Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-11-21 på alla områden

  1. 3 poäng
    Jag har haft en båt med krokig axel också... ja den var egentligen inte min utan min faders, men det var jag som använde den mest. Det vibrerade och väsnades rätt bra. Men alltihopa från motorn ända till propellern byttes sedermera ut.
  2. 3 poäng
    Jag skulle göra det du skriver, men eventuellt strunta i att byta tändstift om det är i bra skick. Däremot så skulle jag kontrollera bränsletank och ledningar så att det inte finns massa skräp i dessa och tvätta ur vid behov. Även förgasaren kanske behöver en rengöring. Innan start skulle jag spruta in lite 2-takts olja, eller konserveringsolja i cylindern (genom tändstifthålet för att ge lite extra smörjning vid start. Sedan skulle jag ta bort växelhuset innan start och provköra utan detta i cirka 30 sek. Om allting verkar fungera så byt ut impellern innan du monterar tillbaka växelhuset. Efter 15 år så lär gummit ha torkat.
  3. 2 poäng
    Jag har också hunnit byta ut duschhållaren och blandaren, samt lagat lite gelcoatskador på akterdörren. Monterade tidigare i höst en trycktank för att få jämnade flöde.
  4. 2 poäng
  5. 2 poäng
    Om man inte spelar golf går det bra med en en "klump" av hopknölad silvertejp, en trasbit som man rullar ihop till en boll eller egentligen vad som helst, men det låter ju inte lika fint som golfbollar.
  6. 1 poäng
    Det kanske var bla jag som skrev det, ni som tar ur termostaten överarbetar vinterkonserveringen. Igen, tömmer man motorn helt på vatten så fyller den sig själv med glykolblandningen med termostaten på plats och man behöver inte köra tills motorn blir varm för att termostaten ska öppna. Däremot blir det av naturliga orsaker ingen cirkulation pga stängd termostat, men det är man inte ute efter utan bara att motorn blir fylld med glykolblandning. Man får använda lite mer glykolblandning så det räcker att fylla motorn och vara medveten om att en del åker direkt ut i avgasystemet medans motorn fylls.
  7. 1 poäng
    Hur va det dom sa efter Estonia katastrofen, nått i stil med att dom inte skulle gå ut i hårt väder???
  8. 1 poäng
    Du har väl en 43 a i din båt? Då bör du också ha ett dp E. Det ska vara helsyntet 75/90 i de dreven. I A modellerna så fanns spec på motorolja 15w/40. Det höll inte när vridmomenten steg, och ersattes då av helsynteten 75 /90. Hur länge har den oljan varit i det drevet, min olja jag la upp såg inte i närmaste vis ut som den du visar. Hade du något metallskrot på magneten? Normalt slitage ska vara lite ludd/emulsion som skapas när drev och olja samarbetar. Vatteninblandning ser det ju inte ut som, snarare skitig utsliten olja. Men svårt bedöma via en dator. Är ju rätt viktigt du tar reda på vilken olja du fyllt på med. Fel oljekvalitet skapar ganska tråkiga fenomen i en hårt arbetande vinkelväxel, för det är just ett drev är en vinkelväxel under vatten.
  9. 1 poäng
    Alltså tiokilosbollar på styrbordssidan och femtonkilos på babordssidan... tja då lär ju presenningen glida på sne.
  10. 1 poäng
    Visst - jag läste det och jag talade om hur jag monterade en utombordare på min havsfidra - som ju i princip är ett snipskrov med barlast köl. Talade också om att köra en deplacementsbåt med aktersnurra var det sämsta motoralternativet. För mig är inombordsmotor som gäller. Om det är med rak axel eller drev har jag ingen uppfattning om: Jag har bara haft båtar - företrädelsevis kostrar - med rak axel.
  11. 1 poäng
    Det är ju lite svårt att avgöra färgförändringen om du inte minns vilken olja du hällde i och vilken färg det var på den från början (jaja, jag är också lite äldre så jag vet hur det är med det där) Om du kommer på det kanske du kan ta med burken till något drevserviceställe du litar på och fråga?
  12. 1 poäng
    Hur skulle man kunna göra för att undersöka om det finns vatten i oljan? Några vilda, och mindre vilda, idéer... Man kan låta oljan stå jättelänge och se om vatten separeras från den. Om man har en stående centrifug kan man lägga burken på botten och balansera med något på andra sidan och köra en stund för att se om vatten separeras från oljan. Man kan värma oljan till 100°C och se om ånga bildas. Man kan värma oljan till sådär 70°C för att göra den mera lättflytande och därmed påskynda separering av vatten när burken står.
  13. 1 poäng
    Tycker inte denna är helt tokig, att oljor ändrar färg är ett tecken på att dom har gjort nytta. ATF oljor luktar kattpiss.
  14. 1 poäng
    Plocka isär och rengöra?
  15. 1 poäng
    I somras köpte jag en 54lbs Watersanke till farsans segelbåt(Campus 6,3) då jag tröttnade på den lilla bensindrivna hondan. Campusen är en liten lätt båt, och vi använde den bara för nöjessegling i närområdet och seglade enbart när det var bra väder. In och ut ur hamn är en elmotor helt förträfflig, tyst, startar utan att du behöver rycka i ett snöre, kraften kommer med en gång osv. På en mindre båt skulle jag absolut överväga en elutombordare då det är en billig och enkel lösning. Kompletterat med en någorlunda stor batteribank och solceller så tycker jag till och med att lösningen är utmärkt. Själva hade vi ett 20 ah litiumbatteri som vi tog hem och laddade, hade jag gjort om det igen på den båten(såld) så hade jag skaffat ett lite större batteri och monterat en solcell.
  16. 1 poäng
    Läs högre upp, skrev det i början av tråden.
  17. 1 poäng
    Ja det kanske står ”politibetjenter” utposterade efter kusten och spanar efter svenska båtturister? Vad jag tänkte på när jag nämnde ett visst rederi ovan, var att om man släpper in folk som kommer med färjan släpper man väl in dem som kommer i egen båt också.
  18. 1 poäng
    Efter vad jag fått lära mig måste det även kollas med undertryck. Enbart övertryck ger ingen säker indikation. På min sista drevbåt hade jag ett DPE. Använde alltid VP´s gulaktiga olja som luktade kattpiss. De första åren var den ganska så gulbrun på hösten och luktade fortfarande kattpiss. Sista gången jag bytte var den plötsligt svartbrun. Då var det dags för renovering visade det sig. Hade iofs en del av innanmätet sittande på den magnetiska oljepluggen då också.
  19. 1 poäng
    Behövs nog inte.... Har du någonsin sett rost i en spritflaska?😎
  20. 1 poäng
    Absolut INTE rätt. Du kan som sagt skjuta packningar, oringar och packboxar. Som @Volvo_Penta skriver, ska kontrolleras under en längre tid med ett konstant tryck. Jag använder ett hemmagjort verktyg med manometer, byggde om en glykolfyllare från BT som har kranar så jag kan ställa trycket samt se om trycket sjunker. 7 psi = 0,4 bar, min kompressor ger 8 bar, tänk vad som händer då...
  21. 1 poäng
    Njae, det blir nog inget vidare. Drevet ska ju vara trycksatt under en viss tid. Nu vet jag inte vilket drev Du har, men jag bifogar instruktionen VP DP-E mest för att visa på principen.
  22. 1 poäng
    Även jag haver en knapptelefon: Innan knapptelefonerna kom byggde jag en med stegrelä som skickade pulserna.
  23. 1 poäng
    Det är förvånande hur programmet klarar att förstå sammanhanget. Men det här med genus är svårt, som den här kända raden: hon var förut förlovad med en som var malaj Blir: Sie war zuvor mit einer Malaysierin verlobt Efter ändring av "hon" till "han" blir det: Er war zuvor mit einem malaiischen Mann verlobt Prideprioritering?
  24. 1 poäng
    Fast dom verkar ha haft svårt att hitta bojen i så fall 🤪
  25. 0 poäng
    Förlåt mig då. Nån talade om hastigheter på 20-30 knop. Snipa är en deplacementbåt och en depacementbåt har en maxhastighet enligt den formel jag skrev. Om du inte frågade efter aktersurra som alternativ, varför var då rubriken;"Rak axel, drev ellerutombordare?" Eller är det bara så att du inte har en aning om att vi här ute i väster kallar utombordare för aktersnurror. Ursäkta att jag finns och jag kan glädja dig med att jag skall inte svara på några frågor mer på MarinGuiden. Tack och hej för mig.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...