Jump to content
Sunday 28 November 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 10/18/2020 in all areas

  1. 2 points
    Jag har alltid varit galen i att vara på sjön. Från riktigt små båtar (jollar) till rooddbåtar, snurrebåtar och segeljollar till styrpulpetare. Har även seglat en hel del med mindre och större kölbåtar. Min båthistoria vad gäller hyttbåtar har gått från en Bella 630 (lite mindre än din men lika i övrigt) som vi inte gillade alls. Den var alldeles för trång och ganska stötig. Men vi insåg att det här med bobar båt var något att bygga vidare på. Barnen var utflugna men var med någon enstaka tur. Bella 630 hade vi ett år. Nästa båt blev en Bella Falcon. Den var mycket bra på många sätt och var en fantastisk båt i lite grövre sjö. Den hade vi i två år. Sen ville vi gå upp lite i storlek och hittade en Nimbus 29 Coupé som vi hade i fyra år. Vi tyckte den var nästan perfekt med gott om utrymme men den var lite stötig i grövre sjö. Nästa, och nuvarande, båt blev en Saga 315 som vi köpte ny 2010 och den har vi alltså haft i drygt 10 år. Sagan klarar större vågor utan stötar och slag men nackdelen är att den drar en hel del soppa om man går över 7 knop. Men man kan åka uppåt 20 knop bekvämt. Samtliga dessa bobåtar har haft dörr in till kajutan/doghouse vilket jag var klar över var den bästa lösningen för lite längre säsonger för oss redan från början.
  2. 1 point
    https://www.biltema.se/bat/batmotor/motorvard/oljebytarpumpar/oljebytarpump-2000034861 40l olja på 20 minuter. Nyckeln är att varmköra ordentligt. Inte ligga vid bryggan och tuffa i 30 min, du måste ut och köra med mycket belastning så länge du orkar eller minst 30 min.
  3. 1 point
    Du ska inte stoppa ner någon slang i oljesticksröret. Längre bak på motorn finns ett rör för att suga ur oljan. Man trär en 10mm gummislang på röret . Man behöver inte varmköra motorn, det går bra att suga ur oljan kall. Det tar inte så lång tid. Biltemas oljesug är väl bra, men trögpumpad, men har man bara sin egen båt att serva gör det inte så mycket. En fördel med Biltemas pump är att luften pumpas ut genom handtaget. Då är det ingen risk att det kommer ut spillolja i botten av oljesugen när den blir full, eller vänder uppochner på den när man tömmer den. Den risken finns med andra oljesugar.
  4. 1 point
    En stor oljesug i hålet för oljestickan. Fungerar kalasbra. https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/garage-och-verkstad/spilloljesug/olje-vatskebytare-192056/ https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/Pumpar/sugpump-2000017049
  5. 1 point
    KGK är nog bara företag tror jag, men allt i deras sortiment går att beställa via en Autoexpert-butik👍
  6. 1 point
    Ja 630 är i stort sett identisk förutom akterdäcket som är större och bättre på 651:an. Allt beror ju på vad man prioriterar, vår fas i livet är att vi gillar att resa långt, länge och ofta då halva familjen är från en annan världsdel så båten är bara ett litet komplement och mini-hobby några helger per år. Då känns det (för oss) mer lagom att placera några hundratusen i det än en dryg mille. Men allt beror ju som sagt på och livet har miljarder vändningar ☺️
  7. 1 point
    Min stora båt har nog legat i sjön i ca 25 år. De sista åren har det i stort sett varit isfritt, vilket ju gett möjlighet till en och annan tur under vintern. Nu för tiden brukar jag inte göra så mycket åtgärder inför vintern. I stort sett daglig tillsyn och en frostvakt i motorrummet när det riktigt kallt. Varmkör motorn regelbundet - ofta i form av en tur i närområdet. Motorgång mot vinden och lite segling tillbaka. Bilden är från menlösa barns dag 2019.
  8. 1 point
    Då den är konverterad till sötvattenkylning så kan det ju vara rostflagor som släppt och täpper till. Eller så kan det vara en genomrostning i topp eller block som var på g redan vid konverteringen. Men kan naturligtvis vara en topp packning. Man kan kolla om det finns avgaser i expansionkärlet. Biltema har en testutrustning för detta. Fungerar pumpen? Är väl en eldriven. Om det är värmeväxlaren som tar in sjövatten i glykoldelen går att kolla. Kolla frystalet före motorn startas och sedan precis när det börjar bubbla över. Har sjövatten kommit in så blir det ett sämre frystal, då glykolblandningen späs ut.
  9. 1 point
    Som vanligt är det många kloka ord på detta forum. Jag håller med om att valet ju beror på hur man vill använda sin båt och var man är i livet. Min båt är kan väl kallas en "mini-hyttbåt" då den bara är 6.5 meter lång. Det är egentligen bara jag och frugan som åker ut några dagar och då funkar det perfekt. I somras var vi även uten med (de uppvuxna) barnen och då sov de i tält. Trots sin lilla storlek så har Bellan det mesta kan kan önska, ståhöjd i kabinen, separat toalett med handfat (toalettrummet är större än på Albin Ballad som vi hade tidigare), litet kök med spis och handfat, L-soffa med bord, värmare, gångvärme och ett mycket stort sovutrymme för två. När vi är ute på sommaren så gillar vi att sitta på klippan till sent på kvällen, och sen är det perfekt att bara gå in utan att fippla med kapell. Och myggen håller sig förhoppningsvis utanför!
  10. 1 point
    Jag hade under 21 säsonger en 27 fots motorbåt med ruff, vindruta och kapell. Det var väl bra när det var fint väder, vilket det inte var hela tiden. Efterhand blev kapellduken slapp och hängig, fick stöttas upp med lattor. Och det hände ändå att det började läcka in regnvatten i sömmarna. Det var väldigt omysigt. I den båten hade vi vattenburen värme, och inte hjälpe det speciellt mycket, mer än nere i ruffen. Nu har vi en 31 fots hyttbåt, den är väldigt ombonad har aldrig använt värmaren i skarpt läge. Visst det kan ju bli litet instängt varma dagar, men jag skulle ju kunna ta upp ett hål i taket för en taklucka om jag inte prioriterat taket för solcellspaneler. Med nuvarande båt är vi ute tidig vår och sen höst, som nu. Det fungerar väldigt bra. Du får ju fråga dig hur och när du skall använda båten, hur ser då vädret vanligtvis ut. Sedan behöver ju ett kapell en hel del underhåll, och dess livslängd kanske är runt tio säsonger beroende på kvalitet och skötsel. Kapell kostar en hel del pengar att sy upp.
  11. 1 point
    Vi hämtade båt på Gålö i somras och seglade till Sundsvall. Förvisso en segelbåt, men vi drog ut på det så gott vi kunde. Det tog oss tre veckor att ta oss hem till Sundsvall. Varför så bråttom?
  12. 1 point
    Alltså samma sak fast tvärtom. Fast företaget som säljer diesel och kommunen som äger sugömmingsanläggningen kunde visst inte komma överens, så det tog många år innan den nybyggda sugtömmingsanläggningen kunde öppna, sen blev tydligen kommunen tvungen att flytta sin pumpanläggning runt hörnet och båtar som sugtömmer får inte lägga till framför dieselförsäljningen. Jag har själv råkat illa ut för företagets VD`s maktspråk. Under min yrkesverksamma tid gjorde jag ett elektriskt mätarbete i deras anlägging, utan kostnad, som tog ungefär en arbetsdag, som ren service. Kort tid därefter råkade jag parkera min bil på mark som tydligen företaget arrenderade av kommunen. Fanns inget som sa att man inte fick parkera där och jag hade min lilla bohusjulle på pontonbryggan strax intill. Medan VD;n skrev ett tättskrivet hotfullt brev i A4-storlek på skrivmaskin, staplade hanns personal, med gaffeltruck, upp lastpallar runt min bil, så att jag inte skulle kunna ta mig därifrån. Jag hade ett fruktansvärt jobb att för hand flytta så många lastpallar att jag kunde ta mig ut. Har av den anledningen aldrig refflekterat över att köpa diesel av dem.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy