Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-11-01 på alla områden

  1. 3 poäng
    Ni glömde en typ: Fixaren. Tycker det är självklart att gå till skogs och välja ut virke på rot när ett bord eller spant behöver bytas på båten. Gjuter babbitslager till propellerhylsor på rutin och tycker att det är en självklarhet att linda om ankaret på startmotorn när det har brunnit. Har svårt för ny teknik (allt som har tillverkats efter 1960) eftersom hans egna grejor aldrig blir utslitna så de behöver aldrig förnyas och därför behövs ingen ny teknik i hans värld. Får inte sin båt på vattnet den här säsongen heller eftersom han först måste byta köl..... och borra motorblocket och sätta in cylinderfoder..... och så måste ju huset lyftes så han kan byta nedersta stockvarvet och däremellan gäller det att hinna byta synkroniseringsringar i växellådan på bilen....... så båten kommer inte på vattnet nästa år och inte året efter....... och sannolikt aldrig. Själv har jag tyvärr vissa tendenser åt det där hållet.
  2. 2 poäng
    På staketmotorn är det så pass vatten i sjövattenkretsen (sekundärkretsen) att fryspunkten på glykolblandningen höjs nästan 10° vid konserveringen. I mitt fall nu senast exempelvis från -23° till -15°. Detta behöver man ha koll på så att man inte spolar runt en glykolblandning som blir för mager på grund av utspädningen. Jag börjar därför med ganska kraftig glykolblandning eftersom jag inte dränerar motorn på sjövatten innan jag påbörjar vinterkonserveringen. Eftersom jag använder drevsäck på drevbåtar behöver jag inte passa någon balja eller dunk utan låter motorn gå på tomgång och spola runt glykolblandningen tills jag tycker att det räcker. Jag kontrollmäter givetvis fryspunkten under tiden.
  3. 2 poäng
    Jag köpte Biltemas riggolja, det blev riktigt bra, nästan all flammighet försvann och aluminiumen blev som ny, masten är tillverkad 1975 😎
  4. 2 poäng
    Jag går bara på grund på utmärkta grund, nåt annat befattar jag mig inte med. 😏 Jag har också bara gått på utmärka grund - och det har gått alldeles utmärkt. Varje gång kompisen är med ombord - har jag otur var det den sista gången jag gick på grund - brukar han peka på en prick och fråga varför jag gick på andra sidan den pricken vi ett tillfälle. Det tycker jag är en liten taskig fråga. Under våra gemensama seglatser har kompisen faktist styrt båten på grund 2 gånger och jag bara en. Å andra sidan när det gäller vems fel det var att vi gick på grund de tre olika gångerna, står det faktiskt 2-1 till mig.🥴
  5. 1 poäng
    Hej! Har en Monsun nr 476 med utbytt motor. Vetus 27 hk fr 2011 som läcker olja. En skvätt då och då. Går annars som en klocka med knappt 500 h. På vinterservice 2019 m oljebyte, filterbyte (bränsle och olje), impellerbyte osv. Talalde m firma i Limhamn, JF Marin om läckaget och de sa att man ev blir tvungen att lyfta motorn för att komma åt läckan. Har ännu inte identifierat var oljan kommer ifrån. Bytte olje för en vecka sedan. Fick ut dryga 3,5 l plus oljan i filtret. Fyllde på 4 l med topping till övre märket. Lagt toapapper under motorn för att försöka identifiera var det kommer ifrån - ev inhandla spegel. Båten gick hela sommaren - bla för motor från Gbg t Limhamn i juli. Tips- lyfta, kolla, någon som är erfaren i området? tacksam för tips!
