Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-12-30 på alla områden

  1. 6 poäng
    Runt 2008 bestämde jag mig för att jag, när jag fyller 50, d v s år 2021, skall sluta jobba och ge mig ut på långsegling. Drömmen blev en plan, hus såldes, pengar sparades, båt köptes, såldes igen för en bättre båt och nu kommer jag strax att säga upp mig från jobbet och börja segla på heltid. Så jag har sett fram emot 2021 i tretton år
  2. 1 poäng
    Jag reagerade på "Guldtonad pläterad metallarkkonstruktion," i specifikationen. Att inte specificera vad det är för metallsort i fästet innebär troligen att det inte är korrosionssäkert. "Guldtonad pläterad" är bara ett ytskikt för att det ska se snyggt ut, det är inte detsamma som guldplätering. För den här typen av komponenter vill jag ha delar som inte korroderar/ärgar vilket borgar för att det inte kommer ett spänningsfall krypande efter några år. Båtkomponenter som alltid har en fuktig miljö, även om de sitter inombords, är känsligare än fordonskomponenter vad gäller val av material.
  3. 1 poäng
    Mot sjö, då menar du mot vågorna eller? 😅 Nyckel är fart, så kryssa med lite fart och se hur båten jobbar och reglera fart efter hur det går?
  4. 1 poäng
    Jag tror efter att ha haft en Flipper 760 i 3 somrar att jag har lite matnyttigt att komma med. Flipper 760 har egentligen bara en akilleshäl och det är stötigheten i krabb motsjö/sidsjö, kan vara steget/ inrundningen i skrovet som gör att det smäller lite. Om man kan leva med det och att det inte är världens vackraste båt så är den bredare och rymligare än alla ovan nämnda utom 850 som är en större båt. Går finfint i vattnet, ekonomisk att köra och äga. Om du kan hitta en 90 talade med integrerad badbrygga så får du den ljusa inredningen - båten känns betydligt modernare. Vi hade en VP D4 i vår, tyngden i en större motor gör mycket positivt för gången i vattnet. Vi marschade allt mellan 25 och 30 knop med 1,1 L/dist i förbrukning. 1500 distans blev det den sommaren som vi körde som mest. 3 meters medsjö - surfade i 25 knop över vågorna utanför jättendal. Hade 2,5 meters sidsjö vid horndal på väg söderut (spolade över båten), vi kunde inte göra annat än att härda ut eftersom det är helt öppet och blåste upp snabbare än prognosen sagt. I efterhand - tryggt och säkert! Båten är otroligt välplanerad, det finns otroligt mycket välplacerade och användbara stuvfack. Hade vi inte skaffat fler barn så hade vi säkert haft kvar den båten några år till - det är absolut en av dom bästa båtar jag haft, har haft många båtar.
  5. 1 poäng
    Samma med de vita av plast 😒
  6. 1 poäng
    Min erfarenhet av Dymos gula plastband är att dom efter några år släpper. Jag hade märkt upp på samma sätt som du, dvs dubbelvikta i taket där det går massa kablar. Men när jag några år senare öppnar så ligger hälften av dom lösa på innertaket... 😪 Så spara fotot utifall att du om några år upptäcker att etiketterna lossnat. Men kanske lite "osynlig" Scotch-tejp kan hjälpa dom att sitta lite bättre?
  7. 1 poäng
    Anslutet, uppmärkt och petskydd installerade.
  8. 1 poäng
    Nu gick det lite fort tycker jag. Vi har firat julafton idag. Det är ett tag kvar till nästa år, Och sedan ska det bli vår. Sedan åker båten i lag. Kanske inte min bästa dikt... Jag får skylla på gikt. Fast egentligen är det migrän jag har, ganska mycket av den är kvar.
  9. 1 poäng
    En bra reflektion, och Gott nytt år själv.
  10. 1 poäng
    Tittade på dessa båtar inför vårt köp 2015. Av dom nu nämner är valet Bella Falcon, fin båt och går bra i sjö. Men mitt val blev Flipper 760. Större, rymligare, billigare. Dock stötig gång i krabbig sjö.
  11. 1 poäng
    Det är smart att fråga om råd 😀 Kolla om det finns någon förarkurs i närheten av där du bor. Många studieförbund och båtklubbar anordnar sådana. Då ingår en praktikdel och det blir mycket snack kursdeltagarna mellan. Vi får väl förutsätta att pandemin ger med sig framåt sommaren. Båtar är ju väldigt olika beträffande sitt uppförande i stökigt vatten. Ofta ger det bättre känsla om man svänger / vänder med lite mer pådrag på motorn, båten går bättre så som man tänkt sig det. Att bli liggande tvärs vågor i en relativt liten båt är inte kul. Ut och öva i lite mindre jobbigt väder och lär dig hur båten uppför sig. Ha med någon som hjälp och säkerhet om något går galet. Flytvästar och dödarsladd till motorn fastsatt i västen är absolut nödvändigt. Jag går inte ut i vindar upp mot 14-15 m/s i byarna om jag inte absolut måste då det oftast är mer pyssel än nöje.
  12. 1 poäng
    Så såg det ut på min Maxi 77 också. Någon tidigare ägare hade dock satt dit rejäla fyrkantsbrickor. Det som hänt är att den inte så rostfria balken som är inplastad där rostat och expanderat. Visst är där lite sämre hållfasthet, men inte tillräckligt för att få panik. Din plan med en rejäl rostfri platta tycker jag låter som en bra plan. Har du oändligt med tid och/eller pengar kan du förstås skrapa rent och byta ut köl balken.. men då hade du nog inte köpt en Maxi 77 från början. Plasten bör vara ok, men passa på att kolla så att den inte buktar på samma sätt underifrån..
  13. 1 poäng
    Denna är det, https://www.ikea.com/se/sv/search/products/?q=lysekil Men några 1.5 mm är den inte.
  14. 1 poäng
    Idag passerades en trevlig milstolpe. Under de senaste månaderna har arbetet mest kretsat kring att ta bort olika saker; färg, ruttna elkablar, smuts, beslag mm. Kul nog så blev det premiär idag för att tillföra något som dessutom förhoppningsvis blir snyggt när det är klart; gelcoat + topcoat på ytorna framför förarplatsen. Kulören blir gråvit, original är gelcoaten gulvit men den gråa blir mer sober.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...