Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-11-24 på alla områden

  1. 1 poäng
    Nu när vinterprojekten tar vid tänkte jag att det skulle vara kul (och inspirerade) att se vad ni andra med Nimbus Epoca gör för vinterjobb på era båtar. Jag köpte min Epoca i år (89a med 5.0 GXi -03) så det här är första vintern. Men listan är lång på saker att hugg tag i. Bla har batteribanken fått nytt kablage och nya brytare, säkringar och plintar har installerats (bild visar före/efter).
  2. 1 poäng
    Troligen Österreichische Post AG, dvs. som Postnord fast i Österrike. Generell synpunkt, inte menat som en pik till patrikflink eller någon annan Jag kan tycka att man om möjligt ska värna våra inhemska leverantörer så mycket som möjligt, särskilt nu i coronatider. Samtidigt har många det sämre själva och måste snåla/spara. (Jag följer inte detta själv alla gånger, men nästan alltid numera.)
  3. 1 poäng
    Min bekants båt fick en sådan pump https://www.comstedt.se/produkt/marco-up3-diesel-kugg-pump. Filtret är ett sådant https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-c53-fuel-filterwater-separator-diesel-engines.aspx med filterinsats 10 micron. De mobila "reningsverk" som jag skruvat ihop är baserade på samma pump och filter som ovan, men jag använder filterinsats 2 micron. Säkerligen dårskap enligt vissa, men det står jag ut med. Det finns säkert bättre grejor men dessa duger för ändamålet eftersom reningsapparaturen lever sina egna liv som tankrengörare och inte är inblandade i matning av maskiner.
  4. 1 poäng
    Thomas Ryuant i Linked Out verkar sympatisk. Tvåa dock nu. Sponsrad av lokala företag från sin hemort i norra Frankrike var det väl. Tack för övrigt Per_62! Fick koll på starten precis innan tack vare din trådstart. Är själv på stabil 510 000: e plats. Gjorde en miss och åkte nära Portugisiska nordkusten för att "spara tid"... Ja, man lär så länge man lever! Nu har jag iaf bättre koll på Atlantvindarna när man väl beger sig mot Kap Verde på riktigt!
  5. 1 poäng
    Fett och lim behövs väl till lastbilen...😎
  6. 1 poäng
    Jag har en AD41P av 2005 års modell som har gått strax under 200 h, och den har varit helt orörd tills i sommar när turbon av någon anledning ville gå i pension. Turbon byttes till en ny med samma specifikation som den gamla och bränslepumpen fick en kontroll av en välrenommerad reparatör. När jag monterade en ny turbo så gav den nya turbon 90kPa mot föreskrivna 150kPa. Jag kontaktade leverantören av turbon som vidimerade att den nya hade exakt samma specifikationer som den som jag lämnat i byte. På pumpreparatörens justerade vi pumpen för att uppnå 150kPa. Det behövdes drygt två varv på justerskruven för detta. Jag kontaktade också en gammal bekant på VP som sa att det finns ingen bränslepump till staketmotorn som numera ger rätt turbotryck med den inställning som gällde då när dessa motorer nyproducerades. Motorerna producerar helt enkelt för lite avgaser. När 41 kördes i testbänk kördes den på dåvarande europadiesel för att nå så hög effekt som möjligt, och det blev strax under 200 hk. När den kördes på svensk diesel reducerades effekten upp till 10 %. Och detta med den diesel som gällde slutet på 90-talet. Dagens diesel har nog ännu lägre energiinnehåll. Ta Du och justera pumpen så att turbon laddar vad den ska ladda. 😉
  7. 1 poäng
    Bella 655 är otroligt små. Bella Falcon är fina, men smala = trånga Dom andra båtarna har jag ingen personlig erfarenhet av. Ett alternativ - kanske inte lika estetisk - men betydligt rymligare (bredare) och väldigt praktisk och trevlig är Flipper 760. Hittar du dessutom en med en VP D4 - så får du tyngd i båten som är bra. Ganska platt botten, går hårt i krabb sjö - allt annat är lysande. En av få båtar som jag ångrar att jag sålt..
  8. 1 poäng
    Utmärkt. Jag störde mig på att tryckströmbrytaren slog till i onödan lite då och då, trots justering. Inget läckage fanns utan antagligen känslig brytare. Tanken löste problemet helt. När jag öppnar kranen går det ca 7-8 sekunder innan pumpen går igång. Kan verka lite men ger en - i mitt tycke - lugnare ljudnivå i båten. När man tex lagat mat och sköljer saker går pumpen bara igång varannan gång 😃
  9. 1 poäng
    1. Det beror på om man har 1 eller 2 motorer samt bogpropeller och akterpropeller. Båtarna du funderar på är relativt höga (vindfång) för sin vikt, så vid sidovind är bogpropeller nödvändigt. Har man bara en motor hade jag rekommenderat akter-sidopropeller med. Med 2 motorer med rak axel och bogpropeller är det riktigt enkelt att manövrera. Storleken och vikten gör det enklare - om man har mer än en propeller att jobba med. 2. Har ingen Windy, men de ser toppen ut - speciellt 32" Tornado. Vi ha en motor och därmed gott om plats i maskinrummet (28" DC-båt) har alltid cyklar med. Men det är 3 års sedan de togs upp senast - de hamnar jag besökt har haft cyklar stående. 3. Ståhöjd nere innebär stor och hög båt. Jag föredrar att ha köket ute och då behövs ingen ståhöjd nere. 4. HT/Kabinbåt ska man ha om man kör ofta och i dåligt väder. 20-30 gånger per år och bara i fint väder - då är DC säkert ett bra val. 50-60 gånger per år så är HT/Kabinbåt ett bättre val. Jag bor i hamnen och använder min DC-båt 40 ggr/per år. Att ta av/på kapellet är en belastning. Men jag går inte ner till båten vid dåligt väder så av 40 gånger är 38 i solsken. Ett tak över mig skulle inte kännas bra - faktiskt riktigt kass! Ljudproblematiken med HT är nog bara problem om man kör långt. Jag kör sällan mer än 30 minuter ( i över 25-30 knop). Att köra i trånga passager och i kanaler och hamnar känns mycket bättre om man kan resa sig och ha ögonkontakt med andra runt om.
  10. 1 poäng
    På vår dieselmotor, D2-55, har vi en returledning och när jag snackade med en filtergubbe tror jag att han nämnde att grovt sett hälften av det pumpade bränslet går tillbaka till tanken i returen. Kan man säga att det ger som bieffekt löpande rening av dieseln i tanken så för min del känns inte behovet så stort eller tänker jag fel? Fiskebäckskil marina (Lyckans slip) säljer HVO. https://www.lyckansslip.se/forst-pa-vastkusten-att-erbjuda-hvo100/
  11. 1 poäng
    🙂 Det var väl mer min egen formulering jag kom på var lite otydlig. Din var väl klockren!
  12. 1 poäng
  13. 1 poäng
    Du får snart en pall marinfett och bälglim.
  14. 1 poäng
    Dessa skulle jag tro löser det http://basforsakring.se/
  15. 1 poäng
    Vet att flera av NordWest båtarna gick att få med bägge alternativen. Har dock ingen erfarenhet själv. PS. Ja, de gick ju inte att få med bägge alternativen samtidigt 😉. Man fick ju välja.
  16. 1 poäng
    Jag har fått ett par leveransavier i postnord appen ifrån Amazon. Problemet är att jag inte har beställt något där ifrån. Samtliga har leveransadress i Stockholm. Jag bor i Skåne..
  17. 1 poäng
    Genomföringar under vattenlinjen oroar mig... Har man bottenplugg som är på lägsta läget så måste väl tanken inte tömmas helt. Det borde räcka att tömma ut 20-25 liter i en dunk. Jag köpte en pump på aliexpress för 250 kr, den funkar fint. Pumpen och extra slangar ligger alltid i båten. Jag har alltid en rörbit med så att jag kan koppla förbi förfiltret. Men som sagt, hittills har problemet varit i mina 3 90 graders böjar i anslutningar till tank och förfilter. Nu har jag bara raka kopplingar med 6 mm hål och 8 mm slang för bränslet. Nu kan slemmet komma till förfiltret, där det syns och enkelt tömmas. Det kom en halv matsked förra säsongen - inget jag oroar mig för. Min kvarvarande oro är för andra hårda sopor som kan finnas i tanken och som kan sätta igen sugröret. Sedan förra året kör jag på syntetisk diesel (HVO100) som inte har problem med dieselbakterier och åldring. Man tappar 2-3 % effekt och förbrukning, men så är bränslet och dess avgaser lukt och rökfritt. Det kostar dock 1-1,50 mer per liter, men det sparar man in genom att inte köpa dieselgift.
  18. 1 poäng
    Vega1959 nämnde ju Nimo 27 som sålts med både drev och axel, en nyare båt är Skilsö 33 som har mittmonterad motor och axel men som även kan levereras med drev och som då har en mellanaxel till drevet. https://www.sokbat.se/Modell/skilso/33-sport-ht Oxelö 30 finns också med både axel och drev om man vill försöka hitta information och jämföra. Annars känner inte jag till så många båtar som sålts med båda alternativen, SeaRay ska ha haft både och på sina 30-33 fotare också. Själv skulle jag vilja ha en planande båt av dc-typ med axel och Skilsön är den enda som jag har hittat hittills som tilltalat mig hyfsat fast den hamnar tyvärr över min budget så jag får dras med dubbla drev ett tag till. Och gillar att köra drevbåt men efter läckage i bälgar, trasiga kopplingskonor, läckande packboxar och glappa styraxelbussningar så är det lätt längta efter något enklare.
  19. 1 poäng
    Har råkat ut för liknande två gånger, från Aliexpress. Båda gångerna kom en begäran från Postnord om moms- och expeditionsavgift som jag betalade. Sen hände inget på lång tid, och när jag kontaktade Postnord så sa de att de kört ut till utlämningsstället. Men jag fick aldrig avisering och efter två veckor gick det i retur till gud-vet-vart. Nån avisering kom aldrig och heller ingen påminnelse. Postnord svär sig fria. I dagarna minskar Postnord liggetiden hos utlämningsställena från två veckor till en. Så numera gäller det att ligga på dagligen även om man aldrig får någon avisering.
  20. 1 poäng
    Man kan göra ett ganska bra provtryckningsinstrument av en cykelpump. Jag köpte en cykelslang, slaktade den och fick kvar en bilventil med gummibeklädnad. Den kilade jag in i slangen för oljepåfyllnad. När den skrivats in i påfyllningshålet så var det bara att ta 1-2 tag med pumpen. Hörde direkt var det pös. Jag har en billig biltema-pump som har en manometer på så efter lagning kunde jag se att jag inte överskred 1 bar vid provtryckning. Sen köpte jag en vacum- och tryckprovare i alla fall, har känt behovet för många gånger.
  21. 1 poäng
    Jag har också hunnit byta ut duschhållaren och blandaren, samt lagat lite gelcoatskador på akterdörren. Monterade tidigare i höst en trycktank för att få jämnade flöde.
  22. 1 poäng
    För att återknyta (löst) till tråden så kom Mellgard med ett påstående om TBT som gick emot de flestas åsikt. Istället för att granska hans påstående så började ett antal personer kraftigt försvara sin åsikt, utan att egentligen titta på vad Mellgard hade för stöd. Först efter ett tag så började man granska påståendet men istället för att acceptera att han faktiskt hade rätt och därpå ändra åsikt så börjar det dyka upp diverse mer eller mindre konstlade argument, "forskning", tolkningar mm. Det var ju ganska uppenbart att man först nu försökte hitta något att stödja sin uppfattning på. Trådens längd visar att de flesta faktiskt inte hade någon egentlig insikt i ämnet, bara en åsikt. Det dök även upp ett antal konspirationer, att han måste ju vara illvillig, hata naturen, inte vilja ta ansvar etc. Allt utom - kanske min ogrundade åsikt bara är en ogrundad åsikt utan något egentligt stöd? Något jag hört eller läst och godtagit som sanning utan att veta? Det är typisk Confirmation bias. Hur mycket VET vi eftersom vi kontrollerat fakta och funderat över relevans och alternativa förklaringar och hur mycket är sådant vi bara hört eller läst utan att fundera över det? Hur många av våra åsikter har vi egentligen något faktiskt stöd för?
  23. 1 poäng
    Jag har inte skrivit att den var framtagen i syfte att marknadsföra HappyBoat... Men det stör mig att en enskild forskare i Sverige lyckas samla en grupp forskare för att påverka våra myndigheter i tolkningen av en EU-förordning och samtidigt få egen vinning av den tolkningen. I de flesta sammanhang brukar det krävas flera av varandra oberoende rapporter för att styrka en tes. Jag har inte sett/hört någon debatt eller ifrågasättande av EU-förordningen från något annat europeiskt land så Stockholms Universitets rapporter i TBT-frågan sticker ut en del. Det är ett rätt starkt ifrågasättande av den grupp som tagit fram AFS-förordningen och de länder som skrivit under och antagit den som nationell förordning, inklusive Transportstyrelsen. Nu avser jag inte förbudet mot att använda TBT som antifoulingskydd på båtar utan hur eventuellt kvarvarande TBT ska hanteras (AFS-förordningen). "Målningsförbudet" tror jag alla är positivt samstämmiga till.
  24. 1 poäng
    Den här forskningsrapporten är ju en utmärkt reklam för XRF-mätning som företaget HappyBoat och dess ägare Britta Eklund genomför. Då sticker det lite i ögonen att Britta Eklund är en av rapportförfattarna.....
  25. 1 poäng
    den ser illa ut. linder använder ingen marinaluminium och den här är totalt söndefräten. då få man byta hela botten vilket inte är försvarbar. kan byta in den, då får du en redig båt . har 2 stycken 4,5 meter byggd i 3 mm, durken i 5 mm, hemma.
  26. 1 poäng
    Klarrrt. Tog bara ett halvår...😅
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...