  6. 1 poäng
    Kikaren ska vara "lagom tung". En lättviktskikare tenderar att bli mer instabil att titta i, en tyngre kikare blir lite självstabliserande mot skakningar. Dock inte så tung att den blir jobbig att hantera. Vikten är mer problematisk för fjällvandrare som vill ha lättviktsgrejor att bära på. I en båt spelar lite större vikt inte så stor roll. Kolla utgångspupillen i några olika kikare. Det görs genom att hålla upp kikaren mot himlen och på avstånd titta på hur stor projektionen blir i okularet. Med en större utgångspupill är det lättare att "hitta rätt" för ögat när du använder kikaren. Olika kikare har olika stort skärpedjup. Större skärpedjup förenklar avståndsinställningen och är därmed snabbare att kolla med, t.ex. när havsörnen oväntat dyker upp bakom en ö. När du tittar in i kikaren så ser du även om prismorna är tillräckligt stora eller om delar av ljuset genom kikaren kapas bort av för små prismor (det är billigare att tillverka med mindre prismor). För små prismor gör att ljusstyrkan inte utnyttjas fullt ut. Prova att lite försiktigt hålla i de båda kikartuberna o bryt lite försiktigt i dem. Om kikaren är sladdrig och flexar när du bryter så är risken stor att få parallaxfel (så heter det när kikartubernas optiska axlar inte är parallella). Det ger dubbel bild och påverkar skärpan väldigt mycket. Om parallaxfelet blir för stort så är kikaren i praktiken oanvändbar. Sen håller jag med många av föregående skribenter: 7X50 är lagom förstoring o ljusstyrka på en båtkikare. Även jag har tittat i självfokuserande kikare (utan avståndsinställning) o gillade den inte. Gummiklädd så den tål lite stötar. Jag har ingen pejlkompass i mina kikare och har inte saknat det. På sjön används en hyfsad Regatta-kikare från båtmässan som jag valde efter praktiska tester på mässan och slutligt beslut på gatan utanför kikarbutiken (de lovade mässpriset några dagar efter mässan). Jag kollade även Swarowskis dyrkikare men ansåg den inte vara värd prisskillnaden. Tidvis har jag haft tillgång till en Zeizz 7X50. Det var en riktig kvalitetskikare. I sortimentet finns även en liten Zeizz 10X25 som är ypperlig att ha med på promenader men värdelös att använda när det guppar på sjön. Kikare med mindre linser är billigare än större. Zeizz 7X50 är inte löslig för privatpersoner. Min lilla 10X25 var rätt dyr dyr men inte olöslig.
  7. 1 poäng
    Vanligaste orsaken är för liten mängd tillsatt. Jag brukar räkna på 40 liter som jag kör igenom från sugslangen på drevet. Väldigt viktigt du kör från början och inte joxxar och häller i. Suger motorn från sjövattenintaget så får du glykol hela vägen, om du har vatten kvar har du matat i för liten mängd. Blandningen går igenom oljekylaren till aftercoolern tillbaka till värmeväxlaren vidare ut i knäet. Att du får vatten kvar efter tillräcklig mängd igenomlupen rätt mängd är en omöjlighet. Själv blandar jag 20 liter glykol med 20 liter vatten, det räcker till. Mitt råd är att noga kolla upp detta annars blir du ledsen i vår. Skit i nån video, tilta upp drevet ta bort sugslangen som sitter med slangklämma pilla av den från anslutningen, ta en balja anslut en slang i botten av denna, stoppa i slangen i sjövattenintaget ( Slangen ), tillsätt 40 liter starta motorn låt allt suga in när baljan är tom har du 40 liter ligger i motorn, det mesta har tryckts ut via drevet och dumpen. Klart. Gör en sådan här balja med slang du använder varje år med kran kostar runt 250 kronor. Grejer finns på biltema. OBS baljan ställer du på badbryggan öppnar kranen då fyller du tornet innan start av motorn.
  8. 1 poäng
    Tack för bra feedback allihopa! Låter ju som att man åtminstone inte behöver betala mer än ett par tusen för att få någonting som räcker mer än väl. Gällande diametern på linsen så tror jag generellt sett att den mest kommer att användas i fullt dagsljus, men å andra sidan behöver den inte vara så speciellt ultraportabel, så 50mm kanske är att föredra. Vissa kikare har ju justerbar zoom, är det någonting att föredra? Jag ser att allt som har rekommenderats i inläggen ovan är att det ska vara 7 gånger zoom, men är det inte en fördel att ändå kunna zooma in mer?
  9. 1 poäng
    Bäste Jorgen01. Jag är ingenjör, inte ekonom. Jag är medveten om att kalkylen är väldigt grov och enkel. Det står dig fritt att göra om kalkylen jag gjorde för 10 år sedan om du tycker det finns fel i den i stället för att beklaga dig över den. Glöm inte att ta med hur bensinpriset förändras över tio år när du räknar med annuitet. Varsågod 🙂
  10. 1 poäng
    Instämmer med föregående skrivare, 7 gånger förstoring ska det vara och 7X50 är väldigt bra när ljuset tryter, annars klarar man sig långt med 7X30, den här på Gunnar Ohlsson är mycket kompetent https://www.gofoto.se/kikare/typ-av-kikare/batkikare/magnipro-7x30-xmc-orange, jag har den större modellen, men den har blivit väldigt dyr, men mässpriserna är ju alltid bättre (får hoppas det blir någon).
  11. 1 poäng
    Fixaren inte att förglömma. Fast att kalla killar som Heimlaga "Fixare" är en aning i underkant. Jag är lite bekant med Heimlaga och vet att han är på en egen nivå när det gäller att bygga och göra saker från noll och början. Engelskans "building from scratch" är mer lämpligt. Hittar inget träffande svenskt uttryck för det. Själv kom jag en dag på mig själv med att undra över vad folk som inte gör sina grejer själva gör på sin fritid. Tanken kom över mig när jag stod i carporten/garaget som jag själv byggt och vinschade upp motorn jag själv renoverat ur båten jag renoverat från ett bakgårdsvrak. Jag använde en vinschställning som jag byggt uppe bland takstolarna. Med en trädgårdstraktor jag själv byggt om från en rävfodertruck drog jag ut båten undan den upplyfta motorn. Båten står på en trailer jag själv byggt. Jag sänkte ner motorn på en släpvagn jag byggt och så vidare. Bland de bästa känslor jag vet är när man gjort någonting själv och får det att fungera. Att pyssla ute i verkstaden om kvällarna har antagligen räddat mig från idrottskador, en massa dålig TV och baksmällor från redan glömda utekvällar. Det finns många nivåer på självbyggare. Nolländen av skalan är de som gör sina pengar på det de är bra på, som te.x. hegdefondförvaltning, butikschef, företagande, knarkhandel eller vad som helst som inte kräver fingerfärdighet. De köper i stället händighetsjobb av de som är bra på det. De får ofta delar av sin båtsäsong förstörd pga. något litet skitfel som någon händig båtägare i andra ändan av händighetsskalan hade fixat medan kaffet rinner genom bryggaren. De allra flesta befinner sig antagligen nära mitten på händighetsskalan och får grejer fixade genom att googla, läsa på i manualer och fråga runt på vissa forum 🙂 Namnförslag på de här nivåerna är självklart välkomna!
  12. 1 poäng
    Man brukar använts en ränta för beräkna kostnad på kapital oavsett om man behöver ta lån eller inte. Detta eftersom man istället kan få en avkastning på kapitalet, köper man en motor för pengarna får man ju inte denna avkastning och därmed är det en kostnad. 4-5% år en rimlig avkastning för tex en indexfond.
  13. 1 poäng
    För att köra B20 på etanol, behöver man byta munstyckena i förgasaren (en skiftnyckel och nya munstycken är allt som behövs). Om man har gamla bränsleslangar och liknande, kan de också behöva bytas. Om man kör med Solex förgasare är är motorn ändå svårstartad på bensin (jag har en själv en B20 med Solex) 😉
  14. 1 poäng
    Att jag drog till med just 50kr/litern var för att den siffran nämndes på nyheterna igår som ett rimligt pris om vi ska klara klimatmålet. Det behöver givetvis inte bli så, men tanken finns där. En bil har en genomsnittlig livslängd på 17år. En båt hålls vid liv betydligt längre än så, åtminståne det dubbla skulle jag tro, med orginalmotor. Trenden att bensinmotorn är på tillbakagång inleddes ju för länge sen, jämför 80-talet mot idag så är det ju uppenbart, både på bilar å båtar. Jag ser inte riktigt varför den trenden skulle brytas. Så planerar man för båtens fulla livslängd tycker iaf jag att en bensininombordare känns lite riskabelt om det finns ett dieselalternativ.
  15. 1 poäng
    Nu var det avgasknänas tur att få en omgång av fräsen. Före och efter
  16. 1 poäng
    Lättare att ta hem en tvättpåse när SG ska torkas än att samla upp det från plast... 👍
  17. 1 poäng
  18. 1 poäng
    Nej Räknar inte in alla gången man duttar till botten vid grunda tilläggningar. T ex Nåttarö är svårt att lägga till mot land utan att lägga båten på botten 🙂
  19. 1 poäng
    Väldigt vad kräsen du är då! 😉
  20. 1 poäng
    Jag går bara på grund på utmärkta grund, nåt annat befattar jag mig inte med. 😏
  21. 1 poäng
    Köpte segelbåt 1:a Juni. Konversationen när jag och instruktören (morsans sambo, seglare och sjöman sedan länge) lämnar hamn för premiärtur går ut på att jag vill tanka motorn, vilket vi glömde vid bryggan, och sen ha generöst sjörum när vi hissar segel i den hårda vinden, ifall något inte funkar som vi tänkt oss med den för oss nya riggen. Motparten pratar något om negativa tankegångar och jag glömmer att jag är skeppare och avgör säkerhetsmarginalerna på min egen båt och låter mig övertalas ☺️ I sundet där instruktören vill sätta segel får vi så klart motorstopp. Vi gjorde en viss avdrift in mot ett stenigt parti innan storen var uppe och det säger BONK så fort vi fått upp farten. Jag skulle säga att segelkarriären blev 20 meter lång innan första grundstötningen. Slutet gott allting gott, inga senare grundkänningar och blev det någon skada på IF:ens köl så gömmer den sig bra, hittar ingen uppenbar kandidat ens nu på land.
  22. 1 poäng
    Fräsning av avgaslimpornas packningsytor. Limporna (HGE) är bara inne på sin 3:e säsong men var bra angripna runt några kylkanaler. Man har ju inga proffsgrejor precis men har ett kordinatbord vilket är ett måste annars så funkar det inte. Imponerad över pinfräsen från Jula (99 kr), den gjorde jobbet utan att slöa till sig.
  23. 1 poäng
    Jag vaknade en natt och irriterade mig på ett en motorbåt åkte omkring i viken. Jättelänge! Så tystnade den... Men så hörde jag den igen! Men! Vad håller dom på med? undrade jag! Åker dom i cirkel???? Det visade sig att det var mitt akterstag av Dyneema som var ansatt och brummade diskret i vinden.
  24. 1 poäng
    En annan grej är att man ofta gör det i hemmavattnet. Man tycker att man har koll... så blir man nonchalant...sen smäller det! Jag har gått på rejält tre gånger i min karriär. Samtliga gånger i vatten jag ofta seglar, nära hemmahamnen och i tron att jag hade järnkoll. Okej! Nu i sommar var det ren dumhet! Men nära hemma och ett grund jag så väl känner till.
  25. 1 poäng
    Tänkte att jag ska vara duktig och återkoppla i de trådar jag skapar som har frågor i sig. För ett par veckor sen satt jag och kollade lite på Blocket och såg plötsligt en båt som verkade riktigt intressant. Väldigt mycket stämde och kändes rätt. Jag snackade med brorsan och efter flera timmars samtal mellan oss bröder, mellan ena brorsan och säljaren och mellan mig och säljaren, så bokade vi in oss på en visning dagen efter, på förmiddagen. Det hade varit flera spekulanter där och kollat redan, och fler var väntade under helgen. Så inget att vänta med. På förmiddagen dagen därpå åkte så ena brorsan och jag till södra Tjörn och mötte upp säljaren. Bilderna i annonsen ljög inte. Det var verkligen ett toppenexemplar. Utsida och insida i utmärkt skick. Ser man till den lista jag skrev i startinlägget så blev utfallet så här: Jag vill ha: - partialrigg med bra möjligheter att justera och trimma > Partialrigg! - bra möjligheter att ensamsegla, dvs inget konstigt i praktiken kräver flera personer > Inga konstigheter, fall dragna till sittbrunnen, autopilot, m m - rorkult > Rorkult! - full ståhöjd i salongen (180-185 cm i praktiken) > Ca 185 cm i salongens bakre del, och kanske 170 i framkanten - fullt godkänt! - bom över huvudhöjd när man står i sittbrunnen (än en gång ca 180-185 cm) > Bommens underkant verkar vara på ca 177-178 cm - nästan helt godkänt... - toalett intill nedgången för god höjd (och kanske möjlighet till dusch) > Nix, toan är mellan salong och förpik, men rymlig och bekväm trots det! - lättåtkomligt motorutrymme > Ja, gott om plats runt motorn och åtkomst både bakifrån och framifrån enkelt! - hyfsat nyrenoverad eller bytt motor > Motor bytt 2005 till en då ny 23-hästars Iveco/Lombardini med 120S-drev. - begynnelsestyv och generellt ganska styv eftersom den kommer att ensamseglas mycket > Modellen är erkänt styv! - fenkölad, gärna med skädda framför rodret > Check och check! - propeller framför rodret > Japp! - hyfsat platt fördäck, som man enklare kan vistas på både under färd och i hamn/för ankar > Fina, platta ytor att gå på runt båten och ganska slätt fördäck. Han vill ha: - kojplatser för fyra fullvuxna, helst med salongen "fri", dvs två sovplatser fram, två bak > Två fullängdsplatser i förpiken, en i stickkoj under sittbrunnen, samt 2+1 i salongen, där ena kan användas utan att "bädda" matplatsen med bordet. - full ståhöjd i salongen (180-185 cm i praktiken) > Japp, se ovan! - stark och tyst inombordare > Stark och mycket tyst! Så tyst att jag glömde att motorn var igång under visningen. - bra toalett > Manuellt pumpad, fräsch stol, rymlig och lätt att komma in i. - bra pentry/kök > Tvålågig gasolspis med ugn, diskho och vask, kylbox, duschmunstycke för disk, extremt mycket förvaringsutrymmen! - ratt (men kan tänka sig rorkult) > Inte ratt, men han sörjer inte det. - tvåbladig, flöjlande/fällande propeller > Trebladig, fast propeller. Tyvärr. Men det får duga så länge. - hyfsat nyrenoverad eller bytt motor > Japp, se ovan! Vad är det för båt då? Jo, en Beason 311. Skrovet är samma som en senare Beason 31, men den är partialriggad från fabrik i stället. Hela båten är för övrigt fabriksbyggd, och inte 3/4-fabrikat som för så många andra Beason. Vad vi kan bedöma är det en av de fem sista båtarna som lämnade fabriken i mitten av 80-talet. Inredningen är oerhört fin, inklusive dynorna. Allt är fräscht och helt, förutom lite blekt trä här och där. Sol och ålder tar ut sin rätt. Teaken i sittbrunnen behöver nåtas om på några mindre ställen, men det är smått. Sittbrunnskapell fick vi också med. Motorn är härligt kraftfull! Vi körde hem båten i lördags, när det var rätt kraftig vind. 12-14 m/s stadigt på öppnare ställen, med 18-19 i byarna. Vi hade motorn på ca 2400 varv i princip hela tiden, och inte ens rakt mot vinden och korta, branta vågor sjönk farten - den höll sig stadigt på 6.2-6.3 knop vad vi än gjorde. Några minus finns det ändå. Seglen är enligt säljaren rätt gamla och förhållandevis slitna. De har dock varit inne för översyn och service inför 2020-säsongen, och bl a byttes UV-skydd och fallhornet på rullförseglet. Den fasta propellern är också ett minus ur seglingssynpunkt, men en likvärdig flöjlande eller fällande kostar 20 000+ och så viktigt är det inte för oss i detta skedet. Vindinstrumentets givare var trasigt (i fästet, men kan förmodligen lagas) och låg inne i båten. Skovelhjulsgivaren för loggen var tydligen också urplockad och ersatt med plugg. Kanske behöver den bara rensas - har inte hunnit undersöka saken än. Prismässigt lyckades vi också klara oss inom det önskade intervallet, med ett slutpris på 139 000 kr. Då fick vi även med täckställning och ett par riktiga täckpresenningar. Vagga följde inte med, men jag har kompisar som nyss köpt en Beason 31 och fick med en vagga som de inte får använda (de ligger i en Grefab-hamn och där står hamnen för det) så den får vi låna över vintern. Ibland ordnar det sig finfint! Nu ska jag bara fixa min kassa rygg till nästa år så jag kan segla också.
  26. 1 poäng
    Jag förvarar alltid båten på trailer på pallbockar. (Jag har för mig att det finns en annan tråd i ämnet). Enda nackdelen är ju stöldrisk, jag ser att du har en inombordsmotorn så kanske är stöldrisken lägre. Men trailer också värdefull. Bra om du ställer på bockar, monterar loss hjulen, och gärna om det går, montera bort hela axeln så tjuven inte kan få på hjul stulna från någon annan trailer. Det är väldigt bekvämt att sätta att ta upp båten - vinterförvara - sjösätta, slippa flytta mellan trailer och bockar och vice-versa.
  27. 1 poäng
    Det heter minsann ”brun hårig sjuk sköterska”... och ”Lama djur” .... @Faderullan glömde nog en eller ett par kategorier av deltagare nämligen... -Dubbelgöken, som medieveten eller oftast omedvetet dubbelpostar samma fråga i flera exemplar vilket troligtvis är relaterat till långsam uppkoppling eller medvetet med något omformulerad frågeställning i olika trådar. -Den forcerade frågeställaren som presenterar ofullständiga uppgifter, uppgifter som behövs för att kunna ge ett svar, exempelvis. ”Jag har nyligen köpt en begagnad båt, det gick jättebra att köra hem den, men nu startar den inte, vad kan det vara för fel?” Någon ställer en motfråga, vad är det för båt? och vad har den för motor?då kommer det uttömmande svaret: ”Vet inte, men båten är vit och motorn är röd”... Litet tillspetsat men ni känner igen det, eller hur? Ett av problemen med sådana här forum är att man bara ser naken svart text mot vit bakgrund, eller vad det nu är för färger. I personliga IRL-diskussioner får man ju del av diskussionsdeltagarnas kroppsspråk, mimik, betoning, och sättet att uttrycka sig på i samtalston etc. Något man inte ser i en textbaserad diskussion, det är troligtvis mycket det som ligger bakom medvetna eller omedvetna missuppfattningar och upplevda provokationer. Även jag deltar, eller har deltagit i olika forum. Ett som jag tröttnade på var Svenska Järnvägsklubbens ”Postvagnen” blev kallad för ”pestvagnen”... det verkade ett tag som om alla Aspbergernördar samlats där, det med att gotta ned sig i olika järnvägsbolag litterasystem eller i antika tidtabeller eller olika axelföljder i all oändlighet. Men det lär ha blivit bättre, sägs det, jag har inte kollat på flera år, men administratörerna sätter tydligen diskussionerna på ”rätt spår” igen ganska omgående. Än värre nördar med pizzabitskunskap, alltså smala kunskapsområden finner man på olika akvaristiska forum, jag lämnade för ett tag sedan Zoopet.se, mest för att man måste betala för att bli ”Gold medlem”... men trots att det där med akvaristik är ett brett ämne så finns det många som bara har kunskap om en liten del av detta, och hävdar sin rätt in absurdum. Volkswagen hade och har ju interna benämningar på sina ”produkter” varav typ 1 är ”bubblan”, typ 2 är som redan nämnts bussar, skåp, pickuper med enkel- eller dubbelhytt. Typ 3 var sedan bilarna som började se ut som moderna bilar, fast man envetet höll fast vid en luftkylt boxermotor längst bak.... Nåväl, Volkswagenentusiasterna, de som gillar luftkylt, håller till på www.boxerville.com, som i sin struktur mycket liknar detta forum. Men här finns det väldigt få envetna nördar, diskussionstonen är hövligt och varm. Allvetarna och ickevetarna finns men kommer bra överens, sär skrivarna, flestavarna och dyslektikerna finns men blir bra bemötta och får chansen att förklara sig om man inte förstår, innan missuppfttningsakademin börjar att agera. Svenska spårvägssällskapet har också ett forum, då en gång det var så att huvuddelen av deltagarna var stockholmare med en världsbild som slutade strax utanför tullarna, blev vi här i Göteborg rätt trötta, då vi har landets till antal flest spårvägskilometer, oslagbart flest antal passagerarkilometer blev liksom negligerade. Vi kunde ju inte hjälpa att stockholmarna eldade upp sina spårvagnar efter dagen H och så hade grävt ned sin kollektivtrafik. Då dessa stockholmare på något vis upptäckte Göteborg igen så förundrades man över att vi hade så många olyckor och tillbud med spårvagnar inblandade... ok, det var en del olyckor, men å andra sidan hade vi då eller ens nu inte en enda olycka eller ens ett litet tillbud i Göteborg med tunnelbanetåg inblandade, och när jag och en annan göteborgare hävdade detta och några andra saker, blev vi bannade och uteslutna. Året därefter satt vi båda i styrelsen, visserligen som suppleanter, men ändå... så kan det gå. Nu vet jag att det stundom är en dominans från annat geografiskt håll på sss forum. Facebook är inte bra för sådana här forums fortlevnad, jag ser nu att ett annat VW-relaterat forum dör ut till fördel för dess motsvarighet på Facebook. Men där blir det inte samma överblick med olika avdelningar där olika problem diskuteras. Allt kommer i samma tråd, med svårnavigerade underrubriker. Det var nog inte meningen att Facebook skulle använda så. Jag blev litet ledsen då tråden om glödlampsbytet försvann, sådana självkritiska diskussioner behövs. Men det kanske var någon som inte förstår ironi som reagerade eller agerade, vad vet jag? Men helt klart ironi är svårt, det är inte alla som kognitivt kan hantera det. Och svårare blir det på ett sådant här forum, enligt de saker jag skrev inledningsvis, eftersom man inte ser varandra och kan utvärdera mimik etc. Kanske är det lättare för mig att förstå ironin som är uppväxt med Svenska Mad och Monty Phytons flying cirkus? Men det kanske blev en del ömma tår som det trampades på i den tråden? Och de gånger jag anmält ett i mitt tycke opassande inlägg har jag inte ens kommit på tanken att skriva det i tråden, det är en grannlaga uppgift för administratörerna att sköta. Sedan skall man väl inte låta sig provoceras heller, nu skedde inte det denna gången, vad jag kunde se, men man skall aldrig ge sina provokatörer vatten på sin kvarn. Sedan skall man ju heller aldrig ge sig in i konflikter om man på förhand inte vet att man skall vinna dem. Det tar alldeles för mycket energi. Jag har väl kanske inte levt upp till det själv alla gånger men försöker iallafall. Det finns en taskig forumdeltagare enligt min mening, en slags allvetare som liksom gubben i lådan hoppar upp i någon diskussion för att idiotförklara trådskaparen. Jag har anmält x flera men inte fått någon feedback eller respons på det och inte sett någon åtgärd. Men det brukar ju lösa sig med solcellspaneler och elverk, lösningen på värdens alla problem, även krisen i Mellanöstern. Var det någon som orkade läsa ända hit?
  28. 1 poäng
    Parafinolja... Tar ca 10 minuter att lägga på...
  29. 1 poäng
    Detdär är nog mer för att undvika att masten pumpar, med skakningar i hela båten som följd. Bryter man luftströmmen på rätt sätt med t ex en fender så blir masten stilla. Dock kan den fortfarande vina ordentligt. Jag tycker det är jobbigare med fall som slår mot masten. Har en båtgranne med wirefall till storen som slår något vansinnigt. Det blir stora fula märken på masten, vilket jag påpekade. Sedan dess är det tyst om den båten.
  30. 1 poäng
    Jag har ett foto på svärmor som fågelskrämma. Funkar perfekt 👌
  31. 1 poäng
    I år har jag faktiskt inte alls haft känning av de geologiska lagren under vattnet. Dessvärre har jag ändå lyckats skada en propeller, en ankarkätting trasslade in sig. En vänlig norsk medborgare som stod på bryggan gav goda råd "Lossa på konan" jag vet att kone betyder fru på norska och blev därför litet förbryllad, "nej jag snacker svenska" sade han då och menade propellerkonan, när den lossats något varv kunde jag få bort den inkilade kättingen i dubbelpropellrarna. I övrigt går jag aldrig på grund, jag råkar ut för den akuta och högst oberäkneliga landhöjningen, den är lömsk!
  32. 0 poäng
    Det är ingen generell typ. Det är @heimlaga😉
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...