Jump to content
Tuesday 09 March 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 01/19/2021 in all areas

  1. 3 points
    Jag är skeptisk. Kan bli lite svårt att få det där tillförlitligt här på norra halvklotet. Det blir ju alltid en virvel i suget , s.k. vortex, och om den inte ska ge för stor påverkan på labbresultatet måste du nog använda dig av vänstergängade muttrar. Men visst, det går ju att få tag i även om jag tror det kan bli svårt i de relativt små storlekar som är aktuella här. Alternativet är ju att ta med testobjektet till södra halvklotet, jämte adekvata muttrar, men det är ju inte så lämpligt i dessa tider.
  2. 1 point
    Flåt, jag scrollade inte tillräckligt långt upp utan kom bara till din kommentar till wreckdivers inlägg där bilden låg i ditt citerade inlägg. Lite slarvigt av mig. Det var bilden från wreckdivers båt med en stor plotter och minimalt med extrautrymme jag avsåg. Idag så är plotter dessbättre väldigt driftsäkra. Blir det ett totalt el-bortfall som släcker skärmen så är det sannolikt väldigt mycket annat som slocknar samtidigt. Om motorn går eller går att starta så går det alltid att ta sig fram med papperssjökorten. Man klarar sig säkert utan alla lull-lull-instrumentdata, antingen de funnits i plottern eller på separata visartavlor. Om motorn inte går så kan det bli mer problematiskt. Med segelbåt så finns alltid möjligheten att flytta på sig med vindens hjälp men med enbart motor för framdrift så får man nog förlita sig till att skaffa hjälp via mobilen om man inte är duktig på att felsöka och fixa lite McGyver.
  3. 1 point
    Att man aldrig överger den fullständigt odugliga ciggtändarkontakten. De prylar som drar lite mer ström i mina båtar har jag försett med dessa kontakter istället. Bajonettfattning så de far inte ur i tid och otid heller.
  4. 1 point
    Jag läste också kamin på GP tidigare idag.
  5. 1 point
    Köpte du båten i medelhavsområdet för väldigt, väldigt länge sedan?🤔
  6. 1 point
    Ingen baktanke! Vill bara ha koll på testmetodiken.
  7. 1 point
    Nu finns det ju även jollar med fock, stor och rorkult, som på de flesta kölbåtar
  8. 1 point
    Ibland är man trög😊 Djupgåendet så klart
  9. 1 point
    Zwen jag sågade ur det dåliga och ersatte med ny ek, limmade med polyuretan lim, ska bara få tag på skruvar/nitar, org är det kopparnitat.
  10. 1 point
    Lika illa om man har värmeväxlare i systemet.
  11. 1 point
    Mads på YouTube-kanalen Sail Life grävde ur en massa enkomponentsskum runt en gammal kyl på sin båt för några år sedan. Det var ordentligt mycket mer än 19 g / m3, skummet var i princip mättat.
  12. 1 point
    På GPs bilder ligger den på nocken K bryggan
  13. 1 point
    Billig lösning för kraftig en air conditioner om man ändå har 230v generator.
  14. 1 point
    Såg den här båten med luftvärmepump sent i höstas. Knappast 12V dock.....
  15. 1 point
    Jo, men oavsett vad den används till skulle lite energi från solen kunna förlänga livslängden med kanske 100-200 procent.
  16. 1 point
    Hej. Båtbyggare gjorde ofta ett hål ner till hylsröret för att fylla i med mönja eller annat lämpligt i utrymmet mellan rör och akterstäv. Kan vara en sådan anordning. Ingemar
  17. 1 point
    Jag gör på precis samma sätt. Jag tror inte att jag behöver köpa någon bottenfärg i år, men jag får kolla så att den slatten jag har kvar inte har torkat. Jag brukar lägga antingen ett extra lager bottenfärg, eller Silic One på paddelhjulsgivarna och på propellrarna. Hoppas nu Silic One finns kvar.
  18. 1 point
    Varför tror du folk sätter in värmepumpar i sina hus och inte bara kör på med elradiatorer?
  19. 1 point
    Jag har en 12V diskmaskin! Eller... det är en kyl som ger mig kall öl, och den kalla ölen driver mig när jag handdiskar. Räknas det?
  20. 1 point
    Nu när det blivit lite liknande vinter och några minusgrader undrar jag om inte en 12 V luftvärmepump vore det idealiska?
  21. 1 point
    Nej nej nej, ingen belgisk vallhund som tänkt båthund 😳 det är en brukshund som är högaktiv och kräver både mycket mental stimulans samt fysisk stimulans. Nån föreslog exempelvis Malle, tänk dig en schäfer som har ADHD och går på amfetamin typ 😅 viktigt att välja en hund som har av och på knapp. Som inte blir knäpp av en lugn dag. Likadant med Bordercollie, Aussie mfl högaktiva vallhundar. Risken är att det blir riktigt dåligt. De flesta hundar klarar ett aktivt utomhusliv, men långtifrån alla klarar att chilla en dag. Det är viktigt att komma ihåg. Annars kan man få en hund som skäller på allt, är stressad, vallar barn på bryggan och nyper de i haserna 😅
  22. 1 point
    Hej ! Det är inte svårt, kan du dra åt en skruv med en blocknyckel så kan du byta turbon själv. Har du trångt akterut och svårt att komma åt kan det vara lite pilligt. Men det går om man tar det lugnt. 1 Släpp klämman runt knäet och turbon skruva ut muttern långt. Pilla av den rostfria klamman, du kan behöva polygrip och en rejäl skruvmejsel till det. Nu är knäet lösgjort och fritt från turbon på avgassidan. 2 Släpp slangklämmorna på gummibälgen finns två nertill och två upptill mot knäet med. Enklast är att släppa dem som sitter nertill på avgasröret, vik nu ut knäet så du får turbon fri. Alternativt lyft av knäet, du måste även släppa klämman på slangen från värmeväxlaren där kylvattnet strömmar ut i avgasröret. 3 Släpp klämman på trycksidan dvs motsatt sida du nyss varit, där går ett tryckrör till aftercoolern, ta bort det röret mellan turbo och aftercooler. Du får även ta bort röret från kompressorn och joke spjället som sitter på trycksidan på turbon.Turbon är nu frilagd. 4 På under sidan av turbon kommer tryckröret från oljepumpen detta rör ser till att turbon får smörjning, det, det är fastskruvat med två st M6 i turbon mellan sitter en packning se till att inte glömma den sedan. Skruva ut de båda skruvarna, röret är nu fritt, den främre av dessa kan vara lite pillig att få loss lite pilligare att få dit. Tryckröret är nu fritt från turbon. 5 Släpp slangen som ger turbon kylning sitter på sidan på turbohuset och går till expansionskärlet. 6 Du har nu fyra bultar kvar de som håller turbon mot motorn sitter under turbohuset på halsen, släpp dem emellan där har du en packning se till att den kommer rätt vid återmontering. När du släppt de fyra lyfter du bort turbon. Vid återmontering är det lättare om du limmar fast de nya packningarna på turbon mindre risk att de kommer fel då. Tryckröret med oljesmörjningen kan var lite bändigt att få dit om det inte livar riktigt men det går. Vid återmontering gör du lika som jag skrivit men tänker från andra hållet. Turbo till din motor finns att köpa för runt tio tusen, så gör du jobbet själv tjänar du en hacka. Ta god tid på dig beräkna en dag beroende på hur trångt du har i båten, du gör inte detta jobb på 15 minuter. Tänk också på att om du ligger i sjön så när du släpper knäet till avgasröret så har du öppen sjö i röret, kolla så båten inte ligger för djupt. När du återmonterar bälgen mellan knä och avgasrör se till du får allt tätt där att du får på bälgen riktigt annars kylvatten i båten inte bra. Byt ut bälgen och köp en ny då du ändå har den lös. Jag har säkert glömt något viktigt nu😱, men jag tror detta var allt😁. Lägger in några bilder på motorn så ser du lite på bilderna hur turbon sitter. Sedan avgasbälgen mellan knä och avgasrör. // Lycka till och ta det lugnt Peter😉 http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7738870-25-5093.aspx http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7738870-25-5091.aspx http://www.marinturbo.se/category.php?id_category=45
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy