre kvar i kanalerna.
  2. 3 poäng
    Betänk visdomen i Sven Ingvars salig Sven-Erik Magnusson's svar då en journalist tyckte att deras låtar allt var väldigt enkla: - Det är det enkla som är det svåra! Eller som jag själv uttrycker det: Det är alldeles för enkelt att åstadkomma något komplicerat, och alldeles för komplicerat att åstadkomma något enkelt.
  3. 3 poäng
    De där gamla batterikokarna kan komma till nytta ibland. Om ett batteri gått ner totalt så vill moderna laddare inte ens försöka få i nån ström (om det varit en kortvarig total urladdning så kan det gå att få liv i batteriet även om det så klart tagit skada av hanteringen). Då kan det gå att med en batterikokare få i tillräckligt för att en modern laddare vill ta över o slutföra laddningen på ett tryggare sätt.
  4. 3 poäng
    Du menar säkert konstantspänningsläge. Kan verka petimeternisse att påpeka det, men eftersom många batterityper just laddas med konstant ström så är det rätt viktigt att inte röra ihop begreppen. Just den funktionen är bra, då egentligen ytterst få laddare är helt lämpliga i våra båtar som "landströmsaggregat", då strömmen som laddaren "tror" är batteriets laddström egentligen går till olika förbrukare. Och lurar den att gå upp i boostläge. Men den finns på många andra laddare också.
  5. 3 poäng
    När CTEKs grejer kom ut på marknaden så var väl huvudkonkurenten gamla elektromekaniska laddare med transformator och tickande tidur. Då var fördelen ganska markant och varumärket började byggas. Idag är elektronisk laddstyrning varken speciellt svårt eller dyrt och CTEK lever väl snarare på rykte än produktfördelar.
  6. 3 poäng
    Håller med. Det finns många laddare som är fullgoda ersättare för CTEK, i vissa fall säkert även bättre, och till mkt lägre pris. Känns som att det där med CTEK blev en "grej" i båtvärlden. Ungefär som att strömmen alltid ilar på smidigare i grejor det står Skyllermarks på.😁
  7. 1 poäng
    Plast reflekterar radarsignaler väldigt dåligt, nästan eller inte alls. Men det finns ju likartade ihopsättbara kvadratiska eller ”fyrkantiga” av metall som är avsedda som radarreflektorer, det är kanske en sådan du associerar till?
  8. 1 poäng
    Jag menade inte riva som i att ta bort allt, utan koppla isär, dra nytt där det är dåligt eller för att komplettera, men framför allt koppla ihop på ett smartare sätt...
  9. 1 poäng
    Efter drygt 69 dagar gick min båt i mål den 14 januari i det digitala Vendée Globe men tyvärr hade drygt 1700 båtar funnit en snabbare väg till målet. Först i kväll 13 dagar efter de första digitala båtarna gick i mål kommer den första riktiga båten att gå i mål men vinnaren kan bli någon av de som tidigare utanför Sydafrika hjälpte till i sökandet av Kevin Escoffier när hans båt PRB sjönk. De som hjälpte till erhöll olika tidskompensation så för dessa kommer det bli några timmars tidsavdrag efter målgång. Här är positionerna kl 18:00 idag: Samt här är ställningen kl 18:00 idag inklusive tidskompensation i rött. En sammanfattning om nuvarande ställning i denna video:
  10. 1 poäng
    Är det den på blocket? Då är den nog en lite tidigare modell än från 97, dom ser lite annorlunda ut med längre reling/mantåg omkring 96, även mera trä inuti på dom äldre vilket den på blocket har (om det nu är den). Ganska så ovanlig i Sverige, den var också väldigt dyr när den kom, runt 2 - 2,5 miljoner har jag hört så den vart lite svårsåld. Tror inte det finns nån annan tråd på forumet här om den? Vill man åka snabbare än 20 knop en längre stund så ska man inte ha den, den ska gå 24 men jag har inte kommit upp i mera än 22. Marschar bra i 15 knop i alla väder semesterpackad och går riktigt mjukt å bra i stora vågor när dom kommer framifrån/snett.. Kul att puttra på i 3 knop och väldigt lättstyrd, vänder på en 5 öring. Ratt ute i sittbrunn brukar den ha. Gillar verkligen den stora takluckan med en skylight däckslucka på. Mycket och stora stuvfack. Skönt att ha skedda när Eniros sjökort inte är riktigt ärlig. Lätt att få upp värmen i, sov ute i november i 2+ grader och hade 15-18+ inne, (2kw värmare). Minus blir väl takhöjden på toan och förruffen, samt inte jättemycket plats runt motor när det är oljefilterbyte å liknande. Rullig å vinglig av allt som kommer från sidorna kan va lite jobbigt. Ja, det var lite kort om den. Var det nåt speciellt du undrade över, förutom motorn? Hittade en "layout" bild, men det var inte den jag först tänkte på. Det ska finnas nånstans, djup ute på nätet en broschyr från Bella varvet.
  11. 1 poäng
    Bygg stenkistorna på land och sätt dem på brädor som får bilda rutchbana ner i vattnet. Se till så att du lägger ut brädor successivt även på botten ut till där bryggan ska ligga. Det är bra om ”glidbrädorna” har en kant så inte kistan glider av. Kistan kommer vara tung på land men lättare i vattnet (så klart). På land kan man såpa brädorna om man behöver bättre glid. Väl nere i vattnet kommer du behöva något att dra ut dem med eller ett par kraftiga kompisar som knuffar bryggan ut till rätt plats vadandes i vattnet. Fyll sedan med sten mha skottkärror som dras över en landgång. Jag har aldrig byggt en brygga på detta sätt själv men har hört om flera mer eller mindre lyckade, de flesta lyckade, försök. Du har väl bygglov och strandskyddsdispens för bryggan? Kan vara knepigt att få på vissa ställen.
  12. 1 poäng
    Jag köpte Biltemas 8A laddare, den får arbeta i garaget. En av mina tidigare 10A Ctek-laddare, den modernaste som jag tidigare hade i garaget, hamnar i båten. Jag fann ytterligare två Ctekladdare i garaget, båda rätt gamla utan automatiskt start, så fann jag ytterligare en mindre elektroniskladdare och en sån där jättegammal ”batterikokare” där automatiken består av en bimetallsäkring. Det är nog dax att anordna en garageloppis när pandemin är över, jag fann även en moped och tre kompletta luftkylda fyrcylindriga boxermotorer, samt delar till ytterligare ett antal sådana... Men inga båtgrejer, sådana har jag lagrat på annat ställe..... kanske skulle lägga ut en annons på Blocket och/eller Tradera, eller här i denna webbplatsens köp, byt och säljsidor.
  13. 1 poäng
    När jag har kikat runt och läst specar på olika laddare så är de snarlika förutom float-spänning eller underhållsladdningen och den spänning som laddaren har när batteriet är fulladdat. En del laddare ligger uppåt 14,2-14,4 V och andra 13,2 V och resten där emellan. Nu är ju laddströmmen väldigt låg just i "underhållsfasen" om man inte belastar batteribanken men det verkar ju råda olika teorier bland tillverkarna om vad som är bäst. Ja sen är det ju beroende på vilken batterityp man har, AGM, GEL eller "vanligt" bly-syra eftersom alla laddare inte går att ställa om efter batterityp. Så förutom att laddaren ska vara robust och funka bra, så ska den ju också funka som man vill.
  14. 1 poäng
    Hej CTEK har en laddare på 7 A som har ett konstantströmläge på 13.7 V. Detta är bra när man ligger på landström och har förbrukning igång. Laddaren kan annars tro att batterit behöver laddas och drar igång en laddningscykel för att kylen går igång med överladdning som följd, särskilt med större laddare. Om det finns andra fabrikat med den funktionen vet jag inte. Hälsningar Ove
  15. 1 poäng
    Jag har mailat Ryds och återförsäljaren så får jag se vad de svarar. Jag behöver inte vända mig till Råd&Rön. Där finns ett effektivare sätt att få återförsäljarnas, köparnas och tillverkarens uppmärksamhet. Jag lägger helt enkelt in en annons på Blocket lagom till vårens båthandel typ i mars-april. ”Pedant skött, knappt 6 år gammal Ryds, gått 70h, med mindre kvalitetsmissar (något man får förvänta sig enligt tillverkaren) säljes för 135000kr.” Lite medföljande bilder, sen kan man se hur försäljningen går...
  16. 1 poäng
    Jag har också en äldre, 5-stegs laddare tror jag att det är, på 7A som är köpt på Biltema. Den användes först i husbilen som jag hade då men nu håller den till i garaget och den funkat fint i alla år men det är ju inte den modellen som är aktuell just nu. Däremot har jag en 4A (tror jag) CTEK som fortfarande laddar men knappen där man byter batterityp har pajat. På jobbet har vi haft flera 25A CTEK som har packat ihop men på flera av dem har det varit primärsäkringen som gått, antagligen eftersom de stått och gått på mer eller mindre fulleffekt under lång tid. Så enligt min erfarenhet är CTEK inte mer robust än någon annan laddare. Skulle jag köpa någon laddare av "kvalitétstyp" skulle jag nog kika närmare på Victron eller Mastervolt kanske?
  17. 1 poäng
    Det ser ut som ett "klot", en dagersignal som betyder "jag ligger för ankar" och ska föras på fartyg över 12 meter.
  18. 1 poäng
    Ja, jag har fått med alla fram till Getterön marina i filen. Jag har helt enkelt för många intressepunkter. Skit också, trodde inte de lagt in en så låg begränsning på det. Jaja, får kika vidare på det i morgon. Det är ett fantastiskt arbete du gjort Ove!
  19. 1 poäng
    Hej Jag har gjort en GPX fil i OpenCPN med västkustens Gästhamnar. I OpenCPN får man ikon, beskrivning och länkar till hamnen. I andra program och navigatorer som kan importera GPX filer så kommer inte allt att visas, i vissa bara en ikon. På hemsidan under OpenCPN finns filen att ladda ner samt lite mer information. Länk:https://www.sxk.se/vastkustkretsen/var-verksamhet/batteknik-vk Hälsningar Ove
  20. 1 poäng
    Verktyget fungerade faktiskt oväntat bra, det gick bra att slipa i snäva vinklar. Möjligt att det finns färdiga dylika att köpa, men det är ju kul att bygga egna grejor.
  21. 1 poäng
    Jo det är sant, men spelar nog inte så stor roll i mitt fall. Jag är egentligen bara ute efter att se så det står någorlunda centralt så jag vet när jag har det i ungefärligt utgångsläge liksom. När jag backar spelar det ingen roll hur rodret står, det är inget som min båt fäster minsta avseende vid.😳 Det är om jag lagt mig i läge för att köra in o parkera mellan båtar eller y-bommar som jag inte vill att det ska dra iväg snett när jag lägger i växeln. Idag har jag en knop på ratten så innan jag börjar framfarten vrider jag till nåt ändläge och därifrån ca 1,5 rattvarv tillbaka så knopen är rakt upp men det kan ju vara skönt att slippa den extra palavern om man har sidvind. Det är väl bara den nyttan jag är ute efter. Egentligen skulle jag klara mig med en microbrytare på rodermekanismen och en lampa som lyser när det står neutralt.
  22. 1 poäng
    Ja, eller soppapumpen eller någon slang eller tanken eller vevhuskomressionen eller dålig soppa eller osv. Kolla dom enkla grejerna först innan du river isär. Flera förgasare går sällan sönder samtidigt.
  23. 1 poäng
    Jag har bockat smalare rör genom att såga en tjock spånskiva i rätt radie och sedan fräsa kanten skålformad, då får röret stöd av sidorna under bockningen.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...