Jump to content
Tuesday 09 March 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 01/23/2021 in all areas

  1. 2 points
  2. 2 points
    Vi har två master med "tillbehör" som skuggar. I sommar kommer vi ha 6 parallellkopplade paneler, 2x50W 2x100W och 2x120W, som aldrig kommer att få full belysning samtidigt. Vi kommer däremot ha mer eller mindre laddning hela tiden, oavsett hur båten ligger i förhållande till solen. I det mest gynnsamma fallet kommer 4 av panelerna vara belysta samtidigt men oftast kommer bara 1-3 ha full sol. Det skulle inte fungera att seriekoppla på vår båt. Men på andra, lite mer gynnsamt utformade, båtar kanske det kan vara en fördel att få upp spänningen för att hänga i lite längre med laddning innan spänningen blir för låg och regulatorn slår ifrån? Edit: Varje panel har en sådan här schottkydiod i kopplad i serie på plus.
  3. 2 points
    Försämringsrisken beror som sagt på installationen. På min förra båt låg tre paneler mellan luckorna på taket, med mycket liten skuggningsrisk. På den nya kommer två större paneler ligga på var sin sida om radarplattformen, dvs om solen lyser lite från sidan kommer garanterat någon del av ena panelen att bli skuggad. Därför är seriekoppling uteslutet - just på den. Sedan sätts faktiskt maxströmmen ner ganska rejält vid en skuggning, och har man då seriekoppling är det denna svagaste länken i kedjan som begränsar all ström ur panelen. Men som sagt, och som du redan är inne på, finns det bättre, sämre och rent av korkade sätt att montera och koppla panelerna. Omständigheterna och möjligheterna får bestämma . ------------- (@McLasse: Min "specialare" som du kanske tänker på består i vad som sitter efter regulatorn, nämligen en laddningsfördelning till de olika batterierna/bankerna via Schottkydioder (med extremt lågt spänningsfall vid låg ström). Alltså som att regulatorn skulle ha fem individuella laddutgångar. Jag vill nämligen kunna solcells/underhållsladda alla batterier även med deras respektive brytare avstängda dvs då batterierna är bort-/isärkopplade. Då måste de ha individuell laddningsväg så de inte "ser" varandra via solpanelsregulatorn. Lite som diskussionen om panelerna, fast åt andra hållet....)
  4. 1 point
    Jag missade väl nån panel i räkningen. Men det låter ändå mycket. Skuggade paneler ger ju litet grann, om det inte är nattsvart. Men det är bättre att överdimensionera om man har plats än tvärtom. Jag vet av praktiska erfarenheter att man nätt och jämt klarar av ett kylskåp och några dagförbrukare med en 50W panel och en timmas motorgång per dygn. Med 100 Watt är det inga problem alls. Med 250W som jag har blir det så både kyl och box, och det gör ingenting alls om någon glömmer att släcka ljuset på toan. Alla laddar telefoner och paddor. Vår hund har visserligen ett laddbart och blinkande halsband, men annars tror jag inte hon konsumerar nån el.... 🐕
  5. 1 point
    540...🌻 Tre barn, en sambo samt en 🐕 550W solpanel låter mycket men du kommer oftast ha mer laddning än vad vi får. Det är mycket master, bommar och annan skit på vår båt som skuggar. Jag har funderat på hur vi skall lösa laddning via sol och kommit fram till att enda lösningen är lite hela tiden. Vi kommer att ha från 50W upp till 270W laddning (inte laddning kanske men solpaneler mot solen) beroende på hur båten ligger i förhållande till solen. Men på det här viset kommer vi alltid ha något in i batterierna. Det blir många watt men oftast ligger de flesta watten skuggade.
  6. 1 point
    Det skulle ju ringa upp någon från RedKnows svenska agent, men Inge har ringt, så jag passade på att köpa ett GeoSafe, när det var rea. Men har inte installerat det ännu.
  7. 1 point
    De finstilta villkoren brukar aldrig innehålla sådant som är till fördel för kunden. Jag tror, om det var ett gränsfall enligt villkoren, att man bedömde försäkringstagarens status som kund totalt sett.
