Jump to content
Thursday 02 February 2023

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 10/21/2020 in all areas

  1. 2 points
    på 4,3 liter och uppåt är pumpen i drevet för liten så då har man separat intag för det.
  2. 2 points
    Även jag tror på ovan. Om det har läckt under flera år så är det kanske lämpligt att ta bort teakdäcket och inspektera rostangrepp. Förmodligen behövs rost slipas bort, därefter behöver däcket antingen epoxi behandlas och målas eller målas direkt. Avsluta med antingen speciell halkfärg eller inblandning av halkmedel (kulor) för struktur.
  3. 1 point
    Neeejjj! Det skulle bli såå dyrt att prata rövarspråk!
  4. 1 point
    Sluta nojja 😱 du har ju kört 30 distans, så många hålrum finns inte i motorn så den glykolen ej blandat sig 👍 😄
  5. 1 point
    Är inte MD42 en väldigt gammal motor som tillverkades 1970-1974? I så fall är ju knappast tillgången på reservdelar god och jag tycker inte att det är någon idé att "nymontera" en sån gammal motor. Men det är ju min åsikt det
  6. 1 point
    Ah, det går att lägga till bilder. Här kommer ett par bilder, dels på det övre teakdäcket (som är av god kvalitet och som jag vill behålla/fortsätta underhålla) och dels av det nedre (som behöver åtgärdas).
  7. 1 point
  8. 1 point
    Jag har samma fundering, men har noterat att denna impeller suger bra med vatten (inte så konstigt då den inte har något motstånd, det går ju bara rakt ut i toppen då slangen är kapad. Svårt att se vad det kyler? drevet är aluminium som leder värme bra rakt ut i vattnet och det vatten som pumpas går väl i ett rör eller kanal från drevet.
  9. 1 point
    Vi gick från Dalarö till Nämndö på lördagen, med bastu och god mat på kvällen. Perfekt vind dit. Sol och så härligt. PÅ söndagen skulle vi gå till Södermalm för vintervila. Då blåste det ordentligt, mestadels rak motvind och gick höga vågor som slog över hela däcket. Blåste såpass att båten saktade in från 6 till ca 3,5 knop i byarna. Därtill regnskurar och kallt. Ca 20 m/s fick jag veta efteråt. Det gick🙃.
  10. 1 point
    Det finns lite olika regler beroende på om ägaren är känd/okänd samt om varvet/marinan/båtklubben har ett avtal om förvaring av båten eller inte. Statens maritima museer har i samarbete med Båthistoriska Riksförbundet och Museiföreningen Sveriges fritidsbåtar och med hjälp av jurister gjort en sammanställning (med laghänvisningar) av vad som gäller i de olika fallen. Lag 1985:982 gäller ibland, Fyndlagstiftningen 1938:121 gäller ibland, och ibland gäller Handräckningslagen 13 § (UB 3:4) Här är sammanställningen som grafiskt har utformats av BHRF och finns på deras hemsida www.bhrf.se: https://db4636bd-e6bd-4473-9b48-2780c545a41b.filesusr.com/ugd/77440c_762b2e623cb246228894989076a75199.pdf
  11. 1 point
    På min V8 med sötvattenkylning var slangen från drevet kapad och hade ingen funktion alls. Vattenpumpen till motorn har ju egen impeller och tog vatten under båten från eget intag. Möjligen kanske det ger någon kylande effekt till drevet att ha den kvar och snurra där. Det får expertisen svara på..
  12. 1 point
    Där ser man, jag visste inte att Anchorlift hade gjort bandankarspel, jag tror inte att de har kvar det i sortimentet? 🤔 men -82 är ju ett tag sen 🙂. Alla namn på dessa ankarspel är ju dock förvillande lika 😁. Hur som helst så känner jag inte till Quick Genius som du frågade om men har det samma typ av kabelar som Quick Balder som jag hade tidigare så skulle jag rekommendera det efter som det aldrig slirade för mig och verkar ha en vettig konstruktion.
  13. 1 point
    Så såg det ut. Hålet på styrbordssida gjorde jag vattentät genom att montera dit ände av 70 mm avloppsrör inne i stuvfacket och täta med silcaflex. Det var lite pyssel....
  14. 1 point
    Här är en som haft samma utmaning,
  15. 1 point
    Jag är ute ibland då det är som max 10-11 s/m Visst menar du m/s? Sekund per meter låter ju konstigt...:-) Sven
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...