Jump to content
Saturday 10 April 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 12/17/2020 in all areas

  1. 2 points
    Ännu bättre vore att koppla den ventilen till en tunn slang som kommer från en låda bag-in-box vin. Självfall från ett skåp i närheten borde fungera. Det skulle imponera på vännerna med vin i diskbänkskranen! 😮😇
  2. 2 points
    Jag har full förståelse för TS dilemma och oro. Fast här kunde vi ägna säljaren en öm tanke också. Att lämna tex. 20% obetalt tills båten är sjösatt och testad är ju också att lämna öppet mål åt en lite oärlig köpare. Föreställ er följande scenario: Köparen får båten sjösatt, kör en vecka och hittar under tiden en massa "hittepåfel", "låter dit inte lite konstigt från drevet?", "tycker det luktar illa från toan ibland", "misstänker att det finns föroreningar i tanken" osv. Att hitta lite diffusa symptom där inte ens ett varv kan säga säkert hur det ligger till är en bra grund att pruta bort den där sista 20% med. Sedan blir det polemik om huruvida ett eventuellt fel har uppstått pga. köparens handhavande med båten under provkörningen osv. Säljaren kan i det här läget bara se på när de där sista 20% försvinner i processen. Ett vattentätt kontrakt om vilka specifika villkor som skall uppfyllas för att betala slutsumman skall nog upprättas i det läget för att skydda både köpare och säljare. Tycker man hör allt oftare hur köpare av begagnade grejer i efterhand systematiskt kräver säljaren på återbetalning för fel som hen nog "antagligen vetat av och borde ha berättat om". En slags efterprutning helt enkelt. För det är väl inte så att säljaren alltid är oärlig och köparen är ett oförvitligt lamm? Envar kan tänka sig in i det själv; när jag säljer min båt ses jag som potentiellt oärlig och försöker dölja en massa fel, när jag sedan köper min nästa båt är jag som köpare berättigad till en fullständigt felfri produkt. PS Med detta vill jag inte på något sätt sätta en stämpel på TS, bara varna för hur det går till ibland när folk köper och säljer.
  3. 2 points
    Har en separat, enkel kran för sjövattnet. Gillar det. Hittar ingen bra bild på det just nu. Vill inte ha in sjövatten i sötvattenkranen som jag tar dricksvatten ifrån.
  4. 1 point
    Ni ser väl till att ha skyddsglasögon vid batteriarbeten? Efter att ha varit med om att ett batteri exploderade har jag alltid på mig skyddsglasögon innan jag ens tittar på batteriet.
  5. 1 point
    Jag har redan startat med några förbättringar. När jag köpte båten hade den bara en färskvattentank som jag tyckte var för liten, så jag fick tag på en 70 literstank som jag kompletterade med. Förra vintern blev det en ny septiktank på 108 liter. Nu köpte jag en till likadan diablo-tank på 108 liter, men med ett lock för färskvatten. Jag tog ut den gamla tanken som visade sig vara på 88 liter, jag trodde den var mindre, hade tänkt att göra mig av med den, hade tänkt att återanvända den förra extratanken, men jag har haft problem men att den läckt vid manluckan, så det var istället den tanken som åkte ut. 108 literstanken sköts in under skarndäck där den passade perfekt, där kilades den fast med en träregel, samt med lister skruvade i den nedre durken så att tanken inte kan röra sig i längsled eller tvärsled. Då den nya tanken är smalare än den gamla blev stuvutrymmet större där vi förvarar öl och vinboxar. Däremot fick extraskivan till bordet inte plats där den stått tidigare. Den gamla 88 literstanken placerades bakom den nya tanken, där fanns redan en däcksgenomföring för påfyllning. Men ett hål i fribordet för en ny avluftning togs upp med en hålsåg. Tidigare hade båda tankarna delat på samma avluftning, det var inte så bra. Den gamla 88 literstanken fixerades med lister i durken och spändes fast med spännband. Med en motordriven trevägskran kan jag styra flödet till pumpen. Båda tankarna har också fått nivågivare, och är via en omkopplare kopplad till samma tankinstrument, mer om det senare. Här är en bild på den motor- eller servodrivna trevägsventilen, detta är nu en gammal ”uppfinning” men den har nu monterats på en bit vattenfast plyfa. På utgången mot pentrypumpen sitter det en enkel sil. Motorn eller servot styrs med en polvändande omkopplare. Detta är en dubbel tvåläges omkopplare on-on. För att slippa en omkopplare även till nivågivarna kopplades även dessa in här, på minussidan med hjälp av två dioder. Tankinstrumentet har gula och röda lysdioder till belysningen, om man kopplar in båda så får man orange ljus. Men det gjorde inte jag. Jag valde att koppa även instrumentbelysningen till omkopplaren, så att instrumentet får gul belysning när 88 literstanken är inkopplad och röd belysning när 108 literstanken är inkopplad. Det tycker jag är fiffigt, men jag misstänker att ni andra här tycker att jag krånglat till det med en ”citroënlösning” en ypperlig lösning på ett tekniskt problem som inte existerar... Men det finns en strömbrytare till av/på. Detta monterades i en bit 1 mm aluminium från skrotlådan, den kläddes med en bit konstläder, man skall aldrig slänga stuvbitar av konstläder/vinyl eller spillbitar av aluminium. Den extra bordsskivan fick en ny placering midskepps under durk, och det innebar att den extra kylboxen fick flyttas några centimeter. Den har för övrigt fått nya kraftigare kablar framdragna, men är ännu ej inkopplade. Mer om det senare i denna tråd. Här är några bilder. Panelen har jag placerats under diskhon/diskbänken, och över kylskåpet, det var litet trångt på baksidan mot diskhon, därför är instrumentet placerat långt till vänster för att går fritt från den nedsänkta diskhon. Omkopplaren och strömbrytaren har får svarta gummihättor. Även kylskåpets kontrollpanel monterades i denna panel. Skruvarna målade svarta, dom blänker litet på bilden eftersom färgen inte hade torkat då jag tog bilderna. Det finns en idé med de svarta strömbrytararmarna, dom skall inte vara så iögonfallande. Det finns nämligen ett barnbarn som sätter på, eller värre stänger av olika saker ombord, särskilt strömbrytare som lyser, kylskåpets panel den är tydligen väldigt tilldragande. Det syns litet dåligt men här lyser instrumentbelysningen rött, den större 108 literstanken är inkopplad. Och här skall det lysa gult för den mindre 88 literstanken. Ursäkta med bilden blev suddig. Man kan väl säga att jag har ett arrangemang som man kan lura sig på till dieseltankarna, en ”omkopplare” för dieseln och en treläges omkopplare för givarna, det har hänt att jag mätt nivån i den ena dieseltanken och förbrukat ur den andra, trodde att det var minst en halv tank kvar i sb tank, men jag körde istället tomt i bb-tanken med motorstopp och luft i systemet som följd och uppankring mitt i ett hamninlopp, mindre bra alltså. Men när det gäller vattentankarna är det synkroniserat så man skall iallafall inte kunna lura sig själv där. Sedan har jag funderat på någon grej med mikrobrytare vid omkopplaren till dieseltankarna också, får se hur det blir med det. Jag har en del andra saker jag funderar på, återkommer när dom är realiserade.
  6. 1 point
    Perfekt, men vart sitter instrumentet, och framförallt larmet som varnar när öl och vinlådorna är på upphällningen?
  7. 1 point
    Hittade ett bilbatteri, Tudor Technica TB602 60Ah, som jag tänkte försöka blåsa liv i. Inspirerad av experimentet ovan av @Mackey gjorde jag slag i saken och här kommer en superlightversion jämfört med hans eminenta redogörelse. Batteriet var inte helt tomt när jag började utan låg på 1,6 V. Hur länge det stått så vet jag inte men gissar på ett halvår till ett år. Jag kopplade in en CTEC MXS 5.0 i recondläge för att se om något skulle hända. Givetvis slog laddaren av efter ett tag och började blinka att något gått snett. Startade om ett antal gånger (15-20 ggr ungefär). Gav upp hoppet efter ett tag men fortsatte att starta om laddningen. Hux flux började det att ladda. Efter ett dygn hade det laddat färdigt och spänniningen har sedan sjunkit enligt följande: Tid Volt 13/12 13:18 13,28 16:00 13,15 18:10 13,12 19:43 13,11 22:48 13,08 14/12 17:35 12,95 20:05 12,95 22:23 12,94 16/12 9:00 12,80 17/12 12:20 12,73 Det är inte gjort något belastningstest än utan jag skall avvakta och se när spänningen stabiliserat sig. Tycker det tar lång tid bara, fast nu är det iofs ett tag sedan jag mätte så spänningen kanske ligger på 12,73V nu. Vi får se. Det skall bli intressant att se om det är något klös kvar eller om det tar slut direkt vid belastning. Tänkte ge det några dagar till bara.