  8. 1 point
    Dioder hade med största sannolikt gjort samma sak, då problemet är att panelerna "ser" varandra vid en ren parallellkoppling och lite effekt kommer då gå förlorad eftersom varje panels egenskaper påverkas av den/de andra. Med diod (eller separat regulator) får varje panel leva sitt eget liv och lämna den effekt den kan på ett mer isolerat sätt. Även om råspänningen obelastad är exakt lika så är panelernas karakteristik (sol/spänning/ström/effektkurva) aldrig helt identiska i alla fall. Den är också lite temperaturberoende. Råspänningen är bara en av många egenskaper hos en panel.
  9. 1 point
    Sån här var det (eller väldigt lik den - jag har för mig att vreden var svarta, inte silver):
  10. 1 point
    Jag hade en Kraco 2455. En basstation och ett spröt på taket (på huset). Pratade ytterst sporadiskt med folk i Borlänge och småbyarna runtomkring. De som hördes bäst var italienarna. De måste haft hyfsade monstermaskiner. Man hörde dem klart och tydligt och hela tiden.
  11. 1 point
    Hjertmans.... Ja. - Ang späda ut Coca Cola... Minns mitt 50-års kalas. Hyrde Folkets hus och ställde in halvkluvna granar från topp till rot, längs med efter väggarna mm. - Min faster, då dryga 70, kunde inte begripa varför mina söner gick runt och fyllde på vad hon trodde var vatten, ur 5-liters dunkar, till behövande. "Maten är ju inte så kryddstark!"
  12. 1 point
    Får mig att tänka på en födelsedagsfest när jag fick en rom och cola och den var lite för svag tyckte jag. Ju mer rom jag hällde i desto svagare blev den...
  13. 1 point
    Å när det fryser i vodkaflaskan så är det dags att ta barnen i örat o förklara att de förstört pappas sprit! 😠
  14. 1 point
    Jag har haft min feltema i två år fungerar också bra, brummar lite på högfart så därför står den på lågfart. Ett problem som jag alltid hamnar i är: Jag vet att grejerna från Biltema/Jula/Hjertmans förmodligen är skräp, men jag blir så innerligt förbannad när jag lägger till 100% på priset och får skit ändå, det är så förbannats svårt att köpa kvalitetgrejer idag. Så om man vill ha en kvalitetsventilator vart köper man den?
  15. 1 point
    Många frågor är det... En av de största skillnaderna mellan de båtar du nämner är, om jag förstått det rätt, att den ena har utombordare och den andra har inombordare. Vilken man ”bör” välja beror på olika saker. Generellt, utan att veta något om båtarna i sig: En inombordare gör att båten går tryggare i sjön, allt annat lika, då vikten från motorn ligger lågt och mer mitt i båten än en utombordare som hänger längst bak. En utombordare är lättare att byta om den inte funkar längre men den är också lättare att stjäla. Många säger att en utombordare är lättare att meka med. Å andra sidan är oftast grejerna små och sitter ofta lite krångligt till. En inombordare kan också ha grejer som sitter svårt till men oftast är det lite rejälare grejer då jakten på viktbesparande delar inte behöver vara så stor. En inombordare på den typen av båtar har oftast ett drev som är dyrare att serva än drevet/växelhuset på en utombordare. En inombordare låter annorlunda än en utombordare och risken för vibrationer i skrovet är större. Sen är det ju ganska stor skillnad på en 2 år gammal motor och en som är 15. Så det är en del du behöver fundera på runt principerna för de två motortyperna. De övriga frågorna tar du reda på själv genom att titta på de olika båtarna. Ett bra allmänt tips är att titta på MÅNGA båtar innan man bestämmer sig. Man lär sig alltid något på varje titt och provtur. Lycka till! PS. Nu kommer flera säkert att skriva att en utombordare visst är si eller så och en inombordare absolut inte är så men sånt är livet. PS 2. Kostnaden för de olika motorernas skötsel kanske inte är den stora skillnaden utan försäkringskostnaden då en inombordare oftast har rejält lägre premie.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy