Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2020-10-15 på alla områden
-
6 poängJag har efter önskemål brutit ut diskussionen om Coppercoat till en egen tråd. Den finns här. Om Coppercoat (kopparbeläggning) Är det något som mer som skall flyttas över dit så anmäl inlägget så ordnar jag detta. Trevlig torsdag till er! //stavhammar
-
2 poängFick idag en skum tulldeklaration från PN på ett paket österifrån. 260:- i tull, ingen hanteringsavgift och ingen moms. Paketets värde var $20, en liten LCD-monitor. Paketet kom till Sverige redan för ett par veckor sedan, men först nu har PN hanterat det. Och nu en riktig varning: PN hade visserligen missat både sin egna avgift och momsen, men 260:- var rätt. Varför ? Jo, fr.o.m. 2020-10-01 utgår Kemikalieskatt på varor som elektronik och vitvaror oavsett värde och nu även om det är en privatperson som är köparen. Skatten är antingen 11:-/kg för vitvaror men hela 163:-/kg för elektronik ! Min lilla skärm, som de förpackat fantastiskt väl så den med förpackningen vägde "hela" 1,6kg, åkte alltså på 260:- extra (varutyp 8528 5x). På en pryl för 160:-. Sedan tillkommer normalt sett moms på kemikalieskatten också. Och eftersom det är jobbigare för PN när det är en skatt utöver momsen att redovisa måste man betala dem 125:- istället för 75:- för besväret. Nu kostar den lilla LCD-skärmen för 160:- istället över 600:-.... (Visserligen skall den vägas utan emballage, men PN orkade väl inte packa upp den). Värt att tänka på om man köper elektronik från utanför EU i fortsättningen. Mer kan läsas hos Tullverket och här
-
1 poängJapp, det är en Bertram 25 Sport Fisherman. Verkar ha använts för ambitiöst fiske i sin ungdom, det kryllade av olika spöhållare mm runt hela relingen när jag köpte den. Fräsigt, men mer än vad som behövs för att meta abborre samt att man snubblade på dem så jag tar bort de från hytten och framåt.
-
1 poängBara alla har en dieselgenerator ståendes i garaget för de tillfällen när allt ändå slutar fungera.
-
1 poäng"Britican" visade ju hur appliceringen betyder allt. Det första funkade inte alls, förbättring av vissa fläckar funkade jättebra och när Cc själva gjorde om hela skrovet så funkade det jättebra. Jag har också förstått att de som försökt göra egen med lamineringsepoxi och kopparpulver haft varierande resultat så det ligger nog en del utvecklingsarbete bakom också?
-
1 poängTja det verkar vara späckat med attacker där de hugger tag i roder, och är fenor på att ramma skrovet fenomenalt många gånger.
-
1 poängDet fetstilade (jag har inte letat länk till citatet men antar att det finns EU-dokumentet) luktar protektionism. Om färgindustrin (the paint industri) har hjälpt till med tester som resulterat i en mätmetod som KemI finner tillämplig för godkännande av antifoulingprodukter och som gynnar deras produkter så kommer färgindustrin (läs Hempel, International, ....) så klart inte att lyfta ett finger för att KemI ska se över den mätmetoden. Det skulle bara kunna resultera i minskad försäljning för dem så det är fullt förståeligt. Om det ska bli någon justering av mätmetoden så att den visar ett mer rättvisande värde på läckagehastigheten så kommer nog KemI att få ta fram den mätmetoden i egen regi. KemI har så klart inget intresse av att lägga tid o pengar på detta. Det är så här lobbyismen fungerar. Sveriges båtägare som lägger stora pengar på att årligen måla om bottenfärg eller betala för upprepade båtbottentvättar är förlorarna. Och så klart är miljön också en förlorare men vad bryr sig myndigheterna om det. De har sina regler (framtagna med lobbyisternas stöd) att hänvisa till. Vad tror ni resultatet skulle bli om Coppercoat ensamma tog fram en anpassad metod för mätning av läckagehastighet som baserades på läckaget över en längre tid? Ett ramaskri från övriga färgproducenter som skulle anse att de blivit missgynnade när deras mätmetod inte är allenarådande längre eller....
-
1 poängDenna diskussion är ju inta valfri precis... Vi hade valar här i Bohuslän i somras också. Minns nu inte vad det var för några. Men dom anföll ju iallafall inga båtar. Sedan var det en strandad brugd vid Styrsö dom dom fick ut på djupt vatten. Man jag vet inte hur det gick, om den nu hajjade åt vilket håll den skulle simma.
-
1 poängDu tänker kanske på denna? Tack för att du pekade mig på denna tråd som jag inte kände till, blir till att läsa in sig 🙂
-
1 poängVem här på forumet var det som här om året gjorde ett mycket väldokumenterat experiment kring hur mycket (eller snarare lite) vatten som glasfiberpolyester absorberade? Resultatet var iaf att vattenabsorbtionen var i princip noll. Det finns med andra ord inget vatten i plasten som behöver torka ut.
-
1 poängVisst, jag gjorde ordern på nätet hemifrån, när jag fick en bekräftelse att dom hade alla varorna hämtade jag dem i butiken, ja personalen bar ut grejerna och lade dom i bilen för mig också.
-
1 poängJag har testat att köra slut på vinterdäck under sommaren och den minskade däckskostnaden äts upp av den ökade bränsleförbrukningen. Det enda man uppnår är att man för samma kostnad köra på sämre/farligare däck sommartid. 😟 Det är nästan lika dumt som att köra på sommardäck under vintern.
-
1 poängEn annan grej är att man ofta gör det i hemmavattnet. Man tycker att man har koll... så blir man nonchalant...sen smäller det! Jag har gått på rejält tre gånger i min karriär. Samtliga gånger i vatten jag ofta seglar, nära hemmahamnen och i tron att jag hade järnkoll. Okej! Nu i sommar var det ren dumhet! Men nära hemma och ett grund jag så väl känner till.
-
1 poängEller så kan man göra som jag gjorde när jag köpte toapryttlarna, när det blev dags att göra om toaspolningen: Beställ dem där, och hämta i butik, betala mässpriset. Eller om man bor långt från butik, få de hemfraktat, givetvis till förhandlat fri frakt
-
1 poängDu kan om du vill! Det finns en HVO-pump på Lyckans slip, Fiskebäckskil. https://www.lyckansslip.se/forst-pa-vastkusten-att-erbjuda-hvo100/
-
1 poängFår se när jag får upp båten på tomten och fått hem spelet. Ev så får ja skicka ner det på babord sida men där har jag vv-beredaren och värmaren med tillhörande tank. Blir till att grotta ner sig om en månad 👍
-
1 poängJag har en kopia på ett handritat sjökort över sydkosters skärgård fån nån gång på 1940-talet. Det kortet helt fantastiskt.
-
1 poängHan har numera LED med Filament-teknik. Ser likadant ut men mycket mer energi blir över till andra saker numera, t ex att flytta sig snabbare.
-
1 poängJa, se där, Oppfinnar-Jockes medhjälpare kom inte för mig. Har han uppdaterats till LED månne? Jobbigt annars med total lobotomi så ofta för att ersätta brunnen wolfram-tråd. Ser dock fortsatt ännu obruten mark för mina övriga punkter!
-
1 poängJag tror det. Hittade något gammalt inlägg jag gjort där jag ”klagade” på att jag inte såg den tidens plotter med de polariserande solglasögonen på. Så är det inte nu.
-
1 poängKöp knapp istället. Displayerna är inget bra. https://www.ebay.com/itm/12V-24V-Blk-Switch-Knob-Parking-Heat-Controller-For-Car-Track-Air-Diesel-Heater/264101453876?epid=20027383038&hash=item3d7dac6034:g:MtIAAOSwf1xcIKV5 Kan köpas på alla nätets försäljningsställen.
-
1 poängEn kompis köpte förra hösten en kinavärmare. Kinavärmaren skulle ersätta en gammal luftvärmare från 1995 som sagt upp sig. Han har både vattenburen och luftburen värmare. Kinavärmare gick hela vintern till och från med bra flås. Under sommaren har dom av olika anledningar inte använt båten speciellt mycket. Under sensommaren så berättade han att displayen hade gett upp och behövdes bytas. Värmaren som sådan går fortfarande.
-
1 poängBehåller min bensinbil tills vätgas infrastruktur blir utbyggd i Sverige. Rekommenderar politikerna studiebesök i Tyskland och Sydkorea. Försöker hålla liv i segelbåtsdieseln till samma tidpunkt.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00