Jump to content
Tuesday 09 March 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 01/18/2021 in all areas

  1. 2 points
    Jo. Impellerpumpen är nämligen inte SÅ tät, och trycket i vattenslangen kan vara ansenligt. Så jag instämmer å det bestämdaste i tidigare inlägg - låt motorns pump suga upp själv, tryck aldrig in vatten.
  2. 2 points
    Då kommer min båt inte att behöva lyftas till hösten, den kommer att klättra upp själv.
  3. 1 point
    Jag tittade på Sailing Uma, dom var iväg och provseglade den nya Salona 46 - med eldrift! Den stora revolutionen med denna lösning var att man istället för En motor hade två, en på var sida under akterkojerna. I utrymmet där motorn normalt sitter hade man batterierna på 30 kW och styrning till motorerna. Två mindre motorer än vad som normalt används på den storleken av båt. Fördelarna verkade vara många! Bättre manövrerbarhet med dubbla motorer Dubbel laddning 900W/ motor vid 8 knops segling Utrymmet under nedgångstrappan är ett perfekt ställe för en stor batteribank - dessutom centrerad i båten = vikten centrerad. Jag skulle gärna ha denna setup i min segelbåt - snacka om perfekt, antingen så seglar man eller så åker man tyst.. Det enda som kvarstår att lösa är ju värme i båten (för att helt slippa diesel). En elvärmare drar enormt med ström. Kanske det kommer någon form av värmeväxlare typ luftvärmepump som kan anpassas.. Jag kör elbil och ser hur mycket kortare räckvidd man får när det är kallt och värmen produceras. Vad tror ni andra - kan detta vara framtiden för båtar? Man tänker ju byt 1 mot 1 - istället för 1 mot 2 mindre motorer.. Ser ju fördelen med att komma ifrån buller, service och annat som är förenat med en dieselmotor och drev.
  4. 1 point
    Knappcellen i antennen (som nog är en litiumcell) är troligen bara till för minnesbackup och eventuellt en klocka. Vid drift så strömförsörjs antennen sannolikt från GPS-instrumentet. Idag sitter den inte ens ett backupbatteri i en del elektronik utan det räcker med en kondensator som laddas upp när prylen är i drift.
  5. 1 point
    Det där kan nog faktiskt vara orsaken. Äldre GPS-enheter har ofta dålig möjlighet att få in satelliter snabbt, så det skulle kunna vara så att båtens placering på land, kanske med hus som skymmer mycket, gör att ingen satellit är "synlig" länge nog för att GPS:en ska hinna ladda ner almanackan (en beskrivning av satelliternas banor som används av GPS-enheten för att räkna ut positionen). Det tar 12.5 minuter av kontakt med en satellit för att få ner en komplett almanacka. GPS-satelliterna når inte så vansinnigt hög höjd, så ett stort hus intill båten åt söder kan nog skymma duktigt. Är apparaten löstagbar?
  6. 1 point
    Ofta finns det någon resetfunktion som dessvärre sällan (aldrig??) står beskriven i manualen. Det brukar bestå av något krångligt "örnklogrepp" där fyra knappar ska hållas nere samtidigt som en femte används för att starta apparaten. Du får gräva runt lite på nätet med olika sökbegrepp. Det kan finnas svar i något obskyrt nördforum. Även om du hittar en knappresetkombination för annat fabrikat så testa. Du verkar ha allt att vinna o inget att förlora. När GPS saknar "gammal position" och tid så får den söka runt rätt länge för att hitta vilka satelliter den ska beräkna positionen efter (kallas kallstart). Äldre apparater var väldigt sega med kallstart. Moderna apparater med flera mottagare o bättre algoritmer är betydligt snabbare. När apparaten har hittat rätt position (då har den även rätt tid) så sparar den data från satelliterna om deras banor när backupbatteriet fungerar. Vid nästa start beräknar den efter satellitbanorna och klockan ungefär var den är och kan då direkt leta efter de satelliter som den vet att den ska se över horisonten. Då går det väldigt snabbt att hitta ny exakt position även om apparatens klocka dragit sig några minuter sedan den senast var påslagen. En annan felkälla kan vara om det hängt sig i någon krets med någon signal som spärrar från allt. Jag har vid något sådant fel (antingen lyckades jag eller så var det att kasta prylen) plockat bort all strömförsörjning, anslutit en kabelstump till batteriets minuspol och strukit med jordningskabeln över alla elektronikben ett par gånger så att alla restspänningar släckts. Stoppat i batteri och lyckats få igång prylen igen.
  7. 1 point
    Av tidigare inlägg verkar det som att det sitter en gammal Perkins-6:a i TS båt, så att få upp några motordata via NMEA2000 till en plotter är en ganska lång väg att gå . Jag hade också sett till att ha varvräknare, oljetrycks- och vattentempmätare för motorn. De sistnämnda inte minst för att motorn är gammal. Sedan lampa för oljetryck (0,5 bar) och den gängse laddlampan givetvis. Kolla så givarna du köper passar på motorns uttag för givare och instrumenten du väljer, för vad jag förstår har du inga originalinstrument alls. Biltema har en del adaptrar, dock. En annan smart sak är en termoswitch på 50-60°C monterad mot avgaskröken, kopplad till en lampa/summer. Då får du en varning om kylvattnet slutat flöda, långt innan ljuddämparen brinner upp och motorn börjar överhetta. När "vanliga" templarmet för motorn går är det ofta försent.... Sedan, som @Georg_Ohm också skriver, är nivåmätare för tankarna väldigt bra att ha. Och om du frågar mig/oss - snarast ett måste.
  8. 1 point
    Det blev en nu TP-Link, en nyare modernare modell än den jag haft tidigare. Har god erfarenhet av TP-Link har det hemma, och det fungerar bra, bara nu Com Hem kommer hem med signalerna i tid. Där har jag däremot ett och annat att önska. Vi får TV den vägen också, stum-tv, får ofta starta om boxen för att få ljud, och varje gång Com Hems support konsulterats har mätarna på Bredbandskollen visat mer än vad vi betalar för, men dagen därpå är det strul igen. Men det är bara vid uppstarten av TVn under TV-tittandet är det aldrig några problem. Men det var inte bättre förr, med bara en svartvit kanal, där det bara var Tant Maud och Televinken, sedan Humle och Dumle och därefter Putte Kock med tipsraden och senare Hylands Hörna. Nä, jag har väl blivit gammal sur gubbe när det gäller viss teknik. Det är så många grejer nu som är ihopkopplade eller som kommunicerar med varandra och om det börjar strula i ena ändan faller hela kedjan. Nyköpta skrivaren, en Epson, hittade iallafall husets tre nätverk, jag trodde bara vi hade två... men det spelade ingen roll, jag hade ändå glömt bort lösenordet. Men efter att ha testat några olika så hittade jag tillslut rätt.
  9. 1 point
    I inloppet till Blöteborg finns ca 30 farledsfyrar. Röda norr om farleden o Gröna syd. Alla fyrarna blinkar exakt i samma ögonblick. De är inte fysiskt hoppkopplade. Det är GPSen i varje fyr som "tänder" fyren.
  10. 1 point
    Så gör inte vår. Den är ständigt uppkopplad, stänger aldrig av sig och som längst har den väl gått i några veckor. Du verkar ha otur med elektronik. Mobilen lurar dig att skriva fel, plottern funkar inte och fickroutern stänger av sig. Egentligen tror jag inte på att människor kan påverka döda ting negativt, men jag hade en arbetskamrat som fick allt att sluta fungera bara han var i närheten. Kolla om det finns någon uppdatering att installera, har för mig att jag gjorde det när vår var ny.
  11. 1 point
    Beroende på motor / plotter skulle du kunna få upp motordatan i plottern. Isåfall kan du enkelt minska på antalet instument (tom skippa dem helt).
  12. 1 point
    Nu tröttnade jag, tog ned bläckstråleskrivaren till min verkstad, tog ur färgkassetterna och blåste rent med tryckluft... Under färgkassetterna finns det ett finmaskigt nät och jag tror att det satt stelnat bläck i dessa. Nu gjorde jag en självtest, bra mycket bättre men litet randig utskrift, skrev ut en tecknad bild med stora gröna och orangea fält, det blev riktigt bra, kanske litet blek. Så det får vänta med laserskrivare. Återstår då en liten router.
  13. 1 point
    Ja, fax är rätt meningslöst. Det råkade bara finnas i vår skrivare. Funktionen är verkligen inget man behöver lägga pengar på i dessa tider. När vi köpte skrivare tittade vi även på hur många utskrifter som fanns med i startkassetterna. Det blev avgörande när vi valde mellan två modeller. Vi tittade även på hur mycket ett kit med nya tonerkassetter kostade. Nu vet jag inte hur det är i andra skrivare men vi har fyra tonerkassetter. En är svart och den går helt klart mest. Det tycker jag är bra för då kan man byta enbart den. En till sak att titta på är hur stora kassetterna är, hur många (beräknade) utskrifter de rymmer när man jämför priser. Håhå jaja, det känns som det är en hel vetenskap att välja skrivare... Du kan ju leka med tanken att skrivaren är till båten så blir det genast lite roligare att undersöka. 😀
  14. 1 point
    Allting har ju ett bäst föredatum... Men det är ju skillnad på aluminium och kroppar av kött och blod! Vi håller ut längre!
  15. 1 point
    De säljs även på blocket emellanåt.
  16. 1 point
    TS har tydligen nåt grövre. Kanske kan hitta nåt nyttigt på sid, 1 o 2 i min tråd: https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=3460401#p3460401 - Värme hjälper inte när du ska böja aluminiumrör. - Du kanske har nån Yrkesskola / Industriprogram, som kan hjälpa dig med svetsning. Brukar vara tacksamt med sådana små projekt
  17. 1 point
    Nä, jag kollar i listan jag bifogade och köper en färg med mycket kopparoxid och hoppas att det i kombination med flitig användning av båten ska ge så lite påväxt som möjligt. Sen bättrar jag på där det behövs varje år istället för att måla hela botten, utom vattenlinjen som målas varje år. Det funkar där jag bor och passar mig
  18. 1 point
    Många år sedan jag lämnade bläckträsket, och har aldrig längtat tillbaka... Har, liksom flera ovan, en Multimaskin - laserskrivare, kopiator och skanner - som den huvudsakliga skrivaren. Svartvit och dubbelsidig utskrift (skannar dock i färg om man vill). Ser ut som en liten kopiator. Skanning till mail eller lokalt anslutet USB-minne. Just min är en OKI 471, men den säljs inte längre. Säkert finns motsvarande för motsvarande peng idag (dvs under 3.000:- eller ännu lägre). För färgutskrifter har vi dessutom en färglaser, en billig Lexmark. Den är dock väldigt sällan påslagen, men när den behövs är den redo - oavsett hur länge den varit avstängd och oanvänd.
  19. 1 point
    Vi köpte en TP-Link M7000 (eller om det var 7200) till båten och är nöjda med den. Den har funkat bra i Stockholms skärgård när den ligger i ruffen utom vid något enstaka tillfälle. Perfekt att hissa upp i masten vid behov... Vi gav straxt under 500:- kronor och det tycker jag inte är för dyrt. Inga finesser, men funkar som förväntat.
  20. 1 point
    Skotråtta (den övre bilden) är vanligtvis lättare att lossa än en clamcleat (nedre bilden) tycker jag. Jag tycker du ska fortsätta leta efter "riktiga avlastare" (tolkar detta som fallavlastare i mitt språkbruk), de brukar inte behöva kosta 1000:- kr/st till en mindre båt. Du bör kunna hitta tex. Rutgersons fallallavlastare för ner mot 500:- kronor och de kommer att göra jobbet på din Soling lika bra som en dyrare fallavlastare. Dessa finns i block om 2, 3 eller fyra stycken också, blir då billigare per styck.
  21. 1 point
    Det som gör att det blir så galet dyrt är ju framförallt S-dreven. Hade man kunnat ha två podmotorer borde det kunna bli mer ekonomiskt försvarbart. Sen vet vi ju förstås inte livslängden på podmotorerna.. de lite "finare" är dessutom fortfarande rätt dyra.
  22. 1 point
    Risken är störst innan motorn har startat eller när den stannar.
  23. 1 point
    För 7-8 år sedan hade jag fått nog av att byta kassa igensatta bläckpatroner. Jag köpte en laserskrivarkombination (skrivare, scanner, kopiator). Sedan dess har jag aldrig haft något utskriftskrångel. Det är bara så skönt att veta att utskrifterna alltid fungerar.
  24. 1 point
    Kombinerar försiktig bottenmålning, en halv 0.75 burk färg och scrubbis i väntan på att göteborgsföretaget I-tech ska sälja sin produkt till något färgföretag riktat mot fritidsbåtar gör inblandning i färgen. Det fungerar som klipulver för tulpaner och får dem att simma vidare. Biologiskt, inte giftigt, inga metaller. Fick tipset här på MG och köpte en bunt aktier, bra affär!
  25. 1 point
    Koppla inte trädgårdsslangen till kylvattenintaget då riskerar du att fylla motorn med vatten om det är en sjövattenkyld motor. Motorn skall suga själv ur en hink eller dunk som fylls med slang.
  26. 1 point
    Den allvetande Perrr är i farten igen . Håller tvärtom med övriga, den där motorn är robust som få, och dessutom lättmekad och lätt att begripa. Ge den en chans ! "Fälla zinkpulver" ? Om du menar det vita pulvret/utfällningen som blir av torkat glykolvatten så är det inte zink...
  27. 1 point
    Jo det är ju lite olika. Själv är jag tveksam till miljövinsten av att köra från Göteborg till ostkusten för att tvätta botten.
  28. 1 point
    Hej go fortsättning. ingen röta i trät runtom 👍 detta är nu bytt gick ganska bra. det mesta av båten är nu slipat och jag ska börja med lite roligare saker, bets olja och förnissa. Hade tänkt att köra bets-råolja-förnissa. Jag får dubbla budskap i denna fråga. Vissa säger att det kan bubbla sig när den kommer ut i solen om jag använder rå linolja men majoriteten säger kör på detta. Har provat lite och oljan verkar inte suga in i trät så bra. Verkar som betsen sluter porerna lite.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy