Jump to content
Tuesday 09 March 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 01/03/2021 in all areas

  1. 3 points
    Nu har vi svävat ut i diverse spekulationer om varför man får viss reklam en lång stund. Men för att gå tillbaka till allvaret i det som visas, så saknar jag en kommentar från @stavhammar vad man tänker göra åt det. För det händer ju återkommande, både olämplig reklam och att den hamnar mitt i trådarna. Vi vet ju alla att det inte beror på tidigare besökta sidor, och även om, så visar en seriös sajt inte "reklam" av den sorten !!
  2. 2 points
    Vi har en Ctek laddare som har ett supplyläge och lämnar då ca 13,7 volt konstant. Då vi har motorbåt och har fulladdade batterier när vi kommer till hamn så behöver batterierna inte toppladdas. Detta läge är bra då man har kylskåp och annan utrustning igång. Med en laddare i normalläge är risken att den tror att batterierna behöver laddning när kylen går igång och kör upp till 14,7 V och detta kan ske flera gånger om dygnet med följd att batterierna överladdas. Hälsningar Ove
  3. 2 points
    USB-snabbladdare finns som använder olika protokoll, som t.ex. "Quickcharge", QC. En USB-laddare är alltså inte bara ett uttag, utan har man ett snabbladdande sådant så pratar det med den anslutna utrustningen och kommer överens om hur mycket man ska ladda. Gemensamt för snabbladdarna är att dom använder justerbara spänningar på mellan 3V och 20V (Quickcharge har intervaller på 0,2V) och många klarar 100W och nya QC5 ska klara mer än det. Så man kanske ska ta sig en funderare på vilken sorts USB-uttag man ska installera? Ett gammalt långsamt eller ett mellansnabbt (som stödjer QC2 eller QC3) eller ett superladdande? Själv har jag ett Quickcharge 3.0 som snabbladdar min Samsung-mobil. Dom flesta mobiler och plattor stödjer någon form av snabbladdning, se manualen! Här är en översikt över olika snabbladdningstekniker (för nörden som vill veta mer): https://www.zdnet.com/article/usb-power-delivery-the-fastest-way-to-charge-iphone-and-android-devices/ Min poäng är alltså att förbered genom att dra ledningar som klarar 100+ watt (10A+) så är det bara en fråga om att byta uttaget den dag då du tröttnar på att vänta en timme eller mer på att det ska ladda klart! 😀
  4. 2 points
    Var bor du? Jag har en kapellsömmerska att rekommendera i samma stadsdel där jag bor, i östra Göteborg. Bri Marin, 073 04 48 05. Bra priser, snabb leverans och bra jobb. Men det är hög tid att få sådana jobb gjorda nu i januari innan ”kapellmästarna” får sina orderböcker fyllda. Bor du annorstädes är det ju opraktiskt att komma hit, men tipset kan ju gynna någon annan i samma fundering.
  5. 1 point
    Vem vill dingla med benen när man kör båten? Det finns visserligen färdiga fotsteg att köpa som man skruvar fast på stolens piedestal, men så här löste jag problemet: Detta fotsteg består av Biltemas grabbräcke art.nr 25-598, en bit överbliven durkplywood, några bitar mahogny ur skrotlådan bakom bandsågen (fungerar mycket bättre med ek), några kromade mässingsskruvar (går lika bra med rostfritt stål) och några muttrar och brickor, samt sex genomgående M5 maskinskruv med bricka och mutter vid grabbräckets fästplattor Då jag har en skjutdörr precis invid förarplatsen ville jag kunna vika undan fotsteget.
  6. 1 point
    En tanke kunde vara att använda ett badkar i plåt som du kapar på längden och tar ur såpass mycket du vill i bredd så du får den så smal du vill. Svetsa sedan ihop halvorna och slipa noga skarven, sedan kan du plasta direkt mot emaljen. Sedan har du en bänk du vänder upp och ner som du precis som med skotpulpeten du har där nu kan göra lätthål i eller skapa vattentäta utrymmen med hjälp av färdiga stuvluckor du kan köpa. Badkaret är en perfekt gjutform jag själv använde en gång till att tillverka en gasolkoffert till en gammal husvagn.
  7. 1 point
    Septitanken haver jag inte gjort något åt sedan den sattes in1980. "Hittade" den i hamnen som övergiven bensintank från större daycruiser. Efter att kapat den i längd, sågat ut en ny gavel, (aluminium) fick jag en tank på ca 100 liter. Båtfixarna svetsade den åt mej. https://www.batfixaren.se/ Jag är lite orolig hur fekalierna "äter" på aluminium. Men det kommer nog näsan att informera mej om.
  8. 1 point
    Bra tips och värt att hålla utkik efter när den ev ska ses.
  9. 1 point
    Har inte de senaste 40 åren gjort ren vattentanken, (rostfri). Bara spolat ur den med stadens vatten. Men i december/20 togs tanken ur, och den var ren inuti. Slangar är vanliga trädgårds dito. När det gäller toan spolar jag den med söt vatten om den skall stå oanvänd >vecka. http://lasselundell.se/vvs.html
  10. 1 point
    Nu har jag ingen erfarenhet av träbåtar men om jag får spåna lite... Täck med byggplast eller dyligt runt kölen och backen nedanför så du får ett tätt utrymme runt där du tagit bort plasten på båten. Givetvis när du tagit bort den plast du behöver enligt Peter_Ks tidigare inlägg. Placera en luftavfuktare i utrymmet och sänk luftfuktigheten så kommer fukten i trät att "vandra" ut så sakteliga.
  11. 1 point
    SAOL säger att rör är runda....
  12. 1 point
    Inte som grundlack, anser jag. Funkar dock bra som de sista två lackningarna. Men först föredrar jag Internationals Schooner som har ett bra UV-skydd i en 7-10 lager. Jodå, det tycker jag. Fast ska man vara riktigt noga, och speciellt med de sista lagren, ska man väl använda en finare pensel. Och hur kunde du gissa det?! 😇
  13. 1 point
    Jag tycker nog ändå TA var hyfsat ödmjuk i sin fråga när han skrev ”Men hur bör man tänka? Jag gillar inte att begränsas av dåliga väder, är jag fiskesugen så vill jag ut men samtidigt vill man ju komma hem säkert till familjen på kvällen”. Jag är inte lika erfaren som du, men är det inte en kombination av att ha en båt som klarar av merparten av väderförhållandena man tänker vistas i, och i övrigt (och oavsett) låta sig begränsas av vädret? TS skulle ju kunna skaffa ett riktigt sjövärdigt skepp men att ta ut en sån på sjön har väl sina egna begränsningar - inget man tuffar ut med på en liten insjö. I sak håller jag annars med. Att ta risker med vädret när man ger sig ut på sjön kan sluta illa.
  14. 1 point
    Håller inte med om att TS måste ha med någon som ”kan” båtstorleken. Visst är det bra med någon erfaren i början. Men... Du skriver i din initiala fråga att du inte vill begränsas av väder (eller något liknande). Det är helt fel inställning till att vara på sjön!!! Man åker ut på sjön, sjöar/hav/innanhav, på sjöns villkor och måste vara beredd på detta och planera efter vädret. Man måste kort sagt begränsas av vädret! Det var nära att jag och två kompisar gick åt för snart 50 år sedan för att jag inte hade begripit detta då.
  15. 1 point
    Ha ha! Ett sådant har vi också, fast det täcker bara halva sittbrunnen och har lyxiga hopvikbara tältbågar (till kupoltält) för 100:- kronor. Ett halvt sittbrunnstält skyddar fyra personer mot regn när man äter (utan coronaavstånd), men samtidigt finns utekänslan kvar. Stuvat (i betydelsen hopplockat) tar det inte mycket mera plats än en hushållsrulle, lite smalare och lite längre.
  16. 1 point
    Sittbrunskapell nästan gratis http://lasselundell.se/talt.html
  17. 1 point
    Ta det försiktigt så kommer du in till Fällholmarna, N V om Sjötorp. Norra hamnen! Södra är grund. En upplevelse större än Kalvhomarna enligt mig. Ej lämpligt i vindar från N - O. Och du måste gå in från ost på enslinjen mot ön strax norr om. Sedan öppnar sig en ny enslinje rakt syd mot lilla hamnen. Röd o grönt prickar längst in. Droppa ankaret strax efteråt och sväng väst mot vinkeln på bryggan. Där är det djupast. Öppen gammal fyr, bastu (egen medhavd ved) mm. Fiskeförbud i hamnen. Tama karpar, var det där sist.
  18. 1 point
    Jag har inte åkt kanalen själv, men har sett en bra dokumentär om hur resan är, rekommenderas!
  19. 1 point
    Ett seglande par på Youtube som jag följer gjorde ett varv runt Götaland under sommaren, med Göta kanal som en del av rutten. Trivsamt och ger nog en bra bild av hur det kan vara (gissar jag, som inte åkt där). Här är första avsnittet, där de kommer fram till kanalens början. Avsnitt 219. Sen pågår kanalresan genom de fem därpå följande avsnitten, med avslutning i Göteborg i avsnitt 224.
  20. 1 point
    Tack Peter! misstänkte att det var så. Dock inte sugen på att göra jobbet. Men antar att den är väldigt svår såld som den ser ut nu 😞
  21. 1 point
    Är båten målad eller t o m tjärad invändigt. Då är vattnet instängt. En fiskare på ostkusten jag pratade med, då jag hade en träsnipa, menade att utvändigt skulle det målas med ordentlig oljefärg, så att minimalt med sjövatten trängde in. Invändigt linoljefärg kraftigt utspädd med terpentin. Detta, för att träet skulle kunna andas in i båten och torka. Finns säkert varianter på detta.
  22. 1 point
    Tja... om den är körd går inte att svara på. Men - du måste få den torr, sedan plasta och täta. Så . det är väl bara att fortsätta riva plast tills träet inte längre är blött, låt torka, sedan plasta om. Byta eventuellt ruttet trä (om du hittar sådant). Och fundera var vattnet kom in, så du kan få det tätt där.
  23. 1 point
    Jag fick aldrig träffa min farfar (men tror inte att han som bagare kunde något om sickling), min far använde Skarstensskrapa på träekan... (det är den jag har i min ägo) Men det här väckte intresse så jag googlade lite o hittade en kajakbyggare som hade en superb beskrivning av skärpning o krokning av sicklar. https://minkajakverkstad.arnwulf.se/att-kroka-en-sickel/
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy