Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-10-30 på alla områden

  1. 2 poäng
    Det som gör det i princip "omöjligt" är ditt krav att kabeln skall kunna röra sig fram och tillbaka. Kan du göra ett hål på 30 mm och sedan sätta ett sådant här skydd vertikalt över när kabeln är på plats?
  2. 1 poäng
    Allt som skickas med en radio skickas ju till alla inom räckvidd. Vem som hälst som tar emot signalen kan givetvis om de vill lagra den. Vill du vara hemlig ska du helt enkelt inte sända något alls, oavsett om det är med ATIS eller inte.
  3. 1 poäng
    Är det 4-hk varianten är jag på väg att sälja en komplett begagnad, motor och drev. Har bytt till en större.
  4. 1 poäng
    https://www.seasea.se/inredning/ventilation/ventiler/ventilator-ankarbox Använde en sådan själv när jag drog antennkabel till radion.
  5. 1 poäng
    Vilken vinkel är det på väggen? Helt vertikal?
  6. 1 poäng
    En väldigt livfull diskussion, bra och det gillar vi ☺️ Bensin är helt klart mer brandfarligt än diesel. Jag har haft flera diesel- och bensinbåtar. Men rätt skött behöver inte bensin vara farligt. Merparten av våra bilar drivs med bensin. Hur ofta ser vi en brand i en bensinbil? (som inte är tuttad på). Viktiga regler: - Kontrollera regelbundet efter läckage vid filter och pump - Kolla att inga gummislangar torkar och spricker - Det ska vara glödgat kopparrör mellan tank och motor, förutom alldeles vid motorn - Inga dåliga elanslutningar i motorrummet - En bra motorrumsfläkt som suger från botten av motorrummet, använd före varje start! - Låt gärna besättningen vara iland och köpa glass medan du tankar!
  7. 1 poäng
    Ytterligare lite VHF-funktioner (nu tar jag mig friheten att skriva om annat än L1 o L2...) eftersom det verkar finnas efterfrågan på hur man aktiverar "dolda funktioner" i Garmin VHF. Detta finns inte beskrivet i manualen. Vid färd på Europas kanaler, så kallade Inland Waterways, i bl.a Tyskland, Frankrike, Holland och Polen gäller ett antal lokala bestämmelser som det är viktigt att känna till innan du påbörjar resan. Det krävs bland annat att du har en VHF-radio med så kallad ATIS-funktion. ATIS är en funktion som efter varje sändningspass skickar en datakod som identifierar avsändaren. Radion behöver därför programmeras med detta ATIS-ID för att det ska fungera. ATIS-ID skapas genom att du lägger siffran ”9” framför MMSI-numret som du kan få i samband med att du skaffar VHF-tillståndet från PTS. Det krävs inget extra tillstånd eller licens för att använda ATIS utan det vanliga VHF-tillståndet täcker även det. Notera att MMSI alltså inte ändras utan det är ATIS-id som är tio siffror med nio som första siffra medan MMSI fortfarande är nio siffror. Du har alltså två olika identiteter som ska programmeras in i utrustningen och som används i olika sammanhang. För att åstadkomma detta i en Garmin VHF så gör man så här: Using the VHF 100i and VHF 200i to Program ATIS You can program the inclusion or exclusion of Automatic Transmitter Identification System (ATIS) functionality using the radio. To include or exclude ATIS functionality: 1. While pressing and holding the left soft key on the radio, press the PWR key to power on the unit. The screen displays “ENTER PASSCODE:”. 2. Use the Channel knob to enter the passcode: GARMINVHF. 3. Select OK to acknowledge the warning message. 4. Select ATIS FUNCTION. 5. Select INCLUDE or EXCLUDE.
  8. 0 poäng
    Vad har Garmin med detta att göra? Tråden handlar om en Cobra-radio.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...