Jump to content
Sunday 24 January 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 11/09/2020 in all areas

  1. 1 point
    Jag lade Cumaro på min brygga. Hårt som tusan men blev mycket snyggt och hållbart. Jag oljade den med någon matt olja (kommer inte ihågvilken?). // Mats W
  2. 1 point
    Vill du att det ska se vackert ut eller bara vara praktiskt och underhållsfritt? Om vill ha en snygg trä- eller träliknande look kan du sluta läsa här... Om man står ut med en mer "rustik" touch kan jag rekommendera durkplåt i aluminium. Det har jag använt till 2 peken och när det blir dags att byta teakribborna på min nuvarande badbrygga kommer det bli sådant. Bara kapa till och skruva dit. Sedan kan man glömma den.
  3. 1 point
    Pop-nita lagningsplåtar är ingen dum idé, duger det åt flyget så... Se till att köpa trycktäta nitar bara.
  4. 1 point
    Tveksamt om det är ekonomiskt försvarbart att reparera denna båt på ett korrekt sätt. Att lämna den på reparation hos varv är i alla fall uteslutet, det tar evigheter att svetsa alla porer och kommer resultera i en faktura tjock som en telefonkatalog. Och har du en kompis som är svetskunnig så kommer han inte vara din kompis speciellt länge till. Jag skulle högtryckstvätta och slipa skrovet, därefter bedöma om det skulle fungera att spackla igen eländet med kemisk metall, och efter det runda av med ett tjockt lager 2-komp grundfärg.
  5. 1 point
    Ojoj... Om man inte är alujumjumsvetskunning eller har någon billig lämplig bekant som är så beskaffad låter det kanske som det skulle vara billigare att sälja den för skrotpengar och köpa en bättre begagnad? Eller kanske man kan göra som man gjorde för att förlänga livet ett tag på ruttna träbåtar på 70-talet... plasta botten. Men plast kanske inte fastnar på aluminium? Kopparförhydring skulle dock nog absolut vara en dålig idé...🥶
  6. 1 point
    Hej, Jag råkade ut för samma sak med en gammal raymarineplotter, där visade det sig att antennen (raystar 125) var aktiv och hade ett batteri som var slut. Symptomen var att det tog evigheter innan man fick korrekt position. Mvh
  7. 1 point
    Vad har du att förlora? Skruva isär leta rätt på batteriet, byt ut det och skruva ihop igen. Det är ingen raketteknik. Risken som finns är att den inte är 100% vattentät efteråt... om den nu var det innan.
  8. 1 point
    Faller in i kören och vill gärna veta lite mer om motorn och gärna se en bild också. Fast ett litet försök i dimman med skott från höften kan man ju försöka sig på. På undersidan av startapparaten brukar det finnas en liten hake som fälls ut när man börjar dra ut snöret. Haken fäster i spår i svänghjulet och då dras svänghjulet runt. Problemet kan vara brist på smörjning så att haken inte svänger ut tillräckligt eller så är den sliten, på modernare motorer brukar den vara gjord i plast som slits ut med åren. Det är inte fråga om någon seriös raketkirurgi så att ta loss startapparaten längst upp på motorn är ett tämligen lätt jobb, det är fråga om tre skruvar som skall loss. Då kommer man åt att se hur det fungerar.
  9. 1 point
    Alla tävlingsseglare slipar botten... https://www.blur.se/2008/03/24/annandag-pask-vatslipning/
  10. 1 point
    På en så sportig båt som dava har TROR jag. Att det kanske inte en avgörande förbättring med det kommer säkert märkas.
  11. 1 point
    Vad har metoden för applicering av färgen att göra med om du behöver slipa eller ej?
  12. 1 point
    När all färg är borta är det "bara" att sätta igång och svetsa i alla håligheter. Nej, det är inte viktigt att få bort färgen snabbt, men se till att båtbotten inte är våt. Utan vatten (elektrolyt) fortsätter inte aluminiumet att korrodera. Skaffa eller hyr en spelmaskin med uttag för dammsugare och en dammsugare som funkar för att suga slipdam med. Uthyrningsfirmorna har bra profsgrejor som fungerar. Tillägg: Välkommen till MG! Du får säkert mera hjälp av bla. @alubatar eller han som renoverade en Badankan.
  13. 1 point
    Korrosion! det är inte havstulpaner som orsakat utan färg eller ström (elektricitet). Jag undrar om båten går att rädda alls? Om det har gått hål på ett ställer är det fler som är tunna.
  14. 1 point
    Om det funnits mer kätting ombord så hade vi kanske försökt skarva i till den redan utlagda, men det fanns ingen mer kätting.... (Minns inte exakt men det var nog ca 5 m kätting schacklat i extraankaret.) Det var rejält djupt i viken men gott om svängrum. Så: Ja, jag skulle garanterat gjort på samma sätt med de förutsättningar vi hade.
  15. 1 point
    Tackar för era visa ord, blir att införskaffa snart får hålla koll på om det dyker upp några bra rabatter
  16. 1 point
    Därför mitt förslag. Det är mycket nyttigt också att rena denna samtidigt, eftersom det ligger skit i botten på dessa. Dvs olja som har blivit värmd och degraderat. Få det ut och rengör. Det sitter koppling på ledning och på slangen - så du får av behållaren.
  17. 1 point
    Oljan bytt 3 gånger, och oljan såg superfin ut vid sista oljebytet. Under ventilkåpan såg det helt nytt ut. Köper nu fullt ut att oljan var kontaminerad. I framtiden får dock min motor servas med olja från dunk. ÅF har skött detta mycket snyggt och låtit mig vara med och kika i verkstaden. För mig är detta fall nu avslutat och båten i sin vinterdvala 😊
  18. 1 point
    Min lilla trädgård fylldes upp förra torsdagen, av en motorbåt. Cirkus för gatans barn när ”Christers pôjk” med millimeterprecision lyfte in båten över en felparkerad bil och mellan lyktstolpen och husknuten, för att sedan parera balkongen och grannens nyuppförda staket.
  19. 1 point
    Det kan funka bra att sätta givaren i en rejäl klump med Sikaflex.
  20. 1 point
    Beror väl på hur skrovet är byggt. Är det genomgående glasfiber och plast, utan hålrum eller distansmaterial, så bör det funka utmärkt. Jag monterade givaren i vår båt strax intill mitten i främre delen av båten. Tvättade rent och satte akrylfog mellan skrov och givare. En del kör epoxy, men det lär nog vara i princip omöjligt att få loss om man nu skulle vilja byta eller ta loss av andra skäl. Jag testade först med givaren i en plastpåse med vatten och höll den mot den tänkta platsen, och eftersom det gav fina, starka ekon så var det bara att limma fast.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy