Jump to content
Saturday 10 April 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 10/25/2020 in all areas

  1. 2 points
    Så här á la Toaen/Thallatha. Anslutningen för att suga ut "skiten" kan sitta ovanpå också, med ett rör ner till botten. Det tycker jag är en bättre lösning eftersom man kan koppla bort slangarna/rören utan att "skiten" rinner ut. Ett annat tips är att använda kopparrör och lödskarvar istället för slang. Priset är ungefär det samma, men installationen blir faktiskt enklare med rör. Jag valde att limma mina rör med epoxi och koppla ihop med slangstumpar till tank, till handpump och till däcksbeslag. 35 mm rör har funkat bra och då blir ytterdiametern på muffar, böjar och t-rör 38 mm, perfekt för sanitetslangen.
  2. 2 points
    https://viknes.no/modell/skilso-35-panorama/ 😀
  3. 1 point
    Väldigt lik Marex, är det samma skrov? Otroligt fin båt, grattis.
  4. 1 point
  5. 1 point
  6. 1 point
    Brunnsviken, gissar att du har motorbåt. Då kan du nog ligga där det är långgrunt och scrubba stående i vattnet, verkar enkelt. Med 1,60 i djupgående kan jag inte det, har tidigare försökt simmandes med en borste, totalt misslyckat, man stöts bort från skrovet eller får överanstränga sig.
  7. 1 point
    Här är önskelistan, men allt brukar inte bli åtgärdat. Nu är jag för tillfället arbetslös så det kan gå... Lacka om skotskenan. Montera USB-uttag i sittbrunnen. Ny kabeldragning för spänningmatning av plotter och ny kabeldragning till ekolodsgivare. Preppa alla elkontakter med vaselin eller vaselinspray. Kolla upp elen till kylen. Belastningstesta batterier. Fyll på syra i ett av batterierna. Skaffa en generatorrem. Fixa rundkörningsmöjlighet för glykolen mha. trevägsventiler. Sätt på filter på bränsleslangen till värmaren. Fixa glappa "knappar" på vissa lampor i ruffen. Köp vantskruvsskydd. Köp/laga vindmätare. Tvätta skotlinor mm. Tvätta sprayod. Korta av de lattor som är lite för långa. Göra om lasy-jacksen. Byta till dynemafall om det går. Fixa problem med förstagsrullen så att inte linan fastnar (vilket den gör ibland). Snygga till lite elinstallationer kring batterierna. Tejpa över diverse lysdioder som känns som strålkastare när det är mörkt. Skaffa ny matta till salongen. Byta slang för spolvatten till WC till Alupexrör eller snyggare slang. dra om dräneringsslangar med Alupex-rör. Trevägsventil på luftningen till dieseltanken så att man lät kan trycksätta tanken för att lufta. Trvägsventiler på kylvattnet så att man lätt kan köra glykol utan att lossa några slangar. Nya stroppar för att hålla upp diverse luckor. Bygga om laddningsystemet till jollens elmotorbatteri. Köpa batterilåda till jollen. Fixa så att inte badstegen skär sönder jollen när man tar upp den på badbryggan. Lacka om alla bord och bänkar. Dräneringsslang från kylboxen (när hoarna är borttagna) i samband med omlackning.
  8. 1 point
    Oj, har jag!?!? Börjar känna mig lite dement...😖 Oavsett vad jag skrivit och tyckt förut så är jag inte jätteimponerad när jag försökt använda den på vår segelbåt i år. En orsak kan vara att det nu är fem år sedan vi la på epoxin och att den börjar bli lite sträv, eller i alla fall inte så blank som från början. På motorbåt eller mera flatbottnad segelbåt skulle jag gissa att den har bättre effekt iom. att lyftkraften i "borsten" då kommer mera till sin rätt.
  9. 1 point
    Den är inte jätteenkel att använda på segelbåten tycker jag. På skrovet funkar den bra, men på kölen är det svårare.
  10. 1 point
    Se där ja, grattis! Fint åk👍🏽
  11. 1 point
    Alarik Kadett Medlemmar 0 13 inlägg Anmäl inlägg Postad 20 timmar sedan 2020-10-19 vid 18:28 skrev oksailor: Astronomisk navigation Berätta mer om den där! Gick Kurs i astronomisk navigation 1985 via Svenska Kryssarklubbens försorg. Var tydligen i enlighet med fordringarna för teoridel för YV-oceanskeppare vad det nu betyder. Sjökapten Herje Appelgren var kursledare. Det är roligt att ha lite kunskap hur man faktiskt kan bestämma sin position ute på världshaven med tabeller, klocka och sextant. Det ökar förståelsen för vanlig navigering oxå. Kommer säkert aldrig ha nytta av denna kurs men det sägs ju att lite extra kunskap aldrig är fel
  12. 1 point
    Vid första anblick ser det ju bra ut. Nu är det ju inte någon sovmöjlighet upp i sunbridgen annars hade man ju önskat mindre insyn. Men det där är ju smutt när man ligger i viken och njuter av utsikten.
  13. 1 point
    Styrelsearbete skall inte vara lätt, det skall vara rätt och drivkraften för att ta ett styrelseuppdrag skall vara viljan att utföra ett korrekt styrelsearbete. Föreningslivet har i det närmaste dött ut och de flesta föreningar har svårt att få folk att ställa upp eller stanna kvar i styrelsen. Orsaken är främst att intresset för att bedriva styrelsearbete är väldigt lågt. De som tar på sig styrelseuppdrag upptäcker snart att det inte var vad de trodde. Det handlar om att känna till och följa formalia, regler och procedurer helt oberoende av sin personliga åsikt eller vem motparten är. Resultatet blir ofta att ett litet antal personer sitter länge på en post och gör lite som de vill, och som de alltid gjort, i samförstånd med de andra "gubbarna". De har lärt sig att "köra över" de som misstycker. Jag håller med @Mackey att vill man ha en förening så måste man vara beredd att själv engagera sig, annars så "köper man bara en tjänst" och får ta det man får men det är absolut inget försvar för att de som tagit på sig uppdraget att driva en egen agenda eller göra som de vill och gör de det så skall absolut enskilda medlemmar opponera sig.
  14. 1 point
  15. 1 point
    Nä, tyvärr. Är bra slitet. Sömmarna fick göras om 2018, är behov igen... Dåligt gjort baktill (inte original, vill ha original kapell) och rutorna är suddiga idag. En ruta bak ligger emot rostfria dryckeshållare, brände hål i somras. Fattar inte hur kapellmakaren tänkte... Nä, ett nytt originalkapell från USA blir det nog till 2021 om vi behåller båten.
  16. 1 point
    Ja. nu är jag på gång med min helrenovering. Inget billigt projekt. Bör stanna på ca: 40,000:- Då byter jag allt som har med förslitningsdelar att göra. Tyvärr så har de uppstått ett problem med vevaxellagerna. De tillverkas inte längre enl Volvo. Då de verkar finnas två serier av AD41B och jag har den tidiga modellen så har dom tagit bort dessa. Bedrövligt måste jag säga. De visade sig att de nya lagren som jag fick i helrenoveringssatsen var 2mm smalare än de som satt i. Också vevstakslagren var smalare men de finns tydligen med samma mått (270111). Väntar på dessa från Marinparts.se. Jag kommer att byta samtliga insugsventiler + säte och en avgasventil som hade fått skador vid haveriet. Jag byter alla kopparhylsor för spridarna. Jag lämnar in min topp för provtryckning för kontroll av sprickor. Detta är bara en försiktighetsåtgärd. samtidigt får den firman fixa inslipning av ventiler. Nu väntar jag bara på att få börja återmontera allt. Lite roligare än att plocka isär.
  17. 1 point
    Hahaha. Dessa frugor. Min hävdar att det är mitt fel för att jag har varit en dålig mentor 😄 6-8år, det borde har mer att ge, bara byta rutorna. Det är väl dock nästan bara rutor på en amerikanare, Har haft några själv. Hade jag inte haft targabåge så skulle jag kirra ett hamnkapell för att spara på det stora men det hjälper ju inte när man är uta på senhösten.
  18. 1 point
    Sth/Östersjön har minskat bottenmålningen till minimal fläckbättring. Så det ser någorlunda ut vid sjösättning. Det brukade finnas en del tulpaner vid upptagning. Har nu ett par år scrubbat ett par gånger i augusti och det är bara tulpaner på ett par svåråtkomliga ställen som propelleraxeln. Senast har jag provat att scrubba stående på däck och det gick rätt bra med det långa skaftet. Dock har jag tidigare lyckats bryta av skaftet men lagade det genom att lägga in en bit rundstav. Prisvärt? Ja jämfört med maskinborstning tycker jag nog det. Tidsåtgången är nog mindre än att köra till borststationen och man kan göra det när som helst, t.ex. när man ändå är ute.
  19. 1 point
    Har bottenfärg på segelbåten som ligger i Stockholms skärgård. Bara bättrat lokalt under de senaste 5 åren. Vi har en borste i båtklubben som jag använder och den fungerar ganska bra. Dock lite krångligt vid S-drev och längs köl och roder. Enbart några havstulpaner vid upptagningen. Trodde det var en Scrubbis-borste men det är en "Powerbrush – Boat Hull Brush" från seaboost i Finland och finns även på Båtaccenten. Kompletterar med bad och handborste i juli-augusti. Gäller att i första hand borsta under perioden när de sätter sig på botten. Bra att ansluta sig till havstulpanvarningen. Naturskyddsföreningen har några tips att hålla båtbotten ren utan gifter.
  20. 1 point
    Sista turen för i år blir på tisdag, då ska Mia (båtens namn) köras till båtmeken för vinterprepp sedan kommer hon hem med kranbilen på onsdag. Jag letade efter en 5-månaders väderprognos hos SMHI, Klart och YR men ingen av dom har en sådan. Så jag tar motvilligt upp MIA, förra året så sprack rutor i kapellet pga kraftiga vindar och minusgrader den 4/11. Då åkte hon upp den 7/11.
  21. 1 point
    Jag har funderat på att sätta belysning under ytan för att det är lite nice när man badar på kvällen/natten. Men jag som så många andra har haft synpunkter på priset på lamporna, så högt prioriterat är det inte så det är värt det. Det jag gjorde istället va att klämma fast en vattentät LEDslang i badstegen. Det blev ganska effektfullt också men inte någon enorm spridning. Men det kostade mig 199:- + lite gammal kabel och tändarkontakt. Slangen är dimbar så jag kan klämma fast den i targabågen om man vill ha lite ledljus för Yatzy och kortspel 😃
  22. 1 point
    Ursäkta ett inhopp från sidan, men jag läste de två sista sidorna här och förstår nu verkligen varför ideella föreningar inklusive båtklubbar har svårt att hitta (yngre) människor som vill engagera sig i styrelsearbete. Jag har suttit i brf-styrelse under lång tid, likaså mina föräldrar, och alltid är det något tjafs kring enskilda medlemmar som måste redas ut. Som om styrelsen inte har nog att göra, i de flesta föreningar. Man kan utreda en fråga in absurdum men ibland måste man få saker gjorda också. Utan att kommentera sakfrågan om TBT som jag har noll koll på så tycker jag @Lasker har mest rätt i principfrågan: en ideell förening typ båtklubb är just ideell. Klubben sätter sina egna regler. Tycker man inte om dem så behöver man (eller får man inte) vara medlem. Folk som tycker att de står över regelverket som en majoritet av klubben kommit överens om skulle åtminstone inte jag vilja ha i klubben. Tycker en majoritet att styrelsen gör fel så avsätter man den och ersätter den med representanter för den nya majoriteten. Tack för mig.
  23. 1 point
    Mellgards båtklubb har ju fått påtryckningar från kommunen som de arrenderar mark ifrån, så det är inte bara ett ”tyckande” i TBT-frågan hos klubben. Liknande propåer har så gott som samtliga klubbar fått verkar det som, i alla fall i Stockholmstrakten.
  24. 1 point
    Hann sälja båten så det blev inget. Resonerade som att det fanns lite för lite utrymme på den båten och en sådan installation skulle bli en kompromiss. Nu är jag inne på min 3:e båt och ankarspel står inte längre på inköpslistan. Jag läggar ankare ca 10ggr / säsong. Helt enkelt inte värt att pytsa ut 25-30 k för att det skall bli lite bekvämare tänker jag.
  25. 1 point
    Hur gick det med ankarspelet? blev det något? vilket och hur isåfall? Jag har själv köpt en Flipper 640 dc och funderar på att installera ett ankarspel.
  26. 1 point
    Nu går vi hem och längtar till nästa helg!
  27. 1 point
    Den Kajsa som avses är sjömännens beskyddarinna Katarina. "Blås Kajsa blås!" med Lasse Dahlquist kan man höra här, https://www.lassedahlquist.se/musik/blas-kajsa-blas/ Fördjupning om uttrycker "Blås Kajsa", sid 61 och 20 sidor framåt. https://isof.se/download/18.5850f85e15732ead0b3582/1529495326196/Svenska%20landsm%C3%A5l%20och%20Svenskt%20folkliv_1972_1.pdf Tillägg: Blås Kajsa, blås av Evert Taube, inte samma visa som den med Lasse Dahlquist.
  28. 1 point
    Så hemma efter att ha torrsatt segelbåten. Vansinnigt kallt när jag styrde Camajo utan mast mot vinterplatsen. Tog bara 1 timme och 40 minuter men trots en tjock flytoverall var jag genomkall när jag kom fram. Frun kom med bilen (och mat och några öl) och vi sov i Camajo i natt. Varmt och skönt i båten men dimma och frost i morse. Tamparna på däck var djupfrysta när vi skulle köra fram båten. Även vattnet fram till spolplattan var fruset, men det finns som tur är två och på den andra fanns det vatten. Så segelsäsongen är definitivt över. Men vi pratade redan idag om att ta lilla motorbåten ut och basta nästa helg om det blir bra väder. 🙂
  29. 1 point
    Fast om man vill ringa utomjordiskt som till månen så måste man slå ++planetnummer följt av riktnummer och telefonnummer
  30. 1 point
    Strömbrytaren, eller batterifrånskiljaren som vissa kallar den, brukar sitta på pluskabeln och efter batteriet mot säkringspanelen. Som du ritat den blir det lite knasigt. Enklast är det att tänka att all ström till förbrukarna ska gå via förbrukarbatteriet. Såväl plus som minus. Din bild är lite lurig för det ser nästan ut som om minusledningen som kommer nedifrån går in i säkringsboxen. Rita gärna dit en minusplint istället och dra alla minuskablar därifrån. Minus från generatorn ska då gå direkt till startbatteriet.
  31. 1 point
    Ett alternativ hade kunnat vara en helt fristående organisation som försäkringsbolagen satte upp, där det är obligatoriskt att registrera båten för att den ska få bli försäkrad. Helt frikopplat från staten, men ändå med de fördelar som ett båtregister faktiskt ger.
  32. 1 point
    Vi hade ju ett obligatoriskt fritidsbåtregister ett tag men det avskaffades. Jag minns att kostnaden för att administrera registret översteg intäkterna från avgiften men jag minns inte vilket syftet var när det infördes? Det finns säkert någon gammal räv här som minns? Vi kan säkert komma på flera saker som skulle vara bra med ett båtregister, stöld, identifiera båtägare som framkallar fara för andra etc. men jag tror det vore oemotståndligt för en del politiker att ständigt höja "avgiften" av alla möjliga skäl från att vilja minska antalet fritidsbåtar till att vilja straffbeskatta "rika".
  33. 1 point
    Det här är ett forum för båtintresserade, ämnet på diskussionen handlar om en föreslagen skatt på "lyxbåtar". Allt gott så Men diskussionen håller på att övergå till en politisk diskussion eftersom det ytterst är ett politiskt förslag. Jag tror inte att vi som hänger på MG gör det för vi vill debatera vår politiska åsikt, det är ju självskrivet att alla möjliga politiska uppfattningar kan återfinnas bland båtintresserade men det är ju onitressant då det inte är syftet med formumet. Jag vill höja en varningens finger för att fortsätta med en politisk diskussion. Det kan nämligen locka "politiska troll" till formumet som känner att de måste rycka in på nån sida för att sprida sina budskap och försöka få det att se ut som deras synvinkel är den dominerade. Låt MG vara vad det är, båtintresset är det som förenar. Önskar man debattera och få mothugg kan man ju bara kasta sig in i nått av följande 😂 Yamaha vs. Mercury Utombordare vs. Inombordare Bottenmåla vs. Ej bottenmåla Segelbåt vs. Motorbåt Babord vs. Styrbord Politik kan man hålla på med på twitter.
  34. 1 point
    Hmm det där är biltemas hjul till skottkärror som sitter på din kärra. Har själv bytt ut ett par av mina till sådana. Dom är mest prisvärda. Har inte tänkt på om dom är högre men kan mäta på onsdag kväll och se om något är tokigt på min kärra också.
  35. 1 point
    Hej Jag har det mesta i blå boken exklusive den gamla skepparexamen som inte finns med i blå boken, dock inte högfart. Jag är också ledare för kurser i förarintyg, Radar och SRC. Vid en start på en förare för några år sedan kom det in en kille som just blivit pensionär. Han berättade att han för att dryga ut pensionen hade en båt han skulle hyra ut och hade köpt ytterligare en som också skulle hyra ut. Han sa också att jag har seglat sedan jag var femton år och kan detta men jag fordrar av de som hyr av mej att ha minst förarintyg och för skams skull måste jag också då ha det. Min kommentar var att vad bra, då är vi ju två som kan lite det skall nog bli en bra kurs. Inte tu tal om att en som seglat i 50 år har lärt sig mycket och det märkets på kursen, men när kursen var klar kom en rolig kommentar från honom. Jag hade inte en aning om att det var så mycket jag inte kunde, men va roligt det var att gå kurs, har du några fler kurser jag kan gå? Han gick sedan både Radar och SRC. Hälsningar Ove
  36. 1 point
    Allt för att slippa borra hål i skrovet för avgaserna 😉
  37. 1 point
    Bottenmåla dieselvärmaren ?!? Tur att jag har min i sötvatten så jag slipper bottenmåla värmaren
  38. 1 point
    Kompletterar med ytterligare en beskrivning på Baatplassen.no.
  39. 1 point
    Hej ! Det är inte svårt, kan du dra åt en skruv med en blocknyckel så kan du byta turbon själv. Har du trångt akterut och svårt att komma åt kan det vara lite pilligt. Men det går om man tar det lugnt. 1 Släpp klämman runt knäet och turbon skruva ut muttern långt. Pilla av den rostfria klamman, du kan behöva polygrip och en rejäl skruvmejsel till det. Nu är knäet lösgjort och fritt från turbon på avgassidan. 2 Släpp slangklämmorna på gummibälgen finns två nertill och två upptill mot knäet med. Enklast är att släppa dem som sitter nertill på avgasröret, vik nu ut knäet så du får turbon fri. Alternativt lyft av knäet, du måste även släppa klämman på slangen från värmeväxlaren där kylvattnet strömmar ut i avgasröret. 3 Släpp klämman på trycksidan dvs motsatt sida du nyss varit, där går ett tryckrör till aftercoolern, ta bort det röret mellan turbo och aftercooler. Du får även ta bort röret från kompressorn och joke spjället som sitter på trycksidan på turbon.Turbon är nu frilagd. 4 På under sidan av turbon kommer tryckröret från oljepumpen detta rör ser till att turbon får smörjning, det, det är fastskruvat med två st M6 i turbon mellan sitter en packning se till att inte glömma den sedan. Skruva ut de båda skruvarna, röret är nu fritt, den främre av dessa kan vara lite pillig att få loss lite pilligare att få dit. Tryckröret är nu fritt från turbon. 5 Släpp slangen som ger turbon kylning sitter på sidan på turbohuset och går till expansionskärlet. 6 Du har nu fyra bultar kvar de som håller turbon mot motorn sitter under turbohuset på halsen, släpp dem emellan där har du en packning se till att den kommer rätt vid återmontering. När du släppt de fyra lyfter du bort turbon. Vid återmontering är det lättare om du limmar fast de nya packningarna på turbon mindre risk att de kommer fel då. Tryckröret med oljesmörjningen kan var lite bändigt att få dit om det inte livar riktigt men det går. Vid återmontering gör du lika som jag skrivit men tänker från andra hållet. Turbo till din motor finns att köpa för runt tio tusen, så gör du jobbet själv tjänar du en hacka. Ta god tid på dig beräkna en dag beroende på hur trångt du har i båten, du gör inte detta jobb på 15 minuter. Tänk också på att om du ligger i sjön så när du släpper knäet till avgasröret så har du öppen sjö i röret, kolla så båten inte ligger för djupt. När du återmonterar bälgen mellan knä och avgasrör se till du får allt tätt där att du får på bälgen riktigt annars kylvatten i båten inte bra. Byt ut bälgen och köp en ny då du ändå har den lös. Jag har säkert glömt något viktigt nu😱, men jag tror detta var allt😁. Lägger in några bilder på motorn så ser du lite på bilderna hur turbon sitter. Sedan avgasbälgen mellan knä och avgasrör. // Lycka till och ta det lugnt Peter😉 http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7738870-25-5093.aspx http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7738870-25-5091.aspx http://www.marinturbo.se/category.php?id_category=45
  40. 1 point
    Sitter du i karantän pga corona. Klättrar på väggarna och spydiga kommentarer på mg är det vettigaste du har att göra. Skaffa dig något roligt för dig att pyssla med, Sy ett segel eller virka dig en dörrmatta till båten
  41. 1 point
    Brukar inte bry mig, men varför följer du detta om du hela tiden ska ha nedlåtande kommentarer??!!
  42. 1 point
    Glöm inte foderautomat, pump och ett skeppsvrak av plast! Men undvik fiskar som stör. (obs dålig ordvits).
  43. 1 point
    Ja vi förstår förvirringen du kör båt ju med käpp. Då är det inte mycket som är lätt. 😉😀
  44. 1 point
    Nu är jag kanske tråkig, men vad skall man med undervattensbelysning till? Jag grundar misstron på vad jag såg i hamnen i Grebbestad för en del år sedan. På kvällen var det flera större motorbåtar som lyste upp det grumliga och smutsiga vattnet i hamnen. Ok, klart det avslöjades ju vem som tömt sin septiktank eller pumpat ut oljeblandat slagvatten ur kölsvinet, ett visst underhållningsvärde i det. Men man såg också allsköns skräp som flöt i eller strax under vattenytan. Möjligen hade de besättningsmän som ramlat i fyllan lättare att hitta tillbaka (eller undvika) till samma båt de ramlat (iknuffade) ifrån, då det var olika färg på ljuset från olika båtar. Tja, någon hade ett epilepsibefrämjande blinkade ljus som ändrade färg.
  45. 1 point
    Japp har koll på det men vad spelar det för roll om det är ett problem för fler?
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy