Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-11-28 på alla områden

  1. 2 poäng
    Då kanske några av mackarna nedan passar bättre. De hade OKQ8 GoEasy Diesel Marine som är 20 % HVO redan 2019. Lidingö (OKQ8 Islinge) Vaxholm (Lagerroos Marin AB) Utö (Ademic AB) Kymendö (Kymendö Service AB) Nämdö (AB Guns Livs) Sandhamn (AB Wilhelm Wrethman) Fjäderholmarna (Sjöstation Fjäderholmarna AB) Bockholmen (Bockholmen Marin AB) Möja Bergs (Möja Konsumtions Förening) Ingmarsö (Möja Konsumtions Förening) Norra Stavsudda (Norra Stavsudda Handel) Grinda (Grinda Wärdshus AB) Lådna (Lådnamacken AB) Husarö (SaltochSol Skärgårdsservice AB) Möja Ström (L&N Skärgårdsservice AB) Arholma (Arholma Ekonomiska Förening) Rödlöga (Rödlögaboden Ekonomiska Förening) Pampas (Mycket & Mera i Stockholm AB) Nynäshamn (JSP Nynäshamn AB) Dalarö (Dalarö Skärgårdsservice AB) Dalarö (Marindepån Dalarö AB) Dyvik (Dyviks Varv) Täby (Flipper Marin AB) Grisslehamn (Grisslehamn Marina & Camping AB)
  2. 1 poäng
    En 12 volt sladdlampa som bor i motorrummet med krokodilklämmor för direktanslutning på startbatteriet som står i separat låda används om jag måste koppla ifrån huvudbrytaren. Annars finns det belysning i motorrummet.
  3. 1 poäng
    Jag har inte åkt kanalen själv, men har sett en bra dokumentär om hur resan är, rekommenderas!
  4. 1 poäng
    Ett seglande par på Youtube som jag följer gjorde ett varv runt Götaland under sommaren, med Göta kanal som en del av rutten. Trivsamt och ger nog en bra bild av hur det kan vara (gissar jag, som inte åkt där). Här är första avsnittet, där de kommer fram till kanalens början. Avsnitt 219. Sen pågår kanalresan genom de fem därpå följande avsnitten, med avslutning i Göteborg i avsnitt 224.
  5. 1 poäng
    Tvenne gånger har jag på Vänern fått det skvalpigt. Att då gå in i Dalbergså var en nästan en religiös upplevelse. Att från kuling komma in i "skogen" med absolut stiltje.
  6. 1 poäng
    Rent elektriskt funkar det ju som brytning. Men hur gör du om du vill mecka med motorn och samtidigt ha lite ljus i båten?
  7. 1 poäng
    Slussvakterna har bytt jobb och blivit slussvärdar. De är väldigt måna om att alla ska känna sig trygga vid slussningarna. Förr i tiden, på slussvakternas tid, kunde det vara tävling om vem som kunde slussa på kortast tid. Då kunde det vara spännande... Söderköping är trevligt. Berg lite fashinerande med sin långa slusstrappa. En bit uppströms Berg finns en liten hamn där det är rätt kort väg till Cloettas godisbutik. Det finns även livsmedelsbutik i Ljungsbro. Lägg gärna någon dag extra i Motala o besök kanalmuseumet och sveriges första rundradiostation Motala radio som är ett museum med mycket kul radiohistoria. Vadstena är ytterligare en pittoresk hamn där du förtöjer i vallgraven runt slottet (ingår inte i kanalbiljetten). Försök pricka in ett besök hos nunnorna. Man behöver inte vara religiös för att vilja lära känna lite om deras liv. Norra Vättern med Ombo öar är minimum att besöka. det finns en hel del skärgård i norra delen av sjön som är rätt okänd. Hjo en bit söder om Karlsborg är ytterligare en pittoresk småstad som inte kräver så lång omväg. till södra delen av Vättern är det ju lite längre väg... I Karlsborg förtöjer man innanför bron när man lämnat Vättern. Ett besök på fästningen och deras äventyrsguidning är just - ett äventyr. På södra sidan av kanalen vid gästhamnen finns sjömack, några hundra meter bort livsmedel mm. Forsvik är kanalens äldsta sluss. Industriminnet vid Forsviks bruk som byggdes för att åstadkomma kanalbygget har mycket gammal industriteknik att visa. Vid industriminnet ligger även hjulångaren Erik Nordenvall som är en nybyggd replika av de fartyg som inledningsvis trafikerade mellan Stockholm-Göteborg när kanalen var nybyggd. Spetsnäskanalen o sjön Viken är en idyllisk kanalsträcka. Efter Tåtorp, som är kanalens högsta punkt, går det utför och de lite bekvämare/enklare nedslussningarna börjar. Direkt efter Tåtorp går kanalen i den delvis sprängda Bergskanalen, så trångt att det ordnats regelrätta mötesplatser. Töreboda är en lite småsömnig ort ute i landsbygden. Fin gästhamn även där, samhällsservice och ett populärt friluftsbad. Nästa vettiga nattuppehåll är Norrqvarn med hotell, restaurang o knappast något mera. I Sjötorp kan man liga både ovanför slussarna, mellan slussarna o nedanför slussarna. Nedanför ingår inte i kanalbiljetten. Utanför Sjötorp finns lite naturhamnar vid Kalvöarna. Mariestad har bra utbud av samhällsservice och billig sjömack i yttre delen av hamnen. gästhamnen ligger mitt i centrum. Sedan kan du njuta av lite naturhamnar blandat med kultur i Vänern. Sjön är så stor att du inte ser land om du kommer ut i mitten så håll koll på väderprognoserna. Sjön blir väldigt krabb när/om det blåser upp. Jag hävdar att Vänern är värre än den beryktade Vättern i det avseendet.
  8. 1 poäng
    Fick hem ett paket från Tyskland idag, materialet till en ny ruta till flybridgen. Kul! Har letat förgäves efter en gröntonad ruta från svenska leverantörer, men de slutade vara på modet någon gång på nittiotalet. Andra nyanser fanns, men jag ville ha den tidstypiska gröna färgen. Till slut fick jag tips en en tysk tillverkare som skär till plast på beställning, rätt fascinerande att det bara kostar ett par hundra att frakta något så otympligt tvärs Europa.
  9. 1 poäng
    Kände att jag var tvungen att dela med mig hur billigt och enkelt man kan bygga en alldeles egen provtryckare till sitt drev. Gjorde denna idag till en kompis som har Alpha One drev (Mercrusier), men passar såklart till Volvo Penta drev. Åkte till min lokala Hydroscand butik, köpte en meter slang, 4 slangklämmor, ett T-kors med två slanganslutningar och en manometer. Totalkostnad 279kr. Slaktade ett cykeldäck (innerslang) och satte ventilen i på ena sidan och den andra fick en anslutning som passar i drevets oljeplugg (hade en från BT som pumpar från flaskan). Enkelt och billigt. Sätt lite tryck, typ 0.5 bar och låt stå ett par timmar, vrid sedan axlar med växel i och låt stå ett dygn. Kolla sedan om det är samma tryck. Om inte, börjar läcksöka med såpa vatten med nytt tryck. Lycka till.
  10. 1 poäng
    Skulle gissa att några av skribenterna här ovan gärna föreslår 2 st Gevalia plåtburkar förbundna med ett hårt spänt snöre......😆
  11. 1 poäng
    Jag seglar en virtuell båt i detta race och har nått ner till syd 28 grader. Enligt Virtual regatta är det tydligen drygt 900 000 deltagare i denna tävling. I spelet visas även de riktiga båtarnas positioner vilka uppdateras var 4:e timme. Dock är de riktiga båtarna snabbare då spelets polardiagram inte har uppdaterats ordentligt. Det gäller att försöka hitta en vinnande kurs mellan vädersystemen för att nå en framskjuten placering. Jag ligger förhoppningsvis i en tätklunga som är på väg ned mot isgränsen men det är lätta vindar i kanske 2-3 dagar till innan de västliga vindarna nås i the Roaring forties. Placeringen i racet visas på skärmen utifrån avståndet till några fasta punkter längs banan vilket gör det lite missvisande stundtals. Får se hur det ser ut om någon vecka eller så. Man kan när som helst börja segla i detta race och då hoppa av från fregatten som ligger i bakre delen av fältet, nu placerad norr om ekvatorn. Antingen seglar man en gratisbåt eller betalar för att få en snabbare båt med fler segel, programmeringsmöjligheter etc. Får se om jag orkar med detta med vinduppdateringar var 6:e timme och kontroll på den digitala båten i ca 80 dagar. Enbart de närmsta båtarna visas i spelet enligt nedanstående skärmdump. De riktiga båtarna är röda (nya med foils) samt blå (utan foils). Just nu ligger min digitala båt ca 100 nm väster om den snabbaste kvinnan Samantha Davies på båten Initiatives-Coeur. Jag hoppas att Samantha slutar på en framskjuten placering. Här är en animation över den enorma spridningen i fältet under det virtuella racet 2012-2013. Alla verkar dock inte vara intresserade att vinna racet.
  12. 1 poäng
    Mycket har jag kallats, men anal ingenjör är nog första gången😀. Vare sig vi pratar vindhastighet eller fästelement kan det inte vara fel att benämna saker med dess rätta namn, speciellt om du ska kommunicera ut det till befolkningen via rikspress. Dessutom får pöbeln möjlighet att lära sig något nytt, och kan efter förkovrandet själva titulera sig Analingenjör. Ett skitjobb, men någon måste göra det👍😀
  13. 1 poäng
    En sak att tänka på tycker jag... Om väldigt många låter bli att handla bränsle, och även mat, lokalt ute på öarna så blir servicen sämre eller upphör helt.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...