  8. 1 point
    Så här ser det för närvarande ut i vår båt. Sjövatten till höger via fotpump. Köket kommer att byggas om men eftersom lösningen med sjövatten och dricksvatten funkar bra kommer dubbla kranar vara kvar. Ev att det blir elpump till sjövattnet.
  9. 1 point
    Nu har jag byggt en låda för installationen av min flödesmätning. Jag tänkte placera den i hålet där kompassen tidigare satt. Displayen ser rätt futtig ut i det höljet... Skulle alltihop funka blir det kanske en större skärm sen. Funktion/display: 1. förbrukningsstapel i realtid, varje streck motsvarar en halv liter bränle per sjömil - glidande medelvärde över fem mätningar, en mätning per sekund (fejkat data i bilden). 2. förbrukning liter per sjömil, om farten är mer än en knop. Under en knop visas liter per timme 3. temperatur, lite svajig. Temperatursensorn vill egentligen ha 750 ms för att läsa värdet, men det finns det knappt tid till med gps-positionering (180 ms) och flödesmätning en gång per sekund 4. GPS-täckning, antal satelliter (streck per st: 0, 1, 2-3, 4-5, 6-7, >7 ) 5. tid 6. Hastighet (över fyra mätningar), om mer än en knop, annars tomt 7. Totalt antal förbrukade liter sedan start inom parentes. Jag har fuskat med störningsskyddet i denna första version, trots @IngemarE s utmärkta lektion. Det blev helt enkelt sockerbitar, signalkabel (avskärmad) och externa ferriter på kabeln. Jag misstänker att jag får göra om och göra rätt sen!? Återstår att montera och testa framåt vårkanten.
  10. 1 point
    Min kommentar var inte alls riktad till dig utan det var en allmän reflektion över att om man ställer en fråga om huruvida en båt är bra eller inte för ett visst ändamål så kommer man att få alla tänkbara svar. Min kommentar var tänkt att supporta dig, jag blir också less på dom kommentarerna så jag håller med dig i det här fallet fast kanske min kommentar verkade antyda motsatsen?
  11. 1 point
    Håller inte med. MD5 är rätt svår att döda, och inte skitsvår att meka. Först är ju att hitta var felet är; kompression eller bränsle - eller båda. Rostiga insprutare byter man.
  12. 1 point
    Det talas om att man gör affär med förmedlaren och att man då är skyddad av KKL m.m. Men, ofta är en förmedlare just en förmedlare och den juridiska och slutliga affären görs med säljaren. Och är denne en privatperson (vanligast) är det samma regler som gäller som mellan två privatpersoner. Vad TS måste få klart för sig är vem motparten egentligen är. TS skriver ju också att det är oklart vem som skall ha pengarna, om det är säljaren eller förmedlaren. Det måste redas ut först av allt !
  13. 1 point
    Det är en vanlig missuppfattning att säljaren automatiskt får behålla handledningen i en affär med lös egendom. Så är det inte. Antingen ska det finnas en tydlig skrivning i kontraktet att handpenningen ska tillfalla säljaren om köparen inte genomför affären eller så måste säljaren visa att hen haft kostnader som ska täckas av handpenningen. Även om det finns en skrivning om att säljaren får behålla handpenningen så kan det vara så att säljaren kan få tillbaks en del av handpenningen om avtalet kan anses vara allt för fördelaktigt för säljaren. Jag är inte alls juridiskt utbildad så jag kan inte svara på frågor kring detta, men jag har fått lära mig att det är så här. För mig är det självklart att om jag avbryter en affär ska säljaren behålla handpenningen, men alla ser det inte så och inte juridiken heller.
  14. 1 point
    Principskiss i alla fall (inte ritat kablarna partvinnade, men kör VCC och Puls i varsin partvinnad med jord i den andra så är det ok). R1 är den pull-up som sensorn kräver, då den har en open collector/drain-utgång som bara kan jorda ner. R1 har alltså inget med filtreringen att göra. Skall försöka förklara lite kortfattat (och rätt förenklat, märker nog de som är kunniga inom EMC....). Det är ju i första hand datorn/processorn som skall skyddas från bus/störpulser, då den "lyssnar". Lösningen ovan skyddar på flera sätt: 1) Skärmningen kommer hålla RF-störningar utanför p.g.a. olika anledningar. En del kanske tycker det inte är någon skillnad, samma "jord" ligger i inuti också. Ja, rätt. Men bara vid DC och upp till kanske någon kHz. Sedan börjar olika fysiska lagar göra sig gällande, och en punkt utanpå den jordade skärmen mitt på är inte alls samma elektriska som jordkabeln inuti. Jämför med antennkabel till bilradion: Varför behöver skärmen anslutas så "bra" till bilens chassie vid antennfoten, om man Ohmmäter är den ju redan förbunden (via bilstereons minuskabel) till chassie ? Jo, vid DC/likström, ja. Men redan vid någon kHz är det olika potential, och vid 100MHz är de som att bo på olika planeter i elektriskt avstånd.... Om man öppnar jordanslutningen i ena änden, kommer hela skärmen istället fungera som antenn och "leva" i den änden. Gör faktiskt ingen som helst nytta för RF-störningar, och då kan man lika gärna köra med en billigare, oskärmad kabel. Brukar ha en praktisk demo på mina kurser där jag visar just det. 2) Ev. störningar som kommer in ändå (sensorn må vara fysiskt liten men inte skärmad t ex) bromsas av ferriterna L1/L2, som kan ses som kortslutning vid DC men ett seriemotstånd vid högre frekvenser (vi talar MHz, dvs mycket högre än nyttosignalens pulsfrekvens på tiotal Hz). Kondingarna C1/C2 leder höga frekvenser bra och låga dåligt. Den störningsrest (hög frekvens) som kommer igenom L1/L2 har låg energi och jordas därför lätt ner av kondingarna. Viktigt är att filtrera ALLA ledningar till referensen (jord) och på ungefär samma ställe, inte bara signalen. En störning på en ledning smittar grannledningarna mycket lätt, så därför är även VCC-utgången filtrerad - för inkommande störning. Att den är en utgång till sensorn gäller nämligen bara vid DC, vid lite högre frekvenser kan de annars lika gärna gå IN den vägen och väl därinne smitta allt möjligt inne på datorkortet. Allra bäst för skärmning är om båda enheterna har ett väl skärmande metallhölje att ansluta skärmen till. Då hålls störningen på utsidan hela vägen. Näst bäst ett bra jordplan att koppla in den till. Nu har i vart fall inte sensorn det, och skärmningen kommer därför aldrig kunna bli perfekt. Därför bör signalerna även filtreras, och i många fall kan det vara så tillräckligt med ett bra filter att man kan strunta i skärmen (som kanske ändå inte skulle blivit perfekt). Egentligen skulle även sensoränden förses med likadan filtrering. Men i det här fallet är den ganska "dum" utan så mycket elektronik som skulle kunna få spader vid lite RF i luften. Den är också fysiskt liten (det krävs en viss storlek för att elektriskt kunna fungera som pickup-antenn) och skickar dessutom ut signal ("lyssnar" inte), så den är inte lika kritisk. Men visst, även en sändande enhet kan få hispan om det kommer in tillräckligt mycket HF/RF i den.... Ovan nämnda ferrit/kondingfilter är mycket användbart om man har en störig DC/DC-omvandlare, regulator eller annat. Som både radioamatör och EMC-nörd är jag allergisk mot störningar men gillar ändå billiga saker från @Georg_Ohms polare Wang i Kinna. Genom att stoppa in dem i en metallåda och som konding använda en s.k. genomföringskondensator och lägga en ferrit på insidan om den, kan man få de mest störiga billiga saker inte bara användbara utan fullständigt radiotysta. Men det måste vara en (bra) metallåda, för ofta har dessa prylar switchdrosslar och illa dragna ledningsbanor som ger s.k. Radiated (strålad) Emissions, inte bara Conducted (ledningsbunden). Lådan ger skärmning mot de utstrålade och filtret fixar de ledningsbundna störningarna. Slut på lektionen 😛
  15. 1 point
    Bara en enkel fråga i all välmening... Hur kommer det sig att just västkusten "drabbats" av så många svårbemästrade grund?
  16. 0 points
    Äh🤪, problemet är att ni är alldeles för ytliga.